Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 00:43:46
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
22 July 2025, 21:11:18
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
  

Auteur Topic: Een vreemde Vlaamse oplossing?  (gelezen 7349 keer)

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:Een vreemde Vlaamse oplossing?
« Reactie #45 Gepost op: 15 October 2009, 02:38:10 »
Pas toen de trein weg was bedacht ik dat het achterste stel waarschijnlijk leeg en afgesloten was. Dat gebeurt wel eens vaker, het achterste stel rijdt dan alleen maar mee om het bestand aan beschikbare stellen in Vlissingen op peil te brengen voor de ochtendspits.

Heeft niet direct met de omloop (het in opzending staan) te maken dan wel met personeelsbezetting. 1 HC mag maximaal 7 bakken 'bedienen', bij 2 vieren VIRM heb je dus een bak te veel, en gaat het achterste stel in opzending.

mvg,
Robin

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re:Een vreemde Vlaamse oplossing?
« Reactie #46 Gepost op: 15 October 2009, 08:28:50 »
Ik snap al niet waarom ze dan net het getal zeven moeten nemen. 8 is net iets ruimer. Straks met de nieuwe *** krijg je dus dat er ook 1 stel moet worden afgesloten, terwijl die net zo lang zijn als 2x ICM III en dat wel zou mogen. De logica zie ik er niet zo van in.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4056
Re:Een vreemde Vlaamse oplossing?
« Reactie #47 Gepost op: 15 October 2009, 12:22:44 »
Je moet ergens een grens stellen, als je 8 bakken gaat nemen als norm, dan kan 9 tochookwel, da's weer makkelijk met 3 SGMm 3tjes...

Het einde raakt dan zoek natuurlijk.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8478
  • Spoor N
Re:Een vreemde Vlaamse oplossing?
« Reactie #48 Gepost op: 15 October 2009, 16:40:32 »
Zeven bakken geldt toch alleen voor ICM, voor de andere treinen is het toch zes bakken per HC (de reden is dat je met ICM snel op zeven bakken kan komen en met de rest niet)?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re:Een vreemde Vlaamse oplossing?
« Reactie #49 Gepost op: 15 October 2009, 21:45:13 »
De meeste nieuwe treinen worden denk ik toch 4tjes en 6jes. Kijk naar ***, VIRM en DD-AR/DDM.
tweedelige zullen er bijna niet meer komen. Wil je echt goede controle moet je de regel invoeren: 1 conducteur per stel. Dit is wel erg duur, maar er is wel altijd een conducteur paraat in het geval dat er wat is. Sociale controle om het zo maar te noemen.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4056
Re:Een vreemde Vlaamse oplossing?
« Reactie #50 Gepost op: 15 October 2009, 22:35:51 »
De reden is echter geen "goeie" controle, maar beheersbare controle...

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:Een vreemde Vlaamse oplossing?
« Reactie #51 Gepost op: 15 October 2009, 22:42:13 »
Bakkennorm HC NS........

Aantal rijtuigen per Hoofdconducteur (VEILIGHEIDSNORM/BAKKEN-NORM)

Aantal rijtuigen: norm: maatregelen bij afwijking van de norm:
1 t/m 7 1 als geen hoofdconducteur aanwezig is, mag de machinist de taken
van de chef van de trein overnemen, behalve bij getrokken treinen.
Eventueel kan een vertrekassistent ingezet worden voor het sluiten
van de deuren;

8 t/m 12 2 •  als 1 hoofdconducteur aanwezig is, mag de trein vertrekken als
u als chef van de trein de situatie overzichtelijk vindt en de veilig-
heid van de vertrekprocedure kunt garanderen. Eventueel kan
een medewerker mobiele controle of vertrekassistent ingezet
worden als 2e man;
•  als geen hoofdconducteur aanwezig is, wordt de trein opgeheven.

13 en meer  3 •  als 2 hoofdconducteurs aanwezig zijn,
mag de trein vertrekken als u als chef van de trein de situatie overzichtelijk vindt en de veilig-
heid van de vertrekprocedure kunt garanderen. Eventueel kan een
medewerker mobiele controle of vertrekassistent ingezet worden
als 3e man;
•  als 1 hoofdconducteur aanwezig is, mag de trein vertrekken als
u als chef van de trein de situatie overzichtelijk vindt en de veilig-
heid van de vertrekprocedure kunt garanderen.
Bovendien moeten 1 of 2 medewerkers mobiele controle,
 treinsurveillanten en/of vertrekassistenten ingezet worden als 2e of 3e man;
•  als geen hoofdconducteur aanwezig is, wordt de trein opgeheven.

*  materieel dat in opzending meegegeven wordt, telt niet mee voor de  veiligheidsnorm
als het materieel:
•  afgesloten is; en
•  in zijn geheel voor- of achteraan de trein is geplaatst bij  stoomlijnmaterieel; of
•  in zijn geheel achteraan de trein is geplaatst bij getrokken materieel.
Er kan maximaal 1 treinstel of 1  treinstam van een materieelsoort meegegeven worden.

http://de-proefrit.stavenryder.nl/pdf/handboeken/handboek-hc-2007-05.pdf

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8478
  • Spoor N
Re:Een vreemde Vlaamse oplossing?
« Reactie #52 Gepost op: 16 October 2009, 15:59:26 »
Kijk naar ***
SLT is gewoon een afkorting hoor. ::)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re:Een vreemde Vlaamse oplossing?
« Reactie #53 Gepost op: 17 October 2009, 09:19:49 »
I know. Dit heb ik volgens mij ook niet ingetikt. Wel ***. ;D
Het zal wel zo zijn. In ieder geval bedoelde ik ***.