Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 22:56:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sikko
Vandaag om 22:46:27
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 22:40:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:27:52
modulebaan in spoor 1 door Marc tramt
Vandaag om 22:14:38
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 21:57:35
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Bennis
Vandaag om 21:52:59
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:45:18
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door cor_b
Vandaag om 21:43:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:39:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:32:25
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 21:26:01
Rijnstraat door R1954
Vandaag om 21:17:15
PBM/PWM met joystick door Eric v C
Vandaag om 20:59:39
Digitaal-delta door Dick Bernard
Vandaag om 20:57:28
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Rick
Vandaag om 20:43:43
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 20:16:47
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 20:03:18
Piko 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 19:58:52
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Huup
Vandaag om 19:44:33
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door prutser
Vandaag om 19:20:01
vrijgavecode z21 centrale door VAM65
Vandaag om 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
Vandaag om 18:16:15
Line-up foto's van modellen door Martijn193
Vandaag om 18:15:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51

Auteur Topic: tandem rijden met IB  (gelezen 4929 keer)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re:tandem rijden met IB
« Reactie #15 Gepost op: 15 October 2009, 17:59:46 »
Albert,

Als (in het grootbedrijf) 4 keer 6400 in tractie rijden, dan worden ze door één machnist bediend vanuit de voorste loc. Dan moeten ze gelijk zijn, maar dat heeft niks met de snelheidskarakteristiek te maken, maar met de stuurstroomkoppeling. Je zou een 6400 best in tractie kunnen laten rijden met een 2200 of een 2400. Maar die kunnen qua stuurstroom niet gekoppeld worden, dus moet er op beide locs een machinist zitten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Albert Bas

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 15 October 2009, 20:46:59 »
@Klaas,

Volgens mij is jeepney totaal niet meer gebaat bij deze discussie, zijn vraag ging over twee modellocs met 25% snelheids verschil.
Je hebt helemaal gelijk met het koppel en de massatraagheid van het grootbedrijf maar het is de vraag of jeepney daar wat aan heeft. Volgens mij moet hij de decoders goed aftrimmen om een mooie gelijkloop van de twee loks te krijgen.

jeepney

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 16 October 2009, 00:11:29 »
In ieder geval een ieder bedankt voor zijn inbreng.

Zoals Albert Bas al aangaf, gaat het mij om het modelspoor.......van het grootspoor maak ik overigens elke dag dankbaar gebruik, maar daar stopt ook de interesse.

Duidelijk is mij geworden dat het zo goed mogelijk op elkaar afstemmen van de locs mbt snelheid, afremmen en optrekken een hoop problemen bij voorbaat kan voorkomen.

Onduidelijk is me nog of je nu wel of niet gebruik moet maken van de lastregelingsfunctionaliteit (mooi scrabblewoord), voorzover de decoder hierin voorziet.

Albert Bas

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 16 October 2009, 07:43:57 »
Ik heb op alle TRix 6400en, G1206, maar ook Roco 2200 de lastregeling gewoon aan en dat geeft geen problemen.
De Roco 2200 in driespan is ook een prachtig gebeuren, ik heb nog eigen foto's uit het grootbedrijf van een jaar of 10 geleden.
Die Roco 2200 bromt een beetje malend, als dat met drie gebeurt lijkt het net echt.

Albert (y)

jeepney

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 16 October 2009, 08:14:19 »
Indrukwekkend is het zeker Albert

Ik heb al wat "nep"tandems rijden waar 1 loc slechts de geluidsdecoder herbergt, maar zelfs bij handhaving van de 3% stijging kreeg ik een sleep van 120 assen niet de helling op met slechts 1 enkele loc, dus moest ik wel naar een echt functioneel tandem uitzien.......en meerdere locs horen samenwerken is inderdaad een machtig geluid........zelfs in N

