Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Station Arnhem jaren '80'  (gelezen 318210 keer)

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #1005 Gepost op: 25 maart 2023, 21:24:37 »
Hallo allen,

De laatste weken veel bezig geweest met RocRail waarbij ik steeds weer tegen (voor mij) onbegrijpelijke meldingen liep. Zo kreeg ik geen verbinding met mijn IB en had ik een floppy disk nodig om het aan de gang te krijgen. Mijn treinen PC draait nog onder XP, vandaar.  In het hele huis natuurlijk geen floppy meer te vinden maar na een paar weken al mijn collega’s de kop gek te hebben gezeurd kwam er eentje met twee exemplaren aanzetten.  (y)

Inmiddels werkt het en kom ik er achter dat het toch handiger is om het schaduwstation echt helemaal 100% elektrisch gereed te maken. Dat bedacht hebbende kwam ik er al snel achter dat ik de wissels niet goed had gepolariseerd waardoor deze weer los moesten.

Deze baan is er een van vallen en opstaan, diep ademhalen en weer doorgaan....

Dus de stationsplaten er maar weer af en die ook maar direct helemaal proberen aan te sluiten. Meteen maar even twee schragen gekocht zodat ik er beter bij kan.





Inmiddels zijn de wissels los en hoop ik morgen te beginnen om ze weer, goed gepolariseerd, terug te plaatsen.

Vorig weekend overigens weer staan vergapen op Ontrax aan alle kunststukjes. Of ik dat niveau ooit ga halen durf ik te betwijfelen, inspirerend vond ik het wel.

Natuurlijk is er ook het een en ander aan de vingertjes blijven plakken. Aangezien ik een Renault liefhebber ben was ik hier natuurlijk blij mee. Ik heb overigens nog een mooi Renaultje erbij, maar daarover later meer..



Niet elke week een update hier, maar er gebeurt behoorlijk wat...

Grtz,
Niels

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #1006 Gepost op: 25 maart 2023, 21:52:36 »
Hoi Niels ,
Het is uiteraard erg makkelijk om je baan op de manier van de foto te bedraden ,alles netjes in bundels.  :D
Maar  kan je als er straks  iets niet goed is of defect raakr er  ook nog wel goed bij ?
 Ik zou me kunnen voorstellen dat je b.v. de nummers van de wissels met duidelijke viltstift letters onderop de plaat zou kunnen  schrijven , want ik heb op mijn veel kleinere emplacement al moeite om iets terug te vinden aan de onderkant  doordat de onderkant  het spiegelbeeld is  van de bovenkant .
 Sukses met bedraden en uittesten.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

d.vanaalst

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #1007 Gepost op: 26 maart 2023, 09:50:44 »
Flinke klus levert dat op zeg! Hopelijk lukt het je vandaag om de wissels weer aan te passen zodat je verder kunt. Leuke Renaultjes staan daar, heb je die van die zaak op Ontrax? (Die veel Franse modellen verkoopt)

Groet Dennis
Groeten Dennis

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #1008 Gepost op: 26 maart 2023, 21:23:11 »
Hoi,

Inmiddels is het weekend weer bijna om en ik kijk terug op een productieve dag.

Maar  kan je als er straks  iets niet goed is of defect raakr er  ook nog wel goed bij ?
 Ik zou me kunnen voorstellen dat je b.v. de nummers van de wissels met duidelijke viltstift letters onderop de plaat zou kunnen  schrijven , want ik heb op mijn veel kleinere emplacement al moeite om iets terug te vinden aan de onderkant  doordat de onderkant  het spiegelbeeld is  van de bovenkant .

Het stationsemplacement bestaat uit vier demontabele delen. Die zijn elektrisch doorverbonden met de perilex stekkers en geborgd op de ondersteuning zodat ze goed blijven liggen. In geval van storing kan ik ze met een paar minuten verwijderen. Aan de onderzijde schrijf ik tevens zo de wissel- en blokmeldernummers op. Maar dat doe ik pas als ik zeker weet dat alles werkt.

Flinke klus levert dat op zeg! Hopelijk lukt het je vandaag om de wissels weer aan te passen zodat je verder kunt. Leuke Renaultjes staan daar, heb je die van die zaak op Ontrax? (Die veel Franse modellen verkoopt)

En dat maakte de dag productief. Alle wissels liggen inmiddels weer op de plaats en de eerste test om ze aan te sluiten op de decoders is ook geslaagd. Dat is fijn want dan kan ik de komende week in de avonduren lekker doorwerken als ik ergens een uurtje tijd heb.

De Renaults komen inderdaad van SAI. De R18 is van BOS waarvan ik de stationcar al eerder had gekocht. De R20 is van PCX en is net verschenen. Blij mee, want mijn collectie Renaults begint eindelijk ergens op te lijken. Een mooie R9, R11 en R25 staan echter nog op het verlanglijstje.

