Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoorbaan van Einte door MichielB
Vandaag om 20:40:04
Roco traxx 'Eurocity' door Martijn193
Vandaag om 20:36:43
Piko 2025 door barry1972
Vandaag om 19:59:17
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
Vandaag om 19:26:20
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:22:14
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 19:08:50
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:58:12
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 18:57:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Michiel2
Vandaag om 18:47:44
Roco wagon openen door AP3737
Vandaag om 18:44:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
Vandaag om 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 14:25:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:33
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:34:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
  

Auteur Topic: LS-models vooroorlogse stalen kolenbak  (gelezen 14090 keer)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4230
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:LS-models vooroorlogse stalen kolenbak
« Reactie #15 Gepost op: 11 October 2009, 23:13:54 »
.... denk dan ook aan een elok 1200.
Nee he, niet NOG een 1200, alleen LS models heeft daarvan nog niet een exemplaar gemaakt. LS, maak eens een minder gebruikelijk model! De markt voor 1200'en is langzamerhand oververzadigd.

Die kolenbak juich ik wel toe! daar kan ik wel een paar van gebruiken; tp 2 dan... (y)
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:LS-models vooroorlogse stalen kolenbak
« Reactie #16 Gepost op: 11 October 2009, 23:18:17 »
Hoezo Gert?
Aan iedere  grootserie 1200 so far zitten grote mankementen:
- Lima is slecht mechanisch en qua detail
- Fleischmann is meer 1:82, erg grof
- Oude Marklin is meer 1:93, wat grof en niet correct qua draaistellen
- Nieuwe Trix/Marklin heeft een slechte aandrijving, draaistellen niet correct, handgrepen te grof

Ik heb bij Remco! een LS 11.8 gezien, als er nu zo'n perfecte 1200 uit zou komen (en dan ook betaalbaar...) zie ik mezelf er wel een half dozijn of meer aanschaffen...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:LS-models vooroorlogse stalen kolenbak
« Reactie #17 Gepost op: 11 October 2009, 23:26:13 »
Hoezo Gert?
Aan iedere  grootserie 1200 so far zitten grote mankementen:
- Lima is slecht mechanisch en qua detail
- Fleischmann is meer 1:82, erg grof
- Oude Marklin is meer 1:93, wat grof en niet correct qua draaistellen
- Nieuwe Trix/Marklin heeft een slechte aandrijving, draaistellen niet correct, handgrepen te grof

Alsof dat ooit een belemmering is geweest... De Marklins met een naad in 1 neus gaan over de toonbank alsof het goudstaven zijn...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:LS-models vooroorlogse stalen kolenbak
« Reactie #18 Gepost op: 11 October 2009, 23:32:58 »
Stig, voor velen inderdaad niet, maar ik wil zulke zaken niet op mijn baan hebben... een hobby waarbij soms oordoppen nodig zijn is genoeg :D

(zelfs met een nieuwe motor vind ik de MaTrix 1200 onacceptabel: Roco heeft al ruim 30 jaar alle assen aangedreven op vrijwel alle loks, Electrotren 1300 en de LS Models locs zijn ook zo gebouwd. Dat verwacht ik, zeker voor zo'n stevige prijs, dus ook bij MaTrix. De Ludmilla is het bewijs dat ze het daar wel kunnen!)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re:LS-models vooroorlogse stalen kolenbak
« Reactie #19 Gepost op: 11 October 2009, 23:43:06 »
Afgezien van de 1200 discussie nog even over de stalen kolenbak.

Als LS daar mee gaat komen is die dan zo uniek dan? Volgens mij heeft Roco de laatste jaren dezelfde E-tjes op de markt gebracht, na jaren NS E-tjes te hebben verkocht, welke omgespoten DB modellen waren. Die laatste E van Roco is uitstekend. Ik weet wel dat er verschillende series zijn geweest (overzicht dankzij modelspotter alias Otto Dijkstra in een ander draadje) met waarschijnlijk onderlinge verschillen, maar echt nieuw is een dergelijke stalen kolenbak volgens mij niet. Ook het boek Spoorwegmaterieel in Nederland van Nieuwenhuis/Nahon meldt verschillende series als E, E-z, Eo en Elo. Leuk voor de puzzelaars onder ons :)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3866
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:LS-models vooroorlogse stalen kolenbak
« Reactie #20 Gepost op: 11 October 2009, 23:54:14 »
Ivo, tussen de VAM-wagens van de eerste, tweede en derde generatie zitten ook verschillen. Toch is de liefhebber maar wat blij dat hij/zij kan kiezen uit de diverse types.

Terug naar stalen kolenbakken dan maar; de Roco-wagens (new generation) hebben de naoorlogse standaardwagens (ORE) tot voorbeeld.
Weliswaar hebben de GTU's van Werkspoor ook stalen wanden en 2 paar deuren aan elke zijde, maar ze zijn toch anders...
Daarnaast kun je ze dus vanaf eind jaren '30 inzetten en dat biedt meerdere toekomstige perspectieven met Nederlandse stoom in H0  :-X

Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4230
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:LS-models vooroorlogse stalen kolenbak
« Reactie #21 Gepost op: 12 October 2009, 08:52:05 »
Het gaat mij erom dat als het om mogelijke nieuwe uitgaven gaat, elke keer weer geroepen wordt om betere versies van al voorhanden locs terwijl er nog kweeniehoeveel minstens zo interessante locs nooit zijn uitgebracht. Draadjesvervuiling. Daarom ben ik ook erg blij met een echte vooroorlogse hollandse Werkspoor-kolenbak. Het is één van de eerste speciaal voor NL geproduceerde vooroorlogse modellen bij een relatief grote fabrikant, de andere waren omgekleurde buitenlandse modellen. En omspuiten kan ik ook.
« Laatst bewerkt op: 12 October 2009, 08:55:18 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

piet keppel

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
  • groentewagon
Re:LS-models vooroorlogse stalen kolenbak
« Reactie #22 Gepost op: 12 October 2009, 09:03:33 »
Afgezien van de 1200 discussie nog even over de stalen kolenbak.

Als LS daar mee gaat komen is die dan zo uniek dan? Volgens mij heeft Roco de laatste jaren dezelfde E-tjes op de markt gebracht, na jaren NS E-tjes te hebben verkocht, welke omgespoten DB modellen waren. Die laatste E van Roco is uitstekend. Ik weet wel dat er verschillende series zijn geweest (overzicht dankzij modelspotter alias Otto Dijkstra in een ander draadje) met waarschijnlijk onderlinge verschillen, maar echt nieuw is een dergelijke stalen kolenbak volgens mij niet. Ook het boek Spoorwegmaterieel in Nederland van Nieuwenhuis/Nahon meldt verschillende series als E, E-z, Eo en Elo. Leuk voor de puzzelaars onder ons :)

mvg,
Ivo
beste IVO,
Het is een wezelijk ander model dan naoorlogse kolenbak van roco. Dat is ook een goed model trouwens. Deze wagen heeft typisch profielen. Trouwens mijn verhaal was nog niet compleet zag ik later. We gaan de wagen ook maken met verschillende type aspotten. Ik zag ook een reactie waar ik dit van daan heb. Ik wist het ale een hele tijd omdat ik ze natuurlijk teken. Echter we komen nu pas met de mededeling als we al een tijdje aan het toolen zijn in china. dan is de tijd tussen verschijnen en aankondigen korter, want dat is bij LS-models wel eens te lang. Voor onze projecten willen we dat verkorten. De lopende projecten zal dit helaas niet meer kunnen. Trouwens de bezoekers van genk hadden op de stand van LS al een foto kunnen zien. Eerdaags zullen tekeningen wel op site verschijnen. ze zijn bij LS in ieder geval al een hele tijd in bezit.
met vriendelijke groet
Piet 

Gert1

  • Gast
Re:LS-models vooroorlogse stalen kolenbak
« Reactie #23 Gepost op: 12 October 2009, 09:40:45 »
En deze oplettende bezoeker van de beurs in Genk heeft de foto niet alleen gezien, maar er ook maar even een plaatje van gemaakt:



mvg,
Gert

piet keppel

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
  • groentewagon
Re:LS-models vooroorlogse stalen kolenbak
« Reactie #24 Gepost op: 12 October 2009, 11:03:38 »
Edit: Piet's link verwijderd in verband met mogelijk hack-gevaar.

Ik probeer een foto te laten zien, echter ik weet niet of het lukt omdat ik dit nog nooit gedaan heb. Anders zal ik graag weten hoe dit moet

Piet Keppel
« Laatst bewerkt op: 12 October 2009, 11:58:44 door Gert van den Heuvel »

Gert1

  • Gast
Re:LS-models vooroorlogse stalen kolenbak
« Reactie #25 Gepost op: 12 October 2009, 11:05:20 »
Helaas werkt dat zo niet Piet, want wij kunnen eenvoudigweg niet op jouw C-schijf meekijken.
Ik stuur je dadelijk een PB-tje met daarin mijn mail-adres, dan kun je de foto naar mij mailen en zal ik hem voor je plaatsen.

mvg,
Gert

Gert1

  • Gast
Re:LS-models vooroorlogse stalen kolenbak
« Reactie #26 Gepost op: 12 October 2009, 11:47:17 »
Hierbij de afbeeldingen van de kolenbakken die Piet me zojuist stuurde:











Piet laat weten dat men verschillende versies in petto heeft: Hillebrand rem, KK-rem, onberemd en westinghouse rem, verschillende aspotten enz. met opschriften in verschillende tijdperken. De tekeningen zijn zodanig voorbereid dat in de toekomst ook versies met dekzeil, roldak en schuifdak kunnen worden gemaakt.

mvg,
Gert




Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5383
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:LS-models vooroorlogse stalen kolenbak
« Reactie #27 Gepost op: 12 October 2009, 11:52:53 »
Tekeningen zien er heel fraai uit!  (y) (y) (y)

Moderatoren: is het nog verstandig om de link naar Piet's c-schijf even uit zijn posting te halen? Of kan dat geen kwaad (hackers en zo)?

Edit Gert: Uit voorzorg toch maar gedaan. Bedankt voor de tip Jeroen.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 12 October 2009, 11:58:22 door Gert van den Heuvel »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:LS-models vooroorlogse stalen kolenbak
« Reactie #28 Gepost op: 12 October 2009, 11:56:06 »
Dat kan geen kwaad, alleen dient het nu ook geen nut.

Mooie kar, helaas voor mij nog steeds te jong... hoewel, beetje smokkelen enzo...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

rvp

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
Re:LS-models vooroorlogse stalen kolenbak
« Reactie #29 Gepost op: 12 October 2009, 11:59:46 »
>> Piet laat weten: De tekeningen zijn zodanig voorbereid dat in de toekomst ook versies met dekzeil, roldak en schuifdak kunnen worden gemaakt.<<<

Dat is heel prettig nieuws.
Het NS goederenvervoer tot aan de (onvergeeflijke) sluiting van zo'n dikke 300 laad en losplaatsen eind mei 1972, wordt met deze aankondiging steeds beter in model om de te zetten.

Mvg, Max