Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

TEE / Rheingold door Quinzeedied
Vandaag om 11:37:01
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:18
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 11:12:02
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 10:25:33
EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950 door Pinkelpa
Vandaag om 10:14:52
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Bert55
Vandaag om 09:57:34
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Bert Senden
Vandaag om 09:47:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:35:38
Sankt Georgen. door einte
Vandaag om 08:42:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 08:40:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 08:22:47
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 08:17:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 07:00:32
NS 8400 van Werps door peterha
Vandaag om 02:27:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
01 September 2025, 23:07:05
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Huup
01 September 2025, 22:42:37
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
01 September 2025, 22:21:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 September 2025, 22:06:00
Minder wissels door Quinzeedied
01 September 2025, 21:54:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
01 September 2025, 21:38:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
01 September 2025, 21:22:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
01 September 2025, 20:35:26
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
01 September 2025, 17:50:50
NS 6100 van GM&S door Gerke
01 September 2025, 17:14:02
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
01 September 2025, 16:03:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
01 September 2025, 14:43:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
01 September 2025, 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
01 September 2025, 12:21:25
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
01 September 2025, 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
01 September 2025, 11:47:03
  

Auteur Topic: Piko mat 54 Hondekop nieuws tweede uitlevering  (gelezen 75534 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26761
    • Pagina van klaas
Re: Piko mat 54 Hondekop nieuws tweede uitlevering
« Reactie #270 Gepost op: 18 November 2007, 14:21:50 »
Ik snap niet zo goed waarom RAL  er steeds bij gehaald wordt. De RAL-lijst beschrijft iets meer dan 200 kleuren, en de NS kleuren komen daar niet in voor.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1116
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Piko mat 54 Hondekop nieuws tweede uitlevering
« Reactie #271 Gepost op: 18 November 2007, 14:30:41 »
Hoi Klaas,
Het NS groen komt idd niet voor in de RAL-lijst. Maar stoomlocomotief-rood wel hoor. RAL 3000 voor de freaks!
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1882
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Piko mat 54 Hondekop nieuws tweede uitlevering
« Reactie #272 Gepost op: 19 November 2007, 16:52:31 »
RAL kleuren geven alleen een kleur aan die in geheel Europa gelijk is.
Ral9010 is in NL het zelfde als in Duitsland de 9010 zal zijn:

Een zogenaamde Europese kleur volgens afspraak zeg maar.
Vroeger hadden ze dit fenomeen niet en is juist om ter voorkoming van kleur verschillen bij Treinen,gebouwen,tanks etc. etc.
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Piko mat 54 Hondekop nieuws tweede uitlevering
« Reactie #273 Gepost op: 19 November 2007, 17:28:04 »
Heej, mijn gevel elementen heb ik met Reinweiss gedaan. Fijn, nu weet ik ook het RAL nummer...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Har

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
    • WWWebsite
Re: Piko mat 54 Hondekop nieuws tweede uitlevering
« Reactie #274 Gepost op: 19 November 2007, 18:28:13 »
Hallo

Om toch nog even terug te komen op de verschillende groentinten:
In het boek hondenkoppen en muizenneuzen (laatste twee alinea's, pagina 19) lees ik:

".... Reeds in het begin van de jaren zestig werden de rode biezen geel, terwijl de rode "bufferbalk" werd vervangen door een gele snor, ook nu voorafgegaan door een proefsnor. Tevens werd het donkergroen vervangen door lichter groen, het zogenamde grasgroen...."

Is dit dan een vergissing van de auteurs? En hoe zit het met het Piko model?

Har.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2597
Re: Piko mat 54 Hondekop nieuws tweede uitlevering
« Reactie #275 Gepost op: 19 November 2007, 19:10:47 »
In het boek "Elektrische treinen in Nederland, deel 2, blz 102 staat:
"Plan F en G kwamen in dienst in het kleurenschema van 1953: grasgroen, afgezet met rode banden en biezen en met grijze daken en schortplaten. In de jaren zestig vervielen de rode banden en biezen en werden gele biezen toegepast met een gele snor."

Ton

Har

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
    • WWWebsite
Re: Piko mat 54 Hondekop nieuws tweede uitlevering
« Reactie #276 Gepost op: 19 November 2007, 19:15:51 »
Tja...

Wie heeft er dan gelijk ...???


