Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
C12c rijtuig
door
Eelco Storm
Vandaag
om 18:38:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
ES44C4
Vandaag
om 18:37:17
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
VAM65
Vandaag
om 18:35:33
waterwagens
door
j.ossebaar
Vandaag
om 18:34:55
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Marc tramt
Vandaag
om 17:56:13
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Marc tramt
Vandaag
om 17:55:39
Pfarrerwinkel bahn
door
Eric v C
Vandaag
om 17:35:26
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 16:49:12
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:47:15
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
Benelux795
Vandaag
om 16:31:03
't Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Pauldg
Vandaag
om 15:33:53
Fleischmann rijtuig 5896
door
ArjanB
Vandaag
om 15:15:17
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht
door
TonM
Vandaag
om 15:10:09
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 13:44:42
Op Zuid (NL H0)
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen.
door
hervé
Vandaag
om 13:33:31
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:04:05
Au bord de la Cèze
door
Basmans
Vandaag
om 11:56:14
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 11:35:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 10:09:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
spoorijzer
Vandaag
om 10:01:43
Acme nieuwe ICNG
door
arnaud-ns/htm
Vandaag
om 09:33:30
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling??
door
Rick
Vandaag
om 08:05:02
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
MathynK
Vandaag
om 07:31:01
Een leuke vrachtwagen
door
ArjanB
Vandaag
om 01:18:15
Palisade Canyon
door
RobVille
06 October 2025, 22:37:58
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein (gelezen 6456 keer)
Peter Landsweers
Offline
Berichten: 81
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein
«
Gepost op:
27 November 2006, 19:48:29 »
Beste forumleden,
Ik heb de volgende situatie:
Een dubbel-sporige hoofdlijn (hondebot), waar de treinen een vaste richting berijden
Een rangeer terrein waar alle sporen 2 richtingen zijn
Een trein kan van de hoofdbaan (binnenste-spoor) naar het rangeerterrein
Een trein kan van het rangeer terrein naar de hoofdbaan (buitenste-spoor)
Ik heb de Engelse wissel ge-isoleerd van de hoofdbaan en rangeer terrein (wissel zelf is ook ge-isoleerd m.b.t. rechtdoor/afbuigend)
http://i101.photobucket.com/albums/m57/peterlandsweers/Rangeer.jpg
.
Ik rij digitaal (Intellibox DCC) 2-rail, volledig automatisch met PC+Koploper.
Vraag me nu af hoe dit aan te sluiten:
Moet ik de polariteit van de betreffende railsecties van mijn rangeer terrein gelijkschakelen met de hoofdbaan?
Zo ja, kan ik dit met een actie in Koploper (eventueel stel ik deze vraag ook op Koploper forum)?
Verder wil ik treinen die op het rangeer terrein zijn aangekomen met een hand regelaar bedienen
Heeft iemand van jullie de oplossing hiervoor.
Bedankt, Peter
«
Laatst bewerkt op: 27 November 2006, 19:59:02 door Peter Landsweers. Reden: Duidelijker plaatje
»
Gelogd
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4026
Re: Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein
«
Reactie #1 Gepost op:
27 November 2006, 20:01:47 »
Hallo Naamgenoot,
Omdat je een hondebot figuur hebt,heb je 2 keerlussen erin zitten.
Je kan alle sporen, die door wissels met elkaar verbonden zijn allemaal dezelfde polariteit geven en alles daar doorverbinden.
Voor de keerlus kan je kiezen uit meerdere schakelingen,zelf maken of kopen (Fa Lenz,ik heb geen aandelen)
Suk6,Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Peter Landsweers
Offline
Berichten: 81
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Re: Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein
«
Reactie #2 Gepost op:
27 November 2006, 20:10:30 »
Peter,
Ik begrijp je opmerking niet helemaal.
Inderdaad, ik zorg ervoor dat alle sporen van het rangeerterrein gelijke polariteit hebben, maar....... als ik van de hoofdbaan naar mijn rangeerterrein rij (of vice versa) en de polariteit is hetzelfde geschakeld, dan heb ik toch geen keerlus?
