Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 03:22:52
Goederenloods Zandvoort
door
Peter J K
Vandaag
om 01:46:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
ES44C4
Vandaag
om 01:32:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
iarnrod
Vandaag
om 01:05:47
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen
door
iarnrod
Vandaag
om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025
door
MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867
door
Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's
door
chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I
door
Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan
door
meino
22 July 2025, 21:23:45
Raadplaatje
door
hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool
door
Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0.
door
Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland
door
Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen
door
tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen (gelezen 4107 keer)
Laurens
Offline
Berichten: 411
ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen
«
Gepost op:
29 November 2006, 15:23:32 »
Spoorwegbeheerder ProRail gaat op circa 1000 plekken op het spoor een nieuw, beveiligingssysteem aanleggen.
Rood licht
Dat zorgt ervoor dat treinen minder snel door rood licht rijden, zegt topman Klerk in de Volkskrant. Zo zouden ongelukken voorkomen kunnen worden. Het zijn 300 tot 400 seinen op buitensporen, bijvoorbeeld op plekken waar een langzaam rijdende stoptrein op de hoofdbaan komt waar een trein met 140 kilometer per uur komt aanrazen", zegt Klerk.
Botsingen
De overige vernieuwingen komen bij zogeheten spoorwegemplacementen zoals stations. De afgelopen tijd gebeurden er diverse ongelukken waarbij treinen op elkaar botsten. "We onderzoeken nog, maar alles wijst erop dat er treinen door rode seinen zijn gereden", aldus Klerk. Het duurt nog twee jaar voordat het systeem aangelegd is.
Gelogd
Robbert
Offline
Berichten: 1472
Re: ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen
«
Reactie #1 Gepost op:
29 November 2006, 15:30:41 »
Oke en worden het ook nieuwe seinen?
Groetjes,
Robbert
Gelogd
Laurens
Offline
Berichten: 411
Re: ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen
«
Reactie #2 Gepost op:
29 November 2006, 15:38:26 »
Citaat
geheel of ten dele nieuw maken => renoveren
Bovenstaande komt uit de van Dale - het zal wel goed zijn als alles gewoon wordt vernieuwd. Doe ik ook wel eens op de baan (heb alleen geen seinen
)
Gelogd
Marc tramt
Offline
Berichten: 10760
Re: ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen
«
Reactie #3 Gepost op:
29 November 2006, 16:03:34 »
In de Volkskrant is sprake van 1000 riskante plekken. 300-400 plekken waar langzame stoptreinen op hetzelfde spoor komen als intercity's en 600-700 seinen op spoorwegemplacementen.
Op deze plekken wordt ATB++ geïnstalleerd.
"Wat the f** is ATB++ ?", hoor ik u vragen... Even wikipedia-en:
http://nl.wikipedia.org/wiki/ATB-plus
«
Laatst bewerkt op: 29 November 2006, 16:10:44 door Marc tramt
»
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Spoorrelais
Offline
Berichten: 571
Re: ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen
«
Reactie #4 Gepost op:
30 November 2006, 13:52:02 »
De seinen worden opzich niet vernieuwd. Er komt alleen een aanpassing in de ATB en die moet voorkomen dat er door rood sein wordt gereden.
Gelogd
De bouw van Berkendam is begonnen.
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3969
Re: ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen
«
Reactie #5 Gepost op:
30 November 2006, 18:44:25 »
Ik heb uit een draadje ergens anders vandaan van een klein jaar geleden begrepen, dat in dit geval ATB++ wordt geinstalleerd ter voorkoming van STS en er een kabel langs de rechterrail wordt gelegd ca 50m ervoor,tot bij het sein.
De code die daarop gezet wordt bij een rood sein, wordt door de oppikspoelen van de ATB EG aan de treinapparutuur doorgegeven en zal er geremd worden.
(Werkt niet bij gladde rails)
-Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Thom
Offline
Berichten: 4056
Re: ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen
«
Reactie #6 Gepost op:
30 November 2006, 20:09:17 »
Werkt wél bij gladderails, trein zal dat signaal altijd oppikken of ie eroverheen rijdt, remt of glijdt.
Effect is alleen dat bij gladde rails ding waarschijnlijk gaat glijden door het remmen, maar eveneens remt het ding en zal een ABI gewoon zijn werk doen.
Gelogd
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3969
Re: ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen
«
Reactie #7 Gepost op:
30 November 2006, 20:34:58 »
Dan is er nog hoop,dat de zaak toch voor het gevaarpunt tot stilstand komt,ook als het glad is.
