Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 18:41:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 18:39:43
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:33:51
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Dat overkomt mij niet. door Harryku
Vandaag om 18:25:36
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31

Auteur Topic: Antoontje's H0 baan: Bingelland  (gelezen 57668 keer)

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
Re:Antoontje's H0 baan
« Reactie #120 Gepost op: 02 September 2010, 22:09:50 »
Hoi,

Alledrie bedankt voor de reactie. Als je een keer hebt mogen meerijden met een Caterham snap je misschien mijn enthousiasme. Van 0 naar 100 in iets minder dan vier seconden, dan voel je je oogballen wel in je schedel  ;D.

Goed, vandaag heb ik kunnen afmaken wat ik gisteren al toonde:
(klik)

Jawel, een kartonnen klimspiraal voor mijn FCS Transit busje. Het is inmiddels getest met wat draad en plakband, en het werkt perfekt.
Hier gaat het gebruikt worden:
(klik)

In de verste hoek vanaf de bediening gezien rijdt de Transit het dorpje uit, een tunnel in en onder de horizon door. Aan de andere zijde van de horizon* is heuvellandschap. Onder de heuvel klimt het Transitje naar boven, om achter een heuveltop vandaan het hoger gelegen landschap in te rijden. Wat er aan de andere kant van dat landschap gebeurt is nog niet zeker. Bedoeling was om daar weer achter een heuvel te verdwijnen en aan de andere kant op een brug over twee sporen het dorpje in te rijden. Maar dat zien we wel als we daar aan komen.
Nu even concentreren op "deze" hoek. Ik heb al twee tunnelingangen gemaakt, en een begin van bananendozenkartonnen scenery.

* "...andere zijde van de horizon..." : ergens in het begin heb ik uitgelegd dat ik mijn spoor een dubbele horizon geef, die bijna diagonaal over het midden loopt. Sta je aan de ene kant van de tafel: dorp. Sta je aan de andere kant van de tafel: heuvelland boven mijn schaduwstation. Zo heb ik op een redelijk kleine tafel toch wat variatie.

Groet,
Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

Matheus 18

• Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • poging tot Steentje bijdragen.
« Reactie #121 Gepost op: 02 September 2010, 22:18:57 »
Hoi Antoontje.

Leuk ideetje met het transitje, waarnaartoe zien we dan inderdaad later wel.

Het karton begint jou ook goed te gaan zie ik.
Mvg.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Matheus 18

• Offline Offline
« Reactie #122 Gepost op: 04 September 2010, 01:46:14 »
Hoi Antoontje.

Heb je nog verder gewerkt?
Matheus.

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #123 Gepost op: 04 September 2010, 23:54:09 »
Dag Matheus (en anderen),

Ik heb antwoord op allebei je berichten. Om met de laatste te beginnen: op vrijdag heb ik altijd een andere vaste activiteit, te maken met mijn andere hobby: astronomie-bijeenkomst in de sterrenwacht. Ik had dus nog niet gewerkt op het moment dat je je vraag stelde.
Maar! In antwoord op je eerdere bericht: jazeker, karton gaat mij erg goed af. Zie maar:
(klik)

Welkom in Banania, waar het eten goed is en de drankjes enorm!  :D
Ik heb de voorraad bananendozen aangesproken en gehalveerd, om de horizon te markeren en een achterwand te maken voor het heuvelland. Je kijkt dus tegen de achterkant van heuvelland aan, deze kant wordt wat we in Limburg "Valsj Plat" noemen. Dat is, behalve onze lokale in het dialect zingende bard*  ;D, ook een terrein dat op het oog vlak lijkt maar als je het moet fietsen toch behoorlijk in de benen gaat zitten.
De bananendozen worden uiteindelijk door een horizonfoto of beschilderd laken verborgen.
Aan de andere zijde van de horizon ziet het zo uit:
(klik)

Het heuvelland komt over het schaduwstation. Ik moet nog veel karton bouwen, en dan het heuvelland erin snijden, maar het is een begin.
[edit: in de tweede foto midden bovenin zie je de klimspiraal voor de Ford Transit.]
Excuses, de foto's zijn wat donker maar ik vind foto's met flits altijd enorm lelijk.
In de eerste foto kun je achter het flesje water overigens mijn huisje zien. Stom, dat had ik eigenlijk wat meer in de voorgrond moeten zetten. Maar het komt toch in het heuvelland, dus dat zie je later dan wel.

