Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Kibri station CALW ingekort als NS station door meino
11 September 2025, 23:47:13
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door hervé
11 September 2025, 23:45:58
Exact-Train 2025 door Falkenberg
11 September 2025, 22:51:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
11 September 2025, 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
11 September 2025, 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
11 September 2025, 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
11 September 2025, 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
11 September 2025, 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
11 September 2025, 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
11 September 2025, 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
11 September 2025, 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
11 September 2025, 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
11 September 2025, 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
11 September 2025, 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
11 September 2025, 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
11 September 2025, 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
11 September 2025, 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 September 2025, 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
11 September 2025, 18:12:22
Veevervoer ss/ ns door klusser
11 September 2025, 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
11 September 2025, 18:01:35
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
11 September 2025, 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 September 2025, 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
11 September 2025, 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
11 September 2025, 16:44:52

Auteur Topic: Antoontje's H0 baan: Bingelland  (gelezen 58401 keer)

Eenerspoor

• Offline Offline
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Antoontje's H0 baan
« Reactie #15 Gepost op: 16 May 2010, 08:06:38 »
Die kabel met twee stekkers gaat dus naar de 220 uit de muur, en via het bakelieten stopcontact naar binnen.
Een stekker waar 220 volt op staat... geen goed idee.

(....)

Zodra ik wat oude kabel en een mooie bakelieten stekker heb, wordt dat vervangen en wordt de bakelieten stekker ook vastgezet in het stopcontact, zodat het nooit meer los kan. Lijkt me iets veiliger...

Waarom monteer je niet een stuk - eventueel oud (maar wel in goede staat verkerend!) - snoer gewoon aan de kist en aan de andere kant een stekker? Lijkt me veel veiliger. De manier die jij van plan bent met een vast gezetten stekker lijkt mij nodeloos ingewikkeld.

Zoals je het nu hebt, daar moet je gewoon direct mee stoppen, is veel te gevaarlijk. Jij weet hoe het zit, maar stel nou dat een ander een keer dit witte stekker uit de kist trekt en met zijn handen aan de pennetjes zit? Of jij zelf als je eens niet goed je hoofd erbij hebt? Dan hoop ik maar dat je een goed aardlekbeveiliging in je huis hebt.

Als je wilt dat iets niet gebeurt, moet je ervoor zorgen dat het niet kàn gebeuren, zeker met electriciteit. (En ook met gas, maar dat kom je op de modelbaan heel weinig tegen.  ;D

Waarom heb je trouwens stekkers met randaarde aan het witte snoer zitten, als je de aarding toch niet gebruikt?

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 17 May 2010, 00:14:03 »
Als je wilt dat iets niet gebeurt, moet je ervoor zorgen dat het niet kàn gebeuren, zeker met electriciteit.

Eenerspoor, bedankt voor je zorgen. Je bent niet de enige; de vrienden die "kwamen spelen" waren ook niet uiterst enthousiast over deze oplossing.
Ik ga de boel ombouwen volgens jouw suggestie, en daarbij wordt de contactdoos bovenop dan waar de trafo ingestoken wordt. Is eigenlijk ook logischer.

Waarom heb je trouwens stekkers met randaarde aan het witte snoer zitten, als je de aarding toch niet gebruikt?

Om dezelfde reden dat ik een stopcontact met randaarde aan de zijkant van mijn spoor heb: bij gebrek aan beter. Alles is tegenwoordig met randaarde, ik ben op zoek naar oud spul zodat het vervangen kan worden. Maar voor nu zal ik toch voeding in mijn spoor moeten krijgen.

Groet,

Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

Eenerspoor

• Offline Offline
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
« Reactie #17 Gepost op: 17 May 2010, 08:39:50 »
Goed idee, om het te veranderen.  (y)

Wat het netsnoer betreft:
Je kunt die wcd ("stopcontact") bij je treinbaan ook vervangen door eentje zonder aarde.  De aarddedraad van de installatie sluit je dan niet aan. Liefst wel isoleren (Lasdop/klem of isolatieband, stukkie krimpkous kan ook om te zorgen dat die niet onbedoeld in contact kan komen met de fase of de nul.). Formeel moeten alle wcd in een ruimte ofwel geaard zijn ofwel niet geaard, maar dat zie ik niet als zo'n groot probleem.

