Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 18:56:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen  (gelezen 4099 keer)

Laurens

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen
« Gepost op: 29 November 2006, 15:23:32 »
Spoorwegbeheerder ProRail gaat op circa 1000 plekken op het spoor een nieuw, beveiligingssysteem aanleggen.


Rood licht
Dat zorgt ervoor dat treinen minder snel door rood licht rijden, zegt topman Klerk in de Volkskrant. Zo zouden ongelukken voorkomen kunnen worden. Het zijn 300 tot 400 seinen op buitensporen, bijvoorbeeld op plekken waar een langzaam rijdende stoptrein op de hoofdbaan komt waar een trein met 140 kilometer per uur komt aanrazen", zegt Klerk.

Botsingen
De overige vernieuwingen komen bij zogeheten spoorwegemplacementen zoals stations. De afgelopen tijd gebeurden er diverse ongelukken waarbij treinen op elkaar botsten. "We onderzoeken nog, maar alles wijst erop dat er treinen door rode seinen zijn gereden", aldus Klerk. Het duurt nog twee jaar voordat het systeem aangelegd is.

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen
« Reactie #1 Gepost op: 29 November 2006, 15:30:41 »
Oke en worden het ook nieuwe seinen?

Groetjes,

Robbert

Laurens

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen
« Reactie #2 Gepost op: 29 November 2006, 15:38:26 »
Citaat
geheel of ten dele nieuw maken => renoveren

Bovenstaande komt uit de van Dale - het zal wel goed zijn als alles gewoon wordt vernieuwd. Doe ik ook wel eens op de baan (heb alleen geen seinen :D)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen
« Reactie #3 Gepost op: 29 November 2006, 16:03:34 »
In de Volkskrant is sprake van 1000 riskante plekken. 300-400 plekken waar langzame stoptreinen op hetzelfde spoor komen als intercity's en 600-700 seinen op spoorwegemplacementen.
Op deze plekken wordt ATB++ geïnstalleerd.
"Wat the f** is ATB++ ?", hoor  ik u vragen... Even wikipedia-en:
http://nl.wikipedia.org/wiki/ATB-plus

« Laatst bewerkt op: 29 November 2006, 16:10:44 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen
« Reactie #4 Gepost op: 30 November 2006, 13:52:02 »
De seinen worden opzich niet vernieuwd. Er komt alleen een aanpassing in de ATB en die moet voorkomen dat er door rood sein wordt gereden.
De bouw van Berkendam is begonnen.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen
« Reactie #5 Gepost op: 30 November 2006, 18:44:25 »
 Ik heb uit een draadje ergens anders vandaan  van een klein jaar geleden begrepen, dat in dit geval ATB++ wordt geinstalleerd  ter voorkoming van STS  en er een kabel langs de rechterrail wordt gelegd ca  50m ervoor,tot bij  het sein.
   De code die daarop gezet wordt bij een rood sein, wordt door de oppikspoelen van de ATB EG aan de treinapparutuur doorgegeven en zal er geremd worden.
 (Werkt niet bij gladde rails) >:(
 -Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4056
Re: ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen
« Reactie #6 Gepost op: 30 November 2006, 20:09:17 »
Werkt wél bij gladderails, trein zal dat signaal altijd oppikken of ie eroverheen rijdt, remt of glijdt.

Effect is alleen dat bij gladde rails ding waarschijnlijk gaat glijden door het remmen, maar eveneens remt het ding en zal een ABI gewoon zijn werk doen.


Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen
« Reactie #7 Gepost op: 30 November 2006, 20:34:58 »
 Dan is er nog hoop,dat de zaak toch voor het gevaarpunt tot stilstand komt,ook als het glad is.  :D
 Bij het invoeren van de lichtseinen hoopte men,dat doorschieten veel minder zou voorkomen door de sterk verbeterde zichtbaarheid van de seinen,helaas heeft men toen ook de doorschietlengte veel korter gemaakt,(wss wegens ruimtegebrek?)
Bij de DB is er minder aan die doorschietlengte getornd toen er lichtseinen kwamen.
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen
« Reactie #8 Gepost op: 03 December 2006, 16:29:15 »
Waar zijn de ontspoortongen en schutwissels gebleven? Ik ben niet zeker of schutwissel de juiste term is; in het duits is het Schutzweichen. Een schutwissel is een wissel dat naar een kort doodlopend spoortje leidt. Als de machinist per ongeluk door rood sein reed, dan kwam hij op dit spoor terecht. Aan het einde van dit spoortje was een stootjuk of een berg zand voor het geval dat. Uit kostenbesparing zijn deze schutwissels verwijderd. Juist deze wissels waren belangrijk voor doorschietende treinen. Deze wissels kwam je tegen op typische gevaarpunten waar een hoog botsingsrisico bestond.

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen
« Reactie #9 Gepost op: 03 December 2006, 16:36:04 »
Ontspoortongen en schutwissels, zoals jij ze noemt, kwamen vooral op aansluitingen van raccordementen voor en dan ook nog in de klassieke beveiliging. Op grote stations zoals Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en ga zo maar door is het tegenwoordig woekeren met de ruimte. Daar is dus al helemaal geen ruimte meer voor dat soort voorzieningen.
De bouw van Berkendam is begonnen.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen
« Reactie #10 Gepost op: 03 December 2006, 17:17:55 »
 Moddemeier bedoelt zgn "Veiligheidskopjes", die hele korte kopspoortjes.
 Voor "Schutzweiche "is geen ander woord. (Denk ik )
 En die zijn ,zoals Spoorrelais  al zegt allemaal uit de klassieke mechanische beveiliging.
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen
« Reactie #11 Gepost op: 03 December 2006, 17:29:26 »
Ook nu nog zijn er een aantal situatie's waarvan ik weet dat er nog ontspoortongen en veiligheidskopjes aanwezig zijn. Ben pas voor het "werk" nog in Veendam geweest om een overweg te bouwen. Bij de RCS aansluiting is nog steeds zo's situatie. Moet er nog ergens foto's van hebben. Zeker op mij PC op het werk. Als ik de foto gevonden heb plaats ik hem wel.

De bouw van Berkendam is begonnen.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen
« Reactie #12 Gepost op: 03 December 2006, 17:38:26 »
Voordat Barendrecht verbouwd werd,had je daar ook b.v. in de jaren 60 70veiligheidskopjes.Die zijn weggehaald,want het bespaart  natuurlijk een wissel,nog voordat de grote verbouwing begon.
 Ik  heb daar eens een ploegbaas  en zij n mensen van W enW zien tobben,om een verbogen stootjuk weer recht te krijgen.De veiligheidskopjes hadden dus hun nut. 8)
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen
« Reactie #13 Gepost op: 04 December 2006, 01:55:28 »
Ik dacht dat die veiligheidskopjes alleen bedoelt waren om wagens die op de een of andere manier aan het rollen waren gegaan op te vangen, zodat ze niet op het hoofdspoor zouden komen.

Een trein die een rood sein mist heeft een erg lang kopspoortje nodig om zonder schade tot stilstand te komen.
Ik kan me foto's herhinderen van een 1100 die in Venlo in de Maas lag.
Ik heb er geen foto van op mn pc helaas.
Groeten, Alexander

M.Schulte

  • Offline Offline
  • Berichten: 85
    • Treinen in het GROOT en klein
Re: ProRail gaat 1000 seinen vernieuwen
« Reactie #14 Gepost op: 04 December 2006, 05:54:45 »
Het nieuwe opstelterrein in Utrecht (Cartesiusweg) heeft wel van die mooie korte spoortjes met juk gekregen, ze zijn duidelijk aanwezig richting CS.........

Groeten Marco