Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Duikeend
Vandaag om 18:21:17
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Fleischmania Nostalgia door grossraumwagen
Vandaag om 17:36:36
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19

Auteur Topic: Station Arnhem jaren '80'  (gelezen 358562 keer)

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #1110 Gepost op: 25 August 2024, 19:03:57 »
En iets van XPS? Dat kan je achteraf induwen om bv wielsporen te benadrukken?

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #1111 Gepost op: 25 August 2024, 20:02:11 »
Xps of andere schuimen smelten vermoedelijk..?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Niels B

• Offline Offline
    • Arnhem in de jaren ´80
« Reactie #1112 Gepost op: 25 August 2024, 21:54:21 »
XPS had ik inderdaad ook al geprobeerd.  Op zich lukt het wel om het te graveren maar het lijkt alsof het materiaal dieper verbrand of zo want als je het zachtjes indrukt vergaat het meteen.
« Laatst bewerkt op: 26 August 2024, 00:47:00 door Niels B »

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #1113 Gepost op: 26 August 2024, 12:43:25 »
Een klinkerstraat heeft ongelooflijk veel oneffenheden. Als je er goed naar kijkt zit het vol met hobbeltjes en kuilen. Ik ontwerp dit daarom in Blender en print dit in resin, zodat ik alle details mee krijg. In het echt is het eigenlijk nog erger dan de golvenzee die ik heb gemaakt. Maar goed, mijn straat is niet zo'n groot oppervlak als jij daar maakt. Je zou de manier van Gerco van Beelen kunnen doen, laseren op dun papier/karton. Je kunt dan op de ondergrond met plamuur en stukjes papier oneffenheden creëeren en daar het steentjespapier op leggen.

Een andere manier is om behang met steentjesmotief te nemen. Dit heb ik op een eerder diorama toegepast, ook hier met de oneffenheden er onder gelegd.

Misschien heb je wat aan deze info.

Ontwerp voor 3D print:

Steentjesbehang:

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Niels B

• Offline Offline
    • Arnhem in de jaren ´80
« Reactie #1114 Gepost op: 26 August 2024, 21:37:43 »
Hoi Sven,

Dank voor je tips en suggesties!  (y) Dat ziet er wel mooi uit in 3D geprint. Maar zoals je zelf al zegt, de oppervlakte is redelijk groot (en ik heb geen 3D printer...).
De manier van Gerco is ook een goede optie. Ik zie dat op zijn site het een en ander hierover staat.

Tegelijkertijd ga ik ook een proefstukje in MDF maken en eens zien hoe dat er uitziet als het wat geweatherd is. Bij de buren werd ik er op gewezen dat 1 mm verschik al 9 centimeter is in werkelijkheid dus dat het wellicht niet eens storend is als het echt vlak is.

Het straatje op jouw foto is wel erg gaaf, maar is wel een ander beeld dan ik wil uitbeelden op het Stationsplein. Dat lag na aanleg namelijk wel erg strak maar is in de loop der jaren verzakt door spoorvorming.

Nu ja, maar eens even goed over nadenken. In de tussentijd ben ik de tafel waar het allemaal op moet komen weer aan het opzetten. Ik wil de grove contouren op papier uitsnijden om te zien of het allemaal wel past wat ik getekend heb en of het goed aansluit bij de rest. Denk het wel want heb op zich goed op de maten gelet, maar het is wel een beetje jammer als ik zo alles heb getekend en het blijkt net niet te passen. Ook wil ik nog kijken of ik ergens nog een paar centimeter kan smokkelen zodat ik de Utrechtstestraat er ook nog op krijg. Die past er nu net niet helemaal op en lijkt me wel een mooie begrenzing van de baan. Kan ik bovendien ook het Faller Car System gaan aanleggen.

Nog genoeg te doen dus!  (y)

Grtz,
Niels

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #1115 Gepost op: 27 August 2024, 10:45:33 »
Als het maar om kleine verschillen gaat, zou je het ook met schuren kunnen proberen? Dan bv mdf en de wielsporen licht schuren waardoor je een golvend geheel krijgt? Aan de andere kant, het is dus maar de vraag of je het uberhaupt in model zou zien.... je wilt niet de blauwe golven namaken op je stationsplein  ;)

Niels B

• Offline Offline
    • Arnhem in de jaren ´80
« Reactie #1116 Gepost op: 06 September 2024, 15:25:23 »
Hoi allemaal,

Voordat ik me ga verdiepen in het materiaal en de manier waarop ik de rijsporen ga nabootsen leek het me wel een goed idee om de contouren een keer te plotten om te zien of mijn tekening qua maatvoering wel past. Ik heb de afgelopen weken flink wat aanpassingen gedaan in het ontwerp. Ik merkte dat ik alles wel erg rechttoe rechtaan had getekend terwijl er best veel subtiele verdraaiingen in het ontwerp zitten. Dat is leuk want dat maakt het resultaat wel wat aantrekkelijker.

Goed, tijd om het een keer te plotten. Probleem 1: de tafel waar het op moet komen staat al een jaar op zijn kant in de garage omdat ik wat meer werkruimte wilde in mijn hobbyruimte. Bovendien was deze zo gammel als wat en dat moest dus steviger. Die eerst maar eens weer in elkaar gezet en wat verstevigd.

