Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door Remco vM
Vandaag om 00:00:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 November 2025, 23:43:51
Sankt Georgen. door AndrevdG
05 November 2025, 23:19:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
05 November 2025, 23:17:45
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
05 November 2025, 23:14:55
Baan in Los Angeles door AndrevdG
05 November 2025, 23:10:03
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
05 November 2025, 22:56:07
Roco model 63138 door Charles_
05 November 2025, 22:33:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
05 November 2025, 22:20:45
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
05 November 2025, 21:42:10
Rondom Charlois door Alewijn
05 November 2025, 21:32:14
HSM D1715 door vpeters1984
05 November 2025, 21:09:03
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door Thom
05 November 2025, 21:05:59
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
05 November 2025, 21:03:20
Lodewickshaven door Ronald Halma
05 November 2025, 21:01:32
Modelbouwweekend in NZH-museum Haarlem op 15 en 16 november door CKLX
05 November 2025, 20:31:52
Station Roodeschool door Torikoos
05 November 2025, 19:52:21
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door MOVisser
05 November 2025, 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
05 November 2025, 18:53:01
Raadplaatje door Klaas Zondervan
05 November 2025, 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
05 November 2025, 18:25:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 November 2025, 17:55:45
Acme nieuwe ICNG door Edgar
05 November 2025, 17:46:02
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
05 November 2025, 16:23:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
05 November 2025, 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
05 November 2025, 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
05 November 2025, 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
05 November 2025, 12:48:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 November 2025, 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
05 November 2025, 11:22:21
  

Auteur Topic: ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen  (gelezen 4336 keer)

Laurens

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen
« Gepost op: 29 November 2006, 15:23:32 »
Spoorwegbeheerder ProRail gaat op circa 1000 plekken op het spoor een nieuw, beveiligingssysteem aanleggen.


Rood licht
Dat zorgt ervoor dat treinen minder snel door rood licht rijden, zegt topman Klerk in de Volkskrant. Zo zouden ongelukken voorkomen kunnen worden. Het zijn 300 tot 400 seinen op buitensporen, bijvoorbeeld op plekken waar een langzaam rijdende stoptrein op de hoofdbaan komt waar een trein met 140 kilometer per uur komt aanrazen", zegt Klerk.

Botsingen
De overige vernieuwingen komen bij zogeheten spoorwegemplacementen zoals stations. De afgelopen tijd gebeurden er diverse ongelukken waarbij treinen op elkaar botsten. "We onderzoeken nog, maar alles wijst erop dat er treinen door rode seinen zijn gereden", aldus Klerk. Het duurt nog twee jaar voordat het systeem aangelegd is.

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen
« Reactie #1 Gepost op: 29 November 2006, 15:30:41 »
Oke en worden het ook nieuwe seinen?

Groetjes,

Robbert

Laurens

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen
« Reactie #2 Gepost op: 29 November 2006, 15:38:26 »
Citaat
geheel of ten dele nieuw maken => renoveren

Bovenstaande komt uit de van Dale - het zal wel goed zijn als alles gewoon wordt vernieuwd. Doe ik ook wel eens op de baan (heb alleen geen seinen :D)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10763
Re: ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen
« Reactie #3 Gepost op: 29 November 2006, 16:03:34 »
In de Volkskrant is sprake van 1000 riskante plekken. 300-400 plekken waar langzame stoptreinen op hetzelfde spoor komen als intercity's en 600-700 seinen op spoorwegemplacementen.
Op deze plekken wordt ATB++ geïnstalleerd.
"Wat the f** is ATB++ ?", hoor  ik u vragen... Even wikipedia-en:
http://nl.wikipedia.org/wiki/ATB-plus

« Laatst bewerkt op: 29 November 2006, 16:10:44 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen
« Reactie #4 Gepost op: 30 November 2006, 13:52:02 »
De seinen worden opzich niet vernieuwd. Er komt alleen een aanpassing in de ATB en die moet voorkomen dat er door rood sein wordt gereden.
De bouw van Berkendam is begonnen.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4033
Re: ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen
« Reactie #5 Gepost op: 30 November 2006, 18:44:25 »
 Ik heb uit een draadje ergens anders vandaan  van een klein jaar geleden begrepen, dat in dit geval ATB++ wordt geinstalleerd  ter voorkoming van STS  en er een kabel langs de rechterrail wordt gelegd ca  50m ervoor,tot bij  het sein.
   De code die daarop gezet wordt bij een rood sein, wordt door de oppikspoelen van de ATB EG aan de treinapparutuur doorgegeven en zal er geremd worden.
 (Werkt niet bij gladde rails) >:(
 -Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4075
Re: ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen
« Reactie #6 Gepost op: 30 November 2006, 20:09:17 »
Werkt wél bij gladderails, trein zal dat signaal altijd oppikken of ie eroverheen rijdt, remt of glijdt.

