Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MOVisser
Vandaag
om 08:41:55
NS 1700 transfers
door
Kees-Jan
Vandaag
om 08:23:45
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Jelmer
Vandaag
om 08:19:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden
door
Jelmer
Vandaag
om 08:09:33
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
ES44C4
Vandaag
om 07:42:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Silvolde
Vandaag
om 05:42:42
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
ES44C4
Vandaag
om 00:57:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje
door
ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet.
door
hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct
door
grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan
door
wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Rheinburg, TP V/VI
door
wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
wob
20 July 2025, 20:13:45
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC
door
VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T
door
008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
saskia
20 July 2025, 15:53:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing
door
Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Station Arnhem jaren '80'
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
Vorige
-
Volgende
-
1
...
15
16
[
17
]
18
19
...
78
Omlaag
Auteur
Topic: Station Arnhem jaren '80' (gelezen 359120 keer)
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 7196
46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Station Arnhem jaren '80'
«
Reactie #240 Gepost op:
19 November 2012, 18:52:01 »
Hoewel ik meestal op mijn duimpje die kant opging (ja kinderen, dat deden mensen toen nog, het heette: liften) kwam ik ook wel eens op het station, bv om de bus richting Wageningen te pakken.
Ik kan alleen maar zeggen; donders mooi!
Hendrik Jan
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
Niels B
Offline
Berichten: 1872
Re: Station Arnhem jaren '80'
«
Reactie #241 Gepost op:
25 November 2012, 21:08:59 »
Dank heren voor de complimenten.
Het tempo is hier helaas niet zo heel hoog vanwege tal van andere beslommeringen. In de schaarse tijd probeer ik verder te bouwen. Inmiddels heb ik de bekende klokkentoren in ruwbouw gereed en de uitsparing in het ronde dak ervoor gemaakt. Ook is het dak weer een stapje verder.
Onder de bogen komen SMD ledjes. Afgelopen week mooi draad ervoor gekocht dus van de week eens wat gaan bakken... Mooie van de SMD is dat ze lekker klein zijn. Nadeel is dat die krengen wel erg klein zijn.....
Als ik een stapje verder ben zal ik weer nieuwe foto's posten.
Grtz!
Niels
Gelogd
Bouwt aan de stationsomgeving van Arnhem uit de jaren ‘80
RICROO
Offline
Berichten: 623
Re: Station Arnhem jaren '80'
«
Reactie #242 Gepost op:
07 December 2012, 08:34:09 »
Niels,
Of ik heb het niet gelezen of het staat er niet, maar je gebruikt het plexiglas als basis en daar breng je styreen en andere accenten op aan. Klopt dat?
Zelf verzin ik ook nog wel eens bouw methoden, wel heel bescheiden hoor want overdreven handig ben ik niet. Wat ik verzin is meestal op basis van hout en hout bewerken is iets wat ik eigenlijk niet kan.
Jou methode is wel goed te doen. Plexiglas op maat kopen is geen probleem, hier in Den Haag zit een goede zaak en echt duur zijn ze niet. Ik denk dat ik eens ga kijken naar een projectje dat ik op jou manier kan gaan doen.
Voor de rest ziet het er weer fraai uit, dat dak is echt geweldig gedaan.
Richard
Gelogd
Niels B
Offline
Berichten: 1872
Re: Station Arnhem jaren '80'
«
Reactie #243 Gepost op:
09 December 2012, 17:50:31 »
Hoi Richard,
Het staat er vast niet, maar ik gebruik vaak plexiglas als basis voor de gebouwen. Zeker daar waar nogal wat glaswerk in het gebouw zit. Voordeel is dat het lekker stevig is en met een fijngetande zaag goed is te bewerken. Bijkomend voordeel is dat het materiaal een goede basis biedt voor een strak model. Nadeel is dat niet alle lijmsoorten er goed op pakken. Secondelijm en de contacta van Revell houden redelijk goed, maar niet geweldig. Als iemand een betere suggestie heeft, hoor ik die graag. Ik koop de platen gewoon bij de bouwmarkt. Kost een vierkante meter een euro of 15 en daar heb ik genoeg aan voor een gebouw of vijf.
Overigens gebruik ik het niet overal als basis. De VAD restauratie en het GTW gebouw zijn uit styreen opgebouwd.
Met hout heb ik ook wel eens wat geëxperimenteerd maar was nooit succesvol....
Succes ermee en laat maar eens zien wat je gemaakt hebt!
Grt,
Niels
Gelogd
Bouwt aan de stationsomgeving van Arnhem uit de jaren ‘80
RICROO
Offline
Berichten: 623
Re: Station Arnhem jaren '80'
«
Reactie #244 Gepost op:
09 December 2012, 21:01:04 »
Niels,
Bedankt voor de info, maar niet te snel hoor. Ik ben nog steeds bezig met de weder opbouw van mijn modelbaan. Moest gesloopt worden vanwege een verbouwing. Ik ben nu met de rails bezig en zoals gezegd ben ik met hout niet super handig, dus het is een traag proces.
Ik ga je methode wel een keer toepassen. Lijmsoort is dus een probleem, moet ik ook nog eens naar kijken. Is MEK geen oplossing?
Op de beurs in Houten zit vaak iemand die lijm verkoopt die erg goed moet zijn. Op zich geloof ik dat nooit direct, maar wellicht zou je dat spul eens kunnen proberen.
Richard
Gelogd
frank002
Offline
Berichten: 541
** de tweede, dat er nog maar meer mogen volgen
Re: Station Arnhem jaren '80'
«
Reactie #245 Gepost op:
10 December 2012, 09:40:56 »
Hoi Richard,
Inderdaad op de beurs staat vaak een stand van Olba lijm. Er zijn verschillende varianten en het lijmt goed en in de koelkast lang houdbaar.
Met plexiglas heb ik geen ervaringen.
Frank
Gelogd
RICROO
Offline
Berichten: 623
Re: Station Arnhem jaren '80'
«
Reactie #246 Gepost op:
10 December 2012, 13:05:10 »
Hallo Frank,
Bedankt voor je aanvulling, was inderdaad de naam even kwijt. Ik heb nog geen ervaring met de lijm maar jij bent een tevreden gebruiker.
Ik zal de volgende keer op de beurs ook eens een flesje gaan halen. Het zou natuurlijk kunnen zijn dat de verkoper iets meer kan vertellen over het lijmen van plexiglas.
Probleem is dat bepaalde dampen uit lijm materiaal kan aantasten, voor je het weet heb je melkglazen ruiten in je gebouw zitten. Is ook niet de bedoeling.
Richard
Gelogd
frank002
Offline
Berichten: 541
** de tweede, dat er nog maar meer mogen volgen
Re: Station Arnhem jaren '80'
«
Reactie #247 Gepost op:
13 December 2012, 08:00:59 »
Volgens de verkoper zou de lijm het materiaal niet aantasten door dampen.
Ik heb dit eens gevraagd voor het lijmen van kristallen kroonluchters voor het poppenhuis van mijn vrouw.
Maar (nogmaals) vragen kan geen kwaad.
Frank
Gelogd
Albert.H0
Offline
Berichten: 1891
Roco Fccpps vriend
Re: Station Arnhem jaren '80'
«
Reactie #248 Gepost op:
13 December 2012, 10:56:29 »
Bij Conrad heb ik wel eens speciale lijm voor plexiglas gezien.
Gelogd
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.
Henk Boshuyzen
Offline
Berichten: 911
Re: Station Arnhem jaren '80'
«
Reactie #249 Gepost op:
26 January 2013, 07:42:14 »
Mocht je nog wat willen met de aangrenzende gebouwen van het station, kijk dan eens hier:
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=477706318933039&set=a.471766412860363.97750.471755462861458&type=1&theater
en ook eens verder daar, veel foto's!
Gelogd
Henk Boshuyzen
(
http://henk-mtsa.blogspot.com/
)
Niels B
Offline
Berichten: 1872
Re: Station Arnhem jaren '80'
«
Reactie #250 Gepost op:
27 January 2013, 20:38:56 »
Hey Henk,
Da's inderdaad een leuke site. Inmiddels kan ik zelf een archief beginnen met verzamelde foto's. Het is nu een kwestie om niet alles 1 op 1 na te willen maken.
De afgelopen weken lekker gewerkt aan de baan. Het paradestuk is voorzien van ballast en ik ben begonnen met het gieten van de perrons. Ik gebruik daarvoor de mallen van Anita Decor die ik met giethars gebruik. Mijn ervaringen met gips waren namelijk niet zo geweldig, gietshars is toch een stuk steviger en lekker nog een beetje te buigen.
Verder heb ik hard gewerkt aan het stationsgebouw. De dakconstructie heeft toch nog wel wat hoofdbrekens bezorgd maar is nu zo goed als af. Nu ben ik bezig om de centrale hal te voorzien van alle profielen. Zodra het toonbaar is laat ik het zien.
Van Wijktrein heb ik vorig jaar een serie Mastica/Limocars busjes over genomen. In de Kerstvakantie maar eens begonnen met het in elkaar zetten. Inmiddels is een CN uit de 9900 serie bijna gereed evenals een VAD uit de 1500 serie, een ZO uit de 5200 en de 3900.
Een paar foto's van de CN, die is het verst:
Niet op de deur letten, voor de foto even met een stukje maskingtape vastgezet.
En de achterzijde:
Na de renovatie vierkante achterlichten. Helaas is er wat verf gaan lopen bij lijmen dus dat moet nog even beter. Ook het oranje moet nog iets donkerder.
Dit is overigens het origineel:
Nog lang niet gereed maar wel mee bezig: de GSM 9690, voor degene die niet weten welke dit is:
Tot slot heb ik vandaag eindelijk een klusje weten te klaren waar ik al een tijd tegenop zag. De betimmering van mijn zolderkamer hing een beetje door waardoor de vrije ruimte voor de treinen in het schaduwstation een beetje in het gedrang dreigde te komen. Ik heb daarom besloten een deel van de baan los te maken, de betimmering er af te halen en opnieuw te monteren. Vandaag is dat gereed gekomen en is er nu ruimte zat.
Nu kan ik mooi het laatste stuk rails gaan leggen waardoor ik aansluitende ein-de-lijk de plank op maat kan maken voor het stationsplein en omgeving waarna de gebouwen geplaatst kunnen worden. Het gaat ergens op lijken!
Tot zover, binnenkort meer foto's.
Groeten,
Niels
Gelogd
Bouwt aan de stationsomgeving van Arnhem uit de jaren ‘80
springer1980
Offline
Berichten: 91
Re: Station Arnhem jaren '80'
«
Reactie #251 Gepost op:
27 January 2013, 23:32:05 »
Mooi project met mooie jeugd herinneringen maar volgens mij was de hoofd gebruiker van het station de GVM (GSM + GVA) en niet de VAD.
(GVM = Gelderse Vervoers Maatschappij, GSM = Gelderse Streekvervoers Maatschappij, GVA = Gemeentelijk Vervoersbedrijf Arnhem)
De VAD was juist een Apeldoorns bedrijf (voorheen Ermelo). (Veluwse Autobus Dienst, later Verenigde Autobus Dienst)
Persoonlijk vind ik de bussen van Mastica wat grof qua detailering. Als je echt mooie bussen wilt die ook echte correcte kentekens, wagenparknummers en lijnnummers wilt hebben zou ik bussen nemen van het HB Model. Maar die zijn wel een stuk duurder, ca €40,- p/s maar zeker het geld meer dan waard!
Als je wilt kan ik wel een foto maken waarop het verschil in detailering duidelijk zichtbaar is...
Gelogd
Niels B
Offline
Berichten: 1872
Re: Station Arnhem jaren '80'
«
Reactie #252 Gepost op:
28 January 2013, 15:00:58 »
Hoi Springer,
Klopt, de bussen van HB zijn mooier, maar ook duurder en kant en klaar... Desalniettemin staan er een aantal op de nominatie om aangeschaft te worden. Foto's zijn zeker welkom
Ook GVA en GSM zullen ruim vertegenwoordigd zijn zometeen. Echter, de door mij aangehaalde maatschappijen deden Arnhem aan. De logo's van CN, VAD en ZO stonden samen met het logo van de GSM op de restauratie. GSM had weliswaar een lijn of 10 maar ook CN had ook een lijn of 6. Naar Utrecht (50 en 81), Amersfoort (80) en Wolfheze, Ede en Rhenen. De VAD reed naar Harderwijk en Apeldoorn (2 lijnen). De ZO had eigenlijk maar een lijn maar reed volgens mij de lijnen naar Nijmegen samen met de GSM. Dus er was wel degelijk sprake van combigebruik.
En bovendien, ik vond het wel aardig om veel verschillende maatschappijen te laten rijden (da's eigenlijk de echte reden
)
Grtz!
Niels
Gelogd
Bouwt aan de stationsomgeving van Arnhem uit de jaren ‘80
Station W
Offline
Berichten: 255
... to boldly go where no one has gone before ...
Re: Station Arnhem jaren '80'
«
Reactie #253 Gepost op:
28 January 2013, 23:20:47 »
Hallo Niels,
Als nog meer diversiteit zoekt:
Deze stoere bussen stonden ook vaak op het busterrein. De Flevodienst had geen lijnen op Arnhem, maar reden volgens mij vaak de versterkingsritten van lijn 8 naar Apeldoorn. Geen beste foto (vertekening). Uit de periode 1979 -1981.
Groeten Henk
«
Laatst bewerkt op: 28 January 2013, 23:24:01 door Station W. Reden: vergat de groeten te doen
»
Gelogd
springer1980
Offline
Berichten: 91
Re: Station Arnhem jaren '80'
«
Reactie #254 Gepost op:
29 January 2013, 10:16:55 »
Beste Henk, de Flevodienst was een volle dochter onderneming van de VAD. Later is de VAD met de Flevodienst gefuseerd dus zodoende kon het voorkomen dat een bus van de Flevodienst op een VAD lijn reed.
Ondanks dat ik een echte bussen liefhebber ben en veel van het busvervoer weet, weet ik niet of de Flevodienst een eigen lijn had op of via Arnhem.
Beste Niels, HB heeft / had bijvoorbeeld een trolly van het Gemeentelijke Vervoerbedrijf Arnhem
(Sorry voor de slechte foto, wegens lege baterijen zijn alle instellingen, zoals de datum, van mijn camera weg)
En HB heeft een Den Oudsten Semitour van de GSM met als lijnnummer 17 Enschede via Giesbeek.
Ook hebben ze een VAD semitour met als lijnnummer 119 Apeldoorn oftewel de lijn van Apeldoorn via Eerbeek naar Arnhem, de huidige Breng /Syntus lijn 43.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
Vorige
-
Volgende
-
1
...
15
16
[
17
]
18
19
...
78
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Station Arnhem jaren '80'