Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 17:51:58
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
Eric B
Vandaag
om 17:48:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Flevodienst 1976
Vandaag
om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief
door
Menno
Vandaag
om 17:31:15
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 17:24:23
vrijgavecode z21 centrale
door
AlbertG
Vandaag
om 17:10:10
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 16:56:34
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 16:54:11
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
Ronald69
Vandaag
om 16:36:02
Yet Another Servo Decoder
door
bask185
Vandaag
om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 16:29:12
Line-up foto's van modellen
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:08:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag
om 16:06:29
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 15:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 15:45:59
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
R1954
Vandaag
om 15:33:08
Rijnstraat
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 15:32:33
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes.
door
TonM
Vandaag
om 15:21:17
Piko 2025
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 15:16:37
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec.
door
bask185
Vandaag
om 15:15:50
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig
door
Luc2000
Vandaag
om 14:40:25
3D/RM-IG: CTA bakken (H0) (met texture!)
door
Luc2000
Vandaag
om 14:38:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Loki
Vandaag
om 14:34:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 14:30:52
PBM/PWM met joystick
door
BR41
Vandaag
om 14:21:41
Piko TT 2025
door
Bartje81
Vandaag
om 14:16:26
Onshape gebruikersgroep
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:45:26
Vele baanplannen online gezet
door
BramFokke
Vandaag
om 13:27:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
meino
Vandaag
om 12:17:58
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:07:48
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
tandem rijden met IB
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: tandem rijden met IB (gelezen 4926 keer)
jeepney
Offline
Berichten: 410
tandem rijden met IB
«
Gepost op:
15 October 2009, 11:06:24 »
Op de IB heb je de mogelijkheid om 2 (of meer) loc adressen a.h.w. aan elkaar te koppelen zodat je met het aansturen van eerst opgegeven locadres meerdere locs in tandem kan laten rijden.
Ik was in de veronderstelling dat deze locs dan ook allen met gelijke snelheid aangestuurd zouden worden, maar als je de tandemlocs los van elkaar laat rijden terwijl de tandeminstelling op de IB nog van kracht is, dan blijkt de onderlinge snelheid van de locs toch te verschillen.
De vraag is, kan het kwaad dat bij tandem rijden door deze ongelijke onderlinge snelheid, de ene loc a.h.w. de andere loc moet gaan voorttrekken............geeft dit op den duur niet een te grote belasting voor de motor van de snelste loc?
Nog een tip bij het tandemrijden: bij de tandeminstelling van de IB is het niet vanzelfsprekend dat de desbetreffende locs met de dezelfde rijrichting worden aangestuurd...........je krijgt dan een touwtrekwedstrijd en dat dat niet goed is voor de locmotoren dat kan zelfs ik verzinnen.
«
Laatst bewerkt op: 15 October 2009, 11:15:22 door jeepney
»
Gelogd
Han Zijlstra
Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
Offline
Berichten: 4291
The Right Track, Your track!
Re:tandem rijden met IB
«
Reactie #1 Gepost op:
15 October 2009, 11:11:43 »
Je zult eerst de loks onderling moeten vergelijken en instellen met snelheid, optrekken richting etc.
Daarna kun je past echt in voorspan of tandem rijden.
Gelogd
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.
ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing, USA en .... de blikken trein van mijn Vader!
JAB van Ree
Offline
Berichten: 3796
Re:tandem rijden met IB
«
Reactie #2 Gepost op:
15 October 2009, 11:41:16 »
Je kunt beter tandemrijden mbv Koploper... die gebruikt de ijkdata om de beide loks zoveel mogelijk gelijke snelheid te geven. Dat is de meest eenvoudige methode op dit moment.
Gelogd
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden
Eenerspoor
Offline
Berichten: 1036
D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
Re:tandem rijden met IB
«
Reactie #3 Gepost op:
15 October 2009, 13:12:30 »
Ik denk dat er ook wel iets in de handleiding van de IB staat over rijden in dubbeltractie, o.a. dat wat Han schrijft. In de handleiding van het TwinCenter staat er althans wel wat over.
