Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)  (gelezen 279614 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Gepost op: 09 oktober 2009, 00:18:19 »
Hoi,

Aangezien er afgelopen week flink is geinvesteerd in een mooi stuk vastgoed, waar een prachtige ruimte voor een nog prachtiger atelier in aanwezig is, heb ik me maar alvast voor zitten te bereiden op het afscheid van m'n 'eeuwige' test ovaal en de Digitale Demo Pendelbaan.

Nu maar eens serieus iets ontworpen. Alle zichbare bogen hebben een radius van 900 mm of meer.
Het is een modulair ontwerp geworden op modules van 81 x 122 cm.
Het ontwerp stelt een landelijk stationnetje voor aan een doorgaande, wat grotere, lokaalspoorlijn met daarbij een aftakking naar een kleinere lokaalspoorlijn.

Het geheel is gesitueerd ergens tussen 1950 en 1970 ( hoe we dat oplossen, vertel ik nog wel een keer ;) ) en moet zowel met NL als D materieel bereden kunnen worden. De aftakkende lijn zou dus ook zomaar een grensspoorlijn kunnen zijn. Vandaar ook de grote 26 meter draaischijf, waarop Duitse Jumbo's ( 042 en 043 )en een verdwaalde 012 kunnen draaien en terugkeren naar de Heimat.

Mogelijk wordt de doorgaande lijn ( linksboven naar rechtsboven, bovenste twee sporen ) van waslijn voorzien, maar het Nederlandse dienstdoende materieel zal toch voornamelijk het van mij bekende ( en nog onbekende ;) ) dieselgeweld worden.

Natuurlijk zijn de perrons en de opstelsporen dusdanig lang, dat ook een flinke 'Olieboot' hier even kan pozen. :)

Hiervoor is ook in de rechter bovenhoek gekozen voor een niet geheel strak geometrisch ontwerp, maar een wat speelsere sporenloop.

Goed, plaatje dan maar :)



Kenners zullen direct zien welk station als voorbeeld gedien heeft ;) Maar dat was zo'n 3 meter te lang om uit te beelden  :'(

Uitdaging wordt nog om alle drie de vetrekkende richtingen op te vangen in een schaduw station, dat zowel keerlus, pendelverkeer als door-/rondgaand verkeer ( dat laatste om wat testwerk te verrichten ) mogelijk maakt.

Het gebiedje rechts van de draaischijf is nog niet helemaal ingevuld.

Daar waar de grijze stippellijnen aansluiten op het bruine deel, komt  een meegebogen achtergrond, die zich over de volledige lengte voortzet. Het idee wat ik daar voor heb, is om te gaan werken met een stuk foto-realistische modelbouw en 'halve' c.q. gevel huizen.

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 23 december 2014, 12:24:06 door Bert van Gelder. Reden: Titel op verzoek aangepast »

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4300
    • Gouda in H0
Re:Plan voor de 'Atelierbaan' ( H0 )
« Reactie #1 Gepost op: 09 oktober 2009, 00:32:18 »
Zou de lengte veranderen, als je de baan diagonaal in de ruimte bouwt? zeker geen 3 meter, maar een halve meter zeker..?

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Plan voor de 'Atelierbaan' ( H0 )
« Reactie #2 Gepost op: 09 oktober 2009, 00:36:24 »
Dat zei iemand hier in huis ook al vanavond  ;D

Maar... er is nog een draaibank op komst, en een freesmachine en een inpaktafel en... en...
Dus de baan moet zich een beetje schikken ;)

Het is in eerste plaats atelier en dat daar een fraaie modulebaan in staat... is MOOI  ;D 8)

Maar zal eens kijken hoever ik de boel kan draaien zonder voor allerlei deuren en ramen uit te komen ;)

Grtzz en bedankt voor de tip,

Karst, beginner in baanontwerpen ;)

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4300
    • Gouda in H0
Re:Plan voor de 'Atelierbaan' ( H0 )
« Reactie #3 Gepost op: 09 oktober 2009, 00:47:05 »
jij hebt gelijk, aan de wand lang zou beter zijn dan diagonaal, als je een schaduwstation onder de baan plaatst, heb je geen of minder kans naar de andere zijde van de baan te komen...

Groet

Bernd

NB; wat is een inpaktafel?

Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Plan voor de 'Atelierbaan' ( H0 )
« Reactie #4 Gepost op: 09 oktober 2009, 00:50:58 »
Ja, da's het idee zoals je zegt langs de wand met een dubbellaags schaduwstation of misschien wel een 'Zughebewerk' ( vrij naar 'Schiffshebewerk' in Hamm ;) )

Een inpaktafel is een grote tafel waarop je pakketjes inpakt voor mensen die dingen besteld hebben, of voor het uitsorteren van onderdelen, of voor het laten drogen van gespoten modellen of... of... :)

Grtzz,

Karst


santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Plan voor de 'Atelierbaan' ( H0 )
« Reactie #5 Gepost op: 09 oktober 2009, 01:11:13 »
Karst, vuistregel is toch dat doorgaande sporen niet over afbuigende wissels lopen. Ik snap dat het lastig uitkomt aan de rechterkant, maar wil je bewust afwijken van deze regel ?

Sander

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Plan voor de 'Atelierbaan' ( H0 )
« Reactie #6 Gepost op: 09 oktober 2009, 01:17:13 »
Klopt Sander, is idd ook zo :) Maar... Het voorbeeld ( NS ) station heeft ( had ;) ) dit precies net zo.

Is in de loop der jaren wel aangepast, maar in de periode waaruit het voorbeeld stamt dus niet.

Was ook niet nodig, aangezien elke personentrein stopte in dit station. Dit ivm de overstap functie. en de goederentreinen er zowiezo maar met 40 doorheen gingen.
Pas in de jaren 80 zijn er 'sneltreinen' op het traject ingevoerd. Toen ( 1984/85 ) is het doorgaande spoor van afbuigende wissels ontdaan.

Overigens is de 'tuin', rechts van het perron, drastisch optisch gecomprimeerd. De wisselcombinatie, inclusief station en perrons, zijn nagenoeg 1:87 weergegeven :)

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 09 oktober 2009, 01:19:18 door Karst Drenth »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8676
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Plan voor de 'Atelierbaan' ( H0 )
« Reactie #7 Gepost op: 09 oktober 2009, 09:14:23 »
Hallo Karst,

Een mooi baanplan! Alleen ik zit nu te kijken naar welk station als voorbeeld gediend heeft... Nog geen flauw idee trouwens. Ik ben alleen benieuwd hoe je het gaat oplossen met een overloopwissel in de overweg, dat zal wel een detail zijn.  :)

Gr. Ronald K
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re:Plan voor de 'Atelierbaan' ( H0 )
« Reactie #8 Gepost op: 09 oktober 2009, 09:27:33 »
Ziet er uit als Marienberg ;)

Erg netjes. Alvast veel succes, maar jou kennende moet dat geen probleem gaan worden.

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4300
    • Gouda in H0
Re:Plan voor de 'Atelierbaan' ( H0 )
« Reactie #9 Gepost op: 09 oktober 2009, 09:35:22 »
Ja, da's het idee zoals je zegt langs de wand met een dubbellaags schaduwstation of misschien wel een 'Zughebewerk' ( vrij naar 'Schiffshebewerk' in Hamm ;) )

Bij Müt hebben ze een mooie paternoster, maar dit zou denk ik niet jouw probleem oplossen...

Misschien zijn enkele modules als verlenging voor op tentonstellingen een optie?

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12331
    • sleutelspoor
Re:Plan voor de 'Atelierbaan' ( H0 )
« Reactie #10 Gepost op: 09 oktober 2009, 13:35:34 »

Misschien zijn enkele modules als verlenging voor op tentonstellingen een optie?

Bernd

Een prakties probleem van de extra modules is meestal, waar laat ik het?
Je hebt er geen notie van hoeveel ruimte dat zo iets in neemt.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Plan voor de 'Atelierbaan' ( H0 )
« Reactie #11 Gepost op: 09 oktober 2009, 22:42:13 »
Hoi,

Ook maar even het schaduw station getekend vanmiddag onder een lange saaie vergadering  ;D ;D :P



Goed, het doel was:

- Keren vanuit elke uitrijrichting van het station
- Pendelen vanuit elke richting van het station
- Doorgaand rondrijden
- Flinke treinlengtes

Ik denk dat het gelukt is, misschien willen de baanplandeskundigen hier er eens een lichtje op werpen ;)

Onheroepelijk zit er 1 overduidelijke keerlus in. Ik denk zelfs twee. Kan me echter niet meer concentreren om het uit te zoeken... WIM !!!  ;D

Tussen BC-BC zit nog een ( of twee ) volle toer in de spiraal.

Net ook nog maar even het sporenplan toch netjes geometrisch gemaakt in de rechterbovenhoek.



... eigenlijk vind ik dit wel net zo mooi....  :-\

Oh ja, het is allemaal Piko A-rail in het ondergrondse.

@ Sobat,

Tja, is inderdaad wel veel opslag, in dit geval zijn de bakken niet zo groot, je zou er zo een tafeltje van kunnen maken ( 122 x 81 cm )

Grtzz,

Karst

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Plan voor de 'Atelierbaan' ( H0 )
« Reactie #12 Gepost op: 09 oktober 2009, 23:22:30 »
Goed, het doel was:

- Keren vanuit elke uitrijrichting van het station
- Pendelen vanuit elke richting van het station
- Doorgaand rondrijden
- Flinke treinlengtes

Ik denk dat het gelukt is, misschien willen de baanplandeskundigen hier er eens een lichtje op werpen ;)
Oh ja, het is allemaal Piko A-rail in het ondergrondse.

Hoi Karst, mega fraai sporenplan wat de werkelijkheid behoorlijk dicht benadert!
Volgens mij heb je al je genoemde doelen voldoende verwezenlijkt, hooguit dat je misschien niet al teveel gelijktijdige treinbewegingen kunt creeeren, maar continue vanuit 3 richtingen aanrijden is ook weinig realistisch :D

Welke rails heb je bovengronds gepland, Roco Line of toch Tillig Elite?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Plan voor de 'Atelierbaan' ( H0 )
« Reactie #13 Gepost op: 09 oktober 2009, 23:29:34 »
Hoi JAB,

Ja,ben er nu al wel redelijk tevreden over. Enige wat ik jammer vind, is dat het allemaal parallel loopt en recht is in het station.... maar ja de werkelijkheid is nu eenmaal niet anders  :-\

Bovengronds uitsluitend Tillig Elite.

Ik denk dat het nog wel meevalt met die treinbewegingen. Er wordt behoorlijk veel afstand afgelegd voordat de wisselstraten van het schaduw station bereikt worden. Zeker als het 1 pendelende en 1 getrokken trein betreft ;)

Grtzz,

Karst

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5197
Re:Plan voor de 'Atelierbaan' ( H0 )
« Reactie #14 Gepost op: 10 oktober 2009, 00:01:40 »
@Karst: heb het sporenplan 1965 er even op nagekeken: ja dit is het wel ongeveer. Toch zou ik het kopspoortje uit 1965 in jouw plan niet direct op een draaischijf laten eindigen. Wat te heftig voor een doorschietende trein. Zou daar dus een rechter wissel in leggen naar de schijf. Verder: benieuwd naar het resultaat. Succes!
Groet, Frank