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #20 Gepost op: 16 October 2009, 09:57:50 »
@jeepney
Hier aan deze kant 4 x f7 en 3 sets van 2 x f9 ( alle met sound) was de belangrijkste aanleiding tot het wegdoen van de IB. Het afregelen van de decoders is te doen maar erg tijdrovend en veel opschrijfwerk van cv waardes etc.
met mijn huidige regelapparaat is dat beter te doen en lopen mijn tandem en , trio's en quatrro's beter en mooier. Zelfs de voor nl gewaagde truck om loks midden in een goederentrein te plaatsen of helemaal achteraan ( helper functie) gaat lekker. Waar wel geexpirimenteerd mee is zijn de verschillende merken decoders door elkaar. Sound bv van Esu werkt weer het beste met een Lopi . Lenz/kuehn in combinatie met ESU sound is weer een klein rampje qua regeling.
Nog handiger bij USA loks is dat sound al ingebouwd is en de rijdecoder dus apart geplaatst kan worden en een mooi voorspan kan geven.

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #21 Gepost op: 16 October 2009, 11:33:41 »
Onduidelijk is me nog of je nu wel of niet gebruik moet maken van de lastregelingsfunctionaliteit (mooi scrabblewoord), voorzover de decoder hierin voorziet.
Dat komt omdat de meningen daarover verdeeld zijn. De één zegt: alle lastregelingen aan laten staan, de ander zegt: allemaal uit op één na.
En als je wil weten wie er gelijk heeft moet je beide mogelijkheden maar eens testen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #22 Gepost op: 17 October 2009, 13:04:38 »
Mijn methode:

Neem altijd hetzelfde type decoder ( in mijn geval ESU LoPi 3.0 DCC ), regel beide ( alle ) locs op dezelfde snelheid af middels CV2, CV5 en CV6.

Vervolgens met de voorwaarts- achterwaartscompensatie CV66 en CV95 de boel zo inregelen, dat de voorop rijdende lok altijd een heeeeel klein beetje sneller rijdt dan de 'volgende' lok. Hierdoor houd je heel iets 'trek' op de koppelingen. Dit voorkomt uit de rails duwen ! Ook wanneer je er b.v. een Trek-Trek ( Klompentrein ) mee wilt rijden.

Uiteraard blijft in beide locs de lastregeling aan staan. Praktijkervaring: 3 dagen Eurospoor 2008, 2 dagen Rijswijk en 3 dagen Rail 2009 ! Zonder ook maar 1 ontsporing ;)

Overigens gebruik ik dan ook nog eens de CV19 consist CV om de locs te besturen, zodat een aantal functies gewoon via de 'eigen' adressen schakelbaar blijven.

Grtzz,

Karst

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #23 Gepost op: 17 October 2009, 17:35:38 »
Uiteraard blijft in beide locs de lastregeling aan staan. Praktijkervaring: 3 dagen Eurospoor 2008, 2 dagen Rijswijk en 3 dagen Rail 2009 ! Zonder ook maar 1 ontsporing ;)
Dat er niks is ontspoord zegt nog niks over de belasting van de locs en/of decoders.
Kun je het woord "uiteraard" eens toelichten? Eerder in dit draadje heb ik uitgelegd waarom je maar van 1 loc de lastregeling aan moet zetten. Kun je een soortgelijke redenering opzetten voor jouw mening dat je ze "uiteraard" allemaal aan moet laten staan?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #24 Gepost op: 17 October 2009, 17:54:51 »
Hoi Klaas,

'Uiteraard' wil ik dat ;)

Daar gaat ie:

Het klopt natuurlijk, dat onstsporingen niets zeggen over de belasting, maar dat beweerde ik ook niet ;) Het zegt wel iets over het niet 'opduwen' door de achterste loc van de tussenliggende rijtuigen. KK's kunnen meestal prima een beetje trek verdragen, maar 'druk' vertaald zich al snel in het naar buiten duwen van het hele rijtuig in ee boog of op een wissel.

