BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Op bezoek bij... => Topic gestart door: Peter van der Leek op 12 november 2009, 15:46:46

Titel: 2 juni 2007 - Op bezoek bij Marcel Weijers
Bericht door: Peter van der Leek op 12 november 2009, 15:46:46
(https://forum.beneluxspoor.net/images/obb/marcel weijers/op_bezoek_bij_mw.jpg)

Aangename afwisseling
Omdat wij alleen nog maar verslagen over H0 hebben geproduceerd, hebben wij nu een bijzonder bezoek ter afwisseling. Geen gangbare schaal maar eens wat anders, namelijk 1:12. Ook in het materiaalgebruik is hij vrij uniek: geen zelfbouw met styreen, witmetaal of messing, nee hout is het materiaal dat hier overvloedig wordt gebruikt. Na deze eerste zinnen krijgen jullie denk ik al door dat we op bezoek zijn bij een, in onze ogen, bijzonder man, luisterend naar de naam Marcel Weijers.

Land: Hoofdzakelijk Nederland, Amerika en Duitsland
Schaal en systeem: ongeveer 1:12, sleepketting
Tijdperk: I - III
Specialisatie: Hout bewerken

(https://forum.beneluxspoor.net/images/obb/marcel weijers/marcel_weijers2.jpg)

Bij aankomst valt direct de tuin op. Zorgvuldig gesnoeide buxussen met daar tussendoor een ovaal waar een stoomlok met twee wagons op rondrijdt. Deze lok draait rustig zijn rondjes op een 3-rail-baan. De buitenste rails zijn de rijrails en de binnenste is een opengewerkte buis met daarin een ketting waar de lok met een haak achter blijft zitten en op die manier voortgetrokken wordt.

Houtbewerking op zijn best
Hout bewerken heeft onze gastheer altijd wel een beetje gedaan. Twaalf jaar geleden kwam hier verandering in en is hij begonnen een locomotief te maken van hout. Voor een eerste creatie kan ik wel zeggen dat het een zeer geslaagd model is. Het is gewoon mooi vanwege de eenvoud. Bij het bekijken van de modellen valt duidelijk een stijgende lijn te zien. Zo hebben de oudste loc's nog volwielen, maar krijgen de modellen geleidelijk aan steeds fijnere en mooiere spaakwielen.

(https://forum.beneluxspoor.net/images/obb/marcel weijers/marcel_weijers3.jpg) (https://forum.beneluxspoor.net/images/obb/marcel weijers/marcel_weijers4.jpg)

De Bello, tegenwoordig nog rijdend voor de Stoomtram Hoorn - Medemblik (SHM) is hier ook in het klein te bewonderen. Zelf vind ik het model goed lijken, te meer als je bedenkt dat er aan het werken met hout nog wel wat beperkingen zitten. Voor de mensen die de Bello in werkelijkheid hebben gezien zullen zien dat het model op vele fronten overeenkomt.

Verder heeft Marcel nog enkele sleeptenderlocomotieven nagemaakt, waaronder zijn laatste creatie de Big Boy. Hiervan heeft hij er twee gemaakt. Deze beide waren ook te zien op Eurospoor, waarmee in die tijd onze interesse gewekt werd. Bij elke keer kijken zie je weer nieuwe details. Marcel maakte ons er op attent dat er op het schaalmodel waar hij de maten vanaf heeft gehaald geen leidingen zaten voor de zandstrooier. Deze heeft hij wel zien zitten op foto's van het origineel en daarom heeft hij ze er opgemaakt. Het valt verder op dat deze beide locomotieven het best gedetailleerd zijn. De gastheer zijn verklaring hierover luidt dat een grote locomotief meer gelegenheid geeft tot detailleren dan een kleine en zijn kennis over het maken van deze details steeds groter wordt. Het materiaal wat gebruikt wordt is voornamelijk essenhout en berkentriplex. Dit hout wordt zorgvuldig uitgekozen op noesten en structuur, zodat al het gebruikte plaatmateriaal bij één locomotief de zelfde structuur heeft. Wat mij opviel was dat zelfs de bladveren allen gelijk zijn. Uit navraag blijkt dat dit gemaakt is van balsahout wat in de vorm gelijmd en in de juiste vorm geperst is.

(https://forum.beneluxspoor.net/images/obb/marcel weijers/marcel_weijers5.jpg) (https://forum.beneluxspoor.net/images/obb/marcel weijers/marcel_weijers6.jpg)

Naast deze grote jongens zijn er nog een paar sleeptenderlocs. Het enige jammere bij deze opstelling is dat de locomotieven en de tenders gescheiden zijn, dit in verband met de beperkte ruimte. Zelf had ik het mooier gevonden de combinaties in zijn geheel te zien.

Niet alleen locomotieven zijn hier gebouwd. Naast deze is er een station gebouwd en meerdere rijtuigen en goederenwagons. Het fraaiste rijtuig is in mijn ogen een model van het Koninklijk rijtuig. Hier zijn de coupés ook gemaakt inclusief de banken en tafels. Zelfs de kussens worden uitgebeeld met fraai bewerkt hout.

(https://forum.beneluxspoor.net/images/obb/marcel weijers/marcel_weijers7.jpg) (https://forum.beneluxspoor.net/images/obb/marcel weijers/marcel_weijers8.jpg)

Verder heeft Marcel nog een grote collectie aan houten speelgoedtreintjes. Op rommelmarkten wordt er naar gezocht en, aan de grote verscheidenheid aan treinen te zien, ook regelmatig gevonden. Niet alles is hier gekocht, het komt ook voor dat hij van kennissen en vrienden wat krijgt.

(https://forum.beneluxspoor.net/images/obb/marcel weijers/marcel_weijers9.jpg)

Als je verder om je heen kijkt zie je veel spullen met afbeeldingen van loc's. De deurbel, een leuk kleine trekknop, de windvaan, de tuinbank met de afbeelding van het station Anna Paulowna met twee stoomlocomotieven, en noem maar op, alles staat in het teken van de stoomtreinen. Onze mening is dat dit een mooie andere kijk op de modelspoorhobby is.

(https://forum.beneluxspoor.net/images/obb/marcel weijers/marcel_weijers1.jpg) (https://forum.beneluxspoor.net/images/obb/marcel weijers/marcel_weijers12.jpg)

Was getekend op 2 juni 2007,

Robert Kroon (fotograaf)
Harm van Goor (auteur)