Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 14:05:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Rob Ellerman
Vandaag om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
  

Auteur Topic: Station Arnhem jaren '80'  (gelezen 358506 keer)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8941
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #750 Gepost op: 16 August 2018, 08:35:08 »
Volgens mij is er ooit een Nissan Blue Bird uitgebracht, kun je doen alsof het een Toyota is.

Hoe staat het met de trolleybussen, zie dat Rietze wat in het nieuwe program heeft.

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #751 Gepost op: 19 August 2018, 22:14:06 »
@Frans: geen probleem hoor. Ik vind het juist zo leuk van het draadje dat het bij iedereen herinneringen opwekt.  (y) Zo gaat voor mij Arnhem echt leven.

@René: heerlijk filmpje is dat toch. Hij is hier wel eens eerder voorbij gekomen, maar toen was hij een stuk korter.

@Koen: de trolleybussen zijn helaas Solarissen, die hebben nooit in Arnhem gereden. Helaas.... Verder staat de bussenmakerij even op een laag pitje. Ik ben vooral met het stationsgebouw en de elektronica bezig.

Inmiddels zijn de SMD led’s met draad gearriveerd van de LED barron. Hij was zelfs zo vriendlijk om er tien extra bij te geven. Dus ik kan binnenkort weer verder met knutselen. Helaas is de vakantie weer om, dus de vrije tijd is weer beperkt....


Grtz,
Niels

Simone88

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #752 Gepost op: 21 August 2018, 22:17:19 »
Ik weet niet of je deze afbeeldingen van Arnhem al kent, komen uit dit boek:






closeup
« Laatst bewerkt op: 22 August 2018, 09:43:19 door Bert van Gelder »

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #753 Gepost op: 29 August 2018, 20:33:43 »
Hoi Simone, die kende ik nog niet.  (y)

Hoewel ik de plattegrond natuurlijk al vaker heb gezien geeft deze door de inkleuring me weer wat meer informatie. En ik zie nu pas dat de oostelijke ontsluiting bij hotel Twente breder is dan ter hoogte van het Stationsplein....  Dank voor het delen!

Soms ben je op het juiste moment op de juiste plaats. Ik was al enige tijd op ziek naar een goede kruiswissel die ik nodig heb als overgang tussen spoor 5 en 6 (te zien op de zojuist aangehaalde plattegrond). Helaas is die niet verkrijgbaar in Rocoline. Op zoek dus naar alternatieven. Loop ik gisteren even bij Wentink binnen staat deze plank midden in de winkel:



Mijn eerste indruk was dat het Rocoline was, maar het bleek Rivarossi te zijn. Ik wist niet eens dat Rivarossi rails maakten. Blijkbaar hadden meer mensen daar last van, want de productie is inmiddels gestopt. De plank was de verkoopopstelling en daar wilden ze nu vanaf. Enfin, voor €99,- ben ik weer een hoop mooie wissels rijker en kan ik het stationsemplacement gaan uitleggen!

Nu nog even tijd vinden....

Grtz,
Niels

Whis

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #754 Gepost op: 29 August 2018, 23:30:26 »
Mooie vondst!

Enne, zie ik daar nou nog een NPC stationskaart? Leuk dat ie nog ergens rondzwerft ;)

Groet, Wieger
Das Dauerverkacken setzt sich nathlos fort.
Hmpf.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #755 Gepost op: 30 August 2018, 07:45:50 »
Is de hart op hart afstand van die Rivarossi-rails gelijk aan die van Rocoline?


Steyn

Ronzol

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #756 Gepost op: 30 August 2018, 20:50:57 »
Bekend plankje. Hing jaren in het schap direct tegenover de kassa.

Leen Kievit

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • NS tijdperk IVa (1973)
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #757 Gepost op: 30 August 2018, 23:26:36 »
Dat lijkt op het Lima Nova railprogramma.

