Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Rick
Vandaag
om 20:57:31
Een nieuw begin
door
bask185
Vandaag
om 20:38:46
Yet Another Servo Decoder
door
bask185
Vandaag
om 20:34:10
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 20:06:47
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 19:59:23
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
markuspetter
Vandaag
om 18:58:24
Br 38 Piko Superen.
door
Vroeger
Vandaag
om 18:46:10
Lima IRM pimpen
door
StefanNL_Plays
Vandaag
om 18:45:25
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus
door
Corné81
Vandaag
om 18:35:16
Roco 290 digtaliseren
door
Herb73
Vandaag
om 18:20:20
betreft de YD7001
door
Ben
Vandaag
om 18:17:43
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Frank 123
Vandaag
om 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder
door
bellejt
Vandaag
om 17:43:37
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
RetroJack
Vandaag
om 17:20:07
S88n bus splitsen
door
Eric v C
Vandaag
om 17:16:19
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 16:43:45
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm
door
Albert de Heer
Vandaag
om 16:20:42
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Gert Arkema
Vandaag
om 15:01:14
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
door
Rico [momfer]
Vandaag
om 14:59:51
Sfeer op je modelbaan
door
MOVisser
Vandaag
om 14:44:58
20 jaar BNLS
door
MOVisser
Vandaag
om 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 14:34:32
365 "Het is weekend foto's"
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:49:21
Piko 2025
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 13:17:14
Roco Plan T
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:03:36
NZH A 1001 - 1004
door
Dave.......
Vandaag
om 09:20:11
Intermittende kortsluiting
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 08:54:20
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Klein Höllental
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
5
Omlaag
Auteur
Topic: Klein Höllental (gelezen 29929 keer)
Joeke
Re:Klein Höllental
«
Reactie #15 Gepost op:
01 January 2011, 20:24:32 »
Weer even een update:
De bedrading onder de baan is nu zo goed als klaar, dus kan er een begin gemaakt worden met de scenery.
Als eerste was de berg in de hoek van de baan aan de beurt, deze was al voorzien van gaas. Hier heb ik roodband opgesmeerd, en dit vervolgens in model gebracht. Hierna in de grondverf gezet, en vervolgens met verschillende kleuren bewerkt met behulp van een kwast en spons om het gewenste effect te behalen. Het is even wat uitproberen, maar het resultaat mag er zeker zijn. Het is voor mij ook de eerste keer.
Een overzicht van de berg, gezien vanuit de ogen van de machinist
Een foto van bovenaf genomen, hier is de structuur iets beter te zien
De berg moet verder nog worden afgewerkt met groen (gras, struiken, bomen etc.)
In de laatste week van 2010 heb ik samen met mijn zoon een airbrush + accessoires aangeschaft, hiervoor zijn we naar Almere geweest. We hadden thuis al een compressor staan, en aangezien die beneden staat zouden we elke keer met de slang door het huis naar boven moeten, dit zagen we niet zitten. De treinbaan staat recht boven de compressor, en hier hebben we handig gebruik van gemaakt door een slang via het plafond naar boven te brengen. De aansluiting voor de airbrush zit nu onder de treinbaan. Deze aansluiting kan nu ook mooi worden gebruikt voor de nietmachine.
De werktafel met onder andere:
- H&S Evolution 2 in 1
- Waterafscheider
- Houder + uitspuitbak
- Verf + verdunner
- Schoonmaak toebehoren
- Verfmengbakjes
- Draaiplateau, gekocht bij IKEA
H&S Evolution 2 in 1
Nu eerst maar wat oefenen met de airbrush. Het is uiteindelijk de bedoeling dat o.a. de rails voorzien wordt van roest. En zo zijn er vast nog wel meerdere dingen te bedenken.
Bouwend aan Klein Höllental
tijdperk III-VI DB H0 met Multimaus en Koploper.
JaJo
Spoor-0 & Spoor-1
«
Reactie #16 Gepost op:
02 January 2011, 07:34:08 »
Citaat
het resultaat mag er zeker zijn
Zeker weten!
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
AntonV
«
Reactie #17 Gepost op:
02 January 2011, 15:46:52 »
Vandaag de eerste stappen gezet met de airbrush. Eerst even wat op papier geoefend, daarna op een stukje rails. Deze rails hadden we al eens voorzien van ballast. Hier heb ik wat roest over gespoten. Vooral de zijkant van de rail ziet er nu veel realistischer uit. Je ziet bijna niet meer dat het fleischmann profi gleis is.
Een foto zegt meer dan duizend woorden:
Het wordt nog wel een hele klus om de baan zo te behandelen, maar het hoeft morgen ook niet af.
