Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Openen Lima Hondekop door Ronald69
Vandaag om 12:23:42
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 12:01:05
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 11:43:26
Einde Koemo ballast ??? door Frank 123
Vandaag om 11:33:48
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 10:49:27
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
  

Auteur Topic: Snelheid van CD speler motor vertragen  (gelezen 12196 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Snelheid van CD speler motor vertragen
« Gepost op: 06 november 2009, 12:07:02 »
Ik heb het motortje van het open/sluit meganisme uit een computer CD speler gehaald. Nu wil ik de snelheid vertragen dmv een weerstand. Invoer is 16v transformator gelijkstroom. Ik denk regelmatig dat ik weerstanden eindelijk snap, maar elke keer weer ga ik de mist in. Berekenen snap ik zowiezo niks van. Want hoeveel ampere neemt zo'n motor nou? Ik heb wel een multimeter, maar of ik daar mee kan zien hoeveel ampere zo'n motor gebruikt, dat weet ik niet. Als ik een 180Ω weerstand er tussen zet, gaat ie al wat langzamer. Met een 220Ω nog iets langzamer. Zet ik er twee keer 220Ω tussen, doet ie het helemaal niet, wat ik weer heel gek vindt, maar met 220Ω en 150Ω weer wel. Maar ook weer niet zo langzaam dat je denkt dat het niet langzamer kan. Waarom 2 x 220Ω niet werkt, snap ik dus niet. Welke onderliggende techniek begrijp ik niet waarom het niet werkt (twee x 220Ω) of heeft ie een minimum spanning nodig?

Wat ik ook niet begrijp is dat het voltage altijd hetzelfde blijft als ik het met de multimeter test. Zet ik 'm op V, of ik nu met of zonder een weerstand test, het getal blijft hetzelfde. Maar ik wil de 16V naar 1 of 1,5V terug brengen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:Snelheid van CD speler motor vertragen
« Reactie #1 Gepost op: 06 november 2009, 12:14:15 »
De meeste multimeters kunnen stroom meten, Ampere (A) maar meestal milliAmpere (mA).
Dan moet je wel de multimeter in de goede richting IN de stroomkring zetten, dus bijvoorbeeld multimeter + (rood) aan de voeding plus en multimeter - (zwart) aan de motor.
Als je spanning meet, doe je dat toch wel over de motor zelf neem ik aan en niet over de voeding?
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
  • Zelfportret
Re:Snelheid van CD speler motor vertragen
« Reactie #2 Gepost op: 06 november 2009, 12:16:33 »
Mogelijk dat je hier wat mee kunt.

Gerrit F
Gerrit F

Van de draad af....

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Snelheid van CD speler motor vertragen
« Reactie #3 Gepost op: 06 november 2009, 12:28:49 »
De meeste multimeters kunnen stroom meten, Ampere (A) maar meestal milliAmpere (mA).
Dan moet je wel de multimeter in de goede richting IN de stroomkring zetten, dus bijvoorbeeld multimeter + (rood) aan de voeding plus en multimeter - (zwart) aan de motor.
Als je spanning meet, doe je dat toch wel over de motor zelf neem ik aan en niet over de voeding?
Dan laat ik de motor draaien en houdt de pinnen van de multimeter op de motor, waar ook de aansluiting van de voeding zit? Het lijkt me dat het niet werkt in stilstand?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Snelheid van CD speler motor vertragen
« Reactie #4 Gepost op: 06 november 2009, 12:59:32 »
Gerrit, bedankt voor de link. Ook daar moet je bij berekenen, en ik mis echt de basis in elektronica. Ik heb daar overigens wel naar rondgevraagd, een echte cursus en niet on-line, maar blijkbaar worden basiscursussen electronica alleen op vakscholen gegeven.

Ik heb nu wisselstroom aangesloten op een lijntje van twee gelijkrichters en 220Ω en 150Ω weerstand en ik heb een acceptabele snelheid bereikt.

Als ik een weerstand tussen stroom en stroomafnemer zet, is dan de aanvoer van stroom niet altijd het zelfde? Dat was mijn gedachte. Het aantal ampere van de motor zou niet ter zake moeten doen, daar het gewoon minder stroom geleverd moet krijgen. Een lampje gaat namelijk wel minder fel branden. Maar klaarblijkelijk werkt het niet zo?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Remunj

  • Online Online
  • Berichten: 7812
Re:Snelheid van CD speler motor vertragen
« Reactie #5 Gepost op: 06 november 2009, 13:02:24 »
Het lijkt me dat het niet werkt in stilstand?
Dat werkt ook, alleen als je motor stil staat loopt er geen stroom en staat er geen spanning op de motor.  ;D Dan meet je dus 0 Volt.

