Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

C12c rijtuig door Eelco Storm
Vandaag om 18:38:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 18:37:17
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 18:35:33
waterwagens door j.ossebaar
Vandaag om 18:34:55
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Marc tramt
Vandaag om 17:56:13
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Marc tramt
Vandaag om 17:55:39
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 17:35:26
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 16:47:15
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 16:31:03
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
Vandaag om 15:33:53
Fleischmann rijtuig 5896 door ArjanB
Vandaag om 15:15:17
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door TonM
Vandaag om 15:10:09
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 13:33:31
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:04:05
Au bord de la Cèze door Basmans
Vandaag om 11:56:14
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:35:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:09:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 10:01:43
Acme nieuwe ICNG door arnaud-ns/htm
Vandaag om 09:33:30
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door Rick
Vandaag om 08:05:02
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door MathynK
Vandaag om 07:31:01
Een leuke vrachtwagen door ArjanB
Vandaag om 01:18:15
Palisade Canyon door RobVille
06 October 2025, 22:37:58
  

Auteur Topic: Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein  (gelezen 6456 keer)

Peter Landsweers

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein
« Gepost op: 27 November 2006, 19:48:29 »
Beste forumleden,

Ik heb de volgende situatie:
  • Een dubbel-sporige hoofdlijn (hondebot), waar de treinen een vaste richting berijden
  • Een rangeer terrein waar alle sporen 2 richtingen zijn
  • Een trein kan van de hoofdbaan (binnenste-spoor) naar het rangeerterrein
  • Een trein kan van het rangeer terrein naar de hoofdbaan (buitenste-spoor)
  • Ik heb de Engelse wissel ge-isoleerd van de hoofdbaan en rangeer terrein (wissel zelf is ook ge-isoleerd m.b.t. rechtdoor/afbuigend)
http://i101.photobucket.com/albums/m57/peterlandsweers/Rangeer.jpg.

Ik rij digitaal (Intellibox DCC) 2-rail, volledig automatisch met PC+Koploper.

Vraag me nu af hoe dit aan te sluiten:
  • Moet ik de polariteit van de betreffende railsecties van mijn rangeer terrein gelijkschakelen met de hoofdbaan?
  • Zo ja, kan ik dit met een actie in Koploper (eventueel stel ik deze vraag ook op Koploper forum)?
  • Verder wil ik treinen die op het rangeer terrein zijn aangekomen met een hand regelaar bedienen

Heeft iemand van jullie de oplossing hiervoor.
Bedankt, Peter
« Laatst bewerkt op: 27 November 2006, 19:59:02 door Peter Landsweers. Reden: Duidelijker plaatje »
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4026
Re: Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein
« Reactie #1 Gepost op: 27 November 2006, 20:01:47 »
Hallo  Naamgenoot,
 Omdat je een hondebot figuur hebt,heb je 2 keerlussen erin zitten.
 Je kan alle sporen, die door wissels met elkaar verbonden zijn allemaal dezelfde  polariteit geven en alles daar doorverbinden.
 Voor de keerlus kan je kiezen uit meerdere schakelingen,zelf maken of kopen (Fa Lenz,ik heb geen aandelen)
 Suk6,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Peter Landsweers

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Re: Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein
« Reactie #2 Gepost op: 27 November 2006, 20:10:30 »
Peter,

Ik begrijp je opmerking niet helemaal.
Inderdaad, ik zorg ervoor dat alle sporen van het rangeerterrein gelijke polariteit hebben, maar....... als ik van de hoofdbaan naar mijn rangeerterrein rij (of vice versa) en de polariteit is hetzelfde geschakeld, dan heb ik toch geen keerlus?

Peter.
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4026
Re: Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein
« Reactie #3 Gepost op: 27 November 2006, 20:19:07 »
 Hallo,
 Nee, geen keerlus bij de getekende wisselverbinding van binnenste baan naar rangeerterrein.
 Maar wel in wat je niet hebt getekend,omdat het een hondebot is....  ???
  (Na enig nadenken...)
   Of heb je gewoon een dubbelsporig ovaal?
Dat zijn er geen keerlussen natuurlijk.  :D
 -Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein
« Reactie #4 Gepost op: 27 November 2006, 20:24:12 »
als ik je goed begrijp dan gebeur der het volgende:

Je rijdt links op de hoofdlijn het plaatje uit, en komt even later ook links het plaatje weer binnen rijden, vervolgens rij je recht het plaatje uit en kom je rechts weer terug.

Die 2 lussen moet je isoleren, dat zijn je keerlussen.
De andere isolaties heben totaal geen nut.

Het idee kwa aansturing is echt iets koploper achtigs dus daarvoor moet je zeker op het koploperforum zijn.

Mocht je nog vragen hebben omtrent je baanplan (wellicht is een volledige schets van je baanplan makkelijker praten) dan kan je die vragen hier kwijt.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4026
Re: Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein
« Reactie #5 Gepost op: 27 November 2006, 20:26:03 »
Laat maar zien,dat praat idd beter
-Peter,ook Koploper gebruiker.
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8547
  • Spoor N
Re: Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein
« Reactie #6 Gepost op: 27 November 2006, 20:46:54 »
eh, dat zijn toch geen keerlussen in dat hondebot? Als je links het plaatje uitgaat en dan op het andere spoor weer terugkomt is er niks aan de hand. Als je op hetzelfde spoor uitkomt natuurlijk wel :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein
« Reactie #7 Gepost op: 27 November 2006, 20:51:36 »
Doordat het engelswissel is geisoleerd heb je gelijk Rick.