Groet,
Antoontje.

*"Valsj Plat" zingende bard: vals spreekt voor zich, in het dialect noemen we dialect "in het plat praten", als in "versta je plat of zal ik liever nederlands praten?"
« Laatst bewerkt op: 04 September 2010, 23:55:59 door Antoontje »
Ik spoor WEL helemaal!

Matheus 18

• Offline Offline
« Reactie #124 Gepost op: 05 September 2010, 00:26:47 »
Sorry, had eventjes geen antwoord gegeven op je sterrenwacht of was het astrologie.
Als ik in mijn tuin sta en ik kijk omhoog ,zie ik de grote beer en de kleine beer.
Iets meer naar het zuiden zie ik Orion.
Maar dat zijn ook de enigste sterrenbeelden dat ik ken.
Verder ben ik nog niet op vakantie geweest, mogelijk volgend jaar naar de Leeuw, t' vrouwke he.
Weet wel dat het over treintjes moet gaan, maar het enigste dat ik ken van de trein is een film met Burt Lankaster.
Matheus

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #125 Gepost op: 05 September 2010, 10:00:31 »
ziet er goed uit antoontje, (y)
maar kan je nog wel overal bij, zoals bij het schaduwstation.
want als het af is, en je rijdt heel veel zal je net zien dat er net
daar iets ontspoort.
dat noemen we de wet van murphy.

gr,
mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #126 Gepost op: 05 September 2010, 22:34:22 »
Hoi,

@Matheus: NOM! Niet astroLOGie, astroNOMie. Drie letters, wereld(en) van verschil.

@Mathijn: Natuurlijk is daaraan gedacht. Je hebt goed gezien dat het schaduwstation alleen te bereiken is vanaf de kant die dor heuvels bedekt gaat worden, maar die heuvels kan ik wel optillen straks. Hoe precies zie ik in de loop van de bouw. In gedeeltes geeft naden in het terrein en dat wil ik proberen te vermijden. Maar in een stuk is weer te groot om ergens kwijt te kunnen tijdens het werken. Misschien pootjes eronder die wegklappen als het terug op tafel gaat? We zullen zien.

Vandaag visite gehad die aan het eind van de middag jammerlijk huilend naar beneden gesleept moest worden omdat hij met de treintjes wilde blijven spelen (hij is vier jaar oud  ;D ).
Daarna vooral voorbereidend werk gedaan, niet de moeite om foto's te nemen.

Groet,
Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #127 Gepost op: 06 September 2010, 10:45:07 »
Weet wel dat het over treintjes moet gaan, maar het enigste dat ik ken van de trein is een film met Burt Lankaster.
Matheus
@ Matheus, 'Throw mama from the train' gaat ook over treinen. http://en.wikipedia.org/wiki/Throw_Momma_from_the_Train

@ Antoontje, de Unseen University gebouwen vind ik erg mooi. Is dit zelfbouw? Unseen University zegt mij namelijk niets. kan je daar iets meer oververtellen.

Groetjes,
Michel

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #128 Gepost op: 06 September 2010, 21:54:36 »
Hoi Michel,

Jazeker, tot uw dienst  :D.
De Unseen University is een gebouw dat heel vaak voor komt in de fantasy-reeks De Schijfwereld van Terry Pratchett. In de NL vertalingen heet ze trouwens De Gesloten Universiteit (vat je'm?).
Het is een knip-en-plak boek, ergens helemaal in het begin van mijn verhaal kun je een link vinden naar details van het boek, zoals ISBN. Ze is erg mooi, maar niet 1:87. Ik ben er aan begonnen als Pratchett-fan, en heb ze nu op mijn spoor staan bij gebrek aan beter. Ze gaat niet in de uiteindelijke scenery gebruikt worden, jammer genoeg.