Dan waarom de lastregeling aan ? In de door mij beschreven methode, ga ik ervan uit dat de snelheid geregeld wordt. Anders heeft het verschil vooruit / achteruit niet zoveel zin omdat je er niet zeker van bent, dat een gekozen snelheidsstap ook de gewenste snelheid tot gevolg heeft indien de lastregeling uit staat. De bedoeling is, dat er een heel minimaal verschil ontstaat dat het beschreven effect bewerkstelligd. Dit, hoewel ik het niet geprobeerd heb met lastregeling uit..., is de redenatie achter het 'uiteraard' met de lastregeling aan :)

Grtzz,

Karst

Albert Bas

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 17 October 2009, 17:58:14 »
Klaas,

Bij mij staan alle lastregelaars aan en waarom.
Als de belasting toeneemt doet ie dat voor elke lok dus zal elke lok een tandje bij moeten doen.
Als 1 lok de lastregeling uit heeft staan zal hij de ene keer mee trekken en een ander moment tegenwerken.

Stel een lok streeft naar een fictief toerental van 10x, dan moet je elke lok naar 10X laten streven anders wordt het een zooitje.
Wordt het 9x dan gaan ze allemaal naar 10 streven dus harder trekken, wordt het 11x dan gaan ze allemaal wat dimmen tot 10x weer bereikt is.
Meet en regel techniek heb ik dagelijks mee te maken, het maakt niet uit of het een modeltreintje met een PID regelaar is of een stoomvoedingspomp van 10 Mwatt.

Dus mijn bescheiden mening is alle lastregelaars uit of alle aan, niet 1 aan en 1 of 2 uit, meet en regel technisch is dat vlorkrn in de kerk.

Bij mij staan dus alle lastregelingen aan en er wordt nooit een lok uit de rails geduwd of wat ook, het loopt gewoon prima en ze werken ook alle even hard mits goed afgeregeld.

Laat de loks maar eens los achter elkaar aan rijden en probeer ze dan zo gelijk mogelijk te krijgen door de cv max en optrek/afrem in te stellen.

Groet, Albert. (y)

Albert Bas

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 17 October 2009, 18:01:58 »
Volgens mij werkt het grootbedrijf met een passagierstrein met op kop en kont een diesel (2200) alleen met een trekkende lok.
De lok achterop loopt los mee (opzending), als dan de trein de ander kant op moet gaat de andere lok trekken rn gaat de 1e los mee.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #27 Gepost op: 17 October 2009, 19:05:33 »
Volgens mij werkt het grootbedrijf met een passagierstrein met op kop en kont een diesel (2200) alleen met een trekkende lok.
Dat is niet juist. In de praktijk werkten beide locs mee. De rijtuigen waren voorzien van stuurstroombekabeling om ook de achterste loc te kunnen bedienen.
Het inzetten van 2 locs had twee redenen, de eerste was dat ze aan de eindpunten niet hoefden om te lopen, de tweede was om voldoende acceleratie te krijgen.
Een dieselloc buldert wel heel indrukwekkend bij het aanzetten, maar zijn vermogen is veel minder dan van een elektrische loc van gelijke grootte. Daarom moesten ze allebei meewerken om de trein voldoende snel op snelheid te krijgen.

Wat het verhaal over de lastregeling betreft ben ik niet overtuigd. Juist vanuit regeltechnisch oogpunt. Als alle lastregelingen aan staan krijg je 2 of meer kapiteins op het schip. Die proberen allemaal hun snelheid op te leggen aan het totaal,  en dat kan per definitie niet goed gaan.
Wat betreft je opmerking dat ze allemaal even hard werken, daarmee kun je me alleen overtuigen als je dat met meetresultaten kunt staven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Albert Bas

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 17 October 2009, 20:53:07 »
Klaas,

Ik kom een keer langs in Nieuwland en dan gaan we er nog eens op door onder het genot van een drankje, dan neem ik 4x 6400 mee.
Dat van die aan kop en kont lok wist ik niet, sorry.

Tot ziens daar, groet, Albert.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #29 Gepost op: 17 October 2009, 23:28:03 »
Ik kom een keer langs in Nieuwland en dan gaan we er nog eens op door onder het genot van een drankje, dan neem ik 4x 6400 mee.
Ik ga je een PB sturen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel