Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Ronaldk
Vandaag om 21:31:18
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37

Auteur Topic: Antoontje's H0 baan: Bingelland  (gelezen 57524 keer)

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
Antoontje's H0 baan: Bingelland
« Gepost op: 07 November 2009, 23:41:27 »
Hoi,

Het begint bijna een jaar na dato (zie https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,15432.0.html) eindelijk ergens op te lijken...
Afgelopen week heb ik een eerste stukje rails vastgelegd, en het daagde me dat we dan ook maar eens wat vorderingen moesten laten zien.
Welnu, ziehier:

Ik heb nog geen naam voor de baan, en ook nog geen uitgewerkte ideeen over thema of landschap. Wel weet ik al zeker dat het schaduwstation (die drie sporen rechts van het midden) onder een heuvel/berg moeten komen. Mijn baan gaat met katrollen (moeilijk te zien op de foto) naar het plafond van de hobbykamer, dus ik denk dat het een heuvel gaat worden  ;). Of een bonsai-berg, dat kan ook natuurlijk  ;D.
Dat is een grapje voor insiders, een bonsai-berg komt voor in de Schijfwereld-serie van Terry Pratchett. Ik maak het grapje bewust, want in en onder het midden zie je een aantal gebouwen die komen uit het Unseen University Cut-out Book, een knip-en-vouw-en-plak-boek waarmee je "De Gesloten Universiteit" kunt bouwen.
Afgaande op de maat van een paar traptreden kom ik uit op een schaal van tussen de 1/70 en 1/75, net iets te groot dus, maar het is mooi genoeg om het voorlopig even te laten staan.

Bovenaan een aantal huisjes die door mijn schoonvader gebouwd zijn, zie de topic die ik hierboven al noemde. Het is niet zeker dat die op de uiteindelijke baan terecht gaan komen.

Aangezien ik op dit moment vooral bezig ben met draden trekken en aansluiten zal er weinig zichtbare vordering te melden zijn, maar ik kan altijd nog mijn vorderingen met de Unseen University laten zien, daar ben ik namelijk elke week een avond mee bezig bij knutsel-vrienden.

Maar het begin is er!

Groet,

Antoontje.
« Laatst bewerkt op: 24 October 2010, 00:35:33 door Gerard Rozeveld »
Ik spoor WEL helemaal!

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
Re:Antoontje's H0 baan
« Reactie #1 Gepost op: 15 May 2010, 22:20:24 »
Hoi,

Zo zeg, ruim een half jaar geleden dat ik het bovenstaande schreef. Maar zoals ik hierboven al zei: ik verwachtte weinig zichtbare vorderingen, en dat bleek ook zo te zijn.
Maar stilgezeten heb ik niet. Tijd voor een update.

Laat ik maar beginnen met mijn "zij-trajektje": de Unseen Univserity. Daar is het laatste half jaar gewoon aan door gewerkt, dat is een wekelijks terugkerend projekt op een knutselavond bij vrienden op woensdag.
Kijk (en klik):

Er zijn een aantal gebouwen bij gekomen. Ook The Tower of Magic is af, maar die is zo gigantisch hoog dat hij niet op de foto pastte. Ik hoef "nog maar" twee gebouwen, maar wel de twee ingewikkeldste.
Het is iedere keer weer opnieuw pret om uit een bladzijde met vreemde aantekeningen een gebouw te zien groeien. Als ik ermee klaar ben denk ik dat ik eens op internet ga kijken of ik meer knip-en-plak vind. Nee, ik hoef geen tips, ik heb er al een paar gevonden en moet alleen nog wat meer bestuderen op wat het wordt  ;). Eerst deze maar eens af krijgen.
Zometeen een bericht over mijn spoor. Tot zo.

Groet,

Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 15 May 2010, 22:34:08 »
Hoi,

Spoor dus.
Tot januari heb ik zitten denken wat en hoe het moest worden. Een ding wist ik zeker: het moest analoog (ik werk al de hele dag met computer).
Er moesten halteplaatsen komen, en wisselbediening. Soms heb ik wat ideeen moeten laten varen, vanwege te ingewikkeld of gewoonweg onuitvoerbaar. De wisselbediening is dus gewoon standaard oud Fl* materiaal, uit de collectie van mijn vader en overleden schoonvader. Maar dat komt in het volgende bericht.

