Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 23:36:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
Vandaag om 23:16:30
Conrat door hmmglaser
Vandaag om 23:14:15
tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
Vandaag om 22:56:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:51:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 22:47:52
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 22:47:34
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
Vandaag om 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
  

Auteur Topic: Eurostar op drieRail?  (gelezen 2643 keer)

Sikkeman

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Eurostar op drieRail?
« Gepost op: 02 October 2009, 14:49:40 »
Hallo allemaal,

Op een cabinerit DVD vanuit de Eurostar richting Engeland zag ik dat de Eurostar in Engeland overgaat op drierail want ik mis ineens de bovenleiding. Is dat nog steeds zo en blijft dat zo of is er in die tussentijd ook een HSL gebouwd?

Groet,

Kees

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2790
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:Eurostar op drieRail?
« Reactie #1 Gepost op: 02 October 2009, 15:42:38 »
Als het goed is is er in 2007 of 2008 een Hoge Snelheids lijn gereed gekomen tussen de tunnel en Londen. :)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Bastiaan

  • Steeds-maar-niet-beginner
  • Offline Offline
  • Berichten: 210
    • Trapho
Re:Eurostar op drieRail?
« Reactie #2 Gepost op: 02 October 2009, 16:21:25 »
De Eurostar heeft inderdaad tot 2003 volledig gebruik moeten maken van normale spoorlijnen met een maximum snelheid van 160 km/u tussen het overige verkeer door. London Waterloo was toen het eindpunt. In 2003 is de eerste fase van de nieuwe High Speed 1 / Channel Tunnel Rail Link (CTRL) gereed gekomen. De meer omvangrijke tweede fase bestaat onder anderen uit een lange tunnel door het noorden van London en de grondige verbouwing en uitbreiding van St. Pancras station. Dit is eind 2007 gereed gekomen. Sindsdien maakt de Eurostar alleen nog maar gebruik van de hogesnelheidslijn.
De normale spoorlijnen in Zuid-Engeland zijn alleen voorzien van derde rail. De Eurostar had hier dus ook speciale stroomafnemers, maar sinds de CTRL volledig in gebruik is zijn deze stroomafnemers niet meer nodig en dus niet meer aanwezig.
« Laatst bewerkt op: 02 October 2009, 16:24:52 door Bastiaan »

Sikkeman

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re:Eurostar op drieRail?
« Reactie #3 Gepost op: 02 October 2009, 16:27:36 »
Helemaal duidelijk. Bedankt!!  :)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re:Eurostar op drieRail?
« Reactie #4 Gepost op: 02 October 2009, 17:24:18 »
Ik heb tijdens mijn fietstochten in Engeland beide varianten meegemaakt.
Het grappige was dat de Eurostar op derde rail langzamer reed dan de locale boemeltjes die op dezelfde lijn reden.
Naar mijn inschatting was de snelheid maar 50 km/u. De derde rail kon gewoon niet genoeg vermogen leveren om zo'n lange trein harder te laten rijden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bastiaan

  • Steeds-maar-niet-beginner
  • Offline Offline
  • Berichten: 210
    • Trapho
Re:Eurostar op drieRail?
« Reactie #5 Gepost op: 02 October 2009, 20:58:53 »
Zat die Eurostar niet gewoon achter een stoptrein? Hij moet gewoon 160 km/u kunnen halen op derde rail, maar als er een stopper voor zit lukt dat natuurlijk niet.

Bewijs :)
« Laatst bewerkt op: 02 October 2009, 21:12:35 door Bastiaan »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re:Eurostar op drieRail?
« Reactie #6 Gepost op: 02 October 2009, 22:00:20 »
Opmerkelijk. Ik heb ze heel wat zien rijden, maar zo snel als in dat filmpje heb ik nooit meegemaakt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.