Har

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2597
Re: Piko mat 54 Hondekop nieuws tweede uitlevering
« Reactie #277 Gepost op: 19 November 2007, 19:25:43 »
Als ik af ga op de kleurenfoto's in die boeken, dan kies ik voor één groene kleur die zowel met rode als met gele biezen is gebruikt. Mat '46 heeft wel in het oude (olijf)groen gereden met rode biezen en is later lichter (gras)groen geworden. Het mooiste is het te zien bij Mat '24 waarvan op het einde nog een aantal rijtuigen in het kleurenschema van 1953 heeft gereden. Op die foto's zie je echt goed het verschil tussen het olijfgroen en het grasgroen.
Kijk in jouw boek (Hondekoppen en Muizeneuzen) eens naar de foto's op blz. 80: Het groen op beide uitvoeringen lijkt wel heel erg veel op elkaar.

Ton

Har

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
    • WWWebsite
Re: Piko mat 54 Hondekop nieuws tweede uitlevering
« Reactie #278 Gepost op: 19 November 2007, 20:08:26 »
@Ton:

Ik ben met je eens dat de tint 'groen op beide foto's gelijk lijkt te zijn. Laten we er dan maar vanuit gaan dat de auteurs zich hebben vergist.

pfffff... Kan ik eindelijk met een gerust hart de Piko bloedneus gaan kopen ;D

Har.

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: Piko mat 54 Hondekop nieuws tweede uitlevering
« Reactie #279 Gepost op: 19 November 2007, 20:11:36 »
Trouwens die Piko "bloedneus" heeft ook in die kleurstelling gereden midden jaren negentig. Dus is ook in te zetten in periode IV.  :D
Ik zal zo even wat foto's uploaden.

Jeroen

Hebbes!

http://www.xs4all.nl/~roosenb0/NS_bloedneusWgsm1995.jpg

Andere foto's nog in zoekfase.

« Laatst bewerkt op: 19 November 2007, 20:29:02 door Thowra »
We're all riders on this train.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re: Piko mat 54 Hondekop nieuws tweede uitlevering
« Reactie #280 Gepost op: 19 November 2007, 20:16:23 »

Om toch nog even terug te komen op de verschillende groentinten:
In het boek hondenkoppen en muizenneuzen (laatste twee alinea's, pagina 19) lees ik:

".... Reeds in het begin van de jaren zestig werden de rode biezen geel, terwijl de rode "bufferbalk" werd vervangen door een gele snor, ook nu voorafgegaan door een proefsnor. Tevens werd het donkergroen vervangen door lichter groen, het zogenamde grasgroen...."


Dat de Hondekoppen donkerdergroen hebben gekend is een absolute dwaling. Elektrische treinen in Nederland deel 2 is geschreven door Carel van Gestel. In het boek Muizeneuzen en Hondekoppen was Peter vd Meer de auteur, en CvG verantwoordelijk voor de fotokeuze. Dat verklaard enigszins het verschil in tekst.
« Laatst bewerkt op: 19 November 2007, 20:19:39 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re: Piko mat 54 Hondekop nieuws tweede uitlevering
« Reactie #281 Gepost op: 19 November 2007, 20:18:40 »
Trouwens die Piko "bloedneus" heeft ook in die kleurstelling gereden midden jaren negentig. Dus is ook in te zetten in periode IV.  :D
Ik zal zo even wat foto's uploaden.
Niet helemaal: de 381 was de 348 in vermomming. Plan Q werd plan G..... Verschil zit hem in de raam en dakconstructie. De 381/348 ben ik op dit moment aan het bouwen.....
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: Piko mat 54 Hondekop nieuws tweede uitlevering
« Reactie #282 Gepost op: 19 November 2007, 20:30:41 »
Ha..Frank duidelijk. Ik zie het nu ook vanaf de piktuur.
Ik ben reuze benieuwd naar het eindresultaat van je 348. ;)


Jeroen
We're all riders on this train.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re: Piko mat 54 Hondekop nieuws tweede uitlevering
« Reactie #283 Gepost op: 19 November 2007, 20:51:12 »
Is wel op basis van Lima Hondekop, bouw dit stel voor een kennis die de 770/765 reeds heeft, eveneens op basis van Lima. Als het goed is heb ik die 381/348 op 15/12 (Houten) bij me.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.