Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-10-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoorbeurs 13 oktober 2018 in Houten. De voor- en nabeschouwing. door Pauw Gauwes
Vandaag om 14:53:29
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Petertrein81
Vandaag om 14:52:06
Plattform der Kleinserie in Bauma 2018 (Bemo spoor 0m) door Robert_N-Nm
Vandaag om 14:50:47
Boek: treinsamenstellingen in Europa. Nachttreinen in model. door Floris
Vandaag om 14:38:55
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door ingenium
Vandaag om 14:38:39
De 9e Grote Modelspoorexpo LEUVEN 13 en 14 OKTOBER 2018 door Patrick1975
Vandaag om 14:37:35
"De rondreizende goederenwagen" wil weer op bezoek! door NS8714
Vandaag om 14:23:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Gérard Drost
Vandaag om 14:18:04
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 14:08:12
Artitec / REE 1300 de eerste foto' s door Daan!
Vandaag om 14:05:59
Video-ritten maken m.b.v. de BNLS spoorkaart DB door Jelmer
Vandaag om 14:03:07
Voorde dok door iarnrod
Vandaag om 13:53:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 13:49:47
H0 trambaanplan, tweede baan, bouwverslag door Piggelmee
Vandaag om 13:45:31
NS wagen E515 door Sobat Kras
Vandaag om 13:29:09
Heen, En en Weer: de tram. door DE-II
Vandaag om 12:45:21
Roco h0, NS 1200 door Quinzeedied
Vandaag om 12:07:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:06:21
Diederick's N-baan 2,20 x 1,15 door NS264
Vandaag om 12:03:34
Westlandbaan door Frans Peeters
Vandaag om 12:00:37
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Silver Fox 2512
Vandaag om 11:49:19
BMB 00-Modulebaan, Website door Pinkelpa
Vandaag om 11:44:17
Trams van de HTM in 1/87 door skiptram
Vandaag om 11:25:34
Bezetmelding op 1 sectie baan en uitlezen locsnelheid door gvandersel
Vandaag om 11:24:32
Projekt 083-338 door Reinout van Rees
Vandaag om 11:18:44
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door FritsT
Vandaag om 11:16:40
  

Auteur Topic: INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'  (gelezen 33093 keer)

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'
« Gepost op: 08 oktober 2009, 17:48:13 »
beste,

Via deze link

http://www.vonderruhren.de/aachenbahn/seiten/int296.php

zag ik een internationale samenstelling uit 1982 en 1985.

Nu heb ik daar een aantal vragen over.
De rijtuigen van Roco 44772 en 44773 kunnen die door voor de italiaanse rijtuigen?
De zwitserse rijtuigen heb ik nog niet gevonden!! ??? iemand een idee?
En het duitse rijtuig kwam ik op de Roco 44752. Dit is een groen tweede klas rijtuig. Zou er nog een blauwe eerste klas bij kunnen zoals de Roco 44753?

Deze jaren zijn erg moeilijk vind ik om de juiste rijtuigen ervoor te vinden.
Overal vindt je wel Am of Bm maar schijnbaar is het niet alleen maar dat en komt er nog een letter of cijfertje bij.

Tevens kunnen we deze forum topic niet als we een samenstelling hebben gevonden in een archief stoppen met catalogus nummers van de artikelen van de fabrikanten.
zoals dit met de artikelnummers erbij dan. http://www.lrpresse.fr/trains/viewtopic.php?t=25715&postdays=0&postorder=asc&start=735


grt dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'
« Reactie #1 Gepost op: 09 oktober 2009, 10:35:36 »
Niemand  ???
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Mispoes

  • Huiskat van BNLS en vriend van de Biljettencentrale
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
  • Wer fährt denn da noch Märklin...
Re:INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'
« Reactie #2 Gepost op: 09 oktober 2009, 10:59:04 »
Jawel, geduld!

De Zwitserse rijtuigen zijn te koop 1:87 van Liliput en/of Jouef. Ik vraag mij af wat Duitse rijtuigen in deze trein te zoeken hadden, de route ging via Luxemburg-Basel.

Ik heb trein 296 op 11 juli 1985 door Eijsden zien komen met de 5542:



Om de exacte samenstelling te kunnen ontcijferen moet ik de plaat opnieuw af laten drukken want dit is naks.

« Laatst bewerkt op: 09 oktober 2009, 11:02:30 door Mispoes »
Sent from my schIldPad with BlaBlatalk

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'
« Reactie #3 Gepost op: 09 oktober 2009, 11:19:13 »
Frank,

Door de luxemburgse spoorwegen gehuurde rijtuigen van de DB?!

dave




DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Zsjoske

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
  • Yep Nul-lert en weer n spoorder
Re:INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'
« Reactie #4 Gepost op: 09 oktober 2009, 11:59:23 »
Hallo Dave,

Misschien heb je wat aan aan deze foto. ( kwaliteit is bagger = foto van foto, heb geen scanner  :P )



Vlgs de cijfers aan de achterzijde v.d. foto in '88 genomen, station Maastricht.

Gr. Jos
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2012, 23:51:56 door Gert van den Heuvel »
Spoor Nul - Lenz - LH 90
Die helaas wegens plaatsgebrek toch weer terug gaat naar N

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'
« Reactie #5 Gepost op: 09 oktober 2009, 12:04:54 »
Top foto is redelijk goed

Meer heb je niet zeker?

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Zsjoske

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
  • Yep Nul-lert en weer n spoorder
Re:INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'
« Reactie #6 Gepost op: 09 oktober 2009, 12:09:30 »
Hallo Dave,

Helaas niet meer foto's

Maarrrr...  waarom krijg ik mijn eigen foto niet te zien en alleen de url, wat heb ik fout gedaan ?

Gr. Jos
Spoor Nul - Lenz - LH 90
Die helaas wegens plaatsgebrek toch weer terug gaat naar N

Mispoes

  • Huiskat van BNLS en vriend van de Biljettencentrale
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
  • Wer fährt denn da noch Märklin...
Re:INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'
« Reactie #7 Gepost op: 09 oktober 2009, 12:15:27 »
Spatie teveel!

Hallo Dave,

Misschien heb je wat aan aan deze foto. ( kwaliteit is bagger = foto van foto, heb geen scanner  :P )



Vlgs de cijfers aan de achterzijde v.d. foto in '88 genomen, station Maastricht.

Gr. Jos
Sent from my schIldPad with BlaBlatalk

Zsjoske

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
  • Yep Nul-lert en weer n spoorder
Re:INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'
« Reactie #8 Gepost op: 09 oktober 2009, 12:21:03 »
Heer Poes,

Mijn dank  (y)

Gr. Jos
Spoor Nul - Lenz - LH 90
Die helaas wegens plaatsgebrek toch weer terug gaat naar N

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1328
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re:INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'
« Reactie #9 Gepost op: 09 oktober 2009, 13:34:36 »
Goedenmiddag.

De trein 296/297 was niet zo bijzonderqua samenstelling.
Bestond meestal uit een 2e klas en een 1/2e klas SBB CFF rytuig.
Soms werd deze versterkt met een 2e klas wegmann van de CFL.

In de zomer was er wel een oranje pakwagen van de NMBS.

Vanaf Maastricht werden de rytuigen versterkt met NS rytuigen.

Leuk detail is toen de trein over ging naar 495/496 Maastricht- Basel vv werden de rytuigen in Maastricht gebruikt als versterking van de reguliere IC naar Amsterdam.

Duitse wagens heb ik nooit gezien in deze trein.

Woonde tot 1996 ter hoogte van station Maastricht Randwijck en kon vanaf het zolderraam precies zien wat er langs kwam. 15.21 uur richting Luik en 15.35 uur richting Maastricht.


groetjes Chris 8)
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 975
Re:INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'
« Reactie #10 Gepost op: 09 oktober 2009, 14:08:19 »
De lengte van de trein was (in Nederland) inderdaad niet zo bijzonder. Wat wel indrukwekkend kon zijn, was het aantal locs voor de trein en de hoeveelheid verschillende kleurstellingen van de rijtuigen. Met deze trein werden regelmatig locs van de werkplaats Maatricht naar Amsterdam gestuurd, 1 of 2 locs in opzending was dan ook niet zo vreemd. Verder hebben er rijtuigen van de NS (net als de locs ook van de werkplaatsMaastricht richting Amsterdam), NMBS, CFL, SNCF, SBB, FS en DB in de trein meegereden, niet allemaal tegelijk overigens. De DB-rijtuigen waren volgens rijtuigen uit de NS/DB-rijtuigen-pool, maar waren uiterlijk gewoon DB-rijtuigen. Het SNCF-rijtuig was een Corail B6D. Kortom, een prima trein voor de modelbouwer!
Gezocht: (kopieën van) NS VPM's en VRM's en DB ZP AR's, ZP BR's en ZP CR's voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,56271

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'
« Reactie #11 Gepost op: 09 oktober 2009, 14:16:18 »

Vanaf Maastricht werden de rytuigen versterkt met NS rytuigen.


Welke NS rijtuigen precies. ICR of nog plan E en W.

Let wel we hebben het over de begin jaren 80'

grt dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 975
Re:INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'
« Reactie #12 Gepost op: 09 oktober 2009, 14:41:39 »
In ieder geval plan E (hieronder de samenstellingen van deze trein die in mijn screensaver zitten, zelf samengesteld op basis van foto's):
1200 (huisstijl)
plan E A (blauw)
SBB D (groen)
SBB AB (groen)
FS B (grijs)
FS AB (roodgrijs)

1100 (huisstijl+botsneus)
1100 (idem)
1300 (gerenoveerd)
SNCF B6D (Corail)
SBB B (Eurofima)
SBB AB (groen)
CFL B (witgroen).

Later werd dit trein D496/D497, daarvan ken ik een foto met:
1300 (gerenoveerd)
SNCF B6D (Corail)
SBB B (groen)
SBB AB (groen)
CFL B (witgroen).
Gezocht: (kopieën van) NS VPM's en VRM's en DB ZP AR's, ZP BR's en ZP CR's voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,56271

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1328
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re:INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'
« Reactie #13 Gepost op: 20 oktober 2009, 15:57:59 »
Wat ik me zover kan herinneren was dat al met ICR.

Toendertijd was de lijn Zandvoort-Maastricht/Heerlen de eerste ic dienst waar deze rytuigen verschenen.
Plan E en W zou ook nog kunnen alleen kan ik me dit niet zo goed herinneren.

groetjes
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Davy Beumer

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
Re:INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'
« Reactie #14 Gepost op: 20 oktober 2009, 17:08:10 »
Wil deze ook al enige tijd in model...

In de huidige Spoorwegjournaal (SJ 171) staat een beschrijving van de "Int Edelweiss", vanaf Luxemburg / Thionville reed deze trein gecombineerd met de D296/297. Daar staat de opmerking bij, dat de geschiedenis van de D296/297 wordt beschreven in de komende Spoorwegjournaal 172.

Als het artikel een beetje gelijk is aan de andere artikelen uit de reeks beschrijvingen, dan zullen we daar veel informatie in vinden over de samenstellingen door de jaren heen.

Voor de Italiaanse bakken kun je overigens ook bij Rivarossi terecht. Die schijnen wel het juiste type UIC-X te hebben met schortbeplating. Catalogusnummers heb ik me nog niet in verdiept.