Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 16:06:19
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Rick
Vandaag om 16:03:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rick
Vandaag om 15:09:14
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:38:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door odaoda
Vandaag om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
  

Auteur Topic: Remweg verkorten 1:1.  (gelezen 6026 keer)

Lvdwerf

  • Gast
Re:Remweg verkorten 1:1.
« Reactie #15 Gepost op: 26 September 2009, 20:06:21 »
remparachuuts.
remraketten zijn gaver

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re:Remweg verkorten 1:1.
« Reactie #16 Gepost op: 26 September 2009, 20:29:03 »
Vooropgesteld ik ben TOTAAL geen expert, maar dit lijkt me toch niet helemaal waar ;) Je kunt feitelijk nooit snel genoeg remmen, ideaal situatie zou zijn dat de lok direct stil staat, dat zou veel ongelukken voorkomen hebben, dat in normaal bedrijf het remvermogen afdoende is heb ik beeld bij, maar in het licht van ongelukken kan het nooit snel genoeg zijn :)

Gr. Remco.
Op een gegeven moment rem zeker wel hard genoeg, anders weet je zeker dat alle mensen door een trein gaan vliegen bij een snelremming.
Volgens mij veroorzaak je dan nog meer letsel...

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Remweg verkorten 1:1.
« Reactie #17 Gepost op: 26 September 2009, 20:31:03 »
Het is wachten op gordels in de trein, net zoals in de bus ;)

Gr. Remco.

Bruce!!!

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
  • MK III
Re:Remweg verkorten 1:1.
« Reactie #18 Gepost op: 26 September 2009, 20:39:46 »
net zoals in de bus ;)

In de OV bussen hebben ze helemaal geen gordels.......
Passat driver:)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6441
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Remweg verkorten 1:1.
« Reactie #19 Gepost op: 26 September 2009, 20:43:10 »
zal er ooit nog wel van komen denk ik, dat ook in de lijnbus Gordels verplicht worden. ;D


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

mantaray

  • Offline Offline
  • Berichten: 184
    • manta400.nl
Re:Remweg verkorten 1:1.
« Reactie #20 Gepost op: 27 September 2009, 00:13:14 »
kwam vanavond uit rotterdam met een virm , kregen bij zevenbergen een noodremming
Bleek dat er een reiziger tenonrechte aan de noodrem had getrokken
maar ik kon nog net mijn flesje cola opvangen die op het tafeltje stond ....
Dus wil je eigenlijk wel dat een trein harder gaat remmen ??
om wille van de veiligheid van de reizigers ( vallen en dergelijke )
denk ik dat het nederlandse materieel al aardig remt
al moet ik toegeven dat een sprinter niet echt denderd remt !
Je merk dus wel dat materieel met magneet remmen eigenlijk prima een noodstop kunnen maken
Jaren geleden ( ik wordt oud....) ben ik met test ritten meegeweest met icm waar toen magneet remmen ondergebouwd werden  Er waren toen meer draaistellen als nu voorzien van magneet remmen dit is uiteindelijk terug gebracht in aantal om het simpele feit dat de trein te hard remde.... dus je moet toch een compromie zoeken tussen stoppen en comfort/ veiligheid 

Bas, Dordrecht

  • Online Online
  • Berichten: 1152
Re:Remweg verkorten 1:1.
« Reactie #21 Gepost op: 27 September 2009, 07:45:30 »
@ Remco

Weet je wat G-krachten met een lichaam kunnen doen? Ik heb technische documenten gelezen over het ongeluk in Eschede en wat daar met de inzittenden van bepaalde wagens is gebeurd door deze directe stop bij hoge snelheden. Ik zal geen smakelijke details opschrijven, maar geef mij dan maar een normale snelremming van een trein zodat ik het overleef.

Groeten

Bas

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re:Remweg verkorten 1:1.
« Reactie #22 Gepost op: 27 September 2009, 10:05:25 »
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet van magneetremmen gehoord had. Als ik wat beter geïnformeerd had, had ik kunnen weten dat er al op de rails geremd wordt, dus had ik dit draadje nooit hoeven starten. Je zou inderdaad iedereen en alles zo vast moeten sjorren, nogmaals, dan is het middel erger dan de kwaal. Nu kan je gerust door de trein lopen en even op het toilet gaan zitten. Moet niet denken aan een noodstop op dat moment... dan wordt een oud gezegde "ben je nou helemaal van de pot gerukt?" wel weer helemaal actueel. ;)

Hier heb ik het over de noodstop en maak ik daar een grapje over. Het slaat niet op bovenstaand bericht van Bas over de omstandigheid na een rampzalig ongeluk.
Ik heb al een trein

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Remweg verkorten 1:1.
« Reactie #23 Gepost op: 27 September 2009, 10:16:04 »
Huub,

In de nieuwe RailHobby ( Okt. 2009 ) staat een uitvoerig en interessant artikel over magneet remmen ! Daar kun je o.a. lezen dat deze zo goed remmen, dat er op bepaalde treinstellen minder konden worden aangebracht dan gepland vanwege het te goed remmen !

Grtzz,

Karst

( in die RailHobby staat nog een ander heel leuk artikel ;) )

Bas, Dordrecht

  • Online Online
  • Berichten: 1152
Re:Remweg verkorten 1:1.
« Reactie #24 Gepost op: 27 September 2009, 10:19:12 »
Nu kan je gerust door de trein lopen en even op het toilet gaan zitten. Moet niet denken aan een noodstop op dat moment... dan wordt een oud gezegde "ben je nou helemaal van de pot gerukt?" wel weer helemaal actueel. ;)

Die is anders wel erg goed  ;D ;D ;D ;D ;D

Groet

Bas

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re:Remweg verkorten 1:1.
« Reactie #25 Gepost op: 27 September 2009, 10:23:39 »
Karst, ik heb van de week net in de bieb een 'nieuwe' Railhobby doorgenomen, maar heb niet opgelet of deze nog van september was. Ik zal het in de gaten houden. Maandag nog even weer naar de bieb en eens beter kijken. Naar dat andere leuke stukje ben ik ook benieuwd, ik heb al een vermoeden...  ;)
Ik heb al een trein

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re:Remweg verkorten 1:1.
« Reactie #26 Gepost op: 27 September 2009, 11:41:27 »
Het idee van railremmen die als een soort van klauwen om de rail grijpen is overigens niet nieuw, sterker nog... vrij oud zelf. In de praktijk was het tot voor kort (2008) in gebruik bij de Pöstlingbergbahn, de steilste adhesie spoor(tram?) lijn ter wereld. Om op de steile hellingen (tot 10%) veilig te kunnen afdalen was een uniek remsysteem in gebruik waarbij op de rails werd geremd. Meer info op deze (duitstalige): Wiki
No dress rehearsel, this is our life.

Lvdwerf

  • Gast
Re:Remweg verkorten 1:1.
« Reactie #27 Gepost op: 27 September 2009, 11:53:17 »
Maar daar zijn de wissels dan ook anders uitgevoerd dan hier in het hoofdspoorwegnet.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re:Remweg verkorten 1:1.
« Reactie #28 Gepost op: 27 September 2009, 11:58:07 »
Yep, en een trammetje van een paar ton die met pakweg 20km/u een helling af rijdt remt denk ik ook wat anders dan een goederentrein met 80km/u, of een TGV danwel ICE.
No dress rehearsel, this is our life.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re:Remweg verkorten 1:1.
« Reactie #29 Gepost op: 27 September 2009, 12:05:13 »
Leuk stukje, Marc. Dat is precies waar ik aan dacht. (y) De rails op zichzelf zijn ook aan dit systeem aangepast. Dus het heeft toch bestaan! Zo zot was het idee dan toch niet after all. Alleen zou het hier niet te doen zijn, al die aanpassingen... bovendien is de magneetrem een beter alternatief.  :)
Ik heb al een trein