Maar laten we bij het begin beginnen: de bekabeling. Daar ben ik wat avonden stil mee geweest zeg! Stukken onderbroken spoor voor de halteplaatsen, die dan uiteraard hun eigen voeding moesten krijgen. En alle wissels.
Gelukkig heb ik er destijds voor gekozen om mijn baan onder het plafond te hangen, met katrollen. Dat bleek tijdens het werk onder de tafel erg prettig...

Zo ziet de onderkant van de tafel er nu uit (alle kabels worden later nog netjes met haakjes vastgezet, de tape is maar tijdelijk!):

(klik)

Al die kabels komen bij elkaar aan de zijkant van de tafel:

(klik)

Ook dit wordt later nog gefatsoeneerd.

Aan de andere kant van de zijkant zitten verschillende soorten stekkers, voor puls- en onderbrekingsdraden (de twee seriele stekkers) en ringleidingen (gelijkstroom en wisselstroom-aarde):

(klik)

Alles werkt, op een combinatie van wissels na. Die kabeltjes moet ik nog eens trekken, want vanavond kreeg ik het niet op orde, wat ik ook probeerde. Dan maar helemaal opnieuw.

Zometeen: het bedieningspaneel. Daar ben ik best wel trots op.
Tot zo.

Groet,

Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

Matheus 18

• Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • poging tot Steentje bijdragen.
« Reactie #3 Gepost op: 15 May 2010, 22:47:45 »
Zit al op het puntje van mijn stoel.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

eric den boer

• Offline Offline
  • Einzelganger
« Reactie #4 Gepost op: 15 May 2010, 22:58:47 »

Zometeen: het bedieningspaneel. Daar ben ik best wel trots op.
.

Nou...shock me...ben der klaar voor.

eric

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 15 May 2010, 23:00:25 »
Hoi,

Tot slot het kroonstuk van een half jaar nadenken, verzinnen, uitzoeken en uitvoeren. De Kist.
Inspiratie kwam van een film die ik al lang niet meer gezien had, en laatst gekuchdownkuchload had: Brasil, van Terry Gilliam. Een toekomstvisie als een koortsdroom. Men heeft computers, maar die zien er uit als een typemachine met een schermpje.
Van daaruit kwam bij mij het gouden idee: Steampunk! Dat moest het thema van mijn bedieningspaneel worden!
Ik heb lang gezocht naar een echte antieke kist, maar uiteindelijk is er (verstandig) gekozen voor een goedkoop geval. Eerst maar eens een Mark I bouwen voor ik een mooie antieke kist verknal.

Dit is mijn baan:
(klik)

Een plattegrondje van diezelfde baan is met oud spoormateriaal op de deksel van De Kist gemaakt:
(klik)

De wisselbedieningen zijn Fl*, uit de collectie van vader en overleden schoonvader. De draadjes liggen op de kist, zodat je ziet welk knopje voor welke wissel is (en zichtbare draadjes zijn steampunk). De draadjes komen overigens van een draadboom van een terziele gegane flipperkast, een donatie van een goede vriend. Stofomwonden, jawel.
De bananencontactjes geven de halteplaatsen aan. Daar kan de stroom onderbroken worden (zoals hierboven), of stroom opgezet worden met een zestal bananenstekkertjes:

(klik, excuses voor de kwaliteit)

Je ziet trouwens ook een oude lichtschakelaar; dat is de hoofd- en paniek-schakelaar.
Al die knopjes en contactjes worden onder de deksel naar twee seriele stekkers geleid; twee verschillende zodat er nooit vergissing mogelijk is:

(klik)

Voor de goede orde: zo moet de onderkant van de baan ook uit gaan zien; netjes.
Die seriele kabels gaan dan weer naar de zijkant van het spoor (zie bericht hierboven).

Omdat ik een hele hoop draad van de flipperkast overhad, met twee prachtige stekkercombi's, en omdat het nog niet steampunk genoeg was naar mijn zin, heb ik hier en daar wat extra zaakjes "aangesloten"  ;D.

