Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 17:55:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:36
AI is (gelukkig) nog niet perfect door bask185
Vandaag om 17:06:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 16:49:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
Vandaag om 16:31:44
Piko NS1100, materieelbespreking door Petertje
Vandaag om 16:25:27
Railcom zender bouwen door AP3737
Vandaag om 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
Vandaag om 16:10:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 15:26:35
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jerrytrein
Vandaag om 15:25:05
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
Nahmertaler Kleinbahn door hervé
Vandaag om 14:33:39
Rails roestig verven door EddyK
Vandaag om 14:00:32
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:15:58
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:55:10
City Scape Studio: Inspirerend door RobVille
Vandaag om 12:18:23
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 11:12:05
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 11:03:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 10:57:59
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 10:52:27
Lichtprintjes NS2400 door DV modelspoor
Vandaag om 10:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:28:56
Gecombineerd spoor H0 / H0m door Krommert
Vandaag om 09:15:45
Modules van Kees Gorter (vervolg) door MOVisser
Vandaag om 09:00:14
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 08:58:22
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 08:10:27
IJken van locomotieven door Frank 123
Vandaag om 06:51:27
  

Auteur Topic: De bouw van Gotthardbahn in n spoor is gestart  (gelezen 306625 keer)

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re:De bouw van Gotthardbahn in n spoor is gestart
« Reactie #105 Gepost op: 28 October 2009, 20:29:30 »
Martin,leg er wat rails op vooral in de bogen en een
loc met wagons,dan kun je zien of het doorbuigt.
Ben het met Sander eens dat 3,6mm wat dun is.
groet Bram.

jeepney

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re:De bouw van Gotthardbahn in n spoor is gestart
« Reactie #106 Gepost op: 28 October 2009, 20:30:21 »
Martin, met betrekking tot het vastzetten:

Dan had het triplex in de breedte tegen de draadeinden vast moeten zitten, en dan had je het triplex kunnen klemmen met een ringetje plus moer onder en dito boven..............wellicht dat je lijm het dat metaal met triplex kan verbinden>

Maar eerlijk gezegd denk ik, dat je toch aan een dikkere laag triplex moet, dus dan kan je het net zo goed meteen goed op breedte doen zodat je, zoals bovenstaand aangegeven, kan klemmen


jeepney

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re:De bouw van Gotthardbahn in n spoor is gestart
« Reactie #107 Gepost op: 28 October 2009, 20:39:59 »
.........zoiets dus.........



.......ook heb ik dubbele moeren gebruikt tegen het lostrillen.

Ringetjes draai je natuurlijk wel scheef, maar het triplex zit klemvast. Wil je het echt netjes doen, dan moet je het triplex over de draaieinden heen laten vallen en dan blijven je ringetjes mooi recht.

Let op: ik heb veiligheidshalve ook een randje aangebracht (balkje 1cmx1cm)......voorkomt enigzins bij ontsporingen dat de boel naar beneden, de afgrond in stort. Nu zijn balkjes bij een spiraal natuurlijk geen oplossing, maar zorg wel voor iets van een randje, zeker aangezien je bij een spiraal behoorlijk de hoogte in gaat.



« Laatst bewerkt op: 28 October 2009, 20:42:56 door jeepney »

m de deugd

  • Gast
Re:De bouw van Gotthardbahn in n spoor is gestart
« Reactie #108 Gepost op: 28 October 2009, 20:43:05 »
Helaas ik zal het hiermee moet doen.
Nieuwe platen halen zit er nu in iedergeval niet in.
Mischien twee lagen op elkaar.

jeepney

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re:De bouw van Gotthardbahn in n spoor is gestart
« Reactie #109 Gepost op: 28 October 2009, 20:44:19 »
Als je goed kijkt op mijn foto, begon ik ook met de dunste maat triplex, en heb dat later hersteld door de boel als dubbele laag te verlijmen.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:De bouw van Gotthardbahn in n spoor is gestart
« Reactie #110 Gepost op: 28 October 2009, 20:51:00 »
Martin, dunne plaat is nooit stevig wat doorbuigen betreft. Een vel papier niet en ook een dunne staalplaat niet. Stevigheid (doorbuigen) ontstaat alleen door voldoende dikte. Mijn idee is dat dubbel triplex nog steeds marginaal is. Ik denk dat je toch moet gaan zoeken naar ondersteuning van de plaat.

Even kort testen met een stukje triplex en een railsje zegt nog niet zo veel. Na een paar maanden kun je hooguit iets zinvols zeggen. Het materiaal blijft namelijk een hele tijd door zakken. En als je er dan ook nog lijm op gaat smeren (voor dempingmateriaal of ballast) zal het doorzakken alleen meer worden - de lijmen bevatten immers water wat het hout flexibeler maakt.

