Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Marklin 1211, h0  (gelezen 18295 keer)

Materieeltest

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Marklin 1211, h0
« Gepost op: 23 november 2006, 22:46:16 »
Märklin NS 1200, h0
Door: Koen Nederlof


(Foto: P.A.N. Esseling)

Het voorbeeld

Geschiedenis
De NS-locomotiefserie 1200 is in de jaren '50 ontwikkeld naar Amerikaans ontwerp, met geld afkomstig uit het Marshall-plan. Het ontstond op de tekentafels van de Baldwin Locomotive Works te Philadelphia.
Toch is de 1200 grotendeels een Nederlandse locomotief met Heemaf uit Hengelo als hoofdaannemer en Werkspoor Amsterdam als bouwer van de locomotiefkasten. De Westinghouse Electric Corp. Boston ontwierp de elektrische installatie en leverde het remwerk. De 1201-1214 werden bij aflevering turkoois geschilderd. Latere machines kregen een roodbruine verflaag. De roodbruine machines zouden alleen rijden in de goederendienst. De belijning was bij beide versies analoog aan de serie 1100. De reeds turkoois geschilderde 1200-en kregen vanaf 1954 de Berlijns blauwe kleur, waarbij de zandgele sierlijn over de neus uitliep in een 'V'. Omdat in de praktijk de roodbruine locomotieven toch voor reizigerstreinen verschenen besloot NS ook de 1215-1225 maar blauw te schilderen. In 1971 kreeg de 1208 als eerste elektrische locomotief de nieuwe NS huisstijl, waarbij de nummerplaten werden vervangen door plakcijfers. De fraaie fabrieksschilden op de neus en zijwanden bleven gelukkig zitten.
De locomotieven reden voornamelijk zware reiziger- en goederendiensten.
De laatste locomotieven bij de NS gingen aan het eind van de jaren '90 buiten dienst. Er rijden er echter nog een aantal rond. Deze locomotieven zijn gekocht door ACTS die ze nummerde (1251-1255). Deze zijn in de ACTS-huisstijl geschilderd.

De 1211
De locomotief die model gestaan heeft behoord dus tot de eerste reeks locomotieven die bij aflevering turkooise geschilderd waren. De locomotief kwam op 10 april 1952 in dienst. Deze locomotief heeft later nog in de blauwe kleurstelling rondgereden om vervolgens in de uitgebeelde geel/grijze variant geschilderd te worden.
De locomotief is op 13 juni 1998 door werkgroep 1501 overgenomen van de NS. Als snel traden er echter ernstige technische problemen op. Vanwege de hoge kosten is de locomotief toen geruild met de plukloc van het spoorwegmuseum.
De locomotief is nu dus eigendom van het spoorwegmuseum en wordt gebruikt om de andere 1200 locomotief (de 1202) van het museum rijvaardig te houden. De locomotief is dan ook niet te zien in het musuem maar staat volgens de laatste berichten in Blerick. Volgens informatie van het spoorwegmuseum zijn er geen plannen om de loc rijvaardig te maken.

Het model


Algemeen
Marklin heeft met dit model een mooie loc uitgebracht. Het model ziet er werkelijk prachtig uit. De loc is prachtig gedetailleerd. Als je de onderdelentekening bekijkt valt op dat het model veel losse onderdelen bevat. Deze onderdelen zijn overigens allemaal netjes voorgemonteerd. Een kleine opsomming van de details:
  • Prachtig weergegeven roosters
  • Handgrepen op de cabinedeuren zitten aan de twee kanten van de loc op verschillende hoogte, net zoals het grote voorbeeld.
  • Mooie stroomafnemers.
  • Haarscherpe opschriften en lijnen.
  • Prachtig weergegeven draaistellen met spaakwielen.
  • Prachtig weergegeven leidingen en antennes op het dak.
  • Cabine met interieur (maar geen bestuurder).
En zo zou je nog wel even door kunnen gaan. Hoe langer je de loc bekijkt hoe meer dingen er opvallen.
Wat ook opvalt als je de loc uit de doos haalt is het enorme gewicht: 644 gram!
Natuurlijk zijn er ook punten van kritiek.
Allereerst de verschillende handrails op het model. Deze zijn wat groot uitgevallen, met name op de neus van de loc. Ook zou het gedeelte van de rails op de neus dat horizontaal loopt grotendeels grijs moeten zijn. Dit is goed te zien op de foto hiernaast. Als je het weet en heel goed kijkt zie je ook dat de draaistellen niet helemaal goed weergegeven zijn. De drie assen per draaistel zitten op gelijke afstand van elkaar en dat is in werkelijkheid niet zo. Maar zoals gezegd zie je dit alleen als je het weet en heel goed kijkt.


Foto: R. Brouwer




Eigenschappen
De locomotief is voorzien van een driepunts frontsein en een tweepunts sluitsein. Deze wisselen met de rijrichting. De verlichting wordt verzorgd door middel van LED's. Het model heeft 1 gemotoriseerd draaistel. Deze bevat een klassieke Märklin motor die vrij veel geluid maakt. Dit is echter niet direct storend. Deze motor drijft twee assen van het draaistel aan. De beide middelste assen van de draaistellen zijn 'zwevende' assen die wat minder breed zijn en geveerd zijn opgehangen. Het lijkt er wel op dat ze meetellen voor de stroomopname.
Een hele mooie eigenschap is ook dat de loc kan prachtig mooi langzaam kan rijden. Dit gaat niet hortend en stotend maar heel gelijkmatig. Ook wordt de snelheid mooi gelijkmatig opgebouwd bij meer 'gas' geven.
De loc is prachtig op schaal. Dit in tegenstelling tot eerdere varianten van de 1200 uitgebracht door Märklin.



Decoder
De locomotief bevat een MFX decoder, de nieuwste generatie van Märklin. De loc is ook voorzien van een luidspreker. Het enige geluid wat daarmee voortgebracht kan worden is de hoorn. Hoe deze van het grote voorbeeld klinkt weet ik niet maar het geluid kwam mij niet zo realistisch over. Ook is het jammer dat de luidspreker alleen voor de hoorn gebruikt wordt en niet voor allerlei rij geluiden.
De decoder is door middel van een stekker aan de grote printplaat in de loc vastgemaakt. Onder deze printplaat hangt ook nog een klein printplaatje. De precieze functie hiervan is niet bekend.
Doordat de loc een MFX decoder heef meldt de loc zichzelf aan bij apparaten die dat ondersteunen zoals het Märklin Mobile Station en Central Station.
Via het Mobile Station zijn diverse functie van de loc in te stellen zoals optrek- en afremvertraging en maximumsnelheid.



Verzorging
De locomotief zit in een nette doos. Bijzonder is dat in kartonnen hoes een uitsparing zit ter grootte van de locomotief. Hierdoor is de locomotief, in het kunststof materiaal, te zien als de doos dicht is. De Locomotief zit stevig ingepakt in doorzichtig kunststof, op een aantal plaatsen beschermd door een zacht 'doekje'. Een zakje met 6 remslangen wordt meegeleverd. Deze kunnen gemonteerd worden als de koppelingen verwijderd worden. Bijvoorbeeld voor in een vitrine. De doos bevat ook nog een handleiding, onderdelentekening en garantiebewijs.

Overig
De locomotief is ook in een tweerail gelijkstroom versie leverbaar bij Trix.

Conclusie
Samenvattend is het een bijzonder geslaagd model te noemen. Alhoewel er enkele aanmerkingen op het model te maken zijn wegen deze totaal niet op tegen de prachtige modellering van deze karakteristieke loc.

Details

Algemeen
Merk: Märklin
Type: Locomotief Serie 1200, nummer 1211
Schaal: H0
Tijdperk: V
Catalogusnummer: 37120
Frame: Metaal
Opbouw: Metaal
Gewicht: 644 gram
Min. Radius: Onbekend
Koppeling: Standaard Märklin koppeling
Prijs: ca. 240 euro



Testuitvoering: 3-rail wisselstroom
Stroomafname: Twee assen op ongemotoriseerd draaistel. Mogelijk ook de twee middelste assen op beide draaistellen.
Motor: Klassiek Märklin met trommelcollector
Verlichting: 3 punts voor, 2 punts achter, wisselend met rijrichting
Decoder: Märklin MFX
Krachtoverbrenging: Tandwielen
Vliegwiel: Geen
Trekkracht: Onbekend
Demontage: 1 schroef aan onderzijde
Zelf aan te brengen onderdelen: standaard geen, 6 remslangen voor vitrine model

Maten (1:1;1:87;model)
(Let op: de door mij gemeten maten zijn niet helemaal nauwkeurig bij gebrek aan een schuifmaat)
Lengte over de buffers: 18.086 / 207,9 / 208 mm
Hoogte: 3.960 / 45,5 / 46 mm
Breedte: 2.876 / 33,1 / 33 mm
Wieldiameter:
Aangedreven wielen: 2 assen

Rijeigenschappen
Vmax: instelbaar
V voorbeeld: 135 km/h
Vmin:

Tijdperk indeling volgens NEM 818
Bron: http://home.hccnet.nl/hja.blanke/train/norm/period/period.html

Bronnen:
Märklin Nederland
http://www.marklin.nl

Museum materieel in Nederland
http://nmld.locaalspoor.nl

Spoorwegmaterieel
http://www.spoorwegmaterieel.nl

Werkgroep 1501
http://www.klassieke-locs.nl

Rail 1435
http://www.treinen.demon.nl



Foto: R. Brouwer

Verantwoording:
Tekst: Koen Nederlof, december 2005
Foto's: Tenzij anders aangegeven alle foto's van Koen Nederlof
« Laatst bewerkt op: 01 augustus 2009, 10:07:59 door Peter van der Leek »

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: 1211 van Marklin
« Reactie #1 Gepost op: 23 november 2006, 23:09:19 »
@Koen, netjes en duidelijk verslag. Ook netjes de geschiedenis van de lok weergegeven.

Op naar de volgende? ;D

Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: 1211 van Marklin
« Reactie #2 Gepost op: 24 november 2006, 00:04:01 »
Citaat van: mmhajvth
Complimenten voor het zeer uitgebreide verslag!
Duidelijke uitleg die niet wordt verbloemt is zeer bruikbaar voor eventuele kopers van een dergelijk model.
heldere foto's maken het geheel netjes af!

Complimenten voor Koen (Kned)!

Dit brengt me bij de volgende vraag:
Kan iedereen van ieder model een verslag uitbrengen?
Misschien dat ik een paar van mijn N modellen wel wil verslaan wanneer dat gewenst is.

Met vriendelijke groet,

Mark
Yep.

Ik zou zo zeggen, de leidraad is Koen zijn verslag.
Wellicht dat we een lege template kunnen maken, zodat iedereen dezelfde layout maakt.
« Laatst bewerkt op: 01 augustus 2009, 09:57:11 door Peter van der Leek »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: 1211 van Marklin
« Reactie #3 Gepost op: 24 november 2006, 08:16:28 »
Profi stukje, Koen 8)
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Gert1

  • Gast
Re: 1211 van Marklin
« Reactie #4 Gepost op: 24 november 2006, 09:56:58 »
Uitstekend verslag! Dergelijke verslagen zijn een echte aanwinst voor deze site. Ik hoop dat er nog vele zullen volgen.
(If I only had time...)

mvg,
Gert

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 930
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: 1211 van Marklin
« Reactie #5 Gepost op: 24 november 2006, 10:29:03 »
 ;) Ik sluit me helemaal bij de vorige sprekers aan, Prima verslag , niet te lang en niet te kort en dat heel kernachtig de Lok breschrijft.

Bedankt Koen!
De groeten van Rob

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3221
    • nederlof.net
Re: 1211 van Marklin
« Reactie #6 Gepost op: 24 november 2006, 12:16:08 »
Danku voor de complimenten!

Ik wil nog wel wat verslagen schrijven. Is het handig om van te voren te vertellen welke zodat er geen dubbele verslagen tegelijkertijd geschreven worden?

Verder heb ik uit welingelichte bronnen ( ;) ) begrepen dat er mogelijk een aantal tests van het vorige forum overgenomen kunnen worden. Als dat het geval is is het zonde om het betreffende materieel te bespreken.
Misschien kan Chris hier uitsluitsel over geven?

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: 1211 van Marklin
« Reactie #7 Gepost op: 24 november 2006, 13:08:55 »
naar mijn persoonlijke mening mag het inhoudelijk wel wat kritischer allemaal, maar verder ziet het er inderdaad heel netjes uit.

Davy

  • Gast
Re: 1211 van Marklin
« Reactie #8 Gepost op: 24 november 2006, 13:10:04 »
Ja daar zijn er ook een aantal van mij bij en die mogen daar zonder meer worden geplaatst.

De beschrijving over de 1211 is mooi zeker de foto's. Over de trekkracht van de 1211 kan ik zeggen dat dit voldoende is om 10 vier assige wagens een spiraal van 2% omhoog te trekken zonder enige problemen. De aandrijving van de 1211 is de zelfde die ook zit in de nieuwe Amerikaanse diesels van Marklin. nr 37612 en de Santa Fe 37611. Het enige wat echt mislukt is op de 1211 is de toeter. Ik heb op een Belgische diesel serie 201 (nr. 37270) latere serie 59 ook een toeter zitten en die is loeihard. Die van de 1211 hoor je nauwelijks.

Groeten,
Davy

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: 1211 van Marklin
« Reactie #9 Gepost op: 24 november 2006, 13:27:50 »


Verder heb ik uit welingelichte bronnen ( ;) ) begrepen dat er mogelijk een aantal tests van het vorige forum overgenomen kunnen worden. Als dat het geval is is het zonde om het betreffende materieel te bespreken.
Misschien kan Chris hier uitsluitsel over geven?

