Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
VAM65
Vandaag
om 11:09:35
Update: baan in de tropen
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
wob
Vandaag
om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Vislijn
Vandaag
om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc?
door
AdLoc
Vandaag
om 10:28:24
booster vraag
door
Dirk
Vandaag
om 10:28:12
Modelbaan Beltheim.
door
Bertje B
Vandaag
om 10:10:38
US diorama in H0
door
Bertje B
Vandaag
om 10:08:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 09:52:39
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
willyTEE
Vandaag
om 09:16:22
Vreemd probleem
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 09:00:12
MoBaBro.de
door
Marco1044
Vandaag
om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
dennie
Vandaag
om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi
door
Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
05 August 2025, 22:30:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Her-(her-)beginnen
door
Overet
05 August 2025, 21:06:51
Terugverende koppeling
door
phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
phdirk
05 August 2025, 20:24:48
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn
door
Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC
door
hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast
door
Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn
door
Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
aansturing wisselstraat
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: aansturing wisselstraat (gelezen 4364 keer)
Henk N
Offline
Berichten: 98
aansturing wisselstraat
«
Gepost op:
22 November 2006, 22:49:16 »
Als electronica-leek wil ik het volgende vragen:
In het belgische blad Modelspoormagazine (nrs. 43 en 44) staan artikelen over het aansturen van een wisselstraat m.b.v. een diodematrix.
In dat artikel wordt steeds gesproken over wisselaandrijvingen met magneetspoelen cq de gangbare Roco- en Fleischmann wisselomzetters.
Nu is mijn vraag:
Is een diodematrix ook te gebruiken als je de wissels met motoraandrijvingen omzet. Zelf wil ik de Conradmotoren gaan gebruiken.
Groet,
HenkN
Gelogd
Station Simpelaar, de bouw van een baan.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26683
Re: aansturing wisselstraat
«
Reactie #1 Gepost op:
23 November 2006, 00:05:47 »
Interessante vraag!
Ik zal niet direct zeggen dat het niet gaat, maar het wordt wel lastiger.
Bij magneetspoelen heb je er nl. steeds 2, waarvan je de een of de ander aanstuurt.
Bij motoren heb je maar 1 motor die je moet ompolen.
Ik ga er eens op broeden.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
conradm
Offline
Berichten: 124
Re: aansturing wisselstraat
«
Reactie #2 Gepost op:
23 November 2006, 08:43:01 »
Heb even een artikeltje getikt, kijk maar eens
hier
Gelogd
Henk N
Offline
Berichten: 98
Re: aansturing wisselstraat
«
Reactie #3 Gepost op:
23 November 2006, 11:39:58 »
Conrad, Klaas,
Bedankt voor jullie reactie. Zoals gezegd ik ben echt een leek op electronicagebied. Conrad adviseert dus eigenlijk om niet aan een diodematrix te beginnen in combinatie met wisselmotoren. De electronische oplossing die Conrad voorstelt zal het dan moeten gaan worden tenzij er nog andere ideeën leven.
Dat het schakelen van een wisselstraat wél mogelijk is met bv een routecontrol van ROCO, heeft er waarschijnlijk mee te maken dat het dan om digitale stroom gaat . In mijn geval rijd ik digitaal, maar schakel ik analoog (de omvang van de baan is dusdanig dat digitaal schakelen onzin is).
Met vriendelijke groet,
Henk
Gelogd
Station Simpelaar, de bouw van een baan.
GerritM
Offline
Berichten: 485
Re: aansturing wisselstraat
«
Reactie #4 Gepost op:
23 November 2006, 15:55:13 »
Bij de "routecontrol" van R* programmeer je voor de wisselstraat achtereenvolgens de benodigde wisselstanden in. Dit wordt in het geheugen onder een "wisselstraatnummer" opgeslagen.
Door dit nummer op te roepen en te starten worden de wissels achtereenvolgens aangestuurd, dus niet zoals bij een diode-matrix tegelijk. Dit aansturen loopt uiteraard via de gebruikte wisseldecoders.
Groet Gerrit
«
Laatst bewerkt op: 23 November 2006, 15:57:06 door GerritM
»
Gelogd
H0, 2-rail DCC, Lenz
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26683
Re: aansturing wisselstraat
«
Reactie #5 Gepost op:
23 November 2006, 21:29:04 »
Wat Conrad laat zien is wel degelijk een diodematrix. Maar hij maakt daar een fout door op een wisselmotor zowel omlaag- als omhoogwijzende diodes aan te sluiten.
Daardoor krijg je toch weer ongewenste koppelingen.
Ik had intussen ook een idee bedacht wat ongeveer op hetzelfde neerkomt. Maar daar gebruik ik beide aanstuurdraden van de wissel. Per draad worden alleen maar omlaagwijzende of omhoogwijzende diodes gebruikt, zodat je geen ongewenste koppelingen krijgt. Ik zal er nog een tekeningetje van laten zien, maar geef me even tijd om dat te maken.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
conradm
Offline
Berichten: 124
Re: aansturing wisselstraat
«
Reactie #6 Gepost op:
24 November 2006, 08:12:08 »
Klaas,
dat is waar ook wat je zegt, ik zie eigenlijk verder geen simpele oplossingen meer.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26683
Re: aansturing wisselstraat
«
Reactie #7 Gepost op:
24 November 2006, 21:42:54 »
Eindelijk tijd gehad om een prentje te maken,
klik hier
Toelichting:
Het schema is gebaseerd op de Conrad wisselaandrijving.
De diodes in het groene kader zijn de eigenlijke matrixdiodes, de diodes daaronder zitten al aan de bruine draden van de aandrijving vast. Die zijn dus eigenlijk overbodig, maar je kunt ze beter laten zitten, want zo hou je uit elkaar wat de plusdraad en wat de mindraad is. Je mag de twee bruine draden nl. niet verwisselen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Wurlitzer
Offline
Berichten: 246
Re: aansturing wisselstraat
«
Reactie #8 Gepost op:
28 November 2006, 22:27:34 »
Citaat van: Klaas Zondervan op 23 November 2006, 00:05:47
Ik ga er eens op broeden.
Het kan heel goed, maar je moet als basis uitgaan van dubbelpolige drukknoppen. Eén pool voor elke fase. Gebruik wisselspanning. De ene pool wordt massa, de andere pool krijgt een opgaande en een neergaande diode. (eventueel meer diodes in serie om een lagere spanning te verkrijgen voor langzamer omleggen.) Omhooggaande diodes aan de ene, de omlaaggaande diodes aan de andere fase van de drukknop. Dus beide fases worden tegelijk geschakeld. Wisselmotoren met de ene pool aan de massa. De andere pool naar gelang de gewenste stand koppelen met één van de twee mogelijkheden aan de opgaande op neergaande pool. Dan net zolang ingedrukt houden tot de wissels zijn omgelopen. Ik zelf gebruik hiervoor 4 polige relais met een houd standschakeling. Deze schakeling heeft de funktie van rijweg-geheugen en voorziet voor mijn analoge baan ook de bestemmingsporen en tussenliggende wisselstraten van spanning en de juiste polariteit. Indien er geen rijweg gekozen is, staan alle sporen stroomloos en kan geen enkele trein het station in of uitrijden.
Het is overigens een prachtig geluid als 10 tortoises tegelijk omgaan. Hoewel veel herrie.
Groeten: Jaap
«
Laatst bewerkt op: 29 November 2006, 20:10:09 door Wurlitzer
»
Gelogd
Henk N
Offline
Berichten: 98
Re: aansturing wisselstraat
«
Reactie #9 Gepost op:
29 November 2006, 14:00:15 »
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben vooral blij met het schema van Klaas (bedankt nog) en de aanvulling van Jaap daar op. Ik zal wel wat hulptroepen moeten mobiliseren op e.e.a. operationeel te krijgen.
Als ik eenmaal op weg ben laat ik dat via dit forum wel weten.
Groet,
HenkN
Gelogd
Station Simpelaar, de bouw van een baan.
Wurlitzer
Offline
Berichten: 246
Re: aansturing wisselstraat
«
Reactie #10 Gepost op:
29 November 2006, 20:07:13 »
Ik heb mijn verhaal iets aangepast om het wat duidelijker te maken.
groeten Jaap
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
aansturing wisselstraat