Niet "aangesloten" (klik)

...en wel "aangesloten" (klik)

Ikzelf vind De Kist prachtig, en de twee knutselvrienden die voor een keertje hun knutselavond opofferden voor een avondje treintje spelen hebben zich er zomaar twee-en-een-half uur mee vermaakt...  ;D.

Zo, dat was het even voor vandaag. Lijkt me ook wel voldoende...  ;).
Morgen hoop ik wat foto's te plaatsen van mijn vingeroefeningen met landschapsbouw, volgens de methode van Matheus18 (Den Berg Op H0).

Groet,

Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 15 May 2010, 23:01:44 »
Zit al op het puntje van mijn stoel.
Matheus.

[Grijns] Ik verwachtte al dat je zou reageren  ;).
Ik spoor WEL helemaal!

eric den boer

• Offline Offline
  • Einzelganger
« Reactie #7 Gepost op: 15 May 2010, 23:02:54 »
ja hoor gelukt...ik ben geshockt  ;D

eric

Matheus 18

• Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • poging tot Steentje bijdragen.
« Reactie #8 Gepost op: 15 May 2010, 23:07:50 »
Prachtig,
Terug naar Frankenstijn en de sprookjeswereld.
Daar kan een mens van dromen.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 15 May 2010, 23:09:38 »
ja hoor gelukt...ik ben geshockt  ;D

eric

Je moet ook beter niet aan die draadjes komen  ;).
Ik spoor WEL helemaal!

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 15 May 2010, 23:11:17 »
Prachtig,
Terug naar Frankenstijn en de sprookjeswereld.
Daar kan een mens van dromen.
Matheus.

Bedankt voor je reactie! Die link naar die andere film had ik niet gelegd, maar inderdaad...
Ik spoor WEL helemaal!

BjornOl49

• Breedbeeldvullend
  • Offline Offline
  • Zo. Die is kapot.
    • Bjorn's hobbygeneuzel
« Reactie #11 Gepost op: 15 May 2010, 23:12:13 »
Echt mooi (y)

mvg Bjorn
http://bjornshobbygeneuzel.blogspot.nl/
Eisenbahnknotenpunkthinundherschieber bij de ZLSM

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 15 May 2010, 23:20:42 »
Antoontje

Om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen..
Die witte steker, die via een stukje tweelingsnoer weer naar een steker gaat.
Wat is daar de bedoeling van  ??? ???

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 15 May 2010, 23:47:06 »
Hoi Arthur,

Bedankt voor je reactie, Bjorn ook.

Dat is een "do not try this at home"...  :o
Een zeer onverstandige manier van mij om de voeding in De Kist te krijgen--de trafo wordt gevoed door de dubbele stekkerdoos die je binnenin De Kist ziet. Ik had twee mooie oude bakelieten stopcontacten op de kop weten te tikken, en heb die bovenop gemonteerd. Die kabel met twee stekkers gaat dus naar de 220 uit de muur, en via het bakelieten stopcontact naar binnen.
Een stekker waar 220 volt op staat... geen goed idee. Zodra ik wat oude kabel en een mooie bakelieten stekker heb, wordt dat vervangen en wordt de bakelieten stekker ook vastgezet in het stopcontact, zodat het nooit meer los kan. Lijkt me iets veiliger...
Ik heb mezelf ook al aangeleerd hem nooit uit te trekken, vandaar dat je dat lelijke witte geval nu op de foto ziet; dat was dus eigenlijk niet de bedoeling.

Groet,

Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 16 May 2010, 02:22:31 »
Hoi,

Vanuit mijn mobieltje (goede camera was niet voorhanden op het moment) een aantal foto's van de voornoemde vingeroefeningen; een kartonnen heuvel volgens methode Matheus18, bedekt met stukjes behang. Jawel, Matheus18, het kan dus wel, ook als er daarna hydrofibre gebruikt wordt. Het was overigens wel redelijk stevig behang, geen rauhfaser.
Volgende vingeroefening wordt om holle weg en graft te maken, op dezelfde heuvel. Dit alles uiteraard met in het achterhoofd een limburgs landschap zoals ik dat hier in mijn eigen omgeving zie.

Het begin:

Met hydrofibre en een strookje gras:

Groet,

Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!