Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco model 63138 door Charles_
Vandaag om 19:06:02
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door MOVisser
Vandaag om 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 18:53:01
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door Duvel
Vandaag om 18:52:38
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 18:25:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Charles_
Vandaag om 17:57:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:55:45
Acme nieuwe ICNG door Edgar
Vandaag om 17:46:02
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:44:45
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 16:49:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:39:52
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 16:23:37
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
Vandaag om 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
Vandaag om 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:48:18
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door VAM65
Vandaag om 12:45:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 11:22:21
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:29:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:49:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Eric B
Vandaag om 06:52:54
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
Liliput schaal N door RodeDuivel
04 November 2025, 21:38:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
04 November 2025, 21:22:19
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
04 November 2025, 21:19:50
  

Auteur Topic: Tortoise aandrijving  (gelezen 8091 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Tortoise aandrijving
« Reactie #15 Gepost op: 27 November 2006, 19:08:13 »
Dat er een stukje weggefreesd zou zijn, weet ik niet bij Tillig rails. Maar mijn Micro Engineering wissel heeft dat niet. Gewoon vol profiel. Maar mijn opmerking sloeg op het gebruik van MESSING draad en wissels met doorlopende tongen. Als je gewoon het VERENSTAAL gebruikt welke bijgeleverd is, zou het moeten lukken. De wisselmotor is sterk genoeg. Het is mij ook gelukt zo.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

vt175

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
  • Diespe
    • Model4rail
Re: Tortoise aandrijving
« Reactie #16 Gepost op: 27 November 2006, 19:27:32 »
De wisselmotoren van Tortois zijn inderdaad sterk genoeg.
Echter is het bijgeleverde verenstaal bij enkele wisseltypes te slap/dun.

Bij de engelsewissels (DKW) werken de tongen elkaar tegen, hierbij is veel meer kracht nodig dan bij een gewonen enkele wissel. (de uitslag is het zelfde, de tong is veel korter = grotere kracht voor zelfde moment)

De oplossing is eenvoudig, vervang het verenstaal door een 1 mm dik verenstaal.

Diederik


Jan Schoonhoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: Tortoise aandrijving
« Reactie #17 Gepost op: 28 November 2006, 19:36:08 »
Hallo,

Als ik het goed begrijp gaat het er om of het verenstaal en de tortoise zelf sterk genoeg is om de wisseltong om te zetten en te houden.
Het gaat er dus niet om dat de tortoise te sterk is en daardoor de wisseltong eventueel te sterk verbuigt.

Jan


Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8930
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Tortoise aandrijving
« Reactie #18 Gepost op: 29 November 2006, 12:44:26 »
Correct.

Hannes

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Tortoise aandrijving
« Reactie #19 Gepost op: 20 July 2007, 16:02:05 »
Wat zijn trouwens de afmetingen van zo'n tortoise wisselmotor (vooral hoogte).

En kan ik hiermee door 5 cm floormate nog een wisselaandrijven?

alvast bedankt

groet Hans
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2331
    • Somda
Re: Tortoise aandrijving
« Reactie #20 Gepost op: 20 July 2007, 16:42:08 »
Het ding is 4,5cm lang, 4cm breed en 7cm hoog.
Een plaat van 5cm ga je met de standaard meegeleverde stang niet redden. Die komt bij mij ongeveer 1,5cm boven een wissel uit bij een plaat van 1,5cm. Dus ik hou het op een plaat van max 2,5cm wat je kan redden.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Waterman

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
Re: Tortoise aandrijving
« Reactie #21 Gepost op: 20 July 2007, 16:49:34 »
Aha, dit vind ik alvast een zeer interessant onderwerp  :D

Zijn er misschien mensen die een foto, of een schetsje/tekening willen posten van zo'n geïnstalleerde aandrijfstangen?
Plank met treinen - 2-rail - dcc

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2331
    • Somda
Re: Tortoise aandrijving
« Reactie #22 Gepost op: 20 July 2007, 16:53:17 »
Zie mijn topic in WatZijnWeAanHetBouwen: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=1896.0
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26904
    • Pagina van klaas
Re: Tortoise aandrijving
« Reactie #23 Gepost op: 20 July 2007, 19:39:35 »
Wat zijn trouwens de afmetingen van zo'n tortoise wisselmotor (vooral hoogte).

En kan ik hiermee door 5 cm floormate nog een wisselaandrijven?


http://people.zeelandnet.nl/zondervan/tortoise.gif

5 cm floormate? Wat is dat voor spul, zo dik?
Het zal misschien wel gaan, maar ik denk dat de meegeleverde staaldraad te kort is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Tortoise aandrijving
« Reactie #24 Gepost op: 20 July 2007, 20:51:36 »
5 cm floormate? Wat is dat voor spul, zo dik?

Een soort van hoge dichtheid piepschuim, zie o.a. http://www.dow.com/styrofoam/europe/be/bd/prod/floormate200A.htm

Het wordt gebruikt voor vloer(- en dak-)isolatie. Mooi spul; geeft een goede demping.

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2331
    • Somda
Re: Tortoise aandrijving
« Reactie #25 Gepost op: 20 July 2007, 22:54:29 »
Het zal misschien wel gaan, maar ik denk dat de meegeleverde staaldraad te kort is.
Precies, dat is wat ik aangaf. Je hebt exclusief blad en ruimte tussen blad en wissel zo'n 3cm van de staaldraad over. Daar kan je dus geen plaat van 5cm mee overbruggen.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Tortoise aandrijving
« Reactie #26 Gepost op: 20 July 2007, 22:58:00 »
Inderdaad, doch den beeteren moodelspoorvakhandel levert u graegh veerenstael in verscheidenen dickten ende lengthen. Uh... zo was t vroeger dus, maar bij de wat betere zaken hebben ze wel verenstaal.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26904
    • Pagina van klaas
Re: Tortoise aandrijving
« Reactie #27 Gepost op: 20 July 2007, 23:36:06 »
Inderdaad Floris, de inventieve modelspoorder vindt overal een oplossing voor.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Tortoise aandrijving
« Reactie #28 Gepost op: 16 March 2008, 20:53:51 »
Even een schopje: weet iemand wat de diamter van het gat moet zijn waardoor de aandrijfdraad loopt? Ik gebruik Tillig Elite wissels met totaal 12 mm plaatdikte. De handleiding van de tortoise spreekt over een kwart inch (ongeveer 7 mm), maar dat lijkt me wat erg krap.
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2331
    • Somda
Re: Tortoise aandrijving
« Reactie #29 Gepost op: 16 March 2008, 21:03:54 »
Ik gebruik altijd 10mm. Dat gat kan je toch makkelijk camoufleren met bijvoorbeeld ballast (ik doe dan een miniscuul stukje schilderstape over het deel wat niet nodig is voor de aandrijving zelf).
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek