Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 13:56:44
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door Pauldg
Vandaag om 13:45:27
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hans Reints
Vandaag om 13:15:48
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:03:03
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:42:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:27:17
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
  

Auteur Topic: ÖBB Nightjet in Nederland  (gelezen 6289 keer)

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 345
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: ÖBB Nightjet in Nederland
« Reactie #30 Gepost op: 14 november 2023, 15:50:47 »
Helaas nog steeds met (veel) te weinig slaap coupés.
De dag dat de boeking open ging, kon ik wel de heenreis in een slaapcoupé boeken, terug al niet meer.
Dat handje vol slaapcoupés resulteert in de praktijk in een soort loterij.
Je hebt geluk of je hebt pech.

Nullus

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: ÖBB Nightjet in Nederland
« Reactie #31 Gepost op: 14 november 2023, 16:39:39 »
Reizen met Nightjet is sowieso een loterij. Van de vier keer dat we een slaapplaats hadden geboekt was 1 keer het beloofde slaaprijtuig inderdaad aanwezig, 2 keer moesten we in een vervangend couchetterijtuig uit 1962 (Bcm243 of zoiets) en de vierde keer (afgelopen oktober) kwam het hele Zwitserse deel van de trein niet opdagen in Zürich, mochten we in 2e klas zitrijtuigen een plekje zoeken, maar die waren natuurlijk al vol met gereserveerde plaatsen van anderen. Schrale troost, in Frankfurt 's nachts om 02.00u viel de trein helemaal uit en was het wachten op de eerste ICE naar Nederland. Midden in de nacht de bezittingen moeten bewaken vanwege de zwervers die daar de trein in komen om slapende reizigers te beroven.
Zo wordt treinreizen in de nacht weer avontuurlijk en romantisch. En voor onze hobby extra leuk, want je kan lekker varieëren met ouwe meuk in je treinsamenstellingen..... ;D Plaatje is na aankomst in Zürich op 20 oktober 2023




henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21671
Re: ÖBB Nightjet in Nederland
« Reactie #32 Gepost op: 14 november 2023, 18:44:56 »
Dan hebben wij kennelijk geluk gehad afgelopen juli.





De gereserveerde coupé met douche en toilet was zowaar beschikbaar afgelopen juli.
Sloffen, ontbijtje.  ;D





« Laatst bewerkt op: 14 november 2023, 18:50:34 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: ÖBB Nightjet in Nederland
« Reactie #33 Gepost op: 14 november 2023, 18:57:15 »
Hénk,

Jullie hadden geluk, schrijf je.
Want maar 35 minuten vertraging bij instappen.
 :)
« Laatst bewerkt op: 14 november 2023, 19:00:16 door hrp »
Groet,
      Ronald

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21671
Re: ÖBB Nightjet in Nederland
« Reactie #34 Gepost op: 14 november 2023, 19:27:34 »
Maakt toch geen bal uit. De trein moet toch een paar uur stilstaan en dat is dan maar een half uurtje korter. De volgende ochtend bleek die ene NS-loc te zijn vervangen door een DB-loc aan ieder eind, waren een paar autotransporters aangekoppeld en als ik me goed herinner was ook de rijrichting veranderd. Niks van gemerkt, prima geslapen.

Zijn als die veranderingen aan de trein normaal?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: ÖBB Nightjet in Nederland
« Reactie #35 Gepost op: 14 november 2023, 20:20:08 »
Ja, dat is normaal. Althans, voor de Wenen/Innsbruck. Uit Hamburg komen richting Innsbruck autotransporters mee. Rangeren is in Nürnberg.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 193
Re: ÖBB Nightjet in Nederland
« Reactie #36 Gepost op: 14 november 2023, 20:28:31 »
Reizen met Nightjet is sowieso een loterij. Van de vier keer dat we een slaapplaats hadden geboekt was 1 keer het beloofde slaaprijtuig inderdaad aanwezig, 2 keer moesten we in een vervangend couchetterijtuig uit 1962 (Bcm243 of zoiets) en de vierde keer (afgelopen oktober) kwam het hele Zwitserse deel van de trein niet opdagen in Zürich
Dit probleem beperkt zich naar mijn ervaring vooral tot NJ 402/403 naar Zwitserland. De lig- en slaaprijtuigen voor die trein worden gesteld door RDC, als slaaprijtuig worden AB33s van Oostenrijkse oorsprong gebruikt. Daar zijn er 5 van, voor de dienstuitvoering zijn er 4 nodig, dus 1 reserve. Schijnbaar laat de beschikbaarheid te wensen over, want uitval is al langere tijd met vlagen fors. Vaak rijdt een garnituur dan met maar 1 slaaprijtuig en wordt de 2e vervangen door een ligrijtuig Bcvmz248, maar ook een zitrijtuig heb ik inderdaad al eens gezien. Eerder kwam ook wel een passender vervanging in de vorm van een MUn-slaaprijtuig in de baan, maar die heb ik al lang niet meer gezien.

Voor de NJ 420/421 naar Oostenrijk stellen de ÖBB de garnituur zelf, daar horen WLABmz 72-90 (ex-DB Autozug/CNL 173) in te zitten, die zie je ook op de foto's van Henk. De materieelstelling in die trein is duidelijk betrouwbaarder, een ligrijtuig ter vervanging van een WL heb ik wel eens gezien maar dat komt veel minder vaak voor.
« Laatst bewerkt op: 14 november 2023, 20:44:42 door EN446 »