Dubbeltractie in Koploper gaat heel mooi, zoals JAB schrijft.
Toch kan daar ook wel eens iets verkeerd gaan, zoals ik ondervond met twee BR 189's van Piko in dubbeltractie. De locs zijn gelijk qua merk en type, er zit in beide een Lenz Silver met exact gelijke waarden voor CV 2 t/m 6, de snelheid van beide locs is geijkt en toch drukte de "knecht" soms de "meester" uit de rails, omdat die ietsje harder rijdt en de optreksnelheid ook ietsje hoger is...
Rijden in meervoudige tractie kan dus nog wel wat "trimwerk" vergen, maar als dat gedaan is, rijdt het hartstikke mooi.
Mvg,
Henk
Gelogd
H0 2-rail met iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.
jeepney
Offline
Berichten: 410
Re:tandem rijden met IB
«
Reactie #4 Gepost op:
15 October 2009, 14:11:12 »
Over de rijkwaliteiten van de diverse tandems ben ik tevreden (bij gelijke rijrichting
), de vraag was alleen of een verschil in rijsnelheid (zeg een 25% verschil) schade toebrengt aan de snelste loc, m.a.w. raakt de motor overbelast o.i.d. ?
Gelogd
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7819
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re:tandem rijden met IB
«
Reactie #5 Gepost op:
15 October 2009, 14:40:34 »
Als er decoders met lastregeling in de loks zitten, zal er geen schade zijn, zie het maar dat het voor de ene decoder lijkt of hij de berg op moet rijden en voor de andere decoder lijkt het juist of hij de berg afgaat. De decoder zal de hoeveelheid energie keurig netjes regelen.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Lokpaint
Gast
Re:tandem rijden met IB
«
Reactie #6 Gepost op:
15 October 2009, 15:02:56 »
Hoi
Het lijkt mij juist vertandig om de lastregeling (zoveel mogelijk) uit te schakelen.
bart
Gelogd
jeepney
Offline
Berichten: 410
Re:tandem rijden met IB
«
Reactie #7 Gepost op:
15 October 2009, 15:09:59 »
Met wat Wim Ros net gepost heeft in aanmerking nemende, lijkt het me dat het onderlinge verschil in snelheid juist groter is zonder lastregeling dan met lastregeling
«
Laatst bewerkt op: 17 October 2009, 14:17:55 door Peter van der Leek
»
Gelogd
Albert Bas
Offline
Berichten: 812
Re:tandem rijden met IB
«
Reactie #8 Gepost op:
15 October 2009, 15:56:47 »
Naar mijn bescheiden mening moet de decoder de lok regelen en niet het centrum. Het centrum zegt alleen voor of achteruit en hoe hard maar met de decoder kun je pas echt de lok inregelen.
Je kunt het beste de loks los achter elkaar laten rijden en zo de verschillen zo veel mogelijk afregelen met de decoder instellingen, zoals max snelheid en optrek en afrem vertraging.
Als de loks zo goed op elkaar afgeregeld zijn zullen ze prachtig samen rijden en ook echt meer trekkracht leveren.
Pas dan moet je ze koppelen.
Als de loks 25 % verschillen zoals jij aangeeft zal 1 lok zich de pleuris werken en de andere fluitend door het leven gaan, volgens mij is dat niet de bedoeling van dubbeltractie.
De zwaar werkende lok zal ook eerder versleten zijn.
Ik heb 4 x 6400 in multiple tractie gehad en je wil niet weten hoe sterk dat is.
Als er dan iets ontspoort moet je ook snel zijn anders heb je echt schade en dan spreek ik niet over grote snelheden hoor.
Een tip kan ook zijn om de slipbandjes te verwijderen zodat een beetje slip geen kwaad kan.
Groet, Albert.
groet, Albert.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26872
Re:tandem rijden met IB
«
Reactie #9 Gepost op:
15 October 2009, 16:09:48 »
Deze discussie over dubbeltactie rijden heb ik al meer voorbij zien komen.
