Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 11:12:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
booster vraag door Dirk
Vandaag om 10:28:12
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 10:08:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 09:16:22
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:00:12
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53

Poll

Bent u lid van een modelspoorvereniging?

ja
53 (35.6%)
nee (en ook niet van plan)
72 (48.3%)
nee (maar ik overweeg het wel)
22 (14.8%)
nee (ik ben nog te jong)
2 (1.3%)

Totaal aantal stemmen: 137

Auteur Topic: Wie is er eigenlijk lid van een Modelbouw vereniging?  (gelezen 15700 keer)

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
Re: Wie is er eigenlijk lid van een Modelbouw vereniging?
« Reactie #30 Gepost op: 21 November 2006, 23:22:54 »
Ik ben een aantal jaren lid geweest van een modelbouw verrenigging, maar ben daar gestop omdat de jongeren werden tegen gewerkt, de club is er dan ook in geslaagt alle stuk of 10 jongeren die erbij kwamen in de laatste 6 jaar weer kwijt te raken. Verder kwamen de modelbouw ideeën en technieken die daar standaard waren/zijn niet over een met mijn ideeën en de mogelijkheden van de huidige tijd. Het leek meer de jaren 70 ofzo. Ook het cafe idee komt mij zeer bekend voor er word meer in de kantine gehangen dan gebouwd, dat komt altijd op enkel mensen uit.

Nu ben ik al 2 jaar met m'n beste vriend samen aan het bouwen en dat gaat perfect, we zitten goed op één lijn en vullen elkaar goed aan. Behoefte aan een modelbouwverreniging heb ik dan ook niet.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #31 Gepost op: 21 November 2006, 23:53:03 »
Ik ben nooit lid geweest en zal dat ook niet snel worden.
Ik besteed m'n tijd liever aan m'n eigen baan en treinen.
Verder vind ik forums als Beneluxspoor genoeg te bieden hebben voor contacten, vragen, nieuwtjes, etc op spoorgebied...

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Erin P. van Beveren

• Offline Offline
    • Nederlandse modelspoorwegen, en een beetje USA.
« Reactie #32 Gepost op: 22 November 2006, 01:50:53 »
Het geen zin er in hebben, en voornamelijk tijdgebrek, zijn de twee redenen dat ik geen lid (meer) ben van een modelspoorvereinging.

Ik heb al haast geen tijd voor mijn eigen modelbaan. Tevens wil ik het op mijn manier doen en met anderen in een club moet je afspraken maken en navolgen, en dat zal bij mij niet lukken.

Wel ben ik lid geweest in de jaren 80, zo'n beetje tussen 83 en 87, bij de modelspoorvereinging van de NS lijnwerkplaats in Leidschendam. We hadden een modelbaan in een oud blokkendoos rijtuig.

Dat was toen wel gezellig in die tijd, maar ja ik was ook 20 jaar jonger en ik meen met maar 4 actieve leden. Wel werd er gewerkt aan de baan, er was gelukkig geen kantine of TV wat je afleide. En kletsen deden we op het werk zelf. :)

Erwin
1:87 NL en B modelbaan en USA vitrine. Beroep wagenmeester bij CSX transportation, en zelfstandig fotograaf. (USA)

HC_Ut

• Offline Offline
  • Kaartjes stanser
« Reactie #33 Gepost op: 22 November 2006, 02:14:21 »
Ik ben wel lid van een vereniging; De FMC in Leeuwarden.

Waarom? Omdat ik toch wel eens met mijn treinen wil rijden (heb thuis geen baan ivm ruimte gebrek) en gezelligheid voor mij een pré is.

Ook bij ons gebeurt het wel eens dat er meer aan de bar gezeten wordt dan dat we in de zaal bezig zijn. Dat hoort er af en toe ook bij. Maar dan nog wordt er veel over treinen gepraat en ervaringen en ideeën uitgewisselt.

Verplichtingen tegenover de club zie ik niet.. Ok.. Ik ben verplicht mijn contributie te betalen. Maar verplichtingen tegenover de andere leden heb ik niet. En dat is wederzijds. Door de reisafstand (ik woon in Hilversum) en mijn afwisselende werktijden/dagen kan ik niet altijd aanwezig zijn. Meestal is dat op de rijzondag, welke 1x per maand gehouden wordt. Op de wekelijkse dins- en zaterdagen zal je mij niet zo snel vinden op de vereniging.

Zoals ik al zei, voor mij is gezelligheid een pré. De eerste twee keer dat ik op de club kwam waren de meeste mensen wat afstandelijk tegnover mij. Nieuw vlees in de kuip hè? ;) Maar toen ze eenmaal doorhadden wat voor vlees ze in de kuip hadden, kwamen ze ook gelijk los. Gezellig de dag beginnen met een bak koffie en een stuk cake, gebakken door één van de echtgenotes van een clublid (iets wat best welkom is na een treinreis van 2 à 2,5 uur), effe bijkletsen met de andere clubgenoten en vervolgens je treinen op de baan plempen. Enkele keren op zo'n dag een aantal Märklinnisten lopen neten (en zij ons ;)), tussendoor een soepje en een broodje eten om tegen een uur of 4 langzaam maar zeker richting de bar te gaan. Een gezellige bende bij elkaar  ;D Dat blijkt ook wel uit de tijden dat wij soms naar huis gaan ;) Ik heb op de club een groep vrienden gevonden waarmee ik lekker kan lullen over m'n hobby, maar ook over andere dingen die niets met treinen te maken hebben.

In mijn dagelijkse werk (voor degene die het nog niet weten... Ik ben conducteur) kom ik vaak genoeg stress situaties tegen. Vooral geestelijk kan het werk zwaar zijn. Voor mij is de club dan ook een uitlaadklep. Effe lekker met anderen ontspannen bezig zijn met de hobby en je gedachte op iets anders richten dan je werk.
« Laatst bewerkt op: 22 November 2006, 02:18:27 door HC_Ut »

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #34 Gepost op: 22 November 2006, 09:12:44 »
Eindelijk een stukje wereld waar ik wél wat te vertellen heb  :D.

Toeval Marc, toen jij dit schreef was ik bezig met het stukje: Jaap for President.  ;D
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Peter Spruit

• Offline Offline
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
« Reactie #35 Gepost op: 22 November 2006, 12:22:05 »
Helaas kan ik me alleen ook maar aansluiten bij de algemeen negatieve ervaringen.  Paar  jaar met plezier   lid geweest van een club in Gent ,  waarbij best wel door diverse leden aan de  baan gebouwd werd.  Helaas  toen ook al de afscheiding tussen zij die wilden bouwen - kleine kern, en zij die enkel kwamen om te ouwehoeren en kritiek te  leveren.  Op een gegeven moment  werd  de clubavond dan ook nog meer  een 2e de hands koopjesavond  en begonnen de onderlinge ruzies   ook op te  spelen .    Resultaat  dat de  club zelfs  uiteengevallen is en opgesplitst werd in 2 aparte  clubs met ieder  zijn eigen aanhang  ;D

Hierdoor een aantal jaren geen lid meer  geweest, nadien 4 jaar  geleden nog eens  de  kans gewaagd.

Ervaringen :
- clubbaan mag alleen maar door een select groepje aan gebouwd worden die dit als hun persoonlijk bezit beschouwen,
- word nu nog meer  geouwehoerd als vroeger
- ook hier  alweer groepjes die  hun wil opleggen
- weinig of geen concrete modelbouw interresse

Nee voor mij was  de lol er weer snel af.   
Via internet en deze  site heb ik meer leuke contacten en worden problemen in de regel deskundig en netjes beantwoord  door medeforum leden.

Knutselen en prutsen doe ik tegenwoordig wel lekker thuis of op een georganiseerd  avondje met  vrienden.

Beschouw mij dus eigenlijk dan maar lid  van een virtuele modelbouwclub  ;)

Peter
Petdig1

Wim Waleboer

• Offline Offline
  • Pluk de dag
    • Fotoalbum
« Reactie #36 Gepost op: 22 November 2006, 12:27:45 »
Ik ben geen lid meer van een vereniging en vindt het best zo.
Zoals reeds eerder geschreven door diverse mensen, kroeg,ruzie,afgunst enz enz werd er op het laatst niet vrolijk van.
Modulair SalzBurgerLandesBahn en 500m2 LGBbaan
http://salzburgerlandesbahn.multiply.com/

Sander

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 22 November 2006, 12:31:22 »
Wanneer ik nu lid zou worden van een vereniging dan moet ik kiezen voor de ideeen die die club op dat moment heeft bepaald. Zoals hierboven omschreven, altijd mensen die liever komen om te ouwe***.
bij mij geldt nog altijd "samen". Maar dan wel allemaal!

