Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door Bert V
Vandaag om 22:59:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:53:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:46:32
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 22:40:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MOVisser
Vandaag om 22:36:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:32:27
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 22:30:41
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
Vandaag om 22:07:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:55:03
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 21:51:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:11
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:54
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 21:01:35
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
Vandaag om 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
Vandaag om 20:39:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:32:53
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door hmmglaser
Vandaag om 20:30:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door JoopSpoort
Vandaag om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
Vandaag om 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
  

Auteur Topic: Remweg verkorten 1:1.  (gelezen 6053 keer)

Lvdwerf

  • Gast
Re:Remweg verkorten 1:1.
« Reactie #15 Gepost op: 26 September 2009, 20:06:21 »
remparachuuts.
remraketten zijn gaver

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re:Remweg verkorten 1:1.
« Reactie #16 Gepost op: 26 September 2009, 20:29:03 »
Vooropgesteld ik ben TOTAAL geen expert, maar dit lijkt me toch niet helemaal waar ;) Je kunt feitelijk nooit snel genoeg remmen, ideaal situatie zou zijn dat de lok direct stil staat, dat zou veel ongelukken voorkomen hebben, dat in normaal bedrijf het remvermogen afdoende is heb ik beeld bij, maar in het licht van ongelukken kan het nooit snel genoeg zijn :)

Gr. Remco.
Op een gegeven moment rem zeker wel hard genoeg, anders weet je zeker dat alle mensen door een trein gaan vliegen bij een snelremming.
Volgens mij veroorzaak je dan nog meer letsel...

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Remweg verkorten 1:1.
« Reactie #17 Gepost op: 26 September 2009, 20:31:03 »
Het is wachten op gordels in de trein, net zoals in de bus ;)

Gr. Remco.

Bruce!!!

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
  • MK III
Re:Remweg verkorten 1:1.
« Reactie #18 Gepost op: 26 September 2009, 20:39:46 »
net zoals in de bus ;)

In de OV bussen hebben ze helemaal geen gordels.......
Passat driver:)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6441
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Remweg verkorten 1:1.
« Reactie #19 Gepost op: 26 September 2009, 20:43:10 »
zal er ooit nog wel van komen denk ik, dat ook in de lijnbus Gordels verplicht worden. ;D


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

mantaray

  • Offline Offline
  • Berichten: 184
    • manta400.nl
Re:Remweg verkorten 1:1.
« Reactie #20 Gepost op: 27 September 2009, 00:13:14 »
kwam vanavond uit rotterdam met een virm , kregen bij zevenbergen een noodremming
Bleek dat er een reiziger tenonrechte aan de noodrem had getrokken
maar ik kon nog net mijn flesje cola opvangen die op het tafeltje stond ....
Dus wil je eigenlijk wel dat een trein harder gaat remmen ??
om wille van de veiligheid van de reizigers ( vallen en dergelijke )
denk ik dat het nederlandse materieel al aardig remt
al moet ik toegeven dat een sprinter niet echt denderd remt !
Je merk dus wel dat materieel met magneet remmen eigenlijk prima een noodstop kunnen maken
Jaren geleden ( ik wordt oud....) ben ik met test ritten meegeweest met icm waar toen magneet remmen ondergebouwd werden  Er waren toen meer draaistellen als nu voorzien van magneet remmen dit is uiteindelijk terug gebracht in aantal om het simpele feit dat de trein te hard remde.... dus je moet toch een compromie zoeken tussen stoppen en comfort/ veiligheid 

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1152
Re:Remweg verkorten 1:1.
« Reactie #21 Gepost op: 27 September 2009, 07:45:30 »
@ Remco

Weet je wat G-krachten met een lichaam kunnen doen? Ik heb technische documenten gelezen over het ongeluk in Eschede en wat daar met de inzittenden van bepaalde wagens is gebeurd door deze directe stop bij hoge snelheden. Ik zal geen smakelijke details opschrijven, maar geef mij dan maar een normale snelremming van een trein zodat ik het overleef.

Groeten

Bas

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re:Remweg verkorten 1:1.
« Reactie #22 Gepost op: 27 September 2009, 10:05:25 »
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet van magneetremmen gehoord had. Als ik wat beter geïnformeerd had, had ik kunnen weten dat er al op de rails geremd wordt, dus had ik dit draadje nooit hoeven starten. Je zou inderdaad iedereen en alles zo vast moeten sjorren, nogmaals, dan is het middel erger dan de kwaal. Nu kan je gerust door de trein lopen en even op het toilet gaan zitten. Moet niet denken aan een noodstop op dat moment... dan wordt een oud gezegde "ben je nou helemaal van de pot gerukt?" wel weer helemaal actueel. ;)

Hier heb ik het over de noodstop en maak ik daar een grapje over. Het slaat niet op bovenstaand bericht van Bas over de omstandigheid na een rampzalig ongeluk.
Ik heb al een trein

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10483
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Remweg verkorten 1:1.
« Reactie #23 Gepost op: 27 September 2009, 10:16:04 »
Huub,

In de nieuwe RailHobby ( Okt. 2009 ) staat een uitvoerig en interessant artikel over magneet remmen ! Daar kun je o.a. lezen dat deze zo goed remmen, dat er op bepaalde treinstellen minder konden worden aangebracht dan gepland vanwege het te goed remmen !

Grtzz,

Karst

( in die RailHobby staat nog een ander heel leuk artikel ;) )

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1152
Re:Remweg verkorten 1:1.
« Reactie #24 Gepost op: 27 September 2009, 10:19:12 »
Nu kan je gerust door de trein lopen en even op het toilet gaan zitten. Moet niet denken aan een noodstop op dat moment... dan wordt een oud gezegde "ben je nou helemaal van de pot gerukt?" wel weer helemaal actueel. ;)

Die is anders wel erg goed  ;D ;D ;D ;D ;D

Groet

Bas

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re:Remweg verkorten 1:1.
« Reactie #25 Gepost op: 27 September 2009, 10:23:39 »
Karst, ik heb van de week net in de bieb een 'nieuwe' Railhobby doorgenomen, maar heb niet opgelet of deze nog van september was. Ik zal het in de gaten houden. Maandag nog even weer naar de bieb en eens beter kijken. Naar dat andere leuke stukje ben ik ook benieuwd, ik heb al een vermoeden...  ;)
Ik heb al een trein

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re:Remweg verkorten 1:1.
« Reactie #26 Gepost op: 27 September 2009, 11:41:27 »
Het idee van railremmen die als een soort van klauwen om de rail grijpen is overigens niet nieuw, sterker nog... vrij oud zelf. In de praktijk was het tot voor kort (2008) in gebruik bij de Pöstlingbergbahn, de steilste adhesie spoor(tram?) lijn ter wereld. Om op de steile hellingen (tot 10%) veilig te kunnen afdalen was een uniek remsysteem in gebruik waarbij op de rails werd geremd. Meer info op deze (duitstalige): Wiki
No dress rehearsel, this is our life.

Lvdwerf

  • Gast
Re:Remweg verkorten 1:1.
« Reactie #27 Gepost op: 27 September 2009, 11:53:17 »
Maar daar zijn de wissels dan ook anders uitgevoerd dan hier in het hoofdspoorwegnet.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re:Remweg verkorten 1:1.
« Reactie #28 Gepost op: 27 September 2009, 11:58:07 »
Yep, en een trammetje van een paar ton die met pakweg 20km/u een helling af rijdt remt denk ik ook wat anders dan een goederentrein met 80km/u, of een TGV danwel ICE.
No dress rehearsel, this is our life.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re:Remweg verkorten 1:1.
« Reactie #29 Gepost op: 27 September 2009, 12:05:13 »
Leuk stukje, Marc. Dat is precies waar ik aan dacht. (y) De rails op zichzelf zijn ook aan dit systeem aangepast. Dus het heeft toch bestaan! Zo zot was het idee dan toch niet after all. Alleen zou het hier niet te doen zijn, al die aanpassingen... bovendien is de magneetrem een beter alternatief.  :)
Ik heb al een trein