Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
Vandaag om 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
  

Auteur Topic: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam  (gelezen 384956 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #885 Gepost op: 17 november 2020, 18:01:06 »
 (y)

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #886 Gepost op: 17 november 2020, 18:29:34 »
Is erg mooi geworden Ronald, je kunt in ieder geval trots zijn op je werk.
Als straks de omgeving bijgewerkt is dan heb je er wel weer een bijzonder stukje bij op je baan. (y)
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #887 Gepost op: 17 november 2020, 18:56:41 »
Hi Ronald,

Leuk hoor.

groet
Harald

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #888 Gepost op: 01 december 2020, 17:04:48 »
Een volgend idee verder uitwerken ... een afscheiding maken.

Om het terrein af te sluiten ga ik een schutting van betondelen fabriceren. Eerst een proefopstelling maken. Eens kijken of het idee gaat werken. Dus even wat "knippen en plakken" en dan op de plaats zetten.

Poggendam-2020-049

Na de mockuptest is het uitwerken van het idee. Het idee is om met styreen en wat dun MDF aan de gang te gaan. Ik had ook voor karton of zo kunnen kiezen. Dit had ik sowieso liggen en denk dat ik daar wel mee uit de voeten kan. Styreen voor het H-profiel waar de betondelen in vallen. Het betondeel gaat bestaan uit MDF met een dikte van 2mm. Na het uittekenen en snijden van de onderdelen is het kijken of het idee gaat werken.

Poggendam-2020-050

In de fundering worden de H-profielen gelijmd. Tussen de H-profielen komen de delen. Deze nog even los om te kijken of het allemaal past. Na het passen wordt alles pas definitief.

Poggendam-2020-051

Poggendam-2020-052

Na het tijdelijk in elkaar zetten even plaatsen op de baan om te zien of het okee is. Daarna kan de boel definitief gemaakt worden.

Poggendam-2020-054

Poggendam-2020-053

Het lijkt niet onaardig. De dikte valt ook niet op. Valt mij niet tegen. Mogelijk zelfs iets te iel. Mooi verder met het schilderwerk e.d. Mogelijk nog wat "stukken uit het beton vijlen zodat het niet te strak is.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1350
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #889 Gepost op: 02 december 2020, 15:20:58 »
Mooi gedaan zo, de schutting kom je nogal regelmatig tegen in de wat oudere wijken van een gemiddelde in de Benelux maar ook daarbuiten .
Details die je maakt ,daar leert iedereen van , genoeg inspiratie voor mij en voor anderen .

Groet Reeks 77

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22194
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #890 Gepost op: 02 december 2020, 16:27:43 »
Alweer lekker creatief bezig  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #891 Gepost op: 14 december 2020, 20:52:58 »
Weer een stukje verder met de schutting.

Na de passing is het schilderen van de constructie. Alles uit elkaar halen en schilderen. Gewoon weer met de verf van modelmaster aan de gang.

Poggendam-2020-055

Poggendam-2020-056

De delen worden met een lichte dubbelzijdig tape tijdelijk vast gezet op de mat. Dan schuift het niet zo. Daarna de staanders in een roestkleurtje schilderen. Na de ene kant van de delen ook de andere kant schilderen. Daarna is het weer in elkaar zetten van de schutting.

Poggendam-2020-057

Na wat prutsen kom je op dit resultaat uit:

Poggendam-2020-058

Poggendam-2020-059

Nu kunnen we de schuttingen verder afwerken. Wat verweren mogelijk nog wat schilderen. Later plaatsen maar. Zo rustig doorgaan.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2206
  • Duitsland TP III
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #892 Gepost op: 14 december 2020, 23:30:50 »
Netjes Ronald.  (y)
Grt, Ronald.

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3179
  • Einzelganger
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #893 Gepost op: 15 december 2020, 13:04:00 »
Waar ken ik die potjes toch van ...?  ::)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #894 Gepost op: 15 december 2020, 13:12:35 »
 ;D ;D

Netjes, broeder! :)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #895 Gepost op: 15 december 2020, 13:47:45 »
Tijdens de lunch dit draadje eens bijgelezen. Mooi bezig, meneer Koerts!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #896 Gepost op: 15 december 2020, 16:55:32 »
Ziet er goed uit.
Wellicht proberen sommige erg krom lopende exemplaren in de schutting nog wat rechter te krijgen ?
Je maakt er deze reis in elk geen potje van  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #897 Gepost op: 15 december 2020, 17:38:23 »
Dank!  (y)

Die plankjes recht krijgen is geen enkel probleem. Ze zijn niet krom  :)  Dat is een kwestie van draaien. Ze zitten nog los. Ga mogelijk nog iets aan de kleuren doen. Dan mogen ze er weer uit. Vind het ansich niet slecht uitzien zo een beetje "verspringend".   :)

Waar ken ik die potjes toch van ...?  ::)

Ja goed of niet  ;D Ik heb er nog een aantal  ;D ;D
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #898 Gepost op: 28 december 2020, 20:21:18 »
Een dingetje dat al een tijdje op de lijst stond. Het aanpassen van de voedingsbak. Kerstvakantie is begonnen... Vaak voor mij is dat het moment om wat te doen :D

Ik wil graag de z21 / multimaus ook op de voedingsbak hebben. Het is een oude PC-voeding. Die levert vooral 3,3 volt, 5 volt en 12 volt als uitgangsspanning. Ik maak nu gebruik van 3 lijnen voor 12 volt. Namelijk Witte ledstrips, RGB-strips en de hulpspanning onder de baan. In de huidige opzet heb ik de voeding bij de centrales apart zitten van de hulpspanning. Met de standaard 4 polige XLR-stekker wordt deze wel op het blok van de centrale gebracht.  De twee extra pinnen zijn dus nog vrij. Een mogleijkheid om een gelijkspanning op te zetten voor de z21 (en eventueel ook voor de multimaus). Deze heeft een gelijkspanning van ongeveer 17 tot 18 volt nodig. Met een DC Boost Step up Converter moet het wel lukken. Deze brengt de spanning omhoog naar de gewenste 17 volt. Ik tap hem af van de 5 volt lijn. Dan wordt deze lijn ook nog wat zwaarder belast dan wat meters en ledjes. De z21 heeft een versterker met een maximaal vermogen van 3A dat kan deze DC-DC Boost converter leveren. Voor centrales als de IB, Lenz is dit niet echt een oplossing. deze hebben wisselspanning nodig. De multimaus (versterker 10764 / 10761) zou wel moeten kunnen maar dan belast je de gelijkrichtersdiodes wel behoorlijk aan "een zijde". Al heeft Roco bij de laatste startsetjes van de multimaus een 18 volt gelijkspanning meegeleverd.

RK-poggendam-2020-060

De nieuwe (links) en oude deksel naast elkaar. Ik hoef alleen maar de deksel te vervangen. Dat scheelt weer wat werk. De deksel zit met een paar schroefjes vast.

RK-poggendam-2020-061

RK-poggendam-2020-062

Dan is het overzetten van alle metertjes, ledjes en schakelaars. 1 nieuwe meter, schakelaar en wat ledjes bij plaatsen.  Een extra schakelaar met de keuze van 12 volt of 17 volt op de uitgang. Mocht het ooit nog nodig zijn dan kan er naar 12 volt geschakeld worden.

RK-poggendam-2020-063

De DC-DC Step up Converter krijgt ook een plekje onder de deksel. Even afstellen op 17 volt uitgangsspanning en dan kan de deksel weer geplaatst worden. Dan is het nog even een kleine aanpassing bij de z21 maken. Een schakelaar met de keuze tussen "eigen voeding" en voeding via de centrale bak.

RK-poggendam-2020-064

Dan de test voor de z21. De ingangsspanning is iets van 5 volt voor de DC-DC Step up-printje. De app geeft netjes 17,0 - 17,1 volt op de baan aan. De treintjes rijden goed. Het is wel aardig om te zien dat het amperage behoorlijk kan fluctueren met wat er rijdt. In rust met 4 treintjes is het iets van 0,50A. Met twee of 3 treintjes (sound en oude meuk) gaat het aardig omhoog richting de 2A. Nu zullen de Chinese meters ook niet echt super betrouwbaar zijn. Het geeft een aardig beeld.

De adapter van de z21 kan worden opgeborgen. Scheelt weer een kabel naar de baan en een adapter. :)

Op naar de volgende klus.... De schutting afmaken :)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #899 Gepost op: 01 januari 2021, 20:13:40 »
Vandaag de test met de voedingsbak gehad. Mijn neefje en nichtje op bezoek geweest. Ieder jaar is het rond deze tijd zaak voor mij dat de baan kan werken. Mijn neefjes en nichtjes komen vaak aan in deze dagen. Dus dan willen ze naar boven. Lekker rijden / spelen met de baan. Zo ook vandaag. De voedingsbak heeft zich goed gehouden. Alles werkte mooi.

Het neefje van 8 kan nu zelfstandig met de Multimaus de wissels goed zetten. Ook de diverse verlichtingsonderdelen gaan uit en aan. De verlichting boven de baan gaat dan op "nachtstand". En na een tijdje gaat de verlichting boven de baan weer op normaal. Dan worden alle lampen uitgezet. Zuslief heeft de Piko BR220 met sound als favoriet uitgekozen. De toeter en omroepbericht zijn favoriet  ;D Ook lekker zelf bezig met de multimaus (afstandbediening zoals ze zelf zegt) Zo zijn ze toch wel in totaal 2 uur aan het rijden geweest. Goed, oom Ronald laat ze dan niet alleen en Pa komt dan ook nog even kijken hoe dat allemaal gaat. Ze wilden niet meer naar huis... het was zo leuk vandaag!

Nu maar weer eens verder met wat werk aan de baan. Neefje en Nichtje willen graag dat de volgende keer het station klaar is.  ::) Dan kunnen de mensen ook normaal uitstappen  ;D

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!