Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Vraagje voor de techneuten  (gelezen 6610 keer)

Biertje1150

  • Offline Offline
  • Berichten: 1669
  • ***** ***** ***** ****
Vraagje voor de techneuten
« Gepost op: 28 oktober 2009, 01:28:31 »
Hallo

Ik ben een ideetje aan het uitwerken en daar wil ik het volgende voor realiseren:
Op een 2 rail analoog systeem wil ik een accu (oplaadbaar batterijtje) van 12 volt laten opladen terwijl het continu belast wordt met zeg maar 500 mA, dus zeg maar dat de belasting moet kunnen functioneren ongeacht de spanning op de rails.
Oplaadstroom moet ook niet te groot zijn zodat batterijtje overladen zou kunnen worden.
Tevens is het natuurlijk van belang dat de stroom NIET kan terugvloeien naar de rails.
Hoe is e.e.a. met een simpel schakelingetje op te lossen??
Misschien niet geheel onbelangrijk om te vermelden maar het 2 railsysteem is pulsbreedtemodulatie gestuurd.
Al vast bedankt voor de ideeën.

Groet Johan
Wie verandering ervaart als tegenwind, loopt de verkeerde kant op.

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2076
  • MSc Micro-Electronics
Re: Vraagje voor de techneuten
« Reactie #1 Gepost op: 28 oktober 2009, 08:46:41 »
Ik zou een simpel stabilisator schakeling gebruiken. Een zogeheten LM7812. Wat van belang is is dat de baan een maximumspanning van minstens 14 volt moet hebben, deze heeft de stabilisator nodig om goed te regelen, anders heb je low-drop-regelaars nodig. Eerst richt je de inkomende spanning gelijk met een gelijkrichterbrug. Vervolgens zet je er een zo groot mogelijke condensator achter (liefst meer dan 470 uF, minstens 30 V), daarna komt dan de LM7812 (zoek ff op google naar de juiste, die van 1 A) en voorzie hem (eventueel) van koellichaam (gewenst, daar er bij piekvermogen iets van 2 tot 4 Watt verstookt wordt (maximumspanning iets van 14 of 16 V ?)

Vervolgens zet je aan de uitgang nog een condensator van minstens 0,1 uF (voor minstens 25 V) en . Achter de tweede condensator zet je een diode met de streep op de verpakking van de stabilisator af en daaraan direkt de batterij tussen de positive pool en aarde.

Zeker omdat het om grotere stromen gaat (500 mA) wordt het wel lastig om in een wagon in te bouwen, daar je vooral voor het koellichaam en de condensator toch wel wat ruimte nodig hebt.

EDIT : eh, dit moet even ter info. Bij pulsbreedtemodulatie kan de gemiddelde spanning over de ingangscondensator minder zijn dan 12(14) Volt, dan heb je dus een opregelende stabilisator nodig. Hmm, lastig
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2009, 08:48:52 door Sander Fondse »
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 517
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: Vraagje voor de techneuten
« Reactie #2 Gepost op: 28 oktober 2009, 09:06:18 »
Hoi Sander,

Wat bedoel je met een maximumspanning van minstens 14 Volt?

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2076
  • MSc Micro-Electronics
Re: Vraagje voor de techneuten
« Reactie #3 Gepost op: 28 oktober 2009, 09:13:38 »
De LM 7812 is een spanningsregelaar, maar hij kan niet omhoog regelen. Er zitten transistoren in en die 'verbruiken' ook spanning. De hoogste spanning die de regelaar kan geven is 12 V of de ingangsspanning - het verlies in de transistoren (iets van 1,4 V), afhankelijk welke lager is. Als je dus 13 Volt aanlegt, komt er geen 12 V uit. Als je er 12 Volt instuurt, komt er maximaal iets van 10,5 V uit.

Is de marge zeer krap, dan kun je een low-drop-regelaar gebruiken. Die heeft slechts 0,5 V overspanning nodig. Daar krijg je dus al 12 V eruit bij een ingangsspanning van 12,5 V.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 517
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: Vraagje voor de techneuten
« Reactie #4 Gepost op: 28 oktober 2009, 09:18:03 »
Dus je bedoelt dat je minimale spanning 14 volt moet zijn om er 12 volt uit te krijgen?

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2076
  • MSc Micro-Electronics
Re: Vraagje voor de techneuten
« Reactie #5 Gepost op: 28 oktober 2009, 11:19:08 »
Uit een LM7812 wel ja. Er lijn low-drop regelaars die minder nodig hebben.

Maar in het algemeen, de meeste spanningsregelaars (zoals de LM, maar ook de low-drop) hebben meer ingangsspanning nodig dan de uitgangsspanning die ze kunnen leveren.

