Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco BR 93 stroomafname door Henk Veenstra
Vandaag om 16:26:33
Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
Vandaag om 16:26:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:26:03
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Dirk
Vandaag om 16:18:18
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door rhberk
Vandaag om 16:17:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:11:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:07:23
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:43:53
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 15:43:22
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:38:19
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:13:34
23 augustus modelspoorbeurs Houten door VAM65
Vandaag om 14:50:47
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door VAM65
Vandaag om 14:49:19
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door v140
Vandaag om 14:42:34
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:30:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:57:10
Uhlenbrock Intellibox 3 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:31:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:45:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:03:40
iTrain baanontwerp door Frans Peeters
Vandaag om 10:50:54
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door ruudns
Vandaag om 10:44:34
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:41:37
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
Vandaag om 09:35:21
keerlusproblemen door n-driver
Vandaag om 09:21:40
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 09:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 09:12:24
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door n-driver
Vandaag om 09:08:00
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 09:01:32
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
Vandaag om 08:42:19
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 08:38:46

Auteur Topic: Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein  (gelezen 6383 keer)

Sander

• Offline Offline
Re: Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein
« Reactie #15 Gepost op: 28 November 2006, 17:44:34 »
De printen van funkyrail zijn niet echt oeilijk. ze staan er duidelijk op, kwa tekeningen en dergelijke.

Ikzelf heb al hulp gehad van een forumlid toen ik deze print aan het bouwen was. Iemand anders ook al.

Begin er gewoon aan, kennis genoeg om je te helpen wanneer je hier ene vraag stelt.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #16 Gepost op: 28 November 2006, 18:34:27 »
Peter,

Als je geen printenbouwer bent, dan moet je zeker niet aan een Funky print beginnen. En al zeker niet in de originele vorm.

Ten eerste is goed solderen een must en wat basiskennis van de werking van enkele componenten is een minimum vereiste.

Want stel het werkt niet en je wordt gevraagd enkele metingen te verrichten, wat dan?

Dit door iemand anders laten bouwen, is ook nogal wat, want je bent er gewoon meer dan een dag aan bezig. Dus alleen door het uurloon wordt het onbetaalbaar.

De HCC heeft hier een kant en klare print voor ontwikkeld, wat die kost weet ik niet, maar ook die moet je zelf verder in elkaar solderen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Peter Landsweers

• Offline Offline
  • IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
« Reactie #17 Gepost op: 29 November 2006, 01:10:45 »
Beste forumleden,

Gebaseerd op bovenstaande berichten heb ik besloten mijn keerlussen met een relais aan te sturen. De keerlussen worden altijd in dezelfde richting bereden.

Dit relais wordt vanuit Koploper aangestuurd tijdens automatisch rijden.
Voor handmatig rijden (doe ik waarschijnlijk niet?) bouw ik wel 2 puls schakelaartjes in (is mogelijk volgens LS150 handleiding).
In de toekomst ooit de "echte" Funky keerlus schakeling......

Ik heb een schets gemaakt van de werking van het relais in combinatie met Koploper, bezetmelder en schakel decoder.

http://i101.photobucket.com/albums/m57/peterlandsweers/FunkyKeerlusmetrelais-2.jpg

Korte beschrijving van de werking:
  • Trein komt van links, sectie A
  • Bezetmeld sectie 1 schakelt met het relais (digitaal via schakeldecoder) de polariteit van sectie B en C hetzelfde als A (het schema van het relais geeft deze stand aan)
  • De trein rijdt van A naar B, zelfde polariteit
  • De trein rijdt van B naar C, zelfde polariteit
  • Zodra de trein in sectie C aankomt schakelt bezetmeld sectie 2 het relais, die de polariteit van sectie B en C ompoolt, hetzelfde als D
  • De trein kan nu van C naar D met dezelfde polariteit
Sectie B heeft natuurlijk minstens de lengte van de langste trein!

Hoop dat dit duidelijk is.
Wat mij betreft is dit draadje "klaar", verwacht nog een laatste opmerking/goedkeuring van de experts.

Met dank aan Funky rail voor het principe en anderen voor de tips.

