Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 20:48:19
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Ben
Vandaag om 20:09:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:53:44
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
  

Auteur Topic: 2200/2300 zonder nummer  (gelezen 12547 keer)

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 871
Re:2200/2300 zonder nummer
« Reactie #75 Gepost op: 14 November 2009, 21:26:57 »
Ik heb zelf geen enkele Strukton-uitvoering. Te modern voor mijn tijdperk. Die 'gemoderniseerde' locs zijn in mijn ogen foeilelijk, het hele zeer fraaie model van de originele loc is compleet verziekt.

Het was wel een mooi project ;) (in schaal 1:1)

Citaat
De 2328 heeft voor die verbouwing nog een tijdje met een sportuitlaat op de huif rondgereden, vanwege uitstoot in tunnels vermoed ik. Ook wel leuk om in model na te maken  8)

Dat waren filters die sinds '99 op de 302282 zaten vanwege werkzaamheden in de Schipholtunnel. Bij de modernisering van de loc gingen de filters over op de 302328. Kort voordat de 302328 gemoderniseerd werd kreeg de loc de gewone demper nog terug.
 
Meer NS in spoor 1!

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re:2200/2300 zonder nummer
« Reactie #76 Gepost op: 15 November 2009, 01:58:45 »
Citaat
Het was wel een mooi project  (in schaal 1:1)

Niet voor Nedtrain, er moest dik geld bij. Strukton was de lachende derde. Het ombouwen van Anneke had al zo'n beetje net zoveel gekost als de afgesproken prijs voor alle drie de te verbouwen locs tezamen. Ik herinner me dat het frame van Anneke zelfs iets doorgezakt was omdat de loc met de motor gemonteerd een lange tijd op bokken had gestaan.

Citaat
Dat waren filters die sinds '99 op de 302282 zaten vanwege werkzaamheden in de Schipholtunnel

Klopt. Alleen het stond wel lekker racy vandaar dat ik het sportuitlaat noem  :P

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2175
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:2200/2300 zonder nummer
« Reactie #77 Gepost op: 15 November 2009, 05:34:09 »
Hoe heb je die camera's etc gemaakt?
Van styreen en wat lichtgeleider. De lamp uiteraard niet functioneel.

Beperkt inzetgebied?
Ja, dat is het denk ik. Alhoewel de radioloc's 2361-2384 ook hoofdzakelijk te Rotterdam en omstreken reden voor de Zeeuwse periode. Afwijking daarop was de loc die in Beverwijk was gestationneerd. En ik heb er ook wel enkele in Zwolle gezien.
Grtz!
Tedo

mpol

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
Re:2200/2300 zonder nummer
« Reactie #78 Gepost op: 15 November 2009, 10:38:54 »
Ze vallen ook buiten mijn tijdperk hoor, maar tja; als 2200 fanaat wil je toch zoveel mogelijk versies in model hebben. ;) Zo heb ik ook een oerversie. Niet de 2201 van Roco maar een zelfverbouwde 2222, strak in de gilmmende lak, zo af-fabriek.

Vanaf welk jaar werden ze eigenlijk voorzien van een 'demper' en is het ook mogelijk dat bv de 2222 al een derde pit had terwijl deze nog zonder demper rond reed?

grt,
Marcel

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2175
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:2200/2300 zonder nummer
« Reactie #79 Gepost op: 15 November 2009, 10:58:45 »
Nee, de dempers werden eerst aangebracht (in het begin met een soort handgrepen aan de zijkanten), later volgden de hoge A-seinen en ATB inbouw. Daarbij wisselden de 2222 en 2232 van nummerplaten.
Grtz!
Tedo

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 871
Re:2200/2300 zonder nummer
« Reactie #80 Gepost op: 15 November 2009, 12:16:50 »
Nee, toch net andersom. De 2201-2225 kregen in 1959 reeds hun hoge A-sein. De dempers verschenen in 1960 en 1961 op de 2200'en.
Meer NS in spoor 1!

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 871
Re:2200/2300 zonder nummer
« Reactie #81 Gepost op: 15 November 2009, 12:25:06 »
Niet voor Nedtrain, er moest dik geld bij. Strukton was de lachende derde. Het ombouwen van Anneke had al zo'n beetje net zoveel gekost als de afgesproken prijs voor alle drie de te verbouwen locs tezamen.

Ik bedoelde het inderdaad niet in financiële zin ;) (alhoewel het nou ook weer niet zo dramatisch was als jij hierboven schets)

Citaat
Ik herinner me dat het frame van Anneke zelfs iets doorgezakt was omdat de loc met de motor gemonteerd een lange tijd op bokken had gestaan.

De lichte kromming in het frame van Anneke is waarschijnlijk een afwijking die ooit eens is ontstaan bij een botsing, maar die binnen de toleranties is gebleven. Het frame zakt niet door door het gewicht van de motor, het frame is stevig genoeg om het gewicht te kunnen dragen. 
Meer NS in spoor 1!

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re:2200/2300 zonder nummer
« Reactie #82 Gepost op: 15 November 2009, 12:27:06 »
In 1995 heb ik de 2382 gefotografeerd te Ut CS/GE. Vlakbij de toenmalige VGL-loods. De 2352 is dat zelfde jaar nog gebruikt voor werkttreinen t.b.v. de viersporigheid bij Overvecht. Maar goed, toen was het al geen Wabco-loc meer. Die loc in Beverwijk, was dat op het laatst niet de 2215? Dan had je nog de bediening van Alphen a/d/ Rijn (Zanussi).