Leen
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #758 Gepost op: 31 August 2018, 00:08:42 »
Heb je het al geprobeerd? Ik vraag me af of een trein daar ook echt over heen kan rijden... met al dat plastic

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #759 Gepost op: 31 August 2018, 18:05:07 »
Enne, zie ik daar nou nog een NPC stationskaart? Leuk dat ie nog ergens rondzwerft ;)
Groet, Wieger

Hey Wieger, jij ook hier  ;D Klopt, de NPC stationskaart heb ik gered bij de verhuizing van ons kantoor een paar jaar geleden. Hij lag al bijna in de container, dat vond ik zonde en heb hem lekker mee naar huis genomen. En ook hier was hij met onze verhuizing bijna in de container verdwenen maar ik heb hem wederom gered.


Is de hart op hart afstand van die Rivarossi-rails gelijk aan die van Rocoline?

De hart op hart afstand is inderdaad anders, maar omdat ik vrij lange perrons heb denk ik dat het niet op gaat vallen, anders heb ik nog een tweede plek waar ik ook een dergelijke kruiswissel nodig heb en daar is het zo'n spaghetti dat het helemaal niet opvalt.

Heb je het al geprobeerd? Ik vraag me af of een trein daar ook echt over heen kan rijden... met al dat plastic

Je maakte me een beetje zenuwachtig Diederik.... Ik heb het getest, rechtdoor gaat prima. De afslaande beweging is niet zo fraai als Roco Line, maar het valt me niet tegen. Eens kijken of ik er nog iets kan tussenprutsen.
Als iemand suggesties heeft voor een betere oplossing houd ik me aanbevolen. Ik heb zelf nog een paar Roco kruiswissels liggen, maar die zijn van messing.

Groeten,
Niels

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #760 Gepost op: 15 October 2018, 19:09:54 »
Mijn updates zijn vaak niet heel spannend. Ik maak kleine stapjes en doe daar vaak heel erg lang over.. De afgelopen maand heb ik voornamelijk gewerkt aan de proefpassing van de Velpse zijde van het stationsemplacement. Dat was meer werk dan ik had gedacht. Vandaag denk ik dat ik kan zegen dat het goed is zo:

Zicht op de wisselstraat:


Zicht richting Oosterbeek:


Zicht richting Velp:


De perrons hebben een breedte van 9 en 11 centimeter, volgens mij is dat de goede maat voor Arnhem.

Ik twijfel nog of ik de kruiswissel daar ga toepassen, want vind eigenlijk de h-o-h afstand wat klein.

Wat vinden jullie? Suggesties voor verbeteringen? Zo niet dan ga ik het aansluiten en de blokken indelen.

Grtz,
Niels

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #761 Gepost op: 15 October 2018, 20:12:44 »
h.o.h.-afstand tussen de sporen te klein ??  Ik vind hem zeer royaal.

De h.o.h.-afstand in een station is groter dan in vrije baan, maar zoals het er nu ligt vindt ik te groot, maar ik heb dan ook geen plan of dergelijke.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Ronzol

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #762 Gepost op: 15 October 2018, 22:22:25 »
Mee eens. Als ik de sporen zo op de foto's zie en vergelijk met het voorbeeld, liggen ze naar mijn idee te ver uit elkaar. Tussen de twee sporen past (of de foto's moeten heel erg vertekenen) met gemak nog een modeltrein. In het 1:1-voorbeeld lijken de sporen toch echt een stuk dichter naast elkaar te liggen.

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
    • De Hoekselijn
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #763 Gepost op: 16 October 2018, 08:03:22 »
Ik meen dat de NEM-Norm voor de hart op hart afstand 5 centimeter is, zelf hou ik deze altijd aan.

Groet Dennis

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #764 Gepost op: 16 October 2018, 21:11:30 »
Ik kom tot mijn conclusie nav foto’s van Gerard helemaal aan het begin van dit draadje.

Niels,

Ik moest vroeger vaak overstappen in Arnhem. En later werkte ik daar ook vlak in de buurt. Vandaar dat ik enkele foto's nog heb van ver voor de huidige verbouwingsellende.


Arnhem, oktober 1977.


Arnhem, april 1979.


Arnhem, april 1979.


Arnhem, april 1979.


Arnhem, augustus 1982.

Maar de huizenrijen heb ik vaak naar zitten kijken, de meeste aandacht ging uit naar het materieel zelf.
Gerard

Ik zie overigens wel dat de drie sporen tussen spoor 4 en 6 wat korter op elkaar liggen.

Tja, wat is wijsheid...

Grtz,
Niels