Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 22:56:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sikko
Vandaag om 22:46:27
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 22:40:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:27:52
modulebaan in spoor 1 door Marc tramt
Vandaag om 22:14:38
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 21:57:35
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Bennis
Vandaag om 21:52:59
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:45:18
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door cor_b
Vandaag om 21:43:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:39:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:32:25
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 21:26:01
Rijnstraat door R1954
Vandaag om 21:17:15
PBM/PWM met joystick door Eric v C
Vandaag om 20:59:39
Digitaal-delta door Dick Bernard
Vandaag om 20:57:28
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Rick
Vandaag om 20:43:43
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 20:16:47
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 20:03:18
Piko 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 19:58:52
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Huup
Vandaag om 19:44:33
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door prutser
Vandaag om 19:20:01
vrijgavecode z21 centrale door VAM65
Vandaag om 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
Vandaag om 18:16:15
Line-up foto's van modellen door Martijn193
Vandaag om 18:15:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51

Auteur Topic: tandem rijden met IB  (gelezen 4931 keer)

jeepney

• Offline Offline
tandem rijden met IB
« Gepost op: 15 October 2009, 11:06:24 »
Op de IB heb je de mogelijkheid om 2 (of meer) loc adressen a.h.w. aan elkaar te koppelen zodat je met het aansturen van eerst opgegeven locadres meerdere locs in tandem kan laten rijden.

Ik was in de veronderstelling dat deze locs dan ook allen met gelijke snelheid aangestuurd zouden worden, maar als je de tandemlocs los van elkaar laat rijden terwijl de tandeminstelling op de IB nog van kracht is, dan blijkt de onderlinge snelheid van de locs toch te verschillen.

De vraag is, kan het kwaad dat bij tandem rijden door deze ongelijke onderlinge snelheid, de ene loc a.h.w. de andere loc moet gaan voorttrekken............geeft dit op den duur niet een te grote belasting voor de motor van de snelste loc?

Nog een tip bij het tandemrijden: bij de tandeminstelling van de IB is het niet vanzelfsprekend dat de desbetreffende locs met de dezelfde rijrichting worden aangestuurd...........je krijgt dan een touwtrekwedstrijd en dat dat niet goed is voor de locmotoren dat kan zelfs ik verzinnen.
« Laatst bewerkt op: 15 October 2009, 11:15:22 door jeepney »

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:tandem rijden met IB
« Reactie #1 Gepost op: 15 October 2009, 11:11:43 »
Je zult eerst de loks onderling moeten vergelijken en instellen met snelheid, optrekken richting etc.
Daarna kun je past echt in voorspan of tandem rijden.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #2 Gepost op: 15 October 2009, 11:41:16 »
Je kunt beter tandemrijden mbv Koploper... die gebruikt de ijkdata om de beide loks zoveel mogelijk gelijke snelheid te geven. Dat is de meest eenvoudige methode op dit moment.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Eenerspoor

• Offline Offline
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
« Reactie #3 Gepost op: 15 October 2009, 13:12:30 »
Ik denk dat er ook wel iets in de handleiding van de IB staat over rijden in dubbeltractie, o.a. dat wat Han schrijft. In de handleiding van het TwinCenter staat er althans wel wat over.

Dubbeltractie in Koploper gaat heel mooi, zoals JAB schrijft.
Toch kan daar ook wel eens iets verkeerd gaan, zoals ik ondervond met twee BR 189's van Piko in dubbeltractie. De locs zijn gelijk qua merk en type, er zit in beide een Lenz Silver met exact gelijke waarden voor CV 2 t/m 6, de snelheid van beide locs is geijkt en toch drukte de "knecht" soms de "meester" uit de rails, omdat die ietsje harder rijdt en de optreksnelheid ook ietsje hoger is...  :-\
Rijden in meervoudige tractie kan dus nog wel wat "trimwerk" vergen, maar als dat gedaan is, rijdt het hartstikke mooi. 8) (y)

Mvg,
Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

jeepney

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 15 October 2009, 14:11:12 »
Over de rijkwaliteiten van de diverse tandems ben ik tevreden (bij gelijke rijrichting  ;)), de vraag was alleen of een verschil in rijsnelheid (zeg een 25% verschil) schade toebrengt aan de snelste loc, m.a.w. raakt de motor overbelast o.i.d. ?

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #5 Gepost op: 15 October 2009, 14:40:34 »
Als er decoders met lastregeling in de loks zitten, zal er geen schade zijn, zie het maar dat het voor de ene decoder lijkt of hij de berg op moet rijden en voor de andere decoder lijkt het juist of hij de berg afgaat. De decoder zal de hoeveelheid energie keurig netjes regelen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Lokpaint

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 15 October 2009, 15:02:56 »
Hoi

Het lijkt mij juist vertandig om de lastregeling (zoveel mogelijk) uit te schakelen.

bart

jeepney

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 15 October 2009, 15:09:59 »
Met wat Wim Ros net gepost heeft in aanmerking nemende, lijkt het me dat het onderlinge verschil in snelheid juist groter is zonder lastregeling dan met lastregeling
« Laatst bewerkt op: 17 October 2009, 14:17:55 door Peter van der Leek »

Albert Bas

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 15 October 2009, 15:56:47 »
Naar mijn bescheiden mening moet de decoder de lok regelen en niet het centrum. Het centrum zegt alleen voor of achteruit en hoe hard maar met de decoder kun je pas echt de lok inregelen.
Je kunt het beste de loks los achter elkaar laten rijden en zo de verschillen zo veel mogelijk afregelen met de decoder instellingen, zoals max snelheid en optrek en afrem vertraging.
Als de loks zo goed op elkaar afgeregeld zijn zullen ze prachtig samen rijden en ook echt meer trekkracht leveren.
Pas dan moet je ze koppelen.
Als de loks 25 % verschillen zoals jij aangeeft zal 1 lok zich de pleuris werken en de andere fluitend door het leven gaan, volgens mij is dat niet de bedoeling van dubbeltractie.
De zwaar werkende lok zal ook eerder versleten zijn.
Ik heb 4 x 6400 in multiple tractie gehad en je wil niet weten hoe sterk dat is.
Als er dan iets ontspoort moet je ook snel zijn anders heb je echt schade en dan spreek ik niet over grote snelheden hoor.
Een tip kan ook zijn om de slipbandjes te verwijderen zodat een beetje slip geen kwaad kan.
Groet, Albert. (y)

groet, Albert.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #9 Gepost op: 15 October 2009, 16:09:48 »
Deze discussie over dubbeltactie rijden heb ik al meer voorbij zien komen.

Het eigenlijke pijnpunt is al door diverse sprekers aangewezen. Als de locs iets in snelheid verschillen, zal de uiteindelijke snelheid ergens in het midden liggen.
De snelle loc zal dan extra "gas" geven in een poging om zijn eigen snelheid te halen, de langzame neemt drastisch gas terug omdat hij het allemaal te hard vindt gaan.
Het resultaat zal zijn dat je weinig winst krijgt, maar wel extra slijtage.

Naar mijn menig moet je van één loc de cruise-control aan laten staan. Die bepaalt dan de snelheid.
Van de andere loc laat je de cruise-control uit. Die levert dan wel tractie volgens de rijstap die hij doorkrijgt, maar zijn cruise-control krijgt niet de kans om de andere loc tegen te werken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jeepney

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 15 October 2009, 16:26:41 »
Klaas, even voor de onwetende onder ons, zoals ik: cruise-control is gelijk aan lastregeling..........en dan nog met locs die uberhaupt een decoder hebben met lastregeling.

@Albert: uiteraard probeer ik de locs zoveel mogelijk qua rij-eigenschappen op elkaar af te stemmen, maar ik ben voornemens in verschillende combinaties tandem te rijden en om dan steeds voor de wisselende combinaties eerst de locs op elkaar af te stemmen..........

Albert Bas

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 15 October 2009, 16:35:58 »
Ik had trouwens in multitractie de lastregeling gewoon aan van alle loks. Wel in allemaal dezefde decoder en instellingen.

@Jeepney, als loks niet mooi gelijk zijn komen ze naar mijn idee niet in aanmerking voor dubbeltractie.
Ook in het grootbedrijf zijn het alleen gelijkgestemden die voor multitractie in aanmerking komen.
« Laatst bewerkt op: 15 October 2009, 16:47:26 door Albert Bas »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #12 Gepost op: 15 October 2009, 16:49:28 »
Ook in het grootbedrijf zijn het alleen gelijkgestemden die voor multitractie in aanmerking komen.
Sorry, maar die vergelijking gaat niet op. In het grootbedrijf wordt een loc niet in de eerste plaats op snelheid geregeld, maar op tractie (=trekkracht). En ze laten een loc net zolang trekken tot de gewenste snelheid bereikt is.
Als alleen gelijkgestemden in tractie zouden kunnen rijden, dan zou de combinatie van 1200 en Belgische diesel zoals bij ACTS niet kunnen. Maar dat kan wel, want ze doen (deden) het gewoon. En als ze op snelheid waren, dan werd de diesel gewoon weer uitgezet. Die gedroeg zich dan als extra wagen.
Het rijgedrag in het grootbedrijf en in model is totaal verschillend, en dat komt vooral omdat de verhouding tussen motorvermogen en massatraaagheid totaal anders is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Albert Bas

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 15 October 2009, 16:55:01 »
@Klaas,
Daarom is het regelgebiedje waar we in kunnen regelen ook veel kleiner en de afstemming deste belangrijker.

Bij het grootbedrijf komt de 1200 echt te kort en dan helpt een duwtje in de rug altijd maar zodra de 1200 op toeren is stopt de diesel zoals je zelf al aangeeft.
En dat kunnen we in model nu net niet, maar er zit bij ons ook geen mannetje in die de dingen regelt dus is het handig als ze hetzelfde doen.

groet, Albert (y)

Albert Bas

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 15 October 2009, 16:57:06 »
PS, ik had het trouwens over 4x 6400 en die moeten wel gelijk zijn als ze tractie leveren.