Grtz,
Niels

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #1009 Gepost op: 26 maart 2023, 21:32:07 »
Hallo Niels ,
Dat is mooi als je het zo oplost.

Maar heb je dan geen last met de bvl als je er een deel tussenuit haalt ?
Of komt er geen bvl ?   ???
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #1010 Gepost op: 27 maart 2023, 21:06:44 »
Op zich staan er op het emplacement niet zo heel veel gebouwen. De perronnen zijn demontabel en snel weg re pakken. Op de overgangen tussen de modules staan verder geen gebouwen, ook de VL staat volledig oo een module. Wel moet ik nog kijken hoe ik de VL demontabel maak inderdaad. Nog geen uitgewerkt plan voor maar denk dat ik het gewoon los laat staan.

Nu verwacht ik dat dit deel overigens het minst vaak weer weg moet omdat er nauwelijks schaduwsporen onderdoor lopen en ik er daardoor redelijk goed bij kan.

Grtz,
Niels

d.vanaalst

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #1011 Gepost op: 28 maart 2023, 10:49:18 »
Ha Niels,

Ik stond zelf bij SAI (kwam eerder even niet op de naam) te zoeken naar een mooie Citroën bx. Alleen de XM lag daar (kon ik vinden) en heb ik toch maar laten liggen, komt nog wel een keer. Een Renault 25, zeker een iconische wagen die ik hier ook wel aan het modelwagenpark zou toe willen voegen.

Groet Dennis
Groeten Dennis

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #1012 Gepost op: 24 mei 2023, 21:26:15 »
Hoi allen,

Inmiddels weer een paar maanden verder en het bouwen gaat met horten en stoten vooruit. Inmiddels is het schaduwstation geheel gemonteerd en werkte naar behoren. Helaas maakte ik een foutje bij het aansluiten van een bezetmelder waardoor de S88 uitgang van mijn IB stuk ging. Deze is inmiddels voor reparatie terug geweest maar het werkt helaas nog/weer niet. Binnenkort ga ik langs in Bottrop en dan gaat iemand van de technische dienst met me meekijken of dat ik iets fout doe of dat er toch iets stuk is. Tevens heb ik via de buren (waar ik ook een vergelijkbaar bouwdraadje bijhoud) hulp aangeboden gekregen om te komen helpen. Handig en gezellig!

In de tussentijd hoef ik me trouwens niet te vervelen. Ik heb redelijk wat soldeerwerk liggen (en inmiddels ook in elkaar gezet) en heb ik mezelf verwend met een goede airbrush. Ik zat al jaren te pielen met een goedkope Revell airbrush maar die begon steeds meer kuren te krijgen.



Daarnaast heb ik onlangs deze op de kop kunnen tikken die ik nog mooi in elkaar kan gaan zetten:


Deze loods komt op het fantasiegedeelte want hoewel er vroeger weliswaar een goederenloods stond tussen het station en de VL zag deze er toch wel wat anders uit. Ik vond dit gewoon een mooie kit die ik al langer graag wilde hebben.

Maar eerst wil ik een aantal kitjes af gaan werken die al een tijdje lagen te wachten op een fatsoenlijke airbrush. Zo liggen er nog flink wat Mastica bussen te wachten en ook deze gelede bus moet ik nog een keertje afmaken. Dus daarnaast ook de decals maar eens een keertje afmaken zodat ik die ca 30 bussen eens gereed komen....

Daarnaast ben ik ook de modules van het uiteindelijke stationsemplacement aan het afwerken. De eerste meters rails liggen inmiddels gelijmd en ook de elektrische aansluiting is bij 3 van de 4 modules al een eind gevorderd. Als de forumgenoten langs komen hoop ik dat ik die ook echt afgerond heb zodat het railplan helemaal gereed is en ik aan de gang kan gaan met het verder inregelen in RocRail en echt met de scenery verder kan gaan. Want dat doe ik eigenlijk het liefst maar ben ik al een tijd niet aan toegekomen.

tot zover!

Grtz,
Niels

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #1013 Gepost op: 30 mei 2023, 21:30:21 »
Voordat Artitec met de schitterende MB200 bussen kwam waren de Mastica bouwsets van deze bus een veel gezien model op de Nederlandse baan. Daarnaast had Mastica ook een leuk setje van de B88 bus. Van de laatste zelfs in twee uitvoeringen, een met middenuitstap en een met achteruitstap. Helaas is er nooit een achteruitstapversie van de MB200 van Mastica verschenen wat de inzetbaarheid op mijn baan redelijk beperkt. Want zowel de GSM als GVA hadden de voorkeur voor een achteruitstap nadat een passagier dodelijk verongelukte toen deze na het uitstappen onder de achterwielen terecht kwam.

Na een leuk gesprek met Ed, hier actief onder de naam tbrandsma, op de modelbouwbeurs te Gangelt aan het begin van het jaar begon het weer te kriebelen. Ed maakt vanuit styreen fantastisch mooie bussen. Zou ik dat ook kunnen?

