Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zoekfunctie ? door Gerard
Vandaag om 09:14:37
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Pauldg
Vandaag om 08:58:21
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
  

Auteur Topic: INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'  (gelezen 60736 keer)

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1422
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'
« Gepost op: 08 oktober 2009, 17:48:13 »
beste,

Via deze link

http://www.vonderruhren.de/aachenbahn/seiten/int296.php

zag ik een internationale samenstelling uit 1982 en 1985.

Nu heb ik daar een aantal vragen over.
De rijtuigen van Roco 44772 en 44773 kunnen die door voor de italiaanse rijtuigen?
De zwitserse rijtuigen heb ik nog niet gevonden!! ??? iemand een idee?
En het duitse rijtuig kwam ik op de Roco 44752. Dit is een groen tweede klas rijtuig. Zou er nog een blauwe eerste klas bij kunnen zoals de Roco 44753?

Deze jaren zijn erg moeilijk vind ik om de juiste rijtuigen ervoor te vinden.
Overal vindt je wel Am of Bm maar schijnbaar is het niet alleen maar dat en komt er nog een letter of cijfertje bij.

Tevens kunnen we deze forum topic niet als we een samenstelling hebben gevonden in een archief stoppen met catalogus nummers van de artikelen van de fabrikanten.
zoals dit met de artikelnummers erbij dan. http://www.lrpresse.fr/trains/viewtopic.php?t=25715&postdays=0&postorder=asc&start=735


grt dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1422
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'
« Reactie #1 Gepost op: 09 oktober 2009, 10:35:36 »
Niemand  ???
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8809
  • Hengelooo 1:160
Re:INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'
« Reactie #2 Gepost op: 09 oktober 2009, 10:59:04 »
Jawel, geduld!

De Zwitserse rijtuigen zijn te koop 1:87 van Liliput en/of Jouef. Ik vraag mij af wat Duitse rijtuigen in deze trein te zoeken hadden, de route ging via Luxemburg-Basel.

Ik heb trein 296 op 11 juli 1985 door Eijsden zien komen met de 5542:



Om de exacte samenstelling te kunnen ontcijferen moet ik de plaat opnieuw af laten drukken want dit is naks.

« Laatst bewerkt op: 09 oktober 2009, 11:02:30 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1422
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'
« Reactie #3 Gepost op: 09 oktober 2009, 11:19:13 »
Frank,

Door de luxemburgse spoorwegen gehuurde rijtuigen van de DB?!

dave




DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Zsjoske

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
  • n spoorder
Re:INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'
« Reactie #4 Gepost op: 09 oktober 2009, 11:59:23 »
Hallo Dave,

Misschien heb je wat aan aan deze foto. ( kwaliteit is bagger = foto van foto, heb geen scanner  :P )



Vlgs de cijfers aan de achterzijde v.d. foto in '88 genomen, station Maastricht.

Gr. Jos
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2012, 23:51:56 door Gert van den Heuvel. Reden: Link foto hersteld »
Mvg. Jos
Spoor N - z21 met tab bediening geweldig !

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1422
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'
« Reactie #5 Gepost op: 09 oktober 2009, 12:04:54 »
Top foto is redelijk goed

Meer heb je niet zeker?

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Zsjoske

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
  • n spoorder
Re:INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'
« Reactie #6 Gepost op: 09 oktober 2009, 12:09:30 »
Hallo Dave,

Helaas niet meer foto's

Maarrrr...  waarom krijg ik mijn eigen foto niet te zien en alleen de url, wat heb ik fout gedaan ?

Gr. Jos
Mvg. Jos
Spoor N - z21 met tab bediening geweldig !

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8809
  • Hengelooo 1:160
Re:INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'
« Reactie #7 Gepost op: 09 oktober 2009, 12:15:27 »
Spatie teveel!

Hallo Dave,

Misschien heb je wat aan aan deze foto. ( kwaliteit is bagger = foto van foto, heb geen scanner  :P )



Vlgs de cijfers aan de achterzijde v.d. foto in '88 genomen, station Maastricht.

Gr. Jos
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Zsjoske

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
  • n spoorder
Re:INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'
« Reactie #8 Gepost op: 09 oktober 2009, 12:21:03 »
Heer Poes,

Mijn dank  (y)

Gr. Jos
Mvg. Jos
Spoor N - z21 met tab bediening geweldig !

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re:INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'
« Reactie #9 Gepost op: 09 oktober 2009, 13:34:36 »
Goedenmiddag.

De trein 296/297 was niet zo bijzonderqua samenstelling.
Bestond meestal uit een 2e klas en een 1/2e klas SBB CFF rytuig.
Soms werd deze versterkt met een 2e klas wegmann van de CFL.

In de zomer was er wel een oranje pakwagen van de NMBS.

Vanaf Maastricht werden de rytuigen versterkt met NS rytuigen.

Leuk detail is toen de trein over ging naar 495/496 Maastricht- Basel vv werden de rytuigen in Maastricht gebruikt als versterking van de reguliere IC naar Amsterdam.

Duitse wagens heb ik nooit gezien in deze trein.

Woonde tot 1996 ter hoogte van station Maastricht Randwijck en kon vanaf het zolderraam precies zien wat er langs kwam. 15.21 uur richting Luik en 15.35 uur richting Maastricht.


groetjes Chris 8)
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'
« Reactie #10 Gepost op: 09 oktober 2009, 14:08:19 »
De lengte van de trein was (in Nederland) inderdaad niet zo bijzonder. Wat wel indrukwekkend kon zijn, was het aantal locs voor de trein en de hoeveelheid verschillende kleurstellingen van de rijtuigen. Met deze trein werden regelmatig locs van de werkplaats Maatricht naar Amsterdam gestuurd, 1 of 2 locs in opzending was dan ook niet zo vreemd. Verder hebben er rijtuigen van de NS (net als de locs ook van de werkplaatsMaastricht richting Amsterdam), NMBS, CFL, SNCF, SBB, FS en DB in de trein meegereden, niet allemaal tegelijk overigens. De DB-rijtuigen waren volgens rijtuigen uit de NS/DB-rijtuigen-pool, maar waren uiterlijk gewoon DB-rijtuigen. Het SNCF-rijtuig was een Corail B6D. Kortom, een prima trein voor de modelbouwer!
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1422
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'
« Reactie #11 Gepost op: 09 oktober 2009, 14:16:18 »

Vanaf Maastricht werden de rytuigen versterkt met NS rytuigen.


Welke NS rijtuigen precies. ICR of nog plan E en W.

Let wel we hebben het over de begin jaren 80'

grt dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'
« Reactie #12 Gepost op: 09 oktober 2009, 14:41:39 »
In ieder geval plan E (hieronder de samenstellingen van deze trein die in mijn screensaver zitten, zelf samengesteld op basis van foto's):
1200 (huisstijl)
plan E A (blauw)
SBB D (groen)
SBB AB (groen)
FS B (grijs)
FS AB (roodgrijs)

1100 (huisstijl+botsneus)
1100 (idem)
1300 (gerenoveerd)
SNCF B6D (Corail)
SBB B (Eurofima)
SBB AB (groen)
CFL B (witgroen).

Later werd dit trein D496/D497, daarvan ken ik een foto met:
1300 (gerenoveerd)
SNCF B6D (Corail)
SBB B (groen)
SBB AB (groen)
CFL B (witgroen).
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re:INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'
« Reactie #13 Gepost op: 20 oktober 2009, 15:57:59 »
Wat ik me zover kan herinneren was dat al met ICR.

Toendertijd was de lijn Zandvoort-Maastricht/Heerlen de eerste ic dienst waar deze rytuigen verschenen.
Plan E en W zou ook nog kunnen alleen kan ik me dit niet zo goed herinneren.

groetjes
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Davy Beumer

  • Online Online
  • Berichten: 94
Re:INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'
« Reactie #14 Gepost op: 20 oktober 2009, 17:08:10 »
Wil deze ook al enige tijd in model...

In de huidige Spoorwegjournaal (SJ 171) staat een beschrijving van de "Int Edelweiss", vanaf Luxemburg / Thionville reed deze trein gecombineerd met de D296/297. Daar staat de opmerking bij, dat de geschiedenis van de D296/297 wordt beschreven in de komende Spoorwegjournaal 172.

Als het artikel een beetje gelijk is aan de andere artikelen uit de reeks beschrijvingen, dan zullen we daar veel informatie in vinden over de samenstellingen door de jaren heen.

Voor de Italiaanse bakken kun je overigens ook bij Rivarossi terecht. Die schijnen wel het juiste type UIC-X te hebben met schortbeplating. Catalogusnummers heb ik me nog niet in verdiept.