Peter.
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #18 Gepost op: 29 November 2006, 08:03:57 »
Peter,

Dit kan nog veel eenvoudiger. kijk in de Koploper Demo-Database, bij speciale acties, daar zitten twee keerlussen in. En daarbij kun je gebruikmaken van twee bi-stabiele relais met twee omschakel contacten. Dezelfde relais als op de FunkyRail print zitten.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Albert de Heer

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 29 November 2006, 08:31:47 »
Peter,

Mocht je de lussen toch altijd in 1 richting berijden dan kun je deze ook gebruiken.
Werkt bij mij al jaren storingsvrij.

http://home.wanadoo.nl/aheer/

Bistabiele relais kan ook, dan hoef je de flipflop er niet in te bouwen.

mvg
Albert

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #20 Gepost op: 29 November 2006, 09:22:17 »
Hi,

Albert, leuk dat schema van jou, maar ik kan er geen touw aan vastknopen, want wat zit nu precies waar aan vast? En hoe wordt de  schakeling gevoed bijvoorbeeld?

By the way, met een LB100 kun je niet rechtstreeks een relais schakelen. Als dat wel het geval was geweest, dan hoeven we niet zo moeilijk te doen.

Mvg
Wim.

Peter Landsweers

• Offline Offline
  • IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
« Reactie #21 Gepost op: 29 November 2006, 14:47:02 »
Wim,

Ik begrijp niet hoe het eenvoudiger kan.

Ik heb naar de demo-database gekeken, maar daar wordt toch ook gebruik gemaakt van bezetmelders, schakel decoders en relais in combinatie met Koploper?

Groeten,
Peter.
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #22 Gepost op: 29 November 2006, 21:39:32 »
Peter,

Wat ik bedoelde met eenvoudiger is het aantal secties welke jij gebruikt. Je hebt een bezetmeld punt nodig welke het relais via een speciale actie omzet.
En je hebt een bezetmeldpunt nodig wat hem weer terug zet. En een relais wat de ompoling van het spoor voor zijn rekening neemt. Dit is een relais met 2 omschakelcontacten. I.p.v. 4 in jouw oplossing.

Mvg
Wim.

Albert de Heer

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 30 November 2006, 12:20:13 »
Wim,

Heb je de beschrijving wel gelezen dan?
http://home.wanadoo.nl/aheer/keerlusmodule/keerlus1r.htm
Lijkt me voor een techneut als jij een fluitje van een cent.

Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel.

ALbert

Albert de Heer

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 30 November 2006, 12:22:25 »
Voeding zal ik vanavond nog even checken, ik dacht dat er een externe 12 volt aan te pas kwam.

ALbert

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #25 Gepost op: 30 November 2006, 13:11:05 »
Albert,

Het gaat er niet om of ik het als techneut voor elkaar zal krijgen, het gaat er om dat de vragensteller, die aan geeft geen printenbouwer te zijn, ook aan de hand van het schema dit voor elkaar krijgt.

En ik als techneut stel vast dat je schema onvolledig is, en dat nabouwen voor het gros van de mensen een onmogelijke opgave wordt.

Verder is het gewoon hetzelfde princiepe als de Funky schakeling. Alleen heeft die als voordeel dat de voedingsspanning van de relais galvanisch gescheiden is van de digitale spanningsbron.
En dan zal voor velen geen overbodige luxe zijn.  ::)

Even als voorbeeld waar worden deze uiteinden met gelijke bolletjes aangesloten?

Mvg
Wim.

Albert de Heer

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 30 November 2006, 22:20:10 »
Het schema stamt nog uit de tijd dat Eagle nog redelijk nieuw voor mij was, vandaar. Hoe jhe overal op correcte wijze voedingen bijtekent was me nog niet geheel duidelijk.
Als het bolletje naar boven wijst, moet ie aan de plus 12, als het bolletje naar beneden wijst moet ie aan de 0, of gnd zo je wil. De bolletjes komen standaard uit Eagle, zijnde VDD en VSS.

GAlvanische scheiding van voedingsspanning tov de digitaal spanning, is een goede optie, maar voor mij niet perse nodig. Ik heb het voor mezelf zo simpel mogelijk gehouden, eenmaal geinstalleerd blijft het prima werken, al een jaar of 4.

Als de vragensteller dit ding wil gaan bouwen en hij heeft support nodig, geen probleem, gaat ie wat anders bouwen, ook goed.

ALbert