Als je de jaren 70' als voorbeeld hebt kun je de 2301-2304 toch gewoon landelijk inzetten? Of reden ze toen al in een apparte omloop?

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re:2200/2300 zonder nummer
« Reactie #83 Gepost op: 15 November 2009, 12:42:12 »
Citaat
Ik bedoelde het inderdaad niet in financiële zin  (alhoewel het nou ook weer niet zo dramatisch was als jij hierboven schets)

De hoofverantwoordelijk van dit project toendertijd heeft me dit verteld.

Citaat
De lichte kromming in het frame van Anneke is waarschijnlijk een afwijking die ooit eens is ontstaan bij een botsing, maar die binnen de toleranties is gebleven. Het frame zakt niet door door het gewicht van de motor, het frame is stevig genoeg om het gewicht te kunnen dragen. 

De situatie zoals ik eerder schetste was een vaak gehoord gerucht in het Tilburgse toen. En idd je zou zeggen dat alles stevig genoeg moet zijn, maar weet jij nog hoelang dat frame met motor en al opgebokt heeft gestaan in de cascohal? Met alleen bokken onder de steunpunten bij de bufferbalken? Of dat de loc goed heeft gedaan valt in twijfel te trekken.... Hoe dan ook, krom was het frame wel zeker, dat was met het blote oog waar te nemen.

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 871
Re:2200/2300 zonder nummer
« Reactie #84 Gepost op: 15 November 2009, 13:07:06 »
De hoofverantwoordelijk van dit project toendertijd heeft me dit verteld.

Die spreek ik nog steeds regelmatig ;) Maar goed, het was buiten het financiële plaatje, een mooi project. Uiteindelijk is het ook veel meer geworden dan het oorspronkelijke plan, namelijk het inbouwen van alleen een nieuwe dieselmotor.

Citaat
De situatie zoals ik eerder schetste was een vaak gehoord gerucht in het Tilburgse toen. En idd je zou zeggen dat alles stevig genoeg moet zijn, maar weet jij nog hoelang dat frame met motor en al opgebokt heeft gestaan in de cascohal? Met alleen bokken onder de steunpunten bij de bufferbalken? Of dat de loc goed heeft gedaan valt in twijfel te trekken.... Hoe dan ook, krom was het frame wel zeker, dat was met het blote oog waar te nemen.

Dat ding heeft er zo een paar maanden gestaan, halfjaartje schat ik. Volgens mij trouwens gewoon op de vier gebruikelijke oplegpunten ter hoogte van de draaistellen. Alle loccen werden zo altijd opgebokt. Dat het frame 'ineens' zo krom lijkt komt door het verwijderen van de batterijkisten, want op die plaats zit de grootste kromming. 
Meer NS in spoor 1!

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2175
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:2200/2300 zonder nummer
« Reactie #85 Gepost op: 15 November 2009, 13:09:01 »
Nee, toch net andersom. De 2201-2225 kregen in 1959 reeds hun hoge A-sein. De dempers verschenen in 1960 en 1961 op de 2200'en.
Is dat zo? Ik dacht dat die seinen afkomstig waren van buiten dienst gestelde hippels.
En ik dacht dat die later aan de kant gingen dan dat er dempers op de 2200'en zaten.
Grtz!
Tedo

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re:2200/2300 zonder nummer
« Reactie #86 Gepost op: 15 November 2009, 13:30:44 »
Citaat
Die spreek ik nog steeds regelmatig 

De persoon in kwestie heeft ongeveer gelijktijdig met mij Nedtrain verlaten eind 2003.

Citaat
komt door het verwijderen van de batterijkisten, want op die plaats zit de grootste kromming

Daar heb je gelijk in, net ff een oude foto van de nog originele 2282 erbij gepakt.

Olaf, aangezien jij bij de SMMR zit kun je vast wel vertellen wat er met de 2368 gaat gebeuren... Railion rood, als soort van promotie, of toch iets meer historisch verantwoord..... Of in het ergste geval, plukloc?

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 871
Re:2200/2300 zonder nummer
« Reactie #87 Gepost op: 15 November 2009, 17:37:43 »
Zie PB, om het niet al te veel o.t. te maken.

@Tedo: ze zijn inderdaad precies hetzelfde als de hoekseintjes van de 5/600, waarschijnlijk heeft men destijds die dingen als voorbeeld genomen en gewoon nagemaakt.
Meer NS in spoor 1!

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
Re:2200/2300 zonder nummer
« Reactie #88 Gepost op: 15 November 2009, 22:39:53 »
In een artikel wat in 1995 in de Railhobby heeft gestaan over de 2200'en staat dat de loc's in 1970 van een derde frontsein voorzien zijn. Hier komt denk ik de verwarring vandaan, want in 1970 werden 18 loc's omgenummerd om een aaneengesloten serie (2201-2225) te krijgen van ATB-loc's met derde frontsein. Het derde frontsein hadden deze loc's inderdaad al eerder.

Groet, Edwin