Of je neemt een netsnoertje met een platte stekker, die je ook wel aan sommige huishoudelijke apparaten ziet. Die kunnen ook in een wcd met randaarde. Dit vind ik zelf de mooiste oplossing. Je kunt ze bijvoorbeeld kopen in de elektronica hobbyzaak of in een zaak die onderdelen voor huishoudelijke apparatuur verkoopt.

Suc6 met een veilig bedrijf!

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 17 May 2010, 21:56:11 »
Suc6 met een veilig bedrijf!

(y)

Hoi,

Ik denk dat ik dit draadje ook maar een beetje als dagboek ga gebruiken, ik merk dat het leuk is om nog eens terug te lezen.

Vandaag wat geprutst met mijn testheuveltje. Gisteren had ik een graft gesneden en geplakt, en die bekleed met hydrofibre. Geheel naar origineel voorbeeld (ik had foto's van een veld hier vlakbij) daar een versgeploegd akkertje van gemaakt. Dat valt nog niet mee, met de losse hand met een priempje rechte banen proberen te trekken in de nog zachte hydrofibre.

(klik)

Sorry voor de lichtval, de hydrofibre glinstert nog wat vanwege nog niet droog.
Maar voor een test helemaal niet slecht, watwat? Ik heb geen gras of struiken gebruikt, omdat het nog maar test is. Die bomen krijg ik er straks nog wel uit, maar gras...

Verder heb ik de weigerachtige wissels opnieuw bedraad. Succes! Ik ontdekte dat ik de eerste keer slim had willen zijn. Dat moet ik ook niet doen, slim willen zijn...  ;).
Verder heb ik nog een extra stukje spoor gelegd, als rangeerspoortje naast het schaduwstation. Dat moet ik ook nog even bedraden als halteplaats, maar daarvoor moet ik dan eerst een extra bananencontact kopen voor op De Kist. Deze week een keer.

Groet,

Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

Matheus 18

• Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • poging tot Steentje bijdragen.
« Reactie #19 Gepost op: 17 May 2010, 22:05:32 »
Hoi Antoontje.
De eerste stapjes zijn gezet en ziet er goed uit, had eventjes mijn twijfel bij het behangpapier.
Doe zo verder.
Groetjes.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 17 May 2010, 22:15:21 »
Complimenten van de meester!  (y) Woehoe!   ;)
Ik spoor WEL helemaal!

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 21 May 2010, 00:45:16 »
Hoi,

Een dagboekbijdrage:
Gisteren heb ik na heel lange tijd weer eens Trainz Simulator 2009 gestart. Ik had me bedacht dat de Surveyor (een soort digitale modelbouw, waarbij je later met "echte" treinen in je eigen landschap kunt rijden) zou kunnen helpen met het visualiseren van plannen. Dat (b)lijkt wonderwel te werken, tot nu toe.
Allereerst heb ik mijn spoor getrokken, op twee "panelen". De verhoudingen met mijn 1:87 zijn ver zoek, maar als je dat in je achterhoofd houdt bij het maken van scenery is het een handig middel om wat ideeen uit te proberen.
Vanavond heb ik het schaduwstation verstopt in twee dubbelspoor tunnels, en erboven wat heuvels laten groeien. Bomen er op, gras onder de voeten, een akker langs het spoor. Zomaar wat dingen uitproberen.

Waarom? Daarom: eerder vanavond heb ik met stroken papier een stratenplan van wat een dorpje zou kunnen worden op mijn nog kale H0 baan gelegd. Ook een manier van visualiseren, dus. Maar waar ik erg veel moeite mee had was te verzinnen hoe het landschap er uit zou moeten zien, hoogteverschillen, waar de straatjes een tunnel in zouden moeten enzovoort.
Ik wil namelijk minimaal zeker een Faller Car System startset, ooit, en het moet natuurlijk niet te opvallend zijn dat de autootjes alsmaar een rondje blijven rijden.
En net met die heuvels en tunnels kan TS09 dus heel handig zijn, om een beeld te krijgen van hoe het er uit gaat zien. Plus dat je machinist mag spelen op je eigen baan. Hondekop erop, en hop ;D.