Groeten,
Anton
Groeten,
Anton
Joeke
«
Reactie #18 Gepost op:
12 January 2011, 20:03:23 »
De afgelopen dagen druk met de trein baan bezig geweest. Zo heb ik een kast gemaakt voor onder de trein baan waar wij ons trein materieel in kunnen opbergen. Het lijkt anders zo vol op de baan. En het is zo makkelijker werken aan de baan.
De kast hangt in scharnieren dus als ik onder de baan moet zijn kan ik hem naar voren open draaien.
Verder heb ik een spoorweg overgang gemaakt met een stukje weg. Dit is gemaakt van roodband. De ondergrond (hout) wel eerst ingesmeerd met flexibele tegellijm voor een betere hechting.
Vandaag begin gemaakt met het ballasten van het spoor. De lijm die ik hiervoor gebruik is boekbinderslijm verdunt met water. Het is nu nog een grijs geheel maar dit gaan we nog met de airbrush behandelen.
Deze nieuwe aanwinst hadden we hier nog niet laten zien:
Groeten, Joeke
Joeke
«
Reactie #19 Gepost op:
04 September 2011, 15:14:30 »
Het word weer tijd voor een update. Afgelopen voorjaar is er niet veel aan de trein baan gebeurd. Door de regenachtige dagen van de laatste tijd de werkzaamheden aan de baan weer opgepakt. Zo hebben we de verlichting boven de baan aangepakt.
Er hangt nu een licht lijst boven de baan met tl verlichting. Verder hebben we in een klein gedeelte voorzien van gras.
Ook word een gedeelte van de baan anders. We waren niet tevreden over het stationsgebied en met name het rangeer
annex opstel terrein. Het was eentonig met al die lange sporen. En voor het opstellen van reizigers treinen of complete
goederen treinen waren de sporen toch te kort. Nou kwam mijn zoon met het idee om er een soort van museum depot bij te maken. Dan kunnen de sporen wat korter en moet er wat meer gerangeerd worden en is er wat meer te beleven op de baan.
Dus zijn we aan het passen en meten gegaan met de rails en wissels en heb ik van karton een model van een locloods en een draaischijf gemaakt en die daar neergelegd om te kijken hoe dat past. Maar wat bleek de ruimte was te klein om dat daar te realiseren. Het idee om een stoomtrein op de baan te hebben liet ons niet los dus hebben we nog een andere optie bekeken.
Namelijk het station naar de voorgrond halen en op de plek waar we het stadsgedeelte hadden gesitueerd het loc depot te maken.
Een geluk was dat ik de rails bij het perron nog niet had voorzien van ballast zodat ik er nog een wissel tussen kon maken.
Op deze plek was meer ruimte er is plaats voor een locloods en ook voor een draaischijf. Hoe we verder het depot gaan inrichten moeten we nog uitzoeken .
Een andere verandering die wij aan de baan gedaan hebben is het verwijderen van de twee schaduw sporen onder de trein baan. Die twee sporen werden bijna niet gebruikt het was niet praktisch. Er was te weinig ruimte tussen om treinen die haperen daar fatsoenlijk weg te halen en dan met name de treinstellen. Wat we nu doen is rond rijden en pendelen.
Bij het hoger gelegen dorp Rötenbach is dubbelspoor voorbereid op een keerlus en de bedoeling is dat wanneer dat gedeelte aangepakt word om daar onder dat spoor ook een keerlus te maken met aansluiting op het spoor in de tunnel. Het niveau verschil is hier 22cm zodat je makkelijker met de hand tussen kan om een trein te verwijderen.
Hieronder nog wat foto's van het nieuwe museumdepot:
Groeten,
Joeke
Joeke
«
Reactie #20 Gepost op:
29 December 2011, 15:48:05 »
Weer even een update. Zoals jullie zien ben ik wat begonnen met het tuinieren op de trein baan. Dit karwei had ik steeds wat uitgesteld omdat me dat nogal moeilijk leek. Maar als je er dan eenmaal mee bent begonnen is het ook nog wel mooi werk. Het is gewoon een kwestie van wat uitproberen en bekijken. Meestal leg ik het spul er eerst even los neer lijkt het wat dan plak ik het vast. Hiervoor gebruik ik de witte houtlijm en/of de spuit lijm. Deze lijmen drogen mooi transparant op.
De rails word nog behandelt met de airbrush. Maar het begin is er in ieder geval.
Verder heb ik alvast het ronde gat in de tafel gemaakt waar te zijner tijd de draaischijf ingebouwd kan worden. Deze tijdelijk weer even dicht gemaakt. Tussen door wat met de lok loods bezig, deze werkzaamheden doe ik in keuken bij de grote tafel is ook wat gezelliger dan altijd op zolder.
Hieronder staan de foto's:
MvG,
Joeke
JaJo
Spoor-0 & Spoor-1
«
Reactie #21 Gepost op:
29 December 2011, 16:10:19 »
Mooi Joeke.
Die muur is mooi maar ziet er te mooi uit nog. Misschien een idee om her en der de bovenrand wat af te brokkelen zodat het minder recht oogt.
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
Joeke
«
Reactie #22 Gepost op:
30 December 2011, 14:13:19 »
Jaap , die rand van de muur lijkt zo op de foto inderdaad wat te mooi en strak ik had er zo eerst geen erg in. Om de muur te gaan "vernielen" dat werd me wat te gortig. Ik heb het anders opgelost door er wat struiken en begroeiing boven te maken.
De lok loods die laat ik trouwens ook zo als hij nu is daar begin ik niet mee te vervuilen.
Achter de lok loods langs het spoor wil ik een hekwerk plaatsen , deze heb ik ondertussen ook gemaakt.
Groeten,
Joeke
MC
Mvg Mark
1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
«
Reactie #23 Gepost op:
30 December 2011, 14:28:37 »
Welk ballast gebruikt u bij de profi-gleis?
mvg
Mark
DE BOUW VAN OUDERLANDE
Joeke
«
Reactie #24 Gepost op:
30 December 2011, 14:33:00 »
Dit is decoratiezand van de XENOS
MC
Mvg Mark
1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
«
Reactie #25 Gepost op:
31 December 2011, 10:29:13 »
O nee daar heb ik ook nog potten van staan, helaas das te fijn naar mijn zin
Mvg
Mark
DE BOUW VAN OUDERLANDE
Joeke
«
Reactie #26 Gepost op:
03 February 2012, 22:36:36 »
De afgelopen weken weer lekker met de trein baan bezig geweest. Zo heb ik de stenen brug van Faller verder afgemaakt.
Het hekwerk is grijs geschilderd en de voegen zijn wat wit gemaakt. De brug is wat verlengt met wat onderdelen die ik nog had liggen van een andere brug. Het berg gedeelte is voorzien van gaas en dat heb ik verder afgewerkt met roodband.
Dit is echt een creatief karwei. Ik heb er wel een paar foto's bij gehad als voorbeeld maar je moet gewoon je fantasie er maar wat op los laten. De Foto's;
Mvg
Joeke
«
Laatst bewerkt op: 04 February 2012, 10:14:57 door Joeke
»
mijnspoor
«
Reactie #27 Gepost op:
03 February 2012, 23:45:33 »
Er zit al een hoop werk in je baan.Het ziet er goed uit!
Groet,Marco
Joeke
«
Reactie #28 Gepost op:
05 February 2012, 15:52:21 »
Gisteren het berg gedeelte in de grijze grondverf gezet lijkt het geheel meteen anders. De gedeeltes waar veel groen komt heb ik bruin gemaakt. De vlakke ondergrond in het bergdorp en de weg door de bergen ga ik eerst nog behandelen met
strikolith , dit is een soort grof hechtmiddel. Hier kan ik weer roodband overheen smeren om alles wat heuvelachtig te maken.
Het stuk spoor wat er bijgekomen is en evenwijdig liep met het eerste spoor , word verandert. We verlengen de bocht zodat het spoor beter in de goede richting loopt voor het later te maken keerlus. Ik heb weer even wat foto's gemaakt van het geheel en dit keer er ook maar even wat trein materieel bij opgezet.
groeten Joeke
Joeke
«
Reactie #29 Gepost op:
04 March 2012, 20:47:45 »
De afgelopen weken ben ik wat aan het experimenteren geweest met het verven van de rotsen. Om die rotsen zo natuur
getrouw na te bootsen valt nog niet mee, maar we blijven optimistisch. Als het er wat op lijkt dan maak ik er wat foto's van.
Ondertussen ook wat anders gedaan ik noem het maar een mini project.
Doordat wij bezig zijn met een museum depot hebben we op internet gekeken wat er zoal staat in zo'n depot.
En zo kwamen wij dit tegen: een Rohrblasgerüst (vlampijpreiniger). Het leek me leuk om zo'n ding zelf te maken en dit is het geworden.
in aanbouw
het eindresultaat
Het materiaal; het frame is gemaakt van verloren kopspijkers en ijzerdraad dit aan elkaar gesoldeerd.
De planken zijn houten roer stokjes. De trap heb ik gemaakt van een aluminium slijtprofiel.
MvG,
Joeke
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1