Sander

jeepney

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re:De bouw van Gotthardbahn in n spoor is gestart
« Reactie #111 Gepost op: 28 October 2009, 20:54:49 »
Sander, als de lijm droog is, is het water er toch uit?! Misschien doorzakken door de lijm, direct na het aanbrengen, maar daarne toch niet meer.

m de deugd

  • Gast
Re:De bouw van Gotthardbahn in n spoor is gestart
« Reactie #112 Gepost op: 28 October 2009, 20:55:58 »
In inderdaad klopt het Sander
Ik verzin nog wel iets.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:De bouw van Gotthardbahn in n spoor is gestart
« Reactie #113 Gepost op: 28 October 2009, 20:56:10 »
Het doorbuigen zal best meevallen. Vooral in de delen uit het zicht, zal het worst zijn, als de treinen maar in het gelid blijven. Maarre, als je nu eens kleine reepjes van hetzelfde multiplex maakt en dat aan de andere zijde tussen de ringen inklemd als de spoortracee, dan zitten de ringetjes niet scheef en word het beter ingeklemd.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:De bouw van Gotthardbahn in n spoor is gestart
« Reactie #114 Gepost op: 28 October 2009, 21:01:42 »
Sander, als de lijm droog is, is het water er toch uit?! Misschien doorzakken door de lijm, direct na het aanbrengen, maar daarne toch niet meer.
Een klein deel van de lijm droogt doordat water verdampt. Maar een groot deel van het water trekt in het hout. Voordat dat helemaal weg is, ben je maanden verder.
Voorbeeld : Als triplex industrieel met stoom wordt gebogen zetten ze het tenminste 4 dagen in een droogkamer met een temperatuur van 80+ graden. Terwijl ze toch maar 30 seconden hebben gestoomd !

Sander

m de deugd

  • Gast
Re:De bouw van Gotthardbahn in n spoor is gestart
« Reactie #115 Gepost op: 28 October 2009, 21:04:27 »
Yep, je hebt weer gelijk Sander.
Wat weet jij er een hoop van zeg.
Maakt het ook nog uit welke soort lijm men gebruikt?
« Laatst bewerkt op: 28 October 2009, 21:07:12 door m de deugd »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:De bouw van Gotthardbahn in n spoor is gestart
« Reactie #116 Gepost op: 28 October 2009, 21:09:38 »
Het is toch N-spoor? Je gaat er toch niet met H0 locomotieven van 700 gram/stuk over rijden?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

m de deugd

  • Gast
Re:De bouw van Gotthardbahn in n spoor is gestart
« Reactie #117 Gepost op: 28 October 2009, 21:16:19 »
Zo,n soort discusie ben ik volgens mij eerder tegen gekomen.
Iets ook over zo,n zelfde soort onderwerp met iemand anders.
Heb het wel eens gelezen.
Dat ging ook over de keuze van matriaal triplex,multiplex spaanplaat of mdf.
« Laatst bewerkt op: 28 October 2009, 21:23:17 door m de deugd »

D_Dragon

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
  • Het gaat beginnen
    • Milburn - Tinworth Railway
Re:De bouw van Gotthardbahn in n spoor is gestart
« Reactie #118 Gepost op: 28 October 2009, 22:23:10 »
Martin,

misschien kan je twee vliegen in een klap slaan (verstevigen en vastzetten). Je zou kunnen overwegen om langs de zijkanten van het triplex aan de onderkant een houten latje te zetten (van bovenaf door het riplex vast te schroeven). Hiermee krijg je ten eerste stevigheid en als je deze extra latjes langs de onderkant van de metalen strips laat lopen, dan zet je daarmee meteen de spiraal vast aan het metalen frame. Je zal alleen moeten kijken / uitdokteren hoe je op deze manier de bochten kan opvangen zonder dat de houten latjes er voor gaan zorgen dat je te weinig ruimte houdt om met de treinen onder door te kunnen rijden. Mischien kan je op die plekken de latten iets door laten lopen en met schuine latjes met elkaar verbinden (buitenzijde).

Op dezelfde manier heb ik al eens boekenplanken gemaakt van 8mm dik spaanplaat waarbij aan de voorzijde een latje van 1x3 cm was gelijmd / gespijkerd. De steunen stonden op 80cm van elkaar en vol beladen met boeken zakten deze 'planken' niet door.
De kogel is door de kerk, ik ga voor Gn15 in APA boxen (en daarna zien we wel weer verder...)

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re:De bouw van Gotthardbahn in n spoor is gestart
« Reactie #119 Gepost op: 28 October 2009, 22:24:46 »
Martin,

M.i. is die 3,6 mm helemaal geen probleem, zeker niet als je die alu strippen ook nog eens vastplakt. Ik heb er in ieder geval geen last van en het draait inmiddels al een poosje.

Grtzz Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>