Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
Vandaag om 22:25:43
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Ronald69
Vandaag om 22:25:22
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
Vandaag om 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
Vandaag om 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 22:05:38
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:02:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 22:02:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
Vandaag om 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
Vandaag om 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
  

Auteur Topic: Wijnrode HSM-loc's 725 en 726  (gelezen 15209 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2211
  • Bruggen-IG:
Re: Wijnrode HSM-loc's 725 en 726
« Reactie #60 Gepost op: 11 January 2015, 21:15:31 »
Ha Hans,

Met mijn vraag naar een foto van het kolengebeuren bedoelde ik een foto van een 5500 met de kolenbak zoals jij die gemaakt hebt, niet zozeer de activiteit van het kolenladen. Op de tekening hierboven zie ik die klep onderin de kolenbak zitten, wat suggereert dat-ie normaal niet gebruikt werd omdat er kolen bovenop lagen. Misschien was hij er alleen voor onderhoud, om daar in de waterbak te kunnen als het nodig was? Er lijkt een tweede rond deksel naast te zijn getekend (?) waarbij geschreven staat ' vervallen bij locs met verhoogde kolenbak' .

Veel mooier zonder koppelingen, inderdaad!

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Wijnrode HSM-loc's 725 en 726
« Reactie #61 Gepost op: 11 January 2015, 21:57:33 »
Hoewel deze locomotieven naar ik begrijp Kop-en-Kontje genoemd werden vond men ik de dagen dat ze nog rondreden dat kontje kennelijk niet zo interessant.Er zijn maar een paar foto's van.Meestal werd de kop gefotografeerd.Er is in het Noord-Hollands Archief een foto waarop de achterzijde wel staat. : http://www.beeldbank.noord-hollandsarchief.nl/index.php?option=com_memorixbeeld&view=record&Itemid=2&id=0735598d-507f-4c3f-baab-f0f595421b70 .Hierop zijn de profielen enigszins te zien.

Wanneer we de Sharp Stewart tekening in detail bekijken is het duidelijker.De linker helft van de tekening laat de achterzijde van het machinistenhuis van de buitenzijde zien.De scharnieren van de raampjes zijn gestippeld getekend en de profielen doorgaand.De rechter helft laat de binnenzijde zien.De raampjes zijn hierop doorgaand getekend en de profielen gestippeld.De raampjes draaien uiteraard naar binnen en de scharnieren zitten dus ook aan de binnenzijde.Aan de buitenzijde zitten de tralies die de raampjes beschermen tegen de kolen.



Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Wijnrode HSM-loc's 725 en 726
« Reactie #62 Gepost op: 11 January 2015, 23:04:43 »
jep, duidelijk!

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Wijnrode HSM-loc's 725 en 726
« Reactie #63 Gepost op: 11 January 2015, 23:36:48 »
Helemaal nog niet duidelijk  ;D
Ik zie op de tekening duidelijk een bodem van de kolenbak die een stuk dieper ligt.
Het kan natuurlijk zijn dat daar een klep op zat om bij regen te kunnen sluiten.
Philotrain heeft hem ook zo gemaakt met zo`n dichte klep
Maar op de tekening zie ik hem niet.

Gr Jan
« Laatst bewerkt op: 11 January 2015, 23:39:11 door roadster36 »

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Wijnrode HSM-loc's 725 en 726
« Reactie #64 Gepost op: 11 January 2015, 23:56:26 »
Nog een keer dan : rood kolen , blauw water :



Het Philotrain model is één van hun eerste modellen geweest.De elektromotor ligt op de vloer van het machinistenhuis.Zo was dat bij de HSM ook niet.Alleen de NBM heeft twee oude OSM Backer & Rueb locomotieven van een elektromotor voorzien.

