Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Aachenau West door wob
Vandaag om 11:05:47
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door tijgernootje
Vandaag om 11:02:59
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door tijgernootje
Vandaag om 10:42:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Mike77
Vandaag om 10:32:22
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 10:02:20
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 08:43:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:42:41
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 05:20:38
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 05:06:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:59:48
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00

Auteur Topic: Wijnrode HSM-loc's 725 en 726  (gelezen 15227 keer)

HaHoHo

• Offline Offline
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: Wijnrode HSM-loc's 725 en 726
« Reactie #45 Gepost op: 11 January 2015, 13:58:59 »
Beste medebouwers en andere geïnteresseerden,

aangezien mijn wijnrode HSM726 af is, leek het me wel gepast in dit draadje van het eindresultaat wat plaatjes te tonen:

Enkele opmerkingen:
  • Er lijkt kleurverschil tussen wielen en kap te zitten, maar dit komt door de lichtinval. De kap is in werkelijkheid hetzelfde gekleurd als de wielen.
  • De belijning lijkt wit/zwart/wit, maar is in werkelijkheid zacht-geel/zwart/zacht-geel.
  • De fabrieksschilden ontbreken nog. Ik heb die van ModelLoco klaar voor montage, maar deze zijn flink veel te groot. Ik heb Dido Geluk gemaild met de vraag of hij nog geschikte schildjes heeft liggen. Deze zijn veel kleiner en fraaier dan die van ModelLoco.
  • Met het afronden van de loc is een eind gekomen aan een doorlooptijd van zo'n 22 jaar bouwen... Door allerlei oorzaken, waar ik jullie niet mee zal gaan vermoeien, is het bouwen vaak stil komen te liggen, maar gelukkig heeft dit dus niet geleid tot afstel.

"Deze loc is mede mogelijk gemaakt door ModelLoco, Phildie (die op een gegeven moment de wijnrode kleur in het assortiment had opgenomen waardoor ik niet langer hoefde te zoeken naar en twijfelen over de juiste kleur), Ewout (beter bekend op dit forum als 'Ingenium') en Jan ('roadster36'), die ervoor hebben gezorgd dat ik over prachtige transfers kon gaan beschikken (nogmaals bedankt!), Philotrain (die fraaie vervangende onderdelen als veiligheid, dom, pomp, vijzels etc kon leveren), Uhlenbrock (waardoor ik mijn loc digitaal kan laten rijden) en, niet te vergeten, mezelf...  ;D

Groetjes,

Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #46 Gepost op: 11 January 2015, 14:28:49 »
Mooi Hans! Wel jammer van die M*-koppelingen, die halen je model omlaag. Even weghalen voor de foto's?
Wel een ander rood dan van Roadster, overigens. Maar eenduidige bronnen zijn er toch niet, begrijp ik uit de discussie.
Maar waar lieten ze op zo'n loc nou de kolen? Of ging er wijn in die tank, en verklaart dat de kleur?

Overigens, hoe zit dat met Rotterdam Maas - Utrecht? Welke HSM-treinen reden er op die (ex-NRS-, daarna hoofdzakelijk SS-) lijn? Ik dacht dat de HSM het medegebruik van die lijn vooral voor treinen naar Duitsland had; reden deze locs die treinen (en tot waar dan)?
« Laatst bewerkt op: 11 January 2015, 14:44:06 door janw »

HaHoHo

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 11 January 2015, 14:41:22 »
Dank je wel, Jan!

Die M*-koppelingen ga ik waarschijnlijk gebruiken op mijn modelbaan, maar voor de foto had ik ze inderdaad misschien beter weg kunnen laten. Alhoewel: dan zit je weer tegen een paar 'lege rechthoeken' aan te kijken... ook niet alles...  :)

De kolen werden vervoerd in de 'achterbak', met dat ronde dekseltje erop als toegangsdeur. Vaak werden er ook kolen OP de achterbak gelegd. Vandaar dat de raampjes ook tralies hadden.

Hans.
PS: je weet vast wel welke foto nog gemaakt gaat worden, hè? Maar die plaats ik voorlopig niet hier...  ;)

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #48 Gepost op: 11 January 2015, 14:47:42 »
Kolen onder dat dekseltje? En kolenladen dan? Door een keukentrechter? Foto?

Op die andere foto's wacht ik inderdaad met veel belangstelling!

HaHoHo

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 11 January 2015, 14:59:25 »
Ik heb helaas geen foto van het kolenladen van een HSM700. Ik heb wel in het HIJSM-boek van van der Meer een foto gevonden van kolen op de tenderbak (blz 120). Het bijvullen zal veelal met de hand zijn gedaan destijds. Ladder tegen de tenderbak, mand met kolen naar boven sjouwen en in het gat dumpen die hap!

In het boekje van van Wijck Jurriaanse (deel 5 van de spoorwegen in Nederland, blz 45 en 46) staat dat er 700'n boottreinen uit Hoek van Holland via Rotterdam Maas naar Utrecht en terug reden. Zij reden ook andere sneltreinen tussen Rotterdam Maas en Utrecht en door naar Amersfoort.
Deze info is dus vanuit het gezichtspunt van de HSM700'n gezien, maar de HSM reed vast wel meer treinen tussen R'dam Maas en Utrecht.

Jan den Haan

• Offline Offline
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
« Reactie #50 Gepost op: 11 January 2015, 15:11:04 »
Hallo Hans,

Ziet er erg mooi uit.Goed dat je ook de buffers en de scharnieren van de rookkastdeur metaalkleurig gemaakt hebt en de pijpen van de Ramsbottom veiligheid zwart.Dat zijn details die vaak niet goed in model worden weergegeven.De gordijnen bij de ramen van het machinistenhuis zijn ook een opmerkelijk detail.Ik vind het ook jammer dat je er van die kolossale koppelingen op gezet hebt.Dan zijn de Alex Jackson koppelingen toch veel mooier.

@ janw

Het station Rotterdam Maas kwam in 1890 in exploitatie bij de HSM.De lijn Rotterdam Maas-Gouda-Utrecht kwam in exploitatie bij de Staatsspoor.De HSM had medegebruik van deze lijn.Toen in 1899 de verbindingsbaan tussen Rotterdam DP en Maas aangelegd was door de HSM kreeg de Staatsspoor medegebruik van deze lijn behalve voor de westelijke verbindingsboog richting Schiedam.Deze boog was voorbehouden aan de HSM die deze o.a. gebruikte voor de Noordexpres, de boottrein Hoek van Holland-Rotterdam Maas-Utrecht-Rheine en dan verder naar Noord Duitsland.Tussen 1890 en 1899 reden er alleen HSM treinen tussen Rotterdam Maas en Utrecht via deze lijn.In die tijd ging de boottrein via Delft-Den Haag-Amsterdam-Apeldoorn-Salzbergen.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
« Laatst bewerkt op: 11 January 2015, 15:17:48 door JanHdH. Reden: aanvulling »

HaHoHo

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 11 January 2015, 15:25:41 »
Wel jammer van die M*-koppelingen, die halen je model omlaag. Even weghalen voor de foto's?

Bij deze toch nog maar een plaatje zonder de Märklin-kortkoppeling:

Het staatsieportret ziet er dan inderdaad fraaier uit hè?  ;)

@Jan den Haan: dank voor de aanvullende informatie! En v.w.b. de details: ik heb zoveel mogelijk geprobeerd de werkelijkheid na te bootsen en heb veel foto's bekeken. Helaas is de grote vraag m.b.t. de werkelijkheid ('hebben ze eigenlijk ooit wel in het wijnrood rondgereden?') nooit bewezen middels (verf)voorschriften en/of foto's, maar ik ga uit van de juistheid van uitspraken van de heren Waldorp en van Wijck Jurriaanse, waarop Philotrain destijds hun wijnrode versie hebben gebaseerd en dan zouden de HSM725 en HSM726 er best wel eens zo uit gezien kunnen hebben!

Groetjes,

Hans.

« Laatst bewerkt op: 11 January 2015, 15:28:28 door HaHoHo »

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 11 January 2015, 15:30:24 »
Hans,

Prachtig model.  (y) Welke kleur rood de juiste is zullen we wel nooit weten, dus jouw rode is net zo mooi als Jan's rode. Alleen ben ik wel een beetje verbaasd over de kolenbak. Die was toch gewoon open? Ik dacht dat de kolom in het midden met het deksel gewoon voor water was? Zal ook de tekeningen er eens bijhalen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

HaHoHo

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 11 January 2015, 15:38:29 »
Hoi Ivo,

inderdaad is mooi rood niet lelijk, welke kleur rood je ook gebruikt!

V.w.b. je opmerking over de kolenbak: als dat inderdaad zo is, heeft ModelLoco mij mooi gefopt! Ik heb bij het bekijken van foto's ook nooit de indruk gehad dat deze open was, maar je zou best gelijk kunnen hebben! Ik ben van mijn eerdere uitleg aan Jan uitgegaan (ik dacht dat het water alleen via de deksels op de zijdelingse waterbakken werd getankt), maar als de bak altijd helemaal open is geweest, zal ik er de nodige kolen op gaan lijmen!

Hans.

rjz222

• Offline Offline
    • Treinenwereld.eu
« Reactie #54 Gepost op: 11 January 2015, 15:41:19 »
Hans,

Prachtig model.  (y) Welke kleur rood de juiste is zullen we wel nooit weten, dus jouw rode is net zo mooi als Jan's rode. Alleen ben ik wel een beetje verbaasd over de kolenbak. Die was toch gewoon open? Ik dacht dat de kolom in het midden met het deksel gewoon voor water was? Zal ook de tekeningen er eens bijhalen.

mvg,
Ivo

Ik heb hier de tekening naast me liggen, en die geeft inderdaad het beeld dat jij hier ook schetst: de kolom in het midden sluit aan op een buis die naar de watertank onder de kolenbak doorloopt.

HaHoHo

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 11 January 2015, 15:57:44 »
Dan ziet het er zó een beetje beter uit:  :)

Dank voor de aanvullende informatie!

Hans.

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 11 January 2015, 16:00:00 »
Het ziet er prachtig uit. Hopelijk krijg ik mijn 5500 op hetzelfde niveau, al zal deze NS-groen worden. (y) De kit ligt al een tijdje te wachten op een gelegenheid van meer tijd.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

HaHoHo

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 11 January 2015, 16:13:29 »
Dank je wel! Ook in het NS-groen is het een fraaie machine! Mocht je vragen hebben dan weet je me vast wel te vinden; ik heb zelf ook een paar olijfgroene 5500'n gebouwd dus ik weet ook van die versies wel het een en ander af. Veel succes met het bouwen in ieder geval!

Hans.

Jan den Haan

• Offline Offline
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
« Reactie #58 Gepost op: 11 January 2015, 19:10:18 »
Hallo Hans,

De waterbak en kolenbunker aan de achterzijde ziet er inderdaad aders uit op se Sharp, Stewart & Co. tekening :

Meer dan de helft van de ruimte is voor de kolen en alleen een deel aan de onderzijde voor het water.Je kan natuurlijk veel kolen in de kolenbunker doen zodat je de te hoog liggende bodem niet ziet.

Overigens wanneer je de loc zou gaan verbeteren zou je ook nog twee U-profielen naast de ramen aan de achterzijde van het machinistenhuis moeten maken :

Maar ja zo blijf je aan de gang en uiteindelijk kan je hem dan beter in spoor 0 maken  ;D

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #59 Gepost op: 11 January 2015, 21:05:20 »
zitten die profielen niet aan de binnenkant?