... Want hoeveel ampere neemt zo'n motor nou? ....
Staat er geen typenummer of andere informatie op de motor?
Dan zou je eens kunnen googlelen om de datasheet boven water te krijgen.

.... Als ik een 180Ω weerstand er tussen zet, gaat ie al wat langzamer. Met een 220Ω nog iets langzamer. Zet ik er twee keer 220Ω tussen, doet ie het helemaal niet, wat ik weer heel gek vindt, maar met 220Ω en 150Ω weer wel. Maar ook weer niet zo langzaam dat je denkt dat het niet langzamer kan. Waarom 2 x 220Ω niet werkt, snap ik dus niet. Welke onderliggende techniek begrijp ik niet waarom het niet werkt (twee x 220Ω) of heeft ie een minimum spanning nodig?
Dat kan je in de datasheet terugvinden. Daar zal in staan wat de minimum spanning is die de motor nog doet draaien.
Waarschijnlijk is de spanningsval met de twee weerstanden van 220E te groot om de motor op gang te brengen.

Wat ik ook niet begrijp is dat het voltage altijd hetzelfde blijft als ik het met de multimeter test. Zet ik 'm op V, of ik nu met of zonder een weerstand test, het getal blijft hetzelfde. Maar ik wil de 16V naar 1 of 1,5V terug brengen.
En meet je op de gelijk- of wisselspanning stand?

Gr.
Eric
Gr.
Eric

KroKo

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
  • Will It Be You?
Re:Snelheid van CD speler motor vertragen
« Reactie #6 Gepost op: 06 november 2009, 13:11:50 »
Volgens mij moet je de snelheid van een motor niet met een weerstand regelen. Zet er een decoder tussen ;D. In ieder geval iets met pulsbreedte modulatie.

Erik

Ter aanvulling: het een en ander staat uit gelegd in dit draadje.
« Laatst bewerkt op: 06 november 2009, 13:21:48 door KroKo »

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Snelheid van CD speler motor vertragen
« Reactie #7 Gepost op: 06 november 2009, 13:21:45 »
Erik,
Geniaal! Die heb ik nog liggen. Heeft veel meer voordelen, als ik het licht in de "machinekamer" wil aanzetten om de technologie te laten zien. Zo ga ik het proberen op te lossen!

Eric,
Bedankt voor het antwoord. Er staat geen typenummer op, helemaal blanco. Kwam uit een Mac laptop, maar die zit vol met onderdelen van diverse fabrikanten, dus dat zegt niets.

Ik had niet gezien dat er gelijkstroommeting en wisselstroom meting was, maar toevallig gebruikte ik wel de goede. het valt me op dat als je wisselstroom test, hij blijft pendelen tussen de uiterste waarde met af en aan een min ervoor.

Tijdverspillend, maar leerzame ochtend. Al heb ik nog steeds het idee dat ik erachter kom door te proberen. Maar ik ga nu zeker de decoder proberen, goed plan!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re:Snelheid van CD speler motor vertragen
« Reactie #8 Gepost op: 06 november 2009, 13:32:35 »
@ Sven: de lade-motoren uit laptops hebben vaak de eigenschap enorm plat te zijn, of een extreem lage maximum spanning te hebben: een Vnominaal (de vakterm voor de gebruikelijke spanning waar het motortje op werkt, en voluit Volt nominaal is, en niets meer betekend dan de nominale spanning) van 3 of 4,5 Volt is geen uitzondering: dat is in mijn ogen te laag: ik heb ergens een motortje dat maximaal 9 Volt mag hebben, en dat beschouw ik als de grens.