Overigens heeft Philotrain al lang een model van en HSM 700/NS 5500 in spoor 0 aangekondigd.Dat zal er ook wel uit gaan zien als op deze tekeningen want die heb ik ook aan Philip Friskorn ter beschikking gesteld.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Wijnrode HSM-loc's 725 en 726
« Reactie #65 Gepost op: 12 January 2015, 00:02:30 »


Het staatsieportret ziet er dan inderdaad fraaier uit hè?  ;)

Heel mooi gebouwd Hans. (y)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

guest7823

  • Gast
Re: Wijnrode HSM-loc's 725 en 726
« Reactie #66 Gepost op: 12 January 2015, 00:41:04 »
Kniesoor kom net uit een meterkast maar heeft met plezier naar je resultaat gekeken. Ik vermoed wel dat er iets fout isgegaan met het tekeningen lezen.

Kolenbak heeft een afdichting aan de bovenkant gekregen en ik gok dat die er niet op hoort. De op de schuine kolenbunkerbodem zit aan de achterkant een (invoer)pijp voor het vullen van de onderliggende waterbak. Wat in het dwarsdoorzicht is aangezien voor een plaat zal niets meer geweest zijn dan een hoek-of T profiel om de zijkanten van de kolenbunker te verstevigen.

Ik zou je loc d'r niet voor slopen / ombouwen, maar domweg wat kolen op de huidige (onterechte) plaat lijmen. Strikt genomen verbaast de vulopening voor de achterkant me, maar vermoedelijk zijn de evenwicht[ijpen tussen de achtertank en de twee zijtanks niet al te groot. Aan de andere kant de kolen die op de plek van de vulpijp konden zijn tot niet echt bereikbaar, je hebt meer aan de kolen die tegen het huis aan liggen (vandaar ook de tralies)

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Wijnrode HSM-loc's 725 en 726
« Reactie #67 Gepost op: 12 January 2015, 09:13:13 »
De evenwichtpijpen tussen de verschillende watertanks hebben de gebruikelijke diameter :



Zoals op deze uitsnede van de tekening ook te zien is kwam de vulpijp aan de achterzijde te vervallen toen eind jaren dertig de tenderbakken verhoogd werden.Toen de kolenbakken nog laag waren werden de kolen vaak hoog opgestapeld :



Dat ging gemakkelijker bij de verhoogde tenderbakken



Deze hadden aan de bovenzijde wel een afdekking door middel van luiken zoals ook bij de 6100, 6300 etc.

Wel Hans gewoon wat meer kolen erop en dan ziet hij er perfect uit.

Met vriendelijke groeten,

Jan den Haan

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 407
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: Wijnrode HSM-loc's 725 en 726
« Reactie #68 Gepost op: 12 January 2015, 21:40:31 »
Hallo allemaal,

het model heeft interessante en leuke reacties losgemaakt! Allen dank voor de aanvullende informatie.

Ik heb de basis van het model al een jaar of twintig geleden gemaakt en heb me toen laten leiden door het Philotrain-model, dat ik in een Rail Magazine had zien staan (als je net zo bewaarderig bent als ik: RM106). Ik heb nog even naar de bouwtekening van ModelLoco gekeken en moet de Engelsen vrijpleiten: ze hadden het (vrijwel) goed aangegeven, maar ik heb zelf destijds besloten het anders (en helaas dus onjuist) te doen. Ik ga de loc er in ieder geval niet meer op aanpassen, maar kolen erop, zoals Jan en Paul al aangeven, is natuurlijk een prima oplossing. Op de vorige pagina (reactie 55) heb ik daar al een voorschotje op genomen!

Jammer dat ik de U-profieltjes aan de achterzijde van het machinistenhuis heb gemist, Jan! Ik heb het HIJSM-boek van van der Meer nog eens doorgebladerd en zie op blz 120 het 'keiharde bewijs' staan. Zo zie je maar weer dat niet alleen een modelbaan nooit af lijkt; het geldt ook voor modellen!  :)

Heel mooi gebouwd Hans. (y)
Vooral die transfers, hè?!  ;D

Groetjes,

Hans.




HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Wijnrode HSM-loc's 725 en 726
« Reactie #69 Gepost op: 12 January 2015, 23:45:59 »
Ja die zijn super (y)