Vanavond heb ik weer een aantal bananendozen uit elkaar staan snijden, en ze op een alternatieve manier terug in elkaar geplakt  ;D. Nog steeds niet voldoende vordering dat het foto's waard is, hopelijk morgen.

Groet,
Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #129 Gepost op: 07 September 2010, 21:29:31 »
Hoi,

Foto's van de vorderingen met kartonbouw tot nu toe:
(klik)

De bedoeling is dat alles wordt opgevuld met dit soort raster van karton. Daarna ga ik dan heuvels snijden of knippen.

Groet,
Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

Matheus 18

• Offline Offline
« Reactie #130 Gepost op: 07 September 2010, 21:43:28 »
Hoi Antoontje.

Jij wil ons verrassen met een duister bouwwerkje.
Ik popel om dit in het licht te zien.
Mvg.
Matheus.

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #131 Gepost op: 07 September 2010, 22:22:53 »
Hoi Matheus,

Ze zijn inderdaad weer wat donker, zelfs nadat ik ze wat had opgefleurd voor het posten.
Misschien dat ik vanaf nu maar eerst foto's moet maken van gisteren gedaan werk alvorens aan de slag te gaan. Maar dan zijn mijn berichten dus altijd minimaal een dag oud.
De komende dagen zal ik geen berichten plaatsen; veel afspraken. Maandag kan ik weer aan de baan werken.

Groet,
Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #132 Gepost op: 09 September 2010, 00:11:09 »
Hoi,
Toch nog even een berichtje. Een van mijn afspraken was natuurlijk de wekelijkse knutselavond, en daar ben ik begonnen met de onlangs gearriveerde brouwerij.
Een uurtje of twee, en de mei stond er al op:
(klik)

Omdat het 1. zo snel ging, en 2. ik bij de baan genoeg andere dingen te doen heb, heb ik het pakketje aldaar achtergelaten voor de woensdagen.
Bouwpakketjes bouwen is voor hier totaal niet interessant, dus ik zal er verder ook geen aandacht meer aan besteden (misschien nog een foto als het klaar is).
Tot maandag.

Groet,
Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #133 Gepost op: 16 September 2010, 22:18:13 »
Hoi,

Nou, het werd wat later. Belangrijkste reden was dat ik helemaal door mijn voorraad bananendozenkarton heen was. Ik heb nog even geprobeerd met een chipsdoos, maar ja dat is gemaakt voor niksnul aan gewicht dus het karton was er ook naar.
Tot overmaat van ramp werd ook nog de woensdagse afspraak afgezegd, en omdat mijn brouwerijtje daar was gebleven kon ik zelfs daar niet mee verder.
Maar goed, actie is reactie, want vrouwlief kwam vandaag met maar liefst vier (4!) bananendozen uit de super aanzetten! Woeha! Morgen krijgt ze een extra zonnebloem in haar achtjarig huwelijksjubileumboeket  (y).

Ik heb vanavond dus gelijk maar weer een deuk in de voorraad gebouwd, en wat ik eerder dacht werd bewaarheid: door het bouwen begin ik plotseling veel meer te zien hoe het gaat worden, en dat problemen toch maar probleempjes blijken te zijn. Alle puzzelstukjes vallen op de plaats. Soms moet je gewoon beginnen, en niet meer blijven denken over hoe het moet worden. Weer wat geleerd.

Groet,
Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

Matheus 18

• Offline Offline
« Reactie #134 Gepost op: 16 September 2010, 22:27:17 »
 (y)
Matheus.