Omdat er vele subvarianten denkbaar zijn van de MB200 heb ik besloten maar eens voorzichtig te gaan beginnen en een GVA achteruitstapper te maken uit een Mastica set. Ik vind dat nog steeds een prima kitje die je nog regelmatig op beursjes voor weinig kunt kopen.

Dus maar eens gaan tekenen en de snijplotter zijn gang laten gaan. Na een half uur plotten ligt er dan dit.



Netjes de graveerlijnen van alle onderdelen in styreen, breuk- en hulplijnen. Helaas kan de plotter niet helemaal door styreen snijden dus dat betekent snijden en vijlen. Het beste begin je met de ramen omdat er nu nog voldoende steun is voor de raamspijlen. Als je eerst de grote vlakken om de raampartij weghaalt gaan de raamspijlen zwabberen. Een keer raden hoe ik aan die wijsheid kom.

Maar goed na een uurtje snijden en vijlen is dit het resultaat.




Volgende stap is het aanpassen van het kitje. De middendeur moet weg en ik vind die dikke rand aan de bovenzijde erg lelijk. Als je die wegschuurt kloppen de verhoudingen veel beter en past het veel beter naast de Artitec versies. Deze lelijke strip zit ook op de achterzijde dus die kan ook weg. Als je aan de voorzijde het bovenste deel van de ruit wegsnijdt past dit ook meteen veel mooier onder de filmkast. Ook de verlaging onder de deur is hier inmiddels weggeschuurd.



Op elkaar gelegd ziet het er zo uit:


Volgende stap is het wegzagen van de deur. Ook moet er nog een rib worden weggeschuurd omdat deze niet meet goed onder het laatste raam zit. Er hoeft geen nieuwe te worden geplaatst, want het nieuwe raam is groter en de rib zit nu bij de deur.

Tot zover! Leuk projectje, dat al langer in mijn hoofd zat. Morgen verder met de achterdeur en de aanpassingen aan de onderzijde.

Grtz,
Niels

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #1014 Gepost op: 31 mei 2023, 11:12:00 »
Misschien een domme vraag, maar waarom heb je niet meteen de hele zijkant geplot?
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #1015 Gepost op: 31 mei 2023, 11:27:17 »
Ik heb mooie herinneringen aan de blauwe GVA bussen. Op dinsdagavond met lijn 5 vanaf Doorwerth naar de Modelbouwvereniging in Arnhem (in het Van Lingen College). Ook zijn we eens een dag met de club op stap gegaan met een blauwe GVA bus richting Den Haag (lekker eind om met een stadsbus te rijden.......  ::) ) . Aldaar (geen navigatie etc) raakten we een beetje verdwaald. Onze chauffeur reed richting station om daar de weg te vragen. De blik bij die Haagse Chauffeur sprak boekdelen, in authentiek Haags: "Kèk nau, een Blàuwe!"  ;D

Maar, welk type dat was, dat weet ik helaas niet meer......

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #1016 Gepost op: 31 mei 2023, 11:32:50 »
Lijn 5 was toch geen Doorwerth?
Was dat niet 6 of 88?
En lijn 50 vanaf de Utrechtseweg.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #1017 Gepost op: 31 mei 2023, 12:24:07 »
Wat ik mij herinner reed lijn 5 vanaf Kievitsdel (via de Branding), in elk geval tot (eind) jaren 90. Ik zie nu dat dat inderdaad lijn 6 was:

https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_6_Arnhem_Presikhaaf_-_Kievitsdel_De_Branding

Andere busnummers waren geen GVA bussen, maar volgens mij streekbussen. Dat waren 50, 80/81, 88 en 251 als sneldienst. Ik dacht dat 50 via de van der Molenallee reed en de rest via de Utrechtseweg, maar dat wisselde wel eens.

Groeten,
Rogier

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #1018 Gepost op: 31 mei 2023, 12:40:51 »
Lijn 6 en 88 via de Vd Molenallee.
Dat is onderaan bij “ons” aan de straat ( m’n ouders wonen er nog, ik heb er van ‘81 tot ‘22 gewoond)
En dan moesten we vroeger de bult aflopen naar de eerste halte van Heveadorp ( wat vroeger ook Doorwerth was) want daar lag de zonegrens en dat scheelde een strip hahaha.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #1019 Gepost op: 31 mei 2023, 13:25:11 »
Vanuit Kievitsdel was het 4 strippen, ik wist niet dat Heveadorp er eentje scheelde  ;D

Ik woonde van '89 tot '00 in Kievitsdel (ben zelf uit '82), aan een zijstraat van de Van der Molenallee. Ook voor mij geld: mijn ouders wonen er nog.

Daarna in Twente gaan studeren. Om 1 of andere reden vertrokken alle bussen naar Doorwerth net als de trein uit Zwolle/Zutphen Arnhem binnenrolden...... Dus ik heb heel wat (halve) uren gewacht op het busstation in Arnhem  ;)