Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelwensen 2026 door marco
Vandaag om 23:01:15
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 22:57:29
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 22:51:02
Even voorstellen Niels uit Den Haag door RallyAstra
Vandaag om 22:47:57
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:43:54
Roco 42616 door Ronald69
Vandaag om 22:38:20
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 21:42:58
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 21:32:35
Yamorc 7001 dood door Reinout van Rees
Vandaag om 21:16:47
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door bellejt
Vandaag om 21:05:38
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 20:31:55
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door ruudns
Vandaag om 20:03:34
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 19:32:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 19:00:51
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Ronald Halma
Vandaag om 18:27:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:16:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:51:59
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:11
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
Vandaag om 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 15:52:36
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
Vandaag om 14:51:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
Vandaag om 14:14:55
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:58:11
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door gdh
Vandaag om 12:16:48
  

Auteur Topic: Eurostar op drieRail?  (gelezen 2687 keer)

Sikkeman

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Eurostar op drieRail?
« Gepost op: 02 October 2009, 14:49:40 »
Hallo allemaal,

Op een cabinerit DVD vanuit de Eurostar richting Engeland zag ik dat de Eurostar in Engeland overgaat op drierail want ik mis ineens de bovenleiding. Is dat nog steeds zo en blijft dat zo of is er in die tussentijd ook een HSL gebouwd?

Groet,

Kees

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2791
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:Eurostar op drieRail?
« Reactie #1 Gepost op: 02 October 2009, 15:42:38 »
Als het goed is is er in 2007 of 2008 een Hoge Snelheids lijn gereed gekomen tussen de tunnel en Londen. :)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Bastiaan

  • Steeds-maar-niet-beginner
  • Offline Offline
  • Berichten: 210
    • Trapho
Re:Eurostar op drieRail?
« Reactie #2 Gepost op: 02 October 2009, 16:21:25 »
De Eurostar heeft inderdaad tot 2003 volledig gebruik moeten maken van normale spoorlijnen met een maximum snelheid van 160 km/u tussen het overige verkeer door. London Waterloo was toen het eindpunt. In 2003 is de eerste fase van de nieuwe High Speed 1 / Channel Tunnel Rail Link (CTRL) gereed gekomen. De meer omvangrijke tweede fase bestaat onder anderen uit een lange tunnel door het noorden van London en de grondige verbouwing en uitbreiding van St. Pancras station. Dit is eind 2007 gereed gekomen. Sindsdien maakt de Eurostar alleen nog maar gebruik van de hogesnelheidslijn.
De normale spoorlijnen in Zuid-Engeland zijn alleen voorzien van derde rail. De Eurostar had hier dus ook speciale stroomafnemers, maar sinds de CTRL volledig in gebruik is zijn deze stroomafnemers niet meer nodig en dus niet meer aanwezig.
« Laatst bewerkt op: 02 October 2009, 16:24:52 door Bastiaan »

Sikkeman

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re:Eurostar op drieRail?
« Reactie #3 Gepost op: 02 October 2009, 16:27:36 »
Helemaal duidelijk. Bedankt!!  :)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27073
    • Pagina van klaas
Re:Eurostar op drieRail?
« Reactie #4 Gepost op: 02 October 2009, 17:24:18 »
Ik heb tijdens mijn fietstochten in Engeland beide varianten meegemaakt.
Het grappige was dat de Eurostar op derde rail langzamer reed dan de locale boemeltjes die op dezelfde lijn reden.
Naar mijn inschatting was de snelheid maar 50 km/u. De derde rail kon gewoon niet genoeg vermogen leveren om zo'n lange trein harder te laten rijden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bastiaan

  • Steeds-maar-niet-beginner
  • Offline Offline
  • Berichten: 210
    • Trapho
Re:Eurostar op drieRail?
« Reactie #5 Gepost op: 02 October 2009, 20:58:53 »
Zat die Eurostar niet gewoon achter een stoptrein? Hij moet gewoon 160 km/u kunnen halen op derde rail, maar als er een stopper voor zit lukt dat natuurlijk niet.

Bewijs :)
« Laatst bewerkt op: 02 October 2009, 21:12:35 door Bastiaan »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27073
    • Pagina van klaas
Re:Eurostar op drieRail?
« Reactie #6 Gepost op: 02 October 2009, 22:00:20 »
Opmerkelijk. Ik heb ze heel wat zien rijden, maar zo snel als in dat filmpje heb ik nooit meegemaakt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.