Waarom heb ik het over Vnominaal: het is een term die je in databladen tegenkomt, als je het geluk hebt een keer een motortje met vindbaar typenummer 'tegen het lijf te lopen'

Nog over het typenummer: kijk nog eens goed: Mabuchi, een bekende fabrikant van dergelijke motortjes, heeft er een handje van 3 verschillende type-notatie-methodes te gebruiken: rechtstreeks op de motorbehuizing gedrukt met inkt, met een stickertje op de motorbehuizing, of, en dat is degene die ik ook het makkelijkst over het hoofd zie: in de behuizing  'geschreven' met een laser: die methode is lastig zichtbaar.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Snelheid van CD speler motor vertragen
« Reactie #9 Gepost op: 06 november 2009, 13:33:18 »
Decoder. Schieten met een kanon op een mug.
Tenzij je natuurlijk een regelbare snelheid wilt hebben.

Zie weerstanden als knijpen in een tuinslang.
Hoemeer je knijpt hoe minder water eruit stroomt (stroom dus)
Hierdoor zal de motor langzamer gaan draaien. Een motor heeft inderdaad een minimale spanning nodig om te starten. Hierna zal de motor blijven draaien.
Weerstand uitrekenen is inderdaad wat moeilijker, maar is uiteindelijk een simpel sommetje.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
  • MSc Micro-Electronics
Re:Snelheid van CD speler motor vertragen
« Reactie #10 Gepost op: 06 november 2009, 13:39:00 »
Tip,

gejat van LED's inzetten, namelijk het gebruik van een stroombron.

http://people.zeelandnet.nl/zondervan/frontsein6.gif (plaatje van Klaas Zondervan)

De motor sluit je aan op de plek van de LED's en je heb natuurlijk maar 1 van de 2 takken nodig. Dan heb je een voeding om de motor met een constante snelheid en draairichting te laten werken. Vervang de transistoren door een sterker type (desnoods Darlingtons) en stel de weerstanden zo in dat je het juiste voltage hebt over je motor.
Dan maakt een licht variërende voedingsspanning ook niet meer uit. Een motor met weerstanden van spanning beroven is niet slim. Niet alleen gaat er dus vermogen verloren (namelijk de motorstroom x de travospanning), tevens is de motor z'n kracht kwijt.
« Laatst bewerkt op: 06 november 2009, 13:40:38 door Sander Fondse »
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re:Snelheid van CD speler motor vertragen
« Reactie #11 Gepost op: 06 november 2009, 13:45:26 »
Sven,

Electro is niet voor niks een VAK.

Als je echt iets wil snappen moet je beginnen met een cursus Electriciteitsleer en een beetje Natuurkunde in je opleiding kan ook geen kwaad.
Als dat allemaal een beetje duidelijk is komt de Electronica pas kijken, geen Electronica zonder Electriciteitsleer,
PBNA of de Leidse kunnen je best aan een goede cursus helpen.
Er zal een wereld voor je open gaan.
Een beetje klooien met weerstanden zonder iets te snappen van serie of parallel schakelingen, laat staan van spanningsdelers, kan nooit iets worden.

Succes, Albert. (y)
« Laatst bewerkt op: 06 november 2009, 13:51:10 door Albert Bas »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re:Snelheid van CD speler motor vertragen
« Reactie #12 Gepost op: 06 november 2009, 13:49:54 »
maar duik er niet te ver in, want de frisse blik van een buitenstaander is ook wel een handig instrument. Ik weet er als het ingewikkelder wordt dan wat weerstandjes en diodes ook geen barst meer vanaf maar ik krijg de zooi als t moet altijd wel aan de gang, het zorgt ervoor dat je niet zo gauw te ingewikkeld gaat denken.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:Snelheid van CD speler motor vertragen
« Reactie #13 Gepost op: 06 november 2009, 13:51:17 »
Nounou, ik heb ook geen opleiding electronica, alleen wat middelbare school natuurkunde en ik snap ook best een en ander. Gewoon kwestie van je erin verdiepen en es praten met iemand die er (wel) verstand van heeft.
Het moet wel een leuke hobby blijven hoor, laten we nou geen vooropleiding verplicht gaan stellen!
En als iemand lekker wil 'klooien' moet dat ook kunnen vind ik, kunnen we dat dan ook wat positief benaderen?
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re:Snelheid van CD speler motor vertragen
« Reactie #14 Gepost op: 06 november 2009, 13:54:01 »
Floris,

Ingewikkeld moet ook niet, de basis Elctriciteitsleer en Electronica is genoeg voor de treintjes.
Decoders ontwerpen is een ander verhaal maar dat doen de fabricanten voor ons.

groet, Albert.