Hobby is voor mij geheel vrijblijvend. Leukste vind ik het rijden op mijn baan en als standhouder op beurzen te staan.

Tevens krijg je min of meer weer een verplichting om naar die vereniging toe te gaan. En een verplichting is tegen mijn principe van vrijblijvende hobby.

Tuurlijk heeft een vereniging ook zijn voordelen. Er is een baan waarop gereden kan/mag worden. Er zijn altijd mensen die je direct kunnen helpen en waarbij je door mee kijken een boel kan opsteken.

Liefst begin ik met 1 of 2 mensen zelf ene module baan, naar eigen voorbeeld, naar eigen idee, die te koppelen is en die ook naar beurzen willen gaan.
Gewoon een klein clubje mensen, met de doelstelling "vrijblijvend" voorop.
Hoe meer regels, hoe minder het op de lange termijn zal gaan werken.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Anoniem

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 22 November 2006, 12:34:46 »
@ PetDig1 (en alle anderen ook ;D): Zijn dat soort dingen niet vooral te wijten aan een incapabel bestuur?
- Als kliekjes hun wil gaan opleggen klopt er iets niet, de eindmacht ligt bij de ALV als orgaan. Maak dat dan ook duidelijk.
- Dat er bij een aantal van je leden geen modelbouwinteresse is, daar kun je als bestuur niet zo gek veel aan doen, dat is waar, dan moet je je storten op het informele circuit en dat vooral ook actief op gang houden.
- Of mensen de clubbaan terecht als hun persoonlijk bezit beschouwen, dat hangt ervan af of er iets geregeld is (en zo ja, wat) omtrent de input van materialen. Een vaste baan is daarmee altijd problematisch. Voor de eigendomsvraag zou het het handigst zijn om alle materialen vanuit de vereniging te financieren maar dat is vrijwel nooit haalbaar op financiële gronden. Een modulebaan is wat dat betreft eenvoudiger: de bouwer van een module heeft de eigendom over zijn module en kan alleen verplicht worden een soort "recht van overpad" te tolereren.
- Dat er "geouwehoerd" wordt is een regelrecht uitvloeisel van de andere drie punten. Voor zover dat niet het geval is, doe je er ook als bestuur weinig aan. Daar schiet de macht van het bestuur (en ook de ALV) tekort.

Wim Waleboer

• Offline Offline
  • Pluk de dag
    • Fotoalbum
« Reactie #39 Gepost op: 22 November 2006, 12:41:03 »
Wim, je steekproef is niet representatief om een algemeen oordeel te vellen over alle verenigingen...

Hij benaderd het anders vrij aardig, en ik weet donders goed waar hij op doelt :-X
Modulair SalzBurgerLandesBahn en 500m2 LGBbaan
http://salzburgerlandesbahn.multiply.com/

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #40 Gepost op: 22 November 2006, 12:55:43 »
Verpichting? Ik denk dat het bij veel modelspoorclubs zo is dat er niet een zekere plicht is om altijd (wekelijks) te komen en dat er weinig sprake is van verplichtingen. Het is niet zoiets als bij een (team)sportvereniging. Daar moet je samenspelen en dus samen trainen. Dat noem ik wel een verplichting en daar hoor je niks over.
Als je bij een vereniging iets op je neemt dan moet je dat ook doen, dat is overal in de maatschappij zo. Dan heb je een zekere verplichting.

Samen aan iets bouwen betekend ook samen overleggen wat en hoe er gebouwd wordt. Wil je niet meebouwen, dan hoeft dat toch niet, tenzij het de regel of het algemeen aanvaarde gebruik is binnen een club.

Verenigingen hebben ook iets van sociaal contact in zich. Blijkbaar is dat in veel clubs ook praten (over de hobby) en iets drinken. Niks mis mee toch? Wie wil bouwen gaat bouwen wie dat niet wil die doet dat niet.

Het kan dat je, je draai niet kan vinden of je er niet thuis voelt. In dat geval zou het voor mij duidelijk zijn.