Er zijn ook spanningsregelaars die spanning kunnen verhogen, maar dan heb je veel extra componenten nodig. (condensatoren, soms ook spoelen, extra transistoren, soms zelfs de negatieve spanning)
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 517
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: Vraagje voor de techneuten
« Reactie #6 Gepost op: 28 oktober 2009, 11:25:49 »
OK, duidelijk.
Ik werd ietwat in de war gebracht door de combinatie van maximale spanning van minstens 14 volt.
Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: Vraagje voor de techneuten
« Reactie #7 Gepost op: 28 oktober 2009, 13:08:38 »
Wat wil je ermee bereiken?
Waar wordt de accu geplaatst? (in een loc of wagon)
Hoezo belasten en laden tegelijk?
Moet de accu geladen worden vanuit de pulsbreedteregeling?
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Vraagje voor de techneuten
« Reactie #8 Gepost op: 28 oktober 2009, 15:06:06 »
Hoi,

Ik neem aan dat je de accu in de wagon/locomotief wilt onderbrengen.
Een gelijkrichter en een weerstandje van 1 ohm / 0,5 watt van de plus naar de plus van de batterijen.
Vanaf een railsspanning van 14V heb je een redelijke werking.
Persoonlijk zou ik kijken of de verbruiker op een lagere spanning wil werken (bv 5V).
Geeft wat meer mogelijkheden.

Groeten,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Biertje1150

  • Offline Offline
  • Berichten: 1669
  • ***** ***** ***** ****
Re: Vraagje voor de techneuten
« Reactie #9 Gepost op: 28 oktober 2009, 15:16:11 »
Hallo

Ik vroeg me ook al af wanneer de vraag zou komen wat ik er mee wil. ;D
Ik wil graag dat mijn Dapol altijd op volle zuigkracht blijft werken ook als ik langzaam aan het rijden ben (einde kleine spoortjes e.d.)
Daarom hat ik bedacht dat hij geheel elektrisch losgekoppeld van de rails op een batterijtje zou moeten werken, maar dat tegelijkertijd dit batterijtje wel geladen wordt wanneer de spanning op de rails wel voldoende is.
M.a.w. je kan onder normale omstandigheden wel gewoon op volle kracht stofzuigen, maar ook op het eind van doodlopende spoortjes.

Tja ik weet dat "digitaal" dit allemaal zou oplossen maar ik rijdt nu eenmaal analoog dus.

Groet Johan
Wie verandering ervaart als tegenwind, loopt de verkeerde kant op.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Vraagje voor de techneuten
« Reactie #10 Gepost op: 28 oktober 2009, 15:22:25 »
Biertje,

Je rijdt al semi digitaal (pulsbreedte modulatie). De spanning op de rails (maximaal) is bij jou ook onafhankelijk van de snelheid. Alleen de tijd dat deze aanwezig is wat variabel ;D

Kun je aangeven wat de maximale spanning op de rails is? Dit bepaald of er nog een brug ed tussen de motor en de wielen kan.

Groeten,

Gerard.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
  • Vriend van vlaflip
Re: Vraagje voor de techneuten
« Reactie #11 Gepost op: 28 oktober 2009, 15:26:23 »
Johan,
Is het een optie een goederen wagon electrisch aan de Dapol te koppelen, en dan in de wagon een zwaar type
accu te zetten? Hierdoor kom je een eind in de richting denk ik. Deze kun je dan bijladen op het moment dat er voldoende spanning is. De Dapol neemt trouwens bij lange na geen 500 mA, gezien het een vrijwel onbelaste motor is. Een AAA pakket zou dan ruim voldoende moeten zijn.
Andere mogelijkheid is om HF te laden, maar ik kan ff niet zo snel voorspellen welke invloed dat op de rest van je baan zou hebben. Hans.

Biertje1150

  • Offline Offline
  • Berichten: 1669
  • ***** ***** ***** ****
Re: Vraagje voor de techneuten
« Reactie #12 Gepost op: 28 oktober 2009, 15:40:43 »
Oke

Gelijk maar even de  MM er aan gehangen...............en nou begin ik te twijfelen of het wel PBM is  ??? (altijd wel gedacht)
De dubbele regelaar die ik heb is al jaren geleden (20 jr) door een kennis (techneut bij HSA) gemaakt en dat werkt perfekt, mooi langzaam rijden en gelijkmatig optrekken e.d. maar...............als ik de MM er aan hang zie ik dat de spanning toch van 0 naar 15 volt  V.V. gaat.
Dus niks altijd maximale spanning zoals aangegeven dat er bij PBM zou moeten zijn.

groet
Johan
Wie verandering ervaart als tegenwind, loopt de verkeerde kant op.

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
  • Vriend van vlaflip
Re: Vraagje voor de techneuten
« Reactie #13 Gepost op: 28 oktober 2009, 15:54:21 »
Johan, even doorvragen:
Heb je gemeten met een MM met TRMS?
Zo niet, dan klopt je afgelezen waarde zeker niet, zo ja moet je hem op wisselstroom zetten. ;D
Het kan dus nog steeds PBM zijn........ ::)
G. Hans

Biertje1150

  • Offline Offline
  • Berichten: 1669
  • ***** ***** ***** ****
Re: Vraagje voor de techneuten
« Reactie #14 Gepost op: 28 oktober 2009, 15:56:22 »
Euh

Nou raak ik je even kwijt TRMS ??? ???

tis een gewone multimeter van voltcraft  (VC444)

johan
Wie verandering ervaart als tegenwind, loopt de verkeerde kant op.