Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
booster vraag door Dave.......
Vandaag om 12:02:14
Met welke tang knip je verenstaal? door hervé
Vandaag om 11:56:55
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door Treinbestuurder
Vandaag om 11:36:37
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 10:31:47
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:25:34
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Karben
Vandaag om 09:57:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02

Poll

Bent u lid van een modelspoorvereniging?

ja
53 (35.6%)
nee (en ook niet van plan)
72 (48.3%)
nee (maar ik overweeg het wel)
22 (14.8%)
nee (ik ben nog te jong)
2 (1.3%)

Totaal aantal stemmen: 137

Auteur Topic: Wie is er eigenlijk lid van een Modelbouw vereniging?  (gelezen 15782 keer)

nederbelg

• Offline Offline
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Wie is er eigenlijk lid van een Modelbouw vereniging?
« Reactie #45 Gepost op: 22 November 2006, 14:29:31 »
Beste,

Ik ben zeker lid van een club sterker nog ben er bestuurslid van. Ja er wordt gedronken, geouwehoerd, gelachen en gewerkt op de club. Maar onze club heeft geen verplichtingen als je lid bent. jongste lid is 2 maanden en de oudste is 85 jaar. Als er geen drinkers zijn is er geen omzet om nieuwe spullen te kopen voor de gene die willen werken. Als er niet gelachen wordt komt er minder volk omdat het niet gezellig is. Als niks mag en alles moet komt er ook niemand. Dus ons motto die gene willen werken laat ze werken en die gene komen om een babbel te slaan laat ze babbelen. Daarbij regelen we diversen keren uitstapjes (32 man met de bus naar köln geweest) op een jaar.
Helaas voor sommige hebben we onze baan digitaal moeten maken ipv analoog. Maar dat noem ik meegaan in de tijd. Dat hou je niet tegen. Er zijn er een paar niet meer komen opdagen maar er zijn er driedubbel aantal voor teruggekomen. Ik heb zo'n vermoeden dat er teveel (ik noem het maar ex militairen (strepen)) in een clubs zitten. Veel te veel de regeltjes naleven.

Dave

bestuurslid LMTC
Leuvensemodeltreinclub
www.LMTC.be
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #46 Gepost op: 22 November 2006, 15:10:12 »
Beste Allen,

Ook ik ben bestuurslid van een modelspoorvereniging, ik zag dat de naam al een keer genoemd is. De HoekseLijn in Hoek van Holland.
Bij ons staat boven aan dat gezelligheid het belangrijkste is, en iedereen doet wat hij wil. Zo is er een groep dat veelvuldig met elkaar praat, maar is er ook een groep dat alleen komt om te bouwen en dus aan het begin van de avond direct voorbij de koffiepot loopt naar de diverse modelbanen.
Het voordeel van een vereniging vind ik dat een ieder kan leren van een ander en dit ook in de praktijk samen kan oefenen. Ook op deze internetsite lees ik vaak problemen en mogelijke oplossingen maar voor sommige mensen zal dit ook nog wel eens te onbegrijpelijk zijn.

Verder kent onze vereniging weinig verplichtingen, men komt op een van de verenigingsavonden als men wil en gaat ook weer weg als men wilt.

Groeten,

Christoph
www.dehoekselijn.nl

Emiel-L

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 22 November 2006, 17:03:35 »
Ik ben lid van TCM het had al duidelijk kunnen worden door eerdere antwoorden, en ja met mijn 15 jaar ben ik wel volwaardig lid.
Samen bouwen maakt het alleen leuker, je kunt lekker spelen op een enorme baan.

Mvg,

Emiel

Jeroen1975

• GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
« Reactie #48 Gepost op: 22 November 2006, 18:43:49 »
Ik wacht nog steeds op een mailtje van Marijn
Ik mocht een keertje langskomen bij de MSCZ als de HO gelijkstroombaan opgesteld staat.
ik wacht al een jaartje ;D

Onze gelijkstroombaan staat altijd opgesteld!! En een Marijn hebben we dacht ik niet :) .MSCZ=Model Spoor Club Zutphen

Groetjes
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Peter Spruit

• Online Online
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
« Reactie #49 Gepost op: 22 November 2006, 18:57:05 »
@ PetDig1 (en alle anderen ook ;D): Zijn dat soort dingen niet vooral te wijten aan een incapabel bestuur? .
- Of mensen de clubbaan terecht als hun persoonlijk bezit beschouwen, dat hangt ervan af of er iets geregeld is .
- Dat er "geouwehoerd" wordt is een regelrecht uitvloeisel van de andere drie punten. Voor zover dat niet het geval is, doe je er ook als bestuur weinig aan. Daar schiet de macht van het bestuur (en ook de ALV) tekort.

Wesley ,
Het bestuur heeft hier zeker iets mee te  maken.  Helaas heb je hier als clublid soms weinig zeggenschap in.  Denk dat dit bij grotere clubs waar het bestuur dmv van een stemming democratisch verkozen word, best wel anders zal liggen.   

Probleem met de club waar ik bij was , was dat er zeer veel slapende leden waren en degene die er dan kwamen hadden vooral interesse  in hun babbeltje, drankje en en de weinig aktieve " leden - hoofdzakellijk bestuursleden en oprichters "  zo'n beetje hun eigen exclusieve clubje hadden.     

eigendom van de  baan, deze  was en is eigendom van de club als dusdanig, maar slechts zij die de aanvang van de baan begonnen waren mochten eraan verderwerken.     Meeste avond stond je erbij en keek je ernaar.  Voorstellen werden afgewimpeld  en als je vroeg wat er gedaan kon worden was er niets nodig.    Maar zij werkten dan wel op de andere  dagen van de week als het hun uitkwam maar nooit of zelden op de clubavonden.   

Daarmee ook mijn opmerking qua  " bezit van de baan" . Concreto eigenlijk ...er was  en is geen enkel clubgevoel of clubspirit dat het aantrekkelijk maakt .      Diverse  kandidaat leden de ik ken zou trouwens om dezelfde reden afgehaakt.   

Ben ervan overtuigd dat gelukkig diverse  andere  clubs wat  meer te bieden hebben ( clubs in Antwerpen, Brugge , Oostende ) maar  die  afstanden vind ik helaas toch iets te ver  om ff binnen te wippen

Peter
Petdig1

Anoniem

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: 22 November 2006, 19:17:57 »
Wesley ,
Het bestuur heeft hier zeker iets mee te  maken.  Helaas heb je hier als clublid soms weinig zeggenschap in.  Denk dat dit bij grotere clubs waar het bestuur dmv van een stemming democratisch verkozen word, best wel anders zal liggen.   

Dat is op zich redelijk verplicht, die democratische verkiezing door de ALV ;D. Dat op zo'n ALV weinig mensen aanwezig zijn, da's net zoiets als niet gaan stemmen voor de Tweede Kamerverkiezingen: dat hebben die mensen dan aan zichzelf te wijten. Als je in zo'n geval iets wilt, zul je genoeg volk moeten mobiliseren zodat je het bestuur en eventuele aanhang eruit kunt stemmen ;).

eigendom van de  baan, deze  was en is eigendom van de club als dusdanig, maar slechts zij die de aanvang van de baan begonnen waren mochten eraan verderwerken.    

Stond dat zo in de statuten of een Huishoudelijk Reglement of zoiets? Dat zou heel raar zijn en in dat geval moet je nooit lid worden van zo'n club. Als het geen harde regel is maar een gewoonte, dan kun je dat soort perikelen wederom aankaarten op een ALV. Daar kun je niet afgewimpeld worden omdat je stokken achter de deur hebt ;).

NS2200

• Offline Offline
  • NS 2200
« Reactie #51 Gepost op: 22 November 2006, 21:51:46 »
Interessante discussie. Hier in de VS ben ik lid van een vereniging "European Train Enthusiasts" www.ete.org, meer specifiek van het National Capital Chapter omdat ik net buiten Washington DC woon.

In de VS ben je als Euro liefhebber altijd in de minderheid natuurlijk. De VS heeft veel modelspoorverenigingen die geënt zijn op Amerikaanse spoorwegen. Modulebanen komen veel voor, maar ook operator sessies bij mensen thuis, waar iemand de dispatcher speelt en de rest de loks bestuurt/wissels omzet etc. Je moet er van houden.

Via het NCC van de ETE heb ik wel regelmatig contact met 2 leden, de rest is een stochastisch resonerend gezelschap dat zelden voltallig iets onderneemt naar modelspoorhappenings, zoals de Great American Train shows etc.

Helaas heeft ons eigen chapter geen modulebaan maar het is wel erg gezellig om met de 2 goede kennisen van ons chapter af en toe bij elkaar te komen en diverse loks te bekijken (we rijden toevallig alle drie 3 rail) of naar video's te kijken.

Er zijn ook wat actieve chapters die een eigen modulebaan hebben, waarvan één in Michigan en één in Pennsylvania. Ik ben wel eens benaderd om lid te worden van het chapter in Pennsylvania maar dat is ongeveer 2,5 uur rijden voor je er bent; daarnaast werk ik ook in het weekend. De groepmeetings worden welhaast dictatoriaal gerund door de voorzitter van dat chapter (ik ken de persoon) en daar heb ik geen trek in (leuteren over (american) voetbal ook niet natuurlijk).

Dit chapter organiseert ook de jaarlijkse EuroEast show (tegenhanger van de EuroWest in Californië) maar ondanks kritieken van de diverse leden bezoekers (waaronder ik) wil men niet naar de verbetersuggesties luisteren en als gevolg daarvan was afgelopen jaar net zo min een succes als het jaar ervoor.

Ik hoop stilletjes dat het ooit mogelijk is om een modulebaan binnen ons eigen chapter te starten of eraan mee te werken maar zoals het nu gaat heb ik lol zat.

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 23 November 2006, 12:13:38 »
Ik ben van plan om een keer bij een modelspoorvereniging te gaan kijken. Om zo ideeen op te doen en vind het altijd leuk om bij modelbanen te kijken  ;D.

mvg,

Matthijs

Bart Donker

• Offline Offline
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
« Reactie #53 Gepost op: 23 November 2006, 14:13:53 »
Nog nooit lid van een club geweest, en heb er dus ook zelf geen ervaringen mee.
Ik lees hier zowel heel positieve als negatieve zaken over clubs, maar de waarheid zal wel ergens in het midden liggen.
Bovendien moeten alle neuzen min of meer in dezelfde richting staan, dus de leden zullen een beetje dezelfde smaak moeten hebben. En dat lijkt me niet altijd makkelijk, gezien de grote variatie aan voorbeelden en modeltreinen.

Mogelijke struikelblokken voor een clubbaan: welke schaal, analoog/digitaal, welk tijdperk, welk land, stoom/diesel of elektrisch, normaalspoor/smalspoor? Iemand nog meer ideeën?  ;D

Stond dat zo in de statuten of een Huishoudelijk Reglement of zoiets? Dat zou heel raar zijn en in dat geval moet je nooit lid worden van zo'n club. Als het geen harde regel is maar een gewoonte, dan kun je dat soort perikelen wederom aankaarten op een ALV. Daar kun je niet afgewimpeld worden omdat je stokken achter de deur hebt ;).
Op zich heb je gelijk, maar als een groepje de clubbaan als hun eigen beschouwd, dan kun je misschien wel via de ALV je gelijk halen, maar ik betwijfel toch wel of je daarna nog veel plezier bij die club zal hebben..

Groetjes, Bart

HC_Ut

• Offline Offline
  • Kaartjes stanser
« Reactie #54 Gepost op: 23 November 2006, 14:36:11 »
Mogelijke struikelblokken voor een clubbaan: welke schaal, analoog/digitaal, welk tijdperk, welk land, stoom/diesel of elektrisch, normaalspoor/smalspoor?   ;D
Qua Schaal kan je bij on met twee schalen terecht: N en H0.

Qua tijdperk maakt het bij ons niet uit. Qua land hebben we op de H0 baan een Nederlandse en een Duitse gedeelte. Echter rijdt er bij ons rond wat we leuk vinden. Zo zie je door het Nederlandse gedeelte een Zwitserse trein rijden en door het Duite gedeelte een Nederlandse. Dat maakt ons allemaal niet uit. Als je maar plezier hebt. Ook kan je bij ons op de H0 baan terecht voor zowel 3 rail digitaal als voor 2 rail analoog èn digitaal. Je zal bij ons stoom, diesel en elektrisch materieel door elkaar zien rijden.

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #55 Gepost op: 23 November 2006, 14:48:23 »
Waarom ga je bij een modelspoorclub?
Is dat om de hobby, voor het sociale contact en om iets van elkaar te leren of om een andere reden.
Voor mij hoeft een baan van de club (ja ik zit ook bij zo'n clubje) niet altijd in overeenstemming te zijn met wat ik mooi vind of het materieel dat ik op mijn eigen baan heb. Als je het daarom doet loop je een redelijke kans dat daarover verschil van mening ontstaat tenzij je kiest voor een club die al rijdt zoals je het zelf zou doen.
Ik denk dat je ook kan werken aan "iets wat niet jouw schaal is". Er zijn zat mensen die prive N rijden maar bij een vereniging in H0 bouwen.
Waarom zou een hele club zich aan moeten passen aan de modelspoorwensen van "mij/jou/wie dan ook"?
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

joren

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: 23 November 2006, 15:31:21 »
Ik ben zelf lid van Modelbouw Vereniging Hilversum en ik kom daar eigenlijk elke Maandag avond. Het is er altijd erg gezellig en we wisselen veel uit over diverse (modelbouw) dingen. Ik ben zelf 15 jaar oud en ik zit daar op de club met nog vier 15 jarige jongens. Ik leer er veel, ik mag meehelpen met de techniek op de grote baan, we bouwen een modulebaan waar we de kneepjes leren ' hoe beginnen met een baan' kortom ik leer er heel veel!

Joren

Davy

• Gast
« Reactie #57 Gepost op: 23 November 2006, 15:39:22 »
Ja ik ben ook lid van een club. Maar er is teveel tweedracht tussen 2-rail/ 3-rail. Bovendien doen de marklinisten qua bestuur en andere zaken bijna alles.

stig

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 23 November 2006, 15:49:08 »
Bovendien doen de marklinisten qua bestuur en andere zaken bijna alles.

Ik kan uit je opmerking niet opmaken of je daar nu blij mee bent of niet? ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Geoffrey Korstanje

• prutser
  • Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 23 November 2006, 16:21:00 »
Citaat
Ja ik ben ook lid van een club. Maar er is teveel tweedracht tussen 2-rail/ 3-rail. Bovendien doen de marklinisten qua bestuur en andere zaken bijna alles.

Ach, hij behoort zelf tot die groep dus ik denk dat het meer een grote hint is naar de gelijkstroomleden van zijn club.

En ik weet ook dat die het daar niet mee eens zijn dus mijn boodschap aan Davy is: kaart je standpunt even op de club aan en niet hier gaan uitvechten aub!
Wil je met modder gaan gooien naar je clubleden dan moet je dit zelf weten maar niet hier online.

« Laatst bewerkt op: 23 November 2006, 16:42:41 door Geoffrey Korstanje »