Morgen dus straatjes leggen, in TS09.

Groet,

Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #22 Gepost op: 21 May 2010, 08:59:19 »
Hoi, Antoon

Zo heb ik mijn baanplan gelegd op de planken van de zoldervloer met het materiaal dat ik al heb. Een poosje laten liggen en veranderen tot t naar je zin is.
Op papier(ik teken ook nog) kun je niet altijd zien hoe het eindresultaat is.
Ik zou zeggen maak van proppen papier of plastic "de bergen", leg onder de hogere sporen een blokje hout of een strookje multiplex en zo kom je achter een hoop zaken die je kan aanpassen en een beeld vormen. Wel grappig om te zeggen dat ik vroeger ook op die manier speelde en hele steden bouwde. :)
Mijn pa had zelfs multiplex wegen gemaakt voor de matchboxautootjes...die ik nog steeds heb.

Veel plezier daarmee.
Gr Koen
« Laatst bewerkt op: 21 May 2010, 09:10:37 door KoenF »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

m de deugd

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 21 May 2010, 16:46:30 »
Hoi Antoon.

Ik zie dit bouw verslag nu voor het eerst.
Een treinbaan aan het plafond,dat had ik met mijn aller eerste N spoor baantje ook.
S,avonds als je gaat slapen lig je onder je eigen spoorbaan te dromen ;D.
Sucses en veel plezier met bouiwen. ;)

Martin.

kevinhhw

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 21 May 2010, 19:40:01 »
mooi verslag (y)
Hoi Antoon.

Ik zie dit bouw verslag nu voor het eerst.
Een treinbaan aan het plafond,dat had ik met mijn aller eerste N spoor baantje ook.
S,avonds als je gaat slapen lig je onder je eigen spoorbaan te dromen ;D.
Sucses en veel plezier met bouiwen. ;)

Martin.
nieuwe spelling martin? :P

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #25 Gepost op: 21 May 2010, 22:11:16 »
prochressieve spelling ja, dat kna jij neit.

Maarre wordt t nou een volledige steampunk-baan? Zoiets zou ik weleens willen zien.

Matheus 18

• Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • poging tot Steentje bijdragen.
« Reactie #26 Gepost op: 21 May 2010, 22:57:28 »
Hoi Floris,
Dit is de door Antoontjes gevraagde achtergrond.

Ben nog enkel op zoek naar passende vleermuizen en een spookerig kasteel om de achtergrond te vullen.
Matheus
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #27 Gepost op: 21 May 2010, 23:00:50 »
en vooral veel jules verne-stijl ongein en van die figuren met hoge boorden, hoge hoeden en respectabele bakkebaarden.

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 21 May 2010, 23:59:56 »
Hoi Koen, Martin, Kevi, Floris en Matheus,

Allemaal bedankt voor de leuke reacties.
@Koen: hmmmm, proppen papier, dat vind ik nog eens helemaal geen slecht idee! Bedankt!
@Martin: mijn baan hangt in de hobbykamer annex "bibliotheek", maar ik droom er toch regelmatig van  :D
@Kevi: Bedaank veur de kompleminte  ;D (geen nieuwe spelling, gewoon Limburgs: bedankt voor het compliment)
@Matheus: heel mooi  (y) maar ik had toch iets anders in gedachten...
@Floris: hmmmm... verleidelijk idee, maar toch maar niet. Ik ga voor Zuidlimburgs landschap, redelijk hedendaags. En steampunk blijft voorlopig alleen de bediening.

Als illustratie bij mijn opmerking richting Martin, maar ook omdat het gewoon een prachtige foto is die ik gemaakt heb toen die twee vrienden "kwamen spelen":
(klik)

De huisjes zijn nog uit de collectie van (schoon-)vader, ik heb heel andere plannen maar voorlopig bij gebrek aan beter maar even laten staan.

Groet,

Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #29 Gepost op: 22 May 2010, 00:27:32 »
HIhihi ;D

zoefzoefzoef. Zonder besturing komt t ook wel tot leven. Als je maar fantasie hebt en een flinke  :-X op hebt!!!!!

Gr Koen
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.