Echter voor het rijden zelf laat je nu hele mooie opties weg door juist daar te gaan isoleren en dat is jammer.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Peter Landsweers

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Re: Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein
« Reactie #8 Gepost op: 27 November 2006, 22:25:00 »
Diverse reacties van jullie verzoeken om mijn baanplan zodat het een en ander te verduidelijken is.

Bij dezen: een plaatje van het zichtbare deel van mijn baan (winrail) en een plaatje van Koploper.

http://i101.photobucket.com/albums/m57/peterlandsweers/Baanoverzicht.jpg
http://i101.photobucket.com/albums/m57/peterlandsweers/Winrail-zichtbaar.jpg

In beide gevallen is de aansluiting met mijn rangeerterrein midden onder.
Volgens mij zijn de 2 lussen aan weerszijden van de hoofdbaan geen keerlussen, want ze komen op het andere spoor van de dubbelsporige hoofdbaan terug (zie reactie Rick).

Bedankt voor de reacties, ben helaas nog niet veel verder.

PS Sander wat bedoel je met "mooie opties weglaten"
« Laatst bewerkt op: 27 November 2006, 22:29:46 door Peter Landsweers »
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8547
  • Spoor N
Re: Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein
« Reactie #9 Gepost op: 27 November 2006, 22:35:47 »
Ik zie nu wel een keerlus, vertrekkend van spoor 3 in het roze vlak naar rechts kom je uiteindelijk op hetzelfde spoor terug.
Ik vind het wel een leuk ontwerp :)

edit: of zijn die blauwe dingetjes isolatie?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Peter Landsweers

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Re: Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein
« Reactie #10 Gepost op: 27 November 2006, 23:01:59 »
Rick,

Bedankt voor snelle reactie.

Sporen 1, 2 en 3 worden maar in 1 richting bereden (linksom) en spoor 20 + 21 alleen rechtsom.
Anders gezegd: van spoor 31 en 32 kan je van rechts het station in rijden op spoor 1, 2 of 3; van spoor 20 en 21 kan je naar 22 of 33.
De gehele wisselstraat rechts van het hoofdstation (sporen 1, 2, 3, 20 en 21) is electrisch gescheiden.
Dus als je van 32 naar 3 rijdt kruis je 20 naar 22, maar deze zijn electrisch gescheiden (Fleischmann profi rails).

Mijn eerder genoemde hondebot is eigenkijk een ovaal wat ik als een dubbelsporige baan heb ontworpen.

Ik ben inmddels met de bouw begonnen. Zal zeker het definitieve (?) plan met foto's van de baan tijdens de bouw op dit forum tonen. Denk zelf dat de ruwbouw inclusief electrische aansluitingen tot medio volgend jaar gaat duren (het is hobby --> dus alle tijd).

PS de blauwe dingetjes zijn weergaven van de wisselstanden in Koploper.
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein
« Reactie #11 Gepost op: 27 November 2006, 23:10:25 »
Peter,

alle sporen in je stations en de parallel liggende sporen hebben de dezelfde polariteit.

De keerlus ompoling kan je plaats laten vinden in blok 9 en in blok 24.
Dan moet jij er voorzorgen dat de langste stroomafnemende trein in bezetmeldpunt 2.04 en in bezetmeldpunt 4.06 past.

Je kunt dit via twee relais oplossen die je door koploper laat schakelen, alleen dan moet koploper altijd aan staan als je wil rijden.
Of je maakt gebruik van de Ultieme Keerlusschakeling van Funcky Rail.
Dan kun je altijd rijden en heb je nooit last van een onbedoelde kortsluiting.





Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 28 November 2006, 01:02:52 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Peter Landsweers

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Re: Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein
« Reactie #12 Gepost op: 28 November 2006, 12:37:14 »
Wim,

Bedankt voor je oplossing.
Had ik totaal niet aan gedacht!

Ga snel mijn ontwerp hierop aanpassen.

Groeten,
peter
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier

Peter Landsweers

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Re: Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein
« Reactie #13 Gepost op: 28 November 2006, 17:10:32 »
Beste modelspoor collega's,

Na bezinken van mijn kant van de aangedragen oplossingen, heb ik toch nog wat opmerkingen, waar ik jullie hulp weer voor vraag.

Ik ga op zeker voor de oplossing van Wim om alles dezelfde polariteit te geven in combinatie met 2 keerlussen, maar:

  • Kan je de polariteit ompolen terwijl er een trein op rijdt?
  • Wil graag voor de Funky keerlus oplossing gaan, maar ben geen "printenbouwer" --> zijn deze te koop?

(wijt het bovenstaande maar aan mijn onkunde t.a.v. electronica).

Nogmaals bedankt voor jullie input.
Peter
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26824
    • Pagina van klaas
Re: Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein
« Reactie #14 Gepost op: 28 November 2006, 17:29:33 »
  • Kan je de polariteit ompolen terwijl er een trein op rijdt?
Ja, bij digitaal kan dat. De rijrichting wordt nl. in de decoder bepaald en heeft niks te maken met de polariteit op de rails.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.