Als ik het allemaal zo lees zijn er een hoop mensen die het liever allemaal zelf bepalen en zelf kunnen kiezen wat ze maken en hoe ze dat doen. Ook dat kan vaak wel binnen een vereniging maar dan moet je wel aan je eigen baan, of een deel daarvan, werken en ook zelf de kosten daarvan dragen. Binnen een club kun je daarbij wel eens hulp krijgen of bij anderen te rade gaan als je het niet weet of hulp nodig hebt.
Er zijn ook mensen die zich aanmelden bij een club omdat ze een baan willen maken en het idee hebben dat "de club" dat wel doet. Die mensen komen van een koude kermis thuis.

René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

henk

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 22 November 2006, 12:56:08 »
Beschouw mij dus eigenlijk dan maar lid  van een virtuele modelbouwclub  ;)

Peter

Idem.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Anoniem

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: 22 November 2006, 12:57:24 »
Want hij is lid geweest van een meerderheid of grote minderheid van de verenigingen in Nederland en België, en hij heeft mooie cijfers of ander bewijsmateriaal die uitsluitend tot de conclusies kunnen leiden dat:
- het allemaal kommer en kwel is in verenigingenland en
- wat Wim verkondigt niet zijn persoonlijke - en noodzakelijkerwijs tot zijn eigen situatie beperkte - mening is, waarin mensen worden beschuldigd van zaken, maar een feit van algemene waarheid, consistent met de wijze waarop hij zijn bevindingen presenteert?

Op de één of andere manier betwijfel ik dat.

DE2225

• Offline Offline
  • Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
    • Website van de stichting Museum Materieel Railion
« Reactie #43 Gepost op: 22 November 2006, 13:40:47 »
Al jaren lid van de Railclub Utrecht.
Het opvallende van de railclub Utrecht is dat er binnen de vereniging een aantal kleinere (module-) groepen verenigd zijn. Een van die groepen is de N-groep. De N-groep is de grootste modulegroep en de sfeer is binnen de groep bijzonder goed te noemen, dat is ook de reden dat er verschillende N-groep leden zijn die thuis andere schalen rijden  ;D

Daarnaast zijn er ook voldoende leden die alleen maar geinteresseerd zijn in de presentatie avonden op de eerste woensdag van de maand. Deze leden zie je dan ook alleen maar op die avonden.

Naar mijn mening kun je zelf veel doen aan de sfeer binnen een bepaalde groep of binnen de vereniging. Wat men zich echter goed moet realiseren dat men op zolder 'Koning in eigen land' is en dat binnen een vereniging of club iedereen samen moet werken.

Het komt toch weer neer op leven en laten leven....

Groetjes,

Rik
www.smmr.nl, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #44 Gepost op: 22 November 2006, 13:52:34 »
Toch geloof ik dat het niet alleen maar kommer en kwel is bij modelspoor verenigingen. En, wat wordt in deze poll verstaan onder vereniging? Een officieel opgerichte, met bestuur en statuten enz, of valt hier een clubje van 2-3 personen die samen iets doet hier ook onder?

Als je b.v. kijkt naar Rail of Eurospoor, wanneer hier door alle verenigingsproblemen de banen van deze verenigingen (ook die van niet officiele verenigingen maar van enkele samenwerkende modelspoorders) weg zouden blijven werd het akelig stil.
Dat het in een vereniging niet altijd precies zo gaat als jij wilt is nu eenmaal niet te voorkomen, je zal je hier en daar moeten aanpassen (aan b.v. tijdperk of analoog/digitaal op clubbaan). Maar voordeel van een vereniging is wel het samenbrengen van verschillende kennis, de één kan beter bomen maken, de ander is beter met electronica, een derde kan goed airbrushen (en van de 4e is de specialiteit ouwehoeren ;D) enz.

Veel problemen in clubs zouden volgens mij niet optreden als je je een beetje wil aanpassen en als je respect hebt voor een ander, al ben je het niet met hem eens. Wil je je niet aanpassen moet je je lekker alleen met je eigen baan bezighouden, maar kom dan toch af en toe eens te voorschijn op een publieksevenement, al is het maar met een klein stukje van je baan. Aan te ver doorgevoerd autisme hebben je collega modelspoorders niets.

Albert
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.