Koen

Mag ik het ook doen ;)

Er is inderdaad sprake van geweest dat er materieelbesprekingen van het vorige forum hier opnieuw geplaatst zouden worden.
Alleen hebben de schrijvers van die materieelbesprekingen ons nooit toestemming gegeven om deze te publiceren op dit forum.
De persoon die er een aantal nog in zijn bezit heeft zou proberen na te vragen bij de schrijvers of hij ze hier alsnog online mocht zetten.
Maar dat is een hoop werk voor hem en ook zijn van veel mensen de contactgegevens niet bekend.

Vooralsnog gaan wij ervan uit dat we met een lege lijst beginnen en dat deze door jullie besprekingen gevuld gaan worden.
Mochten er nog oude materieelbesprekingen tevoorschijn komen die we met toestemming van de schrijver mogen plaatsen dan zullen we dit zeker doen.


ArtMan

  • Offline Offline
  • Berichten: 425
Re: 1211 van Marklin
« Reactie #10 Gepost op: 01 december 2006, 08:06:47 »
Informatief verslag, jammer dat de tester geen schuifmaat had  :)

ik vind het een prachtig model en overweeg aanschaf omdat ik een zwak heb voor deze lok. (Stoere neus, robuust uiterlijk)

Technisch vind ik hem wel tegenvallen. Geen vliegwiel, tegenvallende geluidsfuncties. jammer dat de bovenleiding (ik bedoel pantograaf) niet voorzien  zijn van motoren zodat deze op afstand bediend kunnen worden. Sommige modellen hebben da van Marklin en dit model verdient dat ook.
« Laatst bewerkt op: 01 december 2006, 12:43:19 door ArtMan »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: 1211 van Marklin
« Reactie #11 Gepost op: 01 december 2006, 10:01:24 »
jammer dat de bovenleiding niet voorzien van motoren zodat deze op afstand bediend kunnen worden.
Ik neem aan dat je de stroomafnemers bedoelt. Ik denk niet dat er veel mensen zitten te wachten op de meerprijs van zo'n voorziening.

Het testverslag zit wel goed in elkaar. Jammer dat de trekkracht niet bekend is. Ik wil er voor pleiten dat de modelsbesprekers een standaard testopstelling bedenken waardoor de trekkracht op eenduidige manier kan worden bepaald zodat modellen onderling goed vergelijkbaar worden.

Nog een tip voor het maken van de modelfoto's: veel meer licht er op. De zwarte partijen zijn nu nauwelijks zichtbaar.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3221
    • nederlof.net
Re: 1211 van Marklin
« Reactie #12 Gepost op: 01 december 2006, 12:33:07 »
Nog een tip voor het maken van de modelfoto's: veel meer licht er op. De zwarte partijen zijn nu nauwelijks zichtbaar.
Ik heb nu al gigantisch zitten rommelen met allerlei lampen erop  :D

Was blij dat ik (in mijn ogen) acceptabel resultaat kreeg.

Ik wil nog meer verslagen gaan schrijven, dan wil ik ook verder experimenteren met foto's en licht...

En  die schuifmaat moet ik ook gewoon maar een keertje kopen  ;)

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: 1211 van Marklin
« Reactie #13 Gepost op: 01 december 2006, 12:46:19 »
Ik heb nu al gigantisch zitten rommelen met allerlei lampen erop  :D
Ik maak ook wel eens van dat soort foto's en daar zet ik dan 3 halogeen bouwlampen op. Een van 500 watt en twee van 150 watt. Minstens één van die lampen staat dan lager dan de camera, juist om de draaistellen goed in het licht te zetten. Het is ook een kwestie van veel experimenteren. In het digitale tijdperk is dat wat makkelijker, je kunt gelijk het resultaat beoordelen.
Toen ik nog met dia's werkte had ik drie flitsers en soms schoot ik een hele film vol, alleen maar om lichtopstellingen uit te proberen.
Je moet ook niet verwachten dat je dit direct onder de knie hebt, ik heb er ook jaren over gedaan om hier een beetje gevoel voor te krijgen.

Rene_H

  • Gast
Re: 1211 van Marklin
« Reactie #14 Gepost op: 01 december 2006, 13:17:44 »
Nope
Ik neem aan dat je de stroomafnemers bedoelt. Ik denk niet dat er veel mensen zitten te wachten op de meerprijs van zo'n voorziening.
...

Nope, zeer zeker niet, vondt hem nu al duur zat.