Peter.
Gelogd
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4026
Re: Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein
«
Reactie #3 Gepost op:
27 November 2006, 20:19:07 »
Hallo,
Nee, geen keerlus bij de getekende wisselverbinding van binnenste baan naar rangeerterrein.
Maar wel in wat je niet hebt getekend,omdat het een hondebot is....
(Na enig nadenken...)
Of heb je gewoon een dubbelsporig ovaal?
Dat zijn er geen keerlussen natuurlijk.
-Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Sander
Offline
Berichten: 4666
Re: Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein
«
Reactie #4 Gepost op:
27 November 2006, 20:24:12 »
als ik je goed begrijp dan gebeur der het volgende:
Je rijdt links op de hoofdlijn het plaatje uit, en komt even later ook links het plaatje weer binnen rijden, vervolgens rij je recht het plaatje uit en kom je rechts weer terug.
Die 2 lussen moet je isoleren, dat zijn je keerlussen.
De andere isolaties heben totaal geen nut.
Het idee kwa aansturing is echt iets koploper achtigs dus daarvoor moet je zeker op het koploperforum zijn.
Mocht je nog vragen hebben omtrent je baanplan (wellicht is een volledige schets van je baanplan makkelijker praten) dan kan je die vragen hier kwijt.
mvg,
Sander
Gelogd
mvg,
Sander
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4026
Re: Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein
«
Reactie #5 Gepost op:
27 November 2006, 20:26:03 »
Laat maar zien,dat praat idd beter
-Peter,ook Koploper gebruiker.
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Rick
Lid Houtense Koekenclub
Offline
Berichten: 8547
Spoor N
Re: Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein
«
Reactie #6 Gepost op:
27 November 2006, 20:46:54 »
eh, dat zijn toch geen keerlussen in dat hondebot? Als je links het plaatje uitgaat en dan op het andere spoor weer terugkomt is er niks aan de hand. Als je op hetzelfde spoor uitkomt natuurlijk wel
Gelogd
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).
Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.
Sander
Offline
Berichten: 4666
Re: Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein
«
Reactie #7 Gepost op:
27 November 2006, 20:51:36 »
Doordat het engelswissel is geisoleerd heb je gelijk Rick.
Echter voor het rijden zelf laat je nu hele mooie opties weg door juist daar te gaan isoleren en dat is jammer.
mvg,
Sander
Gelogd
mvg,
Sander
Peter Landsweers
Offline
Berichten: 81
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Re: Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein
«
Reactie #8 Gepost op:
27 November 2006, 22:25:00 »
Diverse reacties van jullie verzoeken om mijn baanplan zodat het een en ander te verduidelijken is.
Bij dezen: een plaatje van het zichtbare deel van mijn baan (winrail) en een plaatje van Koploper.
http://i101.photobucket.com/albums/m57/peterlandsweers/Baanoverzicht.jpg
http://i101.photobucket.com/albums/m57/peterlandsweers/Winrail-zichtbaar.jpg
In beide gevallen is de aansluiting met mijn rangeerterrein midden onder.
Volgens mij zijn de 2 lussen aan weerszijden van de hoofdbaan geen keerlussen, want ze komen op het andere spoor van de dubbelsporige hoofdbaan terug (zie reactie Rick).
Bedankt voor de reacties, ben helaas nog niet veel verder.
PS Sander wat bedoel je met "mooie opties weglaten"
«
Laatst bewerkt op: 27 November 2006, 22:29:46 door Peter Landsweers
»
Gelogd
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Rick
Lid Houtense Koekenclub
Offline
Berichten: 8547
Spoor N
Re: Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein
«
Reactie #9 Gepost op:
27 November 2006, 22:35:47 »
Ik zie nu wel een keerlus, vertrekkend van spoor 3 in het roze vlak naar rechts kom je uiteindelijk op hetzelfde spoor terug.