Bij het invoeren van de lichtseinen hoopte men,dat doorschieten veel minder zou voorkomen door de sterk verbeterde zichtbaarheid van de seinen,helaas heeft men toen ook de doorschietlengte veel korter gemaakt,(wss wegens ruimtegebrek?)
Bij de DB is er minder aan die doorschietlengte getornd toen er lichtseinen kwamen.
-Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Moddemeijer
Offline
Berichten: 164
Re: ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen
«
Reactie #8 Gepost op:
03 December 2006, 16:29:15 »
Waar zijn de ontspoortongen en schutwissels gebleven? Ik ben niet zeker of schutwissel de juiste term is; in het duits is het Schutzweichen. Een schutwissel is een wissel dat naar een kort doodlopend spoortje leidt. Als de machinist per ongeluk door rood sein reed, dan kwam hij op dit spoor terecht. Aan het einde van dit spoortje was een stootjuk of een berg zand voor het geval dat. Uit kostenbesparing zijn deze schutwissels verwijderd. Juist deze wissels waren belangrijk voor doorschietende treinen. Deze wissels kwam je tegen op typische gevaarpunten waar een hoog botsingsrisico bestond.
Gelogd
Spoorrelais
Offline
Berichten: 571
Re: ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen
«
Reactie #9 Gepost op:
03 December 2006, 16:36:04 »
Ontspoortongen en schutwissels, zoals jij ze noemt, kwamen vooral op aansluitingen van raccordementen voor en dan ook nog in de klassieke beveiliging. Op grote stations zoals Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en ga zo maar door is het tegenwoordig woekeren met de ruimte. Daar is dus al helemaal geen ruimte meer voor dat soort voorzieningen.
Gelogd
De bouw van Berkendam is begonnen.
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3969
Re: ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen
«
Reactie #10 Gepost op:
03 December 2006, 17:17:55 »
Moddemeier bedoelt zgn "Veiligheidskopjes", die hele korte kopspoortjes.
Voor "Schutzweiche "is geen ander woord. (Denk ik )
En die zijn ,zoals Spoorrelais al zegt allemaal uit de klassieke mechanische beveiliging.
-Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Spoorrelais
Offline
Berichten: 571
Re: ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen
«
Reactie #11 Gepost op:
03 December 2006, 17:29:26 »
Ook nu nog zijn er een aantal situatie's waarvan ik weet dat er nog ontspoortongen en veiligheidskopjes aanwezig zijn. Ben pas voor het "werk" nog in Veendam geweest om een overweg te bouwen. Bij de RCS aansluiting is nog steeds zo's situatie. Moet er nog ergens foto's van hebben. Zeker op mij PC op het werk. Als ik de foto gevonden heb plaats ik hem wel.
Gelogd
De bouw van Berkendam is begonnen.
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3969
Re: ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen
«
Reactie #12 Gepost op:
03 December 2006, 17:38:26 »
Voordat Barendrecht verbouwd werd,had je daar ook b.v. in de jaren 60 70veiligheidskopjes.Die zijn weggehaald,want het bespaart natuurlijk een wissel,nog voordat de grote verbouwing begon.
Ik heb daar eens een ploegbaas en zij n mensen van W enW zien tobben,om een verbogen stootjuk weer recht te krijgen.De veiligheidskopjes hadden dus hun nut.
-Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Alexander
Offline
Berichten: 794
Re: ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen
«
Reactie #13 Gepost op:
04 December 2006, 01:55:28 »
Ik dacht dat die veiligheidskopjes alleen bedoelt waren om wagens die op de een of andere manier aan het rollen waren gegaan op te vangen, zodat ze niet op het hoofdspoor zouden komen.
Een trein die een rood sein mist heeft een erg lang kopspoortje nodig om zonder schade tot stilstand te komen.
Ik kan me foto's herhinderen van een 1100 die in Venlo in de Maas lag.
Ik heb er geen foto van op mn pc helaas.
Groeten, Alexander
Gelogd
M.Schulte
Offline
Berichten: 85
Re: ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen
«
Reactie #14 Gepost op:
04 December 2006, 05:54:45 »
Het nieuwe opstelterrein in Utrecht (Cartesiusweg) heeft wel van die mooie korte spoortjes met juk gekregen, ze zijn duidelijk aanwezig richting CS.........
Groeten Marco
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen