Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'  (gelezen 60745 keer)

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1422
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'
« Gepost op: 08 oktober 2009, 17:48:13 »
beste,

Via deze link

http://www.vonderruhren.de/aachenbahn/seiten/int296.php

zag ik een internationale samenstelling uit 1982 en 1985.

Nu heb ik daar een aantal vragen over.
De rijtuigen van Roco 44772 en 44773 kunnen die door voor de italiaanse rijtuigen?
De zwitserse rijtuigen heb ik nog niet gevonden!! ??? iemand een idee?
En het duitse rijtuig kwam ik op de Roco 44752. Dit is een groen tweede klas rijtuig. Zou er nog een blauwe eerste klas bij kunnen zoals de Roco 44753?

Deze jaren zijn erg moeilijk vind ik om de juiste rijtuigen ervoor te vinden.
Overal vindt je wel Am of Bm maar schijnbaar is het niet alleen maar dat en komt er nog een letter of cijfertje bij.

Tevens kunnen we deze forum topic niet als we een samenstelling hebben gevonden in een archief stoppen met catalogus nummers van de artikelen van de fabrikanten.
zoals dit met de artikelnummers erbij dan. http://www.lrpresse.fr/trains/viewtopic.php?t=25715&postdays=0&postorder=asc&start=735


grt dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1422
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'
« Reactie #1 Gepost op: 09 oktober 2009, 10:35:36 »
Niemand  ???
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8809
  • Hengelooo 1:160
Re:INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'
« Reactie #2 Gepost op: 09 oktober 2009, 10:59:04 »
Jawel, geduld!

De Zwitserse rijtuigen zijn te koop 1:87 van Liliput en/of Jouef. Ik vraag mij af wat Duitse rijtuigen in deze trein te zoeken hadden, de route ging via Luxemburg-Basel.

Ik heb trein 296 op 11 juli 1985 door Eijsden zien komen met de 5542:



Om de exacte samenstelling te kunnen ontcijferen moet ik de plaat opnieuw af laten drukken want dit is naks.

« Laatst bewerkt op: 09 oktober 2009, 11:02:30 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1422
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'
« Reactie #3 Gepost op: 09 oktober 2009, 11:19:13 »
Frank,

Door de luxemburgse spoorwegen gehuurde rijtuigen van de DB?!

dave




DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Zsjoske

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
  • n spoorder
Re:INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'
« Reactie #4 Gepost op: 09 oktober 2009, 11:59:23 »
Hallo Dave,

Misschien heb je wat aan aan deze foto. ( kwaliteit is bagger = foto van foto, heb geen scanner  :P )



Vlgs de cijfers aan de achterzijde v.d. foto in '88 genomen, station Maastricht.

Gr. Jos
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2012, 23:51:56 door Gert van den Heuvel. Reden: Link foto hersteld »
Mvg. Jos
Spoor N - z21 met tab bediening geweldig !

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1422
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'
« Reactie #5 Gepost op: 09 oktober 2009, 12:04:54 »
Top foto is redelijk goed

Meer heb je niet zeker?

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Zsjoske

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
  • n spoorder
Re:INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'
« Reactie #6 Gepost op: 09 oktober 2009, 12:09:30 »
Hallo Dave,

Helaas niet meer foto's

Maarrrr...  waarom krijg ik mijn eigen foto niet te zien en alleen de url, wat heb ik fout gedaan ?

Gr. Jos
Mvg. Jos
Spoor N - z21 met tab bediening geweldig !

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8809
  • Hengelooo 1:160
Re:INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'
« Reactie #7 Gepost op: 09 oktober 2009, 12:15:27 »
Spatie teveel!

Hallo Dave,

Misschien heb je wat aan aan deze foto. ( kwaliteit is bagger = foto van foto, heb geen scanner  :P )



Vlgs de cijfers aan de achterzijde v.d. foto in '88 genomen, station Maastricht.

Gr. Jos
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Zsjoske

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
  • n spoorder
Re:INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'
« Reactie #8 Gepost op: 09 oktober 2009, 12:21:03 »
Heer Poes,

Mijn dank  (y)

Gr. Jos
Mvg. Jos
Spoor N - z21 met tab bediening geweldig !

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re:INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'
« Reactie #9 Gepost op: 09 oktober 2009, 13:34:36 »
Goedenmiddag.

De trein 296/297 was niet zo bijzonderqua samenstelling.
Bestond meestal uit een 2e klas en een 1/2e klas SBB CFF rytuig.
Soms werd deze versterkt met een 2e klas wegmann van de CFL.

In de zomer was er wel een oranje pakwagen van de NMBS.

Vanaf Maastricht werden de rytuigen versterkt met NS rytuigen.

Leuk detail is toen de trein over ging naar 495/496 Maastricht- Basel vv werden de rytuigen in Maastricht gebruikt als versterking van de reguliere IC naar Amsterdam.

Duitse wagens heb ik nooit gezien in deze trein.

Woonde tot 1996 ter hoogte van station Maastricht Randwijck en kon vanaf het zolderraam precies zien wat er langs kwam. 15.21 uur richting Luik en 15.35 uur richting Maastricht.


groetjes Chris 8)
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'
« Reactie #10 Gepost op: 09 oktober 2009, 14:08:19 »
De lengte van de trein was (in Nederland) inderdaad niet zo bijzonder. Wat wel indrukwekkend kon zijn, was het aantal locs voor de trein en de hoeveelheid verschillende kleurstellingen van de rijtuigen. Met deze trein werden regelmatig locs van de werkplaats Maatricht naar Amsterdam gestuurd, 1 of 2 locs in opzending was dan ook niet zo vreemd. Verder hebben er rijtuigen van de NS (net als de locs ook van de werkplaatsMaastricht richting Amsterdam), NMBS, CFL, SNCF, SBB, FS en DB in de trein meegereden, niet allemaal tegelijk overigens. De DB-rijtuigen waren volgens rijtuigen uit de NS/DB-rijtuigen-pool, maar waren uiterlijk gewoon DB-rijtuigen. Het SNCF-rijtuig was een Corail B6D. Kortom, een prima trein voor de modelbouwer!
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1422
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'
« Reactie #11 Gepost op: 09 oktober 2009, 14:16:18 »

Vanaf Maastricht werden de rytuigen versterkt met NS rytuigen.


Welke NS rijtuigen precies. ICR of nog plan E en W.

Let wel we hebben het over de begin jaren 80'

grt dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'
« Reactie #12 Gepost op: 09 oktober 2009, 14:41:39 »
In ieder geval plan E (hieronder de samenstellingen van deze trein die in mijn screensaver zitten, zelf samengesteld op basis van foto's):
1200 (huisstijl)
plan E A (blauw)
SBB D (groen)
SBB AB (groen)
FS B (grijs)
FS AB (roodgrijs)

1100 (huisstijl+botsneus)
1100 (idem)
1300 (gerenoveerd)
SNCF B6D (Corail)
SBB B (Eurofima)
SBB AB (groen)
CFL B (witgroen).

Later werd dit trein D496/D497, daarvan ken ik een foto met:
1300 (gerenoveerd)
SNCF B6D (Corail)
SBB B (groen)
SBB AB (groen)
CFL B (witgroen).
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re:INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'
« Reactie #13 Gepost op: 20 oktober 2009, 15:57:59 »
Wat ik me zover kan herinneren was dat al met ICR.

Toendertijd was de lijn Zandvoort-Maastricht/Heerlen de eerste ic dienst waar deze rytuigen verschenen.
Plan E en W zou ook nog kunnen alleen kan ik me dit niet zo goed herinneren.

groetjes
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Davy Beumer

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re:INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'
« Reactie #14 Gepost op: 20 oktober 2009, 17:08:10 »
Wil deze ook al enige tijd in model...

In de huidige Spoorwegjournaal (SJ 171) staat een beschrijving van de "Int Edelweiss", vanaf Luxemburg / Thionville reed deze trein gecombineerd met de D296/297. Daar staat de opmerking bij, dat de geschiedenis van de D296/297 wordt beschreven in de komende Spoorwegjournaal 172.

Als het artikel een beetje gelijk is aan de andere artikelen uit de reeks beschrijvingen, dan zullen we daar veel informatie in vinden over de samenstellingen door de jaren heen.

Voor de Italiaanse bakken kun je overigens ook bij Rivarossi terecht. Die schijnen wel het juiste type UIC-X te hebben met schortbeplating. Catalogusnummers heb ik me nog niet in verdiept.