Toen die stond het karton neergelegd waarbij de eerste indruk best goed is. Vergeleken met mijn eerdere plan (dat is aangebracht op de tafel) is dit nieuwe ontwerp wat compacter geworden waardoor ook de Utrechtseweg er op past.

Het blijkt nog compacter te kunnen want deze ruimte is wel erg ruim:

En zo zag ik nog een paar kleine aandachtspunten die ik nu ga verwerken in de tekening. Ik hoop de komende weken de eerste delen te kunnen printen zodat de gebouwen definitief geplaatst kunnen worden. Die zijn helaas wel wat beschadigd en worden er zo niet beter van...

Ook aan de baan zelf is hard gewerkt. Ik ben bij de volgende stap aangekomen en dat sein de zijnen zijn de seinen. Vorige week een order geplaatst bij NS parts en die kwamen deze week aan. Zojuist ook een aantal DCC Next besteld om ze aan te kunnen sturen.

En hier ben ik erg blij mee. René van NS Parts heeft de speciale seinen die aan de perronoverkappingen voor me gemaakt:

Hoe mooi is dat. Nu nog perronoverkappingen.  ;D

Goed, week 10 van mijn verlof zit er bijna op. Nog drie te gaan!

Grt,
Niels

Dave.......

• Offline Offline
« Reactie #1117 Gepost op: 06 September 2024, 15:30:00 »
Een feest van herkenning!
Komt de Chinees er ook in?
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Wim Vink

• Offline Offline
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
« Reactie #1118 Gepost op: 06 September 2024, 15:30:55 »
Heel herkenbaar en fraai, heel fraai!
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Jelmer

• Offline Offline
« Reactie #1119 Gepost op: 06 September 2024, 16:22:25 »
Wat mooi dat die seinen speciaal voor je gemaakt konden worden. Dat is echt wel de jus op je werk.  (y)

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Niels B

• Offline Offline
    • Arnhem in de jaren ´80
« Reactie #1120 Gepost op: 06 September 2024, 16:41:16 »
Komt de Chinees er ook in?

Zeker, als je goed kijkt zie je dat er al een deel rood is gemaakt daar waar de Chinees zat.

Heel herkenbaar en fraai, heel fraai!

Dank!

Wat mooi dat die seinen speciaal voor je gemaakt konden worden. Dat is echt wel de jus op je werk.  (y)

Inderdaad, leuk dat René van NS Parts meedacht.  (y)

Grtz,
Niels

Niels B

• Offline Offline
    • Arnhem in de jaren ´80
« Reactie #1121 Gepost op: 25 September 2024, 13:10:07 »
Hoi allemaal,

Inmiddels zit mijn vrije periode er bijna op en heb ik best wel zin om weer aan het werk te gaan.

In de tussentijd is er redelijk wat gedaan aan de baan. Na een bezoek van twee bevriende hobbyisten be ik in staat geweest de volgende stap te zetten waardoor ik naar een afronding van het baanplan kan gaan werken.

Allereerst heb ik nog een aantal DCC Next besteld bij Arcomora om de seintjes aan te sluiten.

Ik had er een paar extra besteld omdat ik vergeten was dat de puntstukpolarisatie ook via de DCC Next moest. Zodoende kunnen er geen 12 maar slechts 8 wissels op zo'n print.

Zat ik ook nog met de 5 volt voeding waar inmiddels een oplossing voor gevonden is. Dat werkt mooi en is bij de bestel Chinees voor weinig te krijg:

Die en de relais dus maar besteld welke vandaag zijn aangekomen:

Weer een hele berg elektronica die ik de komende periode op mijn gemak ga aansluiten.

Ik vind het leuk om met elektra bezig te zijn (hoewel mijn kennis daaromtrent redelijk beperkt is), maar voor mij is de hobby toch de aankleding van de baan. Het vele tekenwerk van de afgelopen weken heeft geleid dat ik vandaag het eerste deel heb kunnen laseren:

Het heeft me heel wat hoofdbrekens gekost en zoekwerk gekost voordat ik snapte hoe het in elkaar zat. Het klopt helaas niet helemaal, maar ik was er wel een beetje klaar mee.

In het plein zitten best veel details zoals verschillende legpatronen, putten en boomvakken.

Blij dat dit gedaan is, nu kan ik verder met het relatief simpele bestratingswerk en hoop ik dat ook dit op korte termijn gelaserd kan worden. Dan kunnen de gebouwen op de plaats gezet worden zodat ik ze kan gaan afmaken.

Tot zover!

Grtz,
Niels

Chris Westerduin

• Offline Offline
    • Flickr pagina
« Reactie #1122 Gepost op: 25 September 2024, 13:59:27 »
Wauw!! Dat ziet er geweldig uit!!

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #1123 Gepost op: 25 September 2024, 14:12:01 »
Hoi,

Een stedenbouwkundige aan het werk in model.

Gr. Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #1124 Gepost op: 25 September 2024, 14:15:37 »
Nou inderdaad, erg fraai en gaaf.  (y) (y)

Hoewel ik vooral in de jaren 90 op Arnhem was te vinden (ik kwam in 1989 in Doorwerth te wonen) herken ik wel veel van wat je maakt. Een feest der herkenning dus! Zo herinner ik mij nog dat ik op deze plek op de Treintaxi naar huis heb staan wachten  ;D.

Ook mooi werk van de electronica, jammer dat je daar uiteindelijk weinig van ziet, maar hopelijk heb je daar wel veel plezier aan  (y)

Groeten,
Rogier