Ik vind het wel een leuk ontwerp
edit: of zijn die blauwe dingetjes isolatie?
Gelogd
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).
Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.
Peter Landsweers
Offline
Berichten: 81
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Re: Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein
«
Reactie #10 Gepost op:
27 November 2006, 23:01:59 »
Rick,
Bedankt voor snelle reactie.
Sporen 1, 2 en 3 worden maar in 1 richting bereden (linksom) en spoor 20 + 21 alleen rechtsom.
Anders gezegd: van spoor 31 en 32 kan je van rechts het station in rijden op spoor 1, 2 of 3; van spoor 20 en 21 kan je naar 22 of 33.
De gehele wisselstraat rechts van het hoofdstation (sporen 1, 2, 3, 20 en 21) is electrisch gescheiden.
Dus als je van 32 naar 3 rijdt kruis je 20 naar 22, maar deze zijn electrisch gescheiden (Fleischmann profi rails).
Mijn eerder genoemde hondebot is eigenkijk een ovaal wat ik als een dubbelsporige baan heb ontworpen.
Ik ben inmddels met de bouw begonnen. Zal zeker het definitieve (?) plan met foto's van de baan tijdens de bouw op dit forum tonen. Denk zelf dat de ruwbouw inclusief electrische aansluitingen tot medio volgend jaar gaat duren (het is hobby --> dus alle tijd).
PS de blauwe dingetjes zijn weergaven van de wisselstanden in Koploper.
Gelogd
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7819
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein
«
Reactie #11 Gepost op:
27 November 2006, 23:10:25 »
Peter,
alle sporen in je stations en de parallel liggende sporen hebben de dezelfde polariteit.
De keerlus ompoling kan je plaats laten vinden in blok 9 en in blok 24.
Dan moet jij er voorzorgen dat de langste stroomafnemende trein in bezetmeldpunt 2.04 en in bezetmeldpunt 4.06 past.
Je kunt dit via twee relais oplossen die je door koploper laat schakelen, alleen dan moet koploper altijd aan staan als je wil rijden.
Of je maakt gebruik van de Ultieme Keerlusschakeling van Funcky Rail.
Dan kun je altijd rijden en heb je nooit last van een onbedoelde kortsluiting.
Mvg
Wim.
«
Laatst bewerkt op: 28 November 2006, 01:02:52 door Wim Ros
»
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Peter Landsweers
Offline
Berichten: 81
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Re: Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein
«
Reactie #12 Gepost op:
28 November 2006, 12:37:14 »
Wim,
Bedankt voor je oplossing.
Had ik totaal niet aan gedacht!
Ga snel mijn ontwerp hierop aanpassen.
Groeten,
peter
Gelogd
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Peter Landsweers
Offline
Berichten: 81
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Re: Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein
«
Reactie #13 Gepost op:
28 November 2006, 17:10:32 »
Beste modelspoor collega's,
Na bezinken van mijn kant van de aangedragen oplossingen, heb ik toch nog wat opmerkingen, waar ik jullie hulp weer voor vraag.
Ik ga op zeker voor de oplossing van Wim om alles dezelfde polariteit te geven in combinatie met 2 keerlussen, maar:
Kan je de polariteit ompolen terwijl er een trein op rijdt?
Wil graag voor de Funky keerlus oplossing gaan, maar ben geen "printenbouwer" --> zijn deze te koop?
(wijt het bovenstaande maar aan mijn onkunde t.a.v. electronica).
Nogmaals bedankt voor jullie input.
Peter
Gelogd
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26824
Re: Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein
«
Reactie #14 Gepost op:
28 November 2006, 17:29:33 »
Citaat van: Peter Landsweers op 28 November 2006, 17:10:32
Kan je de polariteit ompolen terwijl er een trein op rijdt?
Ja, bij digitaal kan dat. De rijrichting wordt nl. in de decoder bepaald en heeft niks te maken met de polariteit op de rails.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein