Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederlandse baan: de IJsselbochtbaan door spoorijzer
Vandaag om 17:56:45
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 17:31:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:15:48
Palisade Canyon door RobVille
Vandaag om 16:56:20
Zaterdag, 2 mei 2026 | 9e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 16:51:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door hervé
Vandaag om 16:32:28
Roco E94 Motor uithalen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:17:57
Een stoomdepot, H0, zelfbouw 3-rail, fantasie maar realistisch… door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:21:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:13:48
AVT Geluidsmodule Serie 200- wat is het digitale adres? door Sven
Vandaag om 13:06:48
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:55:13
Lucien gaat vreemd Southern Style: normaalspoor, engels en ook nog schaal 0..... door Lucien
Vandaag om 12:34:57
Verbogen plastic weer recht maken, hoe doe ik dat door FritsT
Vandaag om 12:31:33
Projekt 083-338 door Quinzeedied
Vandaag om 12:30:59
Wissel polijsten door Herb73
Vandaag om 12:09:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 11:47:55
automaus : Bespreking & Ervaring door Sven
Vandaag om 11:30:43
NCS-72 / NS-3600 door FritsT
Vandaag om 11:02:53
Spoor 0 dagen in Philippine Zeeland door Kees-Jan
Vandaag om 11:01:02
PB Models, ICR-rijtuigen door Chris Westerduin
Vandaag om 10:50:28
Ontraxs 2026 door Sven
Vandaag om 10:40:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:56:08
Halma ladies gaan bouwen voor....... OntraXS 2027! door Ronald Halma
Vandaag om 09:44:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:39:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:33:41
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 07:15:30
Don Sibley's Rotbach Stadt (H0m) door Sven
21 April 2026, 23:19:15
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
21 April 2026, 23:14:57
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door hervé
21 April 2026, 22:24:30
Roco Nightjet koppelen aan locomotief. door RikM
21 April 2026, 21:43:29

Auteur Topic: Station Arnhem jaren '80'  (gelezen 412288 keer)

DavidNS400 Grote sik

• IV V NS
  • Offline Offline
  • NL Train! 🇳🇱
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #1170 Gepost op: 17 January 2026, 23:39:16 »
Netjes Niels, ga zo door 👍 

groet David.  ;D

hmmglaser

• Offline Offline
« Reactie #1171 Gepost op: 18 January 2026, 11:40:41 »
Ga je bandijzer gebruiken als actieve bovenleiding?
Ik zou dit niet adviseren, dit sloopt namelijk je opnemers bandijzer is hard en scherp.
Het beste kun je hier koper of messing draad/staaf voor gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 18 January 2026, 11:42:39 door hmmglaser »
Mvg Mark

Niels B

• Offline Offline
    • Arnhem in de jaren ´80
« Reactie #1172 Gepost op: 18 January 2026, 15:46:53 »
Dank voor de leuke reacties mensen!

Momenteel ben ik bezig met de bezetmelders te koppelen in Rocrail. Het zijn er een kleine 200 dus daar ben ik nog even zoet mee. Ik moet daarnaast de Yamorc die via Loconet wordt aangestuurd nog programmeren. Nog even uitzoeken hoe dat moet.

Ik ben wel benieuwd naar een filmpje  ;D. Maar ik weet niet of dat kan en of je dat wil? Lijkt mij mooi om te zien!

Zodra het wat beter rijdt maak ik zeker wat filmpjes. Hoe zeg ik dat voorzichtig? Er zijn nog wat restpuntjes  ;D.

Sorry dat ik al enige tijd niet meer keek :-X, maar déze kreet noopt tot een reactie:

Wellicht leuk om er aan de voorzijde Vitesse vlaggetjes te maken. Daar reden de bussen altijd mee rond als Vitesse thuis speelde. Geen idee of dat de laatste jaren nog gebeurde overigens.

Wat boeit het of Bus en Vlaggetjes exact bij dit tijdstip boeken? Het zijn JOUW herinneringen die jij koester en je dus (wat mij betreft) zondermeer in Jouw Arnhem kunt inzetten/mag tonen...

Groeten van frans

Kijken en reageren is geen verplichting he Frans, het is een hobby.  Maar ik vind het wel leuk dat je reageert! (y)
Leuk idee van die vlaggetjes! Dat kan ik me ook nog wel herinneren.  (y)

Ga je bandijzer gebruiken als actieve bovenleiding?
Ik zou dit niet adviseren, dit sloopt namelijk je opnemers bandijzer is hard en scherp.
Het beste kun je hier koper of messing draad/staaf voor gebruiken.

Nee, zoals je in post #1162 kunt leze heb ik dat idee inmiddels losgelaten en werk ik nu met oude messing rail.

Wellicht nog een paar leuke statistieken van de baan:

• 172 bezetmelders
  • 78 wissels
  • 42 seinen
  • 16 DCC Next modules
  • 10 opstelsporen in het schaduwstation
  • 84 slapeloze nachten  ;D

Overigens ben ik in de tussentijd ook nog druk aan het tekenen van het Stationsplein. Inmiddels is er redelijk wat geplot maar ben ik tegen het probleem aangelopen dat een aantal delen niet lekker op elkaar aansluiten. Blijkbaar is mijn lasercutter niet helemaal lekker gecalibreerd. De rechte stukken gaan prima, maar als ik de stukken laser in bochten dan sluit het net niet lekker aan. Ik heb daar last van op plekken waar ik trottoir heb gelaserd in 4 mm en de aansluitende straat op 2,5 mm laser. Doordat de delen in een andere hoek liggen ten opzichte van de laser krijg ik een kleine afwijking. Ik moet even wachten tot het weer wat beter weer wordt voor ik daar mee verder kan (vanwege de stank laser ik alleen buiten namelijk).

Grtz,
Niels
« Laatst bewerkt op: 18 January 2026, 21:48:46 door Niels B »

RICROO

• Offline Offline
« Reactie #1173 Gepost op: 18 January 2026, 22:34:52 »
Lekker bezig Niels.

Had al een tijdje niet gekeken maar de internationale treinen zijn een uitdaging inderdaad. Ik weet dat er nogal een bonte parade was, die Zwitserse rijtuigen kan ik mij nog herinneren. Heb nog wel eens in het panorama rijtuig gezeten als ik terug kwam uit Zurich van ons hoofdkantoor. In plaats van met het vliegtuig met de trein terug, toen nog langs de Rijn. Later nog wel eens gedaan met de ICE maar daar was geen bal aan.

Die gelede bus is ook leuk, inspiratie voor een projectje aan mijn kant. Moet trouwens ook nog een Breng bus af maken, heb een blanco model via Modelbus aangeschaft en de decals gekocht bij de leverancier van de decals voor Modelbus.

Breng past niet in jouw tijdperk maar toch weer een leuk projectje. En de blauwe gelede bus dus ook. ;D

Richard

Niels B

• Offline Offline
    • Arnhem in de jaren ´80
« Reactie #1174 Gepost op: 13 April 2026, 19:58:01 »
Hoi allemaal,

Sinds enige tijd mag ik me de trotse bezitter noemen van een resinprinter. Dat biedt weer een enorm nieuw perspectief op de modelbouw.

De afgelopen weken heb ik me verdiept in het 3D tekenen en ben ik simpel begonnen met perronmasten te tekenen en de draagbalken van de perronkappen:

Toen dat redelijk lukte ben ik een stapje verder gegaan. Ik wil eerst perron 3 afronden omdat die achteraan ligt dus op zoek naar de volgende uitdaging: de liftkokers zoals ze in de bijdrage van  Station W/Henk van al weer een poos geleden te zien zijn (2011, oef).

Hallo Arnhem-liefhebbers,
Ik heb nog steeds een paar foto's in het archief zitten. Er is enige discussie over de trap op het derde perron. Het lijkt me toch dat die op de foto van Niels niet anders is dan die van mij uit 1994 of vergis ik me? Het perron verloopt inderdaad anders en het spoor 10 is duidelijk weg dat kan zelfs ik niet ontkennen. Hier nog een laatste fotootje van de trap op 12 feb 1994:

Kun je zien dat er nog een poortje voor de trap stond. De foto was genomen om een beeld te krijgen van de opbouw van de liftkokers op de perronoverkapping.

12 feb 1994
Mag ik dan nog een fotootje doen van de liftkoker? Deze is van het zuidelijke perron. Ik ontwikkelde deze foto's zelf en als ik deze wat te zachte afdruk zie dan ruik ik weer de fixeer.

12 feb 1994
Hier de liftkoker op het middelste perron. Ok, als je er één hebt gezien dan heb je ze allemaal gezien. Iets verder naar rechts de wachtkamer, hier heb ik helaas verder geen details van. Ook zijn de nummers van de dwergseinen helaas onleesbaar.

Tot zover deze keer, met excuus voor de onderbreking. Filosoferen jullie nog even verder over spoor 10.

Groeten Henk

Ik had met mijn lasercutter al wat geprobeerd, dat ging best aardig maar wilde het ook eens op de resinprinter proberen. En voor het eerste probeersel ben ik best tevreden:

De raamstijlen mogen wat dikker en ik moet het object denk ik op een andere manier positioneren zodat het dak niet inzakt. Nog flink oefenen dus.

En over de lasercutter gesproken: ik wilde verder met het plotten van het stationsplein maar het apparaat moet eerst gecalibreerd worden. Omdat het zo stinkt gebruik ik dat ding alleen maar buiten. Ik ben daar nu eerst een fatsoenlijke werkplek aan het inrichten. Mooi klusje voor de meivakantie om mee verder te gaan.

Ook is er weer een internationale trein compleet. Van een forumgenoot heb ik een Lima Erasmusset kunnen overnemen waardoor de verbinding met Duitsland weer een dienst rijker is. Nu nog een perron waar hij langs kan stoppen.... ::)

En ondertussen knutsel ik vrolijk verder aan het railplan. Ik ben al wat aan het testrijden maar heb nog best een aantal punten op te lossen voordat het treinbedrijf vlekkeloos verloopt.

Grtz,

Niels

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #1175 Gepost op: 13 April 2026, 21:53:50 »
Geinig, het bouwsel en de originele foto's. Waar waren ze trouwens bang voor dat er zo'n groot rooster voor stond..? Vonken?
Hoe heb je dat getekend; blender?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Niels B

• Offline Offline
    • Arnhem in de jaren ´80
« Reactie #1176 Gepost op: 13 April 2026, 22:11:00 »
Waar dat rooster voor was weet ik niet. Ik teken in Fusion. Dat is redelijk snel aan te leren zo blijkt.

Jelmer

• Offline Offline
« Reactie #1177 Gepost op: 14 April 2026, 08:23:18 »
Mooie 3D print resultaten Niels!

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

spoorijzer

• Online Online
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #1178 Gepost op: 14 April 2026, 08:51:20 »
Die perronoverkappingdelen (geen idee of het goed Nederlands is) zien er erg herkenbaar uit  (y) (y).

Dat rooster lijkt mij afscherming van de bovenleiding. Mogelijk moesten de liftmonteurs (of anderen, bv nooduitgang?) op die plek wel eens het dak op? Het is namelijk alleen op die plek, niet langs de rest van het perron.

Groeten,
Rogier

Chris Westerduin

• Offline Offline
    • Flickr pagina
« Reactie #1179 Gepost op: 14 April 2026, 10:19:23 »
Ik denk ook voor bescherming van zij die daar op het dak komen te werken.

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #1180 Gepost op: 14 April 2026, 13:12:06 »
Wellicht.. Aparte is wel dat het bij de verschillende kokers op verschillende plekken is aangebracht? Wellicht ook wat perspectief; maar mij niet helemaal duidelijk waar ze nou mensen verwachten.. Afijn, leuk detail om mee te nemen :)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Menno

• Online Online
    • Mijn van-alles website
« Reactie #1181 Gepost op: 14 April 2026, 17:23:26 »
Geinig, het bouwsel en de originele foto's. Waar waren ze trouwens bang voor dat er zo'n groot rooster voor stond..? Vonken?
Dat rooster lijkt mij afscherming van de bovenleiding. Mogelijk moesten de liftmonteurs (of anderen, bv nooduitgang?) op die plek wel eens het dak op? Het is namelijk alleen op die plek, niet langs de rest van het perron.
Wellicht.. Aparte is wel dat het bij de verschillende kokers op verschillende plekken is aangebracht? Wellicht ook wat perspectief; maar mij niet helemaal duidelijk waar ze nou mensen verwachten.. Afijn, leuk detail om mee te nemen :)
De reden lijkt mij vrij simpel: op de getoonde foto heb ik met de oranje pijlen aangegeven waar een afgespannen bovenleiding loopt. Die loopt zeer hoogstwaarschijnlijk schuin af naar de rechts buiten beeld staande verticale mast die door het perrondak steekt en komt daardoor dichter in de buurt van het perrondak dan de gewone leidingen. Dat verklaart ook de afwijkende plaatsing op andere plekken.

Je kan ook goed zien dat eens de bovenleiding geïsoleerd is met de stevige isolators, het rooster ook eindigt.

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #1182 Gepost op: 14 April 2026, 18:38:44 »
Ach so.. En het deel boven het perrondak is spanningsloos. Duidelijk, dank (y)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Niels B

• Offline Offline
    • Arnhem in de jaren ´80
« Reactie #1183 Gepost op: 14 April 2026, 20:25:15 »
Weer wat geleerd. Nu nog nadenken hoe ik het ga namaken....