Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Conrat door rvredebregt
Vandaag om 18:40:53
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Frits Westers
Vandaag om 18:21:53
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 17:49:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:17:39
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
Koppelingsmechanisme klemt? door Herb73
Vandaag om 16:40:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door stoombr38
Vandaag om 15:13:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 14:36:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 09:50:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
  

Auteur Topic: Station Arnhem jaren '80'  (gelezen 365282 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8885
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #105 Gepost op: 11 April 2011, 17:56:12 »
De koepel is niet van de gevangenis, Bij de gevangenis liggen maar 5 sporen; twee naar Nijmegen, 3 naar utrecht, althans tot de verbouwing.


12 februari 1994
Helaas weet ik niet precies waar dit is, ik denk ter hoogte van de Nachtegaalstraat. Misschien weet iemand wat die koepel in de verte is. Ik dacht dat de koepelgevangenis er anders uitzag, maar die zit wel in die richting toch? (Nee ik vergis me. De gevangenis zit meer achter de fotograaf.)

Het torentje dat je ziet is de koepel van het huidige Museum voor moderne kunst in Arnhem. link De koepel lijkt mij te laag voor die van de gevangenis, daarnaast is er ook geen grote koepel onder.
De foto lijkt mij ook genomen vanaf de Noordelijke Parallelweg. De diesel van of naar Tiel, vertrok ook van spoor 3 of 4 (als ik niet abuis ben). Ik baseer het op de woningen die er staan, dit zijn vlgs mij de woningen die er nog steeds staan, naast het gebouw van Liander (voorheen NUON gebouw). En op het verloop van de wissels. De wissels op de voorgrond behoren tot die van de ingang van het opstelterrein.

Groet,
Michel

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #106 Gepost op: 11 April 2011, 19:47:33 »
De voetbrug zelf. Ik zie dat fietsen ook mocht. Deze foto geeft niet alle details prijs, maar ik denk dat deze brug er nog wel is voor nader onderzoek.
Ook niet meer, vorig jaar is er een nieuwe brug voor in de plaats gekomen.

Jean-Pierre

  • Offline Offline
  • Berichten: 317
    • flickr fotopagina
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #107 Gepost op: 11 April 2011, 21:06:52 »
De koepel is niet van de gevangenis, Bij de gevangenis liggen maar 5 sporen; twee naar Nijmegen, 3 naar utrecht, althans tot de verbouwing. Het torentje dat je ziet is de koepel van het huidige Museum voor moderne kunst in Arnhem. link De koepel lijkt mij te laag voor die van de gevangenis, daarnaast is er ook geen grote koepel onder.
De foto lijkt mij ook genomen vanaf de Noordelijke Parallelweg. De diesel van of naar Tiel, vertrok ook van spoor 3 of 4 (als ik niet abuis ben). Ik baseer het op de woningen die er staan, dit zijn vlgs mij de woningen die er nog steeds staan, naast het gebouw van Liander (voorheen NUON gebouw). En op het verloop van de wissels. De wissels op de voorgrond behoren tot die van de ingang van het opstelterrein. Michel
Geheel correct, de DE II komt hier van spoor 4 (erachter rijdt namelijk een ICM naar spoor 3). Links loopt de weg van de parkeergarage naar de hoofdweg en de koepel is die van het museum. Recht aan de overkant is nu (tijdelijk) een nieuw fotopunt omdat er veel begroeiing is weggehaald. Ik vrees echter dat dit volgend jaar alweer is dichtgegroeid.
groet, Jean-Pierre

Station W

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
  • ... to boldly go where no one has gone before ...
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #108 Gepost op: 17 April 2011, 17:42:10 »
Hallo Arnhem-liefhebbers,
Hierbij weer enkele fotootjes uit mijn verzameling. We moeten tenslotte Niels een beetje aan het werk houden. Ik heb alles wat ik heb over de luchtbrug bij elkaar gezocht:


12 feb 1994
Zeg maar de kont van de luchtbrug op het zuidelijke perron. De trap loopt door het dak van de perronoverkapping heen. Je ziet dat ik eerst alle mensen heb weggestuurd om een vrij beeld te krijgen.


12 feb 1994
Hetzelfde als hierboven, maar onder een iets andere hoek.


12 feb 1994
Een blik op de trap. Bovendien een onverwachte ontmoeting met het spoorwegpolitiekantoor (links op de achtergrond). Ons wordt een blik vergund op de zuidkant.


november 1990.
Helaas slechts weinig kleurenfoto's maar hier is er dan één. Ik weet niet wanneer de leuningen en dergelijke rood zijn geschilderd. Dit is niet altijd zo geweest. De abri die we op de tweede foto zien (hier helemaal rechts alleen fraaie houten bankjes) staat hier nog niet.


Een stukje uitvergroot van de derde foto van boven. Niet lekker duidelijk, maar met de beschrijving van Willem erbij (een eindje terug) moet er van de zuidkant van het politiekantoor toch wat te maken zijn. Je kunt in ieder geval wel zien hoe laat het is.


12 feb 1994
Hier de in- en uitgang met de trap op het middenperron. Ook het dienstgebouw (links) is hier goed te zien.


12 feb 1994
Hier de trap op het noordelijke perron. Deze is niet overdekt. Tevens een blik op de andere kant van het dienstgebouw (helaas niet compleet)


12 feb 1994
En hier tenslotte de aansluiting op de Sonsbeek ingang. Het ziet er wel een beetje ongeordend uit (zoals onder mijn treintafel), maar dat spreekt de ware modelbouwer wel aan denk ik.


12 feb 1994
Op deze plaat de Sonsbeek ingang aan de Amsterdamseweg. Het interieur is nog op Google maps te bekijken:
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&q=Arnhem&ie=UTF8&hq=&hnear=Arnhem,+Gelderland&ll=51.985682,5.899031&spn=0,0.003428&t=h&z=18&layer=c&cbll=51.985495,5.898918&cbp=12,0,,0,0&photoid=po-7704814
Ook de bijgebouwtjes vind ik nog via Google maps:
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&q=arnhem&ie=UTF8&hq=&hnear=Arnhem,+Gelderland&ll=51.98573,5.8991&spn=0,0.003428&t=h&z=18&layer=c&cbll=51.98573,5.8991&panoid=4t0cIoixuSP3Vm2OXxlbpg&cbp=12,228.32,,1,0.67

En deze koppeling vond ik nog met een fraaie kleurenplaat van het spoorwegpolitiekantoor (daar raak ik maar niet over uitgepraat). Ook van Google maps.
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&q=Arnhem&ie=UTF8&hq=&hnear=Arnhem,+Gelderland&t=h&layer=c&cbll=51.985495,5.898918&cbp=12,0,,0,0&photoid=po-14230656&ll=51.985495,5.898918&spn=0,0.003428&z=18

Groeten en tot een volgende serie,
Henk

waalring

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #109 Gepost op: 17 April 2011, 18:56:07 »
@ Michel je hebt gelijk zeg. Ik was in de zekere veronderstelling dat het van de koepel was. Ik ben wel enkele malen  in de koepel geweest (als gast hoor) Deze is inderdaad gebouwd in kopelvorm die nu nog steeds als gevangenis wordt gtebruikt.
@ je kunt zo de zuidkant van het bureau goed zien. Die bestaat uit alleen maar van die muurplaat met een bovenlichtje en tegen het einde vanaf jouw foto gezien nog een buitendeur.
De wanden aan de buitenzijden waren allemaal van grindplaten. Leken mij betonplaten met grind erdoorheen.

Willoem

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1873
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #110 Gepost op: 22 April 2011, 09:54:19 »
Ola,

Zeg Henk, dat zijn weer fraaie platen! Van de uitgang Sonsbeek had ik zelf ook wat plaatjes geschoten, maar ik zie bij jouw foto's weer nieuwe details die ik goed kan gebruiken. Voorlopig zal deze uitgang bij plannen blijven, ik wil eerst het Stationsplein vorm gaan geven.

Bedankt weer voor het delen van de foto's!  (y)

Groet,

Niels

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9004
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #111 Gepost op: 22 April 2011, 23:19:08 »
Dat wordt zoeken naar een Sierra!!!!

Gr Koen
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Station W

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
  • ... to boldly go where no one has gone before ...
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #112 Gepost op: 23 April 2011, 23:09:32 »
... en een wit Golfje ...

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1345
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #113 Gepost op: 23 April 2011, 23:15:41 »
... en een wit Golfje ...

Om maar te zwijgen van een Mercedes in taxi outfit. :)

Groetjes,

Antal

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #114 Gepost op: 23 April 2011, 23:22:04 »
Wel een E190 hoor  ;)

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1345
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #115 Gepost op: 23 April 2011, 23:28:49 »
Inderdaad met een man erin die in Klarendal woont.  (y)

Groetjes,

Antal

(zet maar even Tears for Fears op om een 80's gevoel te krijgen)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #116 Gepost op: 24 April 2011, 23:26:00 »
of op de geitebult

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1873
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #117 Gepost op: 25 April 2011, 09:51:33 »
Iets zegt me dat ik daar de ingredienten wel voor heb...  ;D



Groet,

Niels



Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1873
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #118 Gepost op: 11 May 2011, 09:28:04 »
Beste mensen,

Eindelijk ben ik begonnen met het station zelf. Heel fijn, ik was dat schaduwstation wel redelijk zat... Echter, nu ik alles aan het passen en meten ben en de foto's bestudeer die ik inmiddels verzameld heb zie je dat in de loop van de tijd toch een hoop veranderingen hebben plaatsgevonden die ik als reiziger nooit ervaren heb.

Zo zie ik op onder andere de foto's van Henk dat naast spoor 9 nog een spoor lag. Op recentere foto's is dat spoor verdwenen. Blijkbaar is dit omloopspoor ooit opgeofferd om het perron voor de sporen 8/9 breder te maken. Want op de wat nieuwere foto's zie je dat het spoor strak langs de muur loopt, zoals hier:



Onder de passerelle zie je nog duidelijk de littekens van de oude situatie:



Wie weet wanneer dit spoor is opgebroken? Klopt het dat dit gedaan is om meer ruimte te creëren op het perron? Ik zie namelijk ook dat de trappenpartij richting uitgang stadszijde in de tijd veranderd is? Ik twijfel namelijk of ik ga voor een mooi breed perron, of een extra omloopspoor. Een derde optie is overigens geen omloopspoor, smal perron en de ruimte gebruiken voor de Amsterdamseweg er achter...

Alvast weer dank!

Groetend,
Niels

waalring

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #119 Gepost op: 11 May 2011, 12:14:03 »
Hoi Niels,

Verbazend van dat omloopspoor. Ik weet dat daar vroeger de eerste trein naar Rosendaal gereed stond en dat we de trein daar moesten opnemen. Dit was getrokken mat (belgische rijtuigen) en deze vertrok voor 06.00 uur. Ook op spoortekeningen stond het spoor nog tot 1990. Dat het nu weg is was me nooit opgevallen, terwijl ik er dagelijks kom. Op sporenplan.nl kun je nog het sporenplan van 1985 zien met omloopspoor. In de actuele tekeningen is het inderdaad verdwenen.

Willem