Het eigenlijke pijnpunt is al door diverse sprekers aangewezen. Als de locs iets in snelheid verschillen, zal de uiteindelijke snelheid ergens in het midden liggen.
De snelle loc zal dan extra "gas" geven in een poging om zijn eigen snelheid te halen, de langzame neemt drastisch gas terug omdat hij het allemaal te hard vindt gaan.
Het resultaat zal zijn dat je weinig winst krijgt, maar wel extra slijtage.
Naar mijn menig moet je van één loc de cruise-control aan laten staan. Die bepaalt dan de snelheid.
Van de andere loc laat je de cruise-control uit. Die levert dan wel tractie volgens de rijstap die hij doorkrijgt, maar zijn cruise-control krijgt niet de kans om de andere loc tegen te werken.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
jeepney
Offline
Berichten: 410
Re:tandem rijden met IB
«
Reactie #10 Gepost op:
15 October 2009, 16:26:41 »
Klaas, even voor de onwetende onder ons, zoals ik: cruise-control is gelijk aan lastregeling..........en dan nog met locs die uberhaupt een decoder hebben met lastregeling.
@Albert: uiteraard probeer ik de locs zoveel mogelijk qua rij-eigenschappen op elkaar af te stemmen, maar ik ben voornemens in verschillende combinaties tandem te rijden en om dan steeds voor de wisselende combinaties eerst de locs op elkaar af te stemmen..........
Gelogd
Albert Bas
Offline
Berichten: 812
Re:tandem rijden met IB
«
Reactie #11 Gepost op:
15 October 2009, 16:35:58 »
Ik had trouwens in multitractie de lastregeling gewoon aan van alle loks. Wel in allemaal dezefde decoder en instellingen.
@Jeepney, als loks niet mooi gelijk zijn komen ze naar mijn idee niet in aanmerking voor dubbeltractie.
Ook in het grootbedrijf zijn het alleen gelijkgestemden die voor multitractie in aanmerking komen.
«
Laatst bewerkt op: 15 October 2009, 16:47:26 door Albert Bas
»
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26872
Re:tandem rijden met IB
«
Reactie #12 Gepost op:
15 October 2009, 16:49:28 »
Citaat van: Albert Bas op 15 October 2009, 16:35:58
Ook in het grootbedrijf zijn het alleen gelijkgestemden die voor multitractie in aanmerking komen.
Sorry, maar die vergelijking gaat niet op. In het grootbedrijf wordt een loc niet in de eerste plaats op snelheid geregeld, maar op tractie (=trekkracht). En ze laten een loc net zolang trekken tot de gewenste snelheid bereikt is.
Als alleen gelijkgestemden in tractie zouden kunnen rijden, dan zou de combinatie van 1200 en Belgische diesel zoals bij ACTS niet kunnen. Maar dat kan wel, want ze doen (deden) het gewoon. En als ze op snelheid waren, dan werd de diesel gewoon weer uitgezet. Die gedroeg zich dan als extra wagen.
Het rijgedrag in het grootbedrijf en in model is totaal verschillend, en dat komt vooral omdat de verhouding tussen motorvermogen en massatraaagheid totaal anders is.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Albert Bas
Offline
Berichten: 812
Re:tandem rijden met IB
«
Reactie #13 Gepost op:
15 October 2009, 16:55:01 »
@Klaas,
Daarom is het regelgebiedje waar we in kunnen regelen ook veel kleiner en de afstemming deste belangrijker.
Bij het grootbedrijf komt de 1200 echt te kort en dan helpt een duwtje in de rug altijd maar zodra de 1200 op toeren is stopt de diesel zoals je zelf al aangeeft.
En dat kunnen we in model nu net niet, maar er zit bij ons ook geen mannetje in die de dingen regelt dus is het handig als ze hetzelfde doen.
groet, Albert
Gelogd
Albert Bas
Offline
Berichten: 812
Re:tandem rijden met IB
«
Reactie #14 Gepost op:
15 October 2009, 16:57:06 »
PS, ik had het trouwens over 4x 6400 en die moeten wel gelijk zijn als ze tractie leveren.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
tandem rijden met IB