Effect is alleen dat bij gladde rails ding waarschijnlijk gaat glijden door het remmen, maar eveneens remt het ding en zal een ABI gewoon zijn werk doen.


Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4033
Re: ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen
« Reactie #7 Gepost op: 30 November 2006, 20:34:58 »
 Dan is er nog hoop,dat de zaak toch voor het gevaarpunt tot stilstand komt,ook als het glad is.  :D
 Bij het invoeren van de lichtseinen hoopte men,dat doorschieten veel minder zou voorkomen door de sterk verbeterde zichtbaarheid van de seinen,helaas heeft men toen ook de doorschietlengte veel korter gemaakt,(wss wegens ruimtegebrek?)
Bij de DB is er minder aan die doorschietlengte getornd toen er lichtseinen kwamen.
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen
« Reactie #8 Gepost op: 03 December 2006, 16:29:15 »
Waar zijn de ontspoortongen en schutwissels gebleven? Ik ben niet zeker of schutwissel de juiste term is; in het duits is het Schutzweichen. Een schutwissel is een wissel dat naar een kort doodlopend spoortje leidt. Als de machinist per ongeluk door rood sein reed, dan kwam hij op dit spoor terecht. Aan het einde van dit spoortje was een stootjuk of een berg zand voor het geval dat. Uit kostenbesparing zijn deze schutwissels verwijderd. Juist deze wissels waren belangrijk voor doorschietende treinen. Deze wissels kwam je tegen op typische gevaarpunten waar een hoog botsingsrisico bestond.

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen
« Reactie #9 Gepost op: 03 December 2006, 16:36:04 »
Ontspoortongen en schutwissels, zoals jij ze noemt, kwamen vooral op aansluitingen van raccordementen voor en dan ook nog in de klassieke beveiliging. Op grote stations zoals Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en ga zo maar door is het tegenwoordig woekeren met de ruimte. Daar is dus al helemaal geen ruimte meer voor dat soort voorzieningen.
De bouw van Berkendam is begonnen.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4033
Re: ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen
« Reactie #10 Gepost op: 03 December 2006, 17:17:55 »
 Moddemeier bedoelt zgn "Veiligheidskopjes", die hele korte kopspoortjes.
 Voor "Schutzweiche "is geen ander woord. (Denk ik )
 En die zijn ,zoals Spoorrelais  al zegt allemaal uit de klassieke mechanische beveiliging.
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen
« Reactie #11 Gepost op: 03 December 2006, 17:29:26 »
Ook nu nog zijn er een aantal situatie's waarvan ik weet dat er nog ontspoortongen en veiligheidskopjes aanwezig zijn. Ben pas voor het "werk" nog in Veendam geweest om een overweg te bouwen. Bij de RCS aansluiting is nog steeds zo's situatie. Moet er nog ergens foto's van hebben. Zeker op mij PC op het werk. Als ik de foto gevonden heb plaats ik hem wel.

De bouw van Berkendam is begonnen.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4033
Re: ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen
« Reactie #12 Gepost op: 03 December 2006, 17:38:26 »
Voordat Barendrecht verbouwd werd,had je daar ook b.v. in de jaren 60 70veiligheidskopjes.Die zijn weggehaald,want het bespaart  natuurlijk een wissel,nog voordat de grote verbouwing begon.
 Ik  heb daar eens een ploegbaas  en zij n mensen van W enW zien tobben,om een verbogen stootjuk weer recht te krijgen.De veiligheidskopjes hadden dus hun nut. 8)
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re: ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen
« Reactie #13 Gepost op: 04 December 2006, 01:55:28 »
Ik dacht dat die veiligheidskopjes alleen bedoelt waren om wagens die op de een of andere manier aan het rollen waren gegaan op te vangen, zodat ze niet op het hoofdspoor zouden komen.

Een trein die een rood sein mist heeft een erg lang kopspoortje nodig om zonder schade tot stilstand te komen.
Ik kan me foto's herhinderen van een 1100 die in Venlo in de Maas lag.
Ik heb er geen foto van op mn pc helaas.
Groeten, Alexander

M.Schulte

  • Offline Offline
  • Berichten: 85
    • Treinen in het GROOT en klein
Re: ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen
« Reactie #14 Gepost op: 04 December 2006, 05:54:45 »
Het nieuwe opstelterrein in Utrecht (Cartesiusweg) heeft wel van die mooie korte spoortjes met juk gekregen, ze zijn duidelijk aanwezig richting CS.........

Groeten Marco