Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 15:17:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:09:14
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Mijn geweatherde modellen door Wim Vink
Vandaag om 14:30:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Bert Jolink
Vandaag om 13:21:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 13:10:05
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 12:34:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 12:33:04
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 11:37:41
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
  

Auteur Topic: nu ook al in arnhem een botsing  (gelezen 23611 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #60 Gepost op: 21 November 2006, 23:43:20 »
Die is natuurlijk snel weggerend. Het is niet een auto, waar je je voet op het rempedaal moet houden om de remming in stand te houden.

Ik sta versteld van de schade. Zo'n Mat. '64 mag dan een stuk lichter zijn dan een Mat. '54, maar echt licht is hij nog steeds niet. Maar hij is echt helemaal in elkaar gedrukt, alsof het een leeg blikje is.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #61 Gepost op: 22 November 2006, 00:07:09 »
vergeet niet de plan T die nog even lekker doordrukte...

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3369
    • nederlof.net
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #62 Gepost op: 22 November 2006, 00:12:37 »
Ik vind het verschil in schade tussen die plan V en die class 66 ook enorm.
De class 66 mag dan heel wat jaartjes moderner zijn maar er is vrijwel geen echte schade waar te nemen terwijl de plan V gigantisch in elkaar zit...

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #63 Gepost op: 22 November 2006, 01:12:54 »
Snel de trein ingerend toen hij de class 66 op zich af zag komen gok ik?!

Koen

Snel weggerend ????? Ik neem aan dat de cabine deur naar acheteren opslot zat.
Ik denk dat ie heel veel geluk heeft gehad.

Groeten, Alexander

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3369
    • nederlof.net
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #64 Gepost op: 22 November 2006, 01:23:19 »
Snel weggerend ????? Ik neem aan dat de cabine deur naar acheteren opslot zat.
Ik denk dat ie heel veel geluk heeft gehad.

Die kan hij toch zeker wel van binnen uit open doen???

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4056
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #65 Gepost op: 22 November 2006, 02:24:43 »
Cabinedeur heeft aan de buitenkant een onbedienbare knop, en is te openen dmv een [vierkant]sleutel.

Van binnen is er echter gewoon een bedienbare klink die de deur ten alle tijden opent.

De deur zit 'danook niet op slot, maar vergrendeld door een van buiten niet zomaar bediende dagschoot.

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #66 Gepost op: 22 November 2006, 07:27:04 »
Hey,

Dat er geen schade aan de class 66 te zien is, hoeft niets te zeggen.
Als het frame krom is door de kracht van de goederenwagens erachter, denk ik niet dat ze zal worden hersteld.

Bij de frontale botsing in Roermond een paar jaar terug, was er niets aan de klaas te zien, maar was geloof ik, het frame als een banaan verbogen.
Maar ik kan er naast zitten uiteraard.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #67 Gepost op: 22 November 2006, 08:32:01 »
Ik vind het verschil in schade tussen die plan V en die class 66 ook enorm.
De class 66 mag dan heel wat jaartjes moderner zijn maar er is vrijwel geen echte schade waar te nemen terwijl de plan V gigantisch in elkaar zit...

Koen
het verschil zit um in het land van herkomst, kijk maar naar de 1200 serrie, daar zijn ook div ongelukken mee gebeurt waarbij die loc naar verhouding vrij weinig schade op liepen.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #68 Gepost op: 22 November 2006, 08:38:03 »
1200 serie is ook gewoon in Nederland gebouw hoor ???

Jelmer

  • Online Online
  • Berichten: 5222
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #69 Gepost op: 22 November 2006, 08:44:41 »
Ik vind het verschil in schade tussen die plan V en die class 66 ook enorm.
De class 66 mag dan heel wat jaartjes moderner zijn maar er is vrijwel geen echte schade waar te nemen terwijl de plan V gigantisch in elkaar zit...

Koen
... Wat bij mij alleen de conclusie/gedachte opwekt dat bij dit ongeval alle energie van de botsing door de plan V opgevangen moest worden in zijn kreukelzone. Maar goed ook trouwens. Omdat de plan V zo verkreukelde, is de uiteindelijke klap voor de inzittenden iets kleiner.

De gedachte komt bij mij op de class 66 geen kreukelzone heeft, en dus als een soort stormram functioneerd als het mis gaat..

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10761
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #70 Gepost op: 22 November 2006, 09:08:50 »
Lijkt me inderdaad een kwestie van energie. Massa en snelheid van de totale trein bepalen de energie die hij heeft. Dat zal bij de klaas + beladen goederentrein meer zijn geweest dan bij de plan V+T. Plan T + V moest dus veel meer energie van de klap absorberen dan de Klaas... Rij maar eens met een fiets frontaal op een auto... AU!
De klaas zal best een kerukelzone hebben want er bestaat de nodige regelgeving op het gebied van krachten die een voertuig moet kunnen weerstaan/opnemen. Deze regelgeving is de laatste 40 jaat wel strenger. Tenslotte lijkt het erop dat de plan V niet helemaal frontaal is geraakt, en dat is meestal ook ongunstig voor de gevolgen van de klap.
No dress rehearsel, this is our life.

Martinw

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #71 Gepost op: 22 November 2006, 09:20:06 »
1200 serie is ook gewoon in Nederland gebouw hoor ???
Maar het is wel een Amerikaans ontwerp ;) Dat verklaart een hoop.
Martin

Anoniem

  • Gast
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #72 Gepost op: 22 November 2006, 09:28:37 »
[offtopic]Waarom verklaart dat een hoop? Zijn treinen die buiten de USA (en/of Canada, zie Klaas) geconcipieerd zijn onveiliger? Zwakker? Inferieur?[/offtopic]

Jasper

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
  • www.jasperstreinweb.nl
    • Jasperstreinweb
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #73 Gepost op: 22 November 2006, 09:44:43 »
Vergeet ook niet dat de Plan V als het ware een zwakkere constructie heeft als de class 66. Denk bijvoorbeeld aan deuren, ramen enz. Dat word allemaal uitgesneden. Bij een class 66 is dat veel minder. De loc is ook kleiner dus als het harder zou gaan krijg je ook dat de Plan V over de Class 66 heen schiet. Op die manier heeft de loc dus ook eigenlijk meer kracht. De neus van een Plan V bevat ook een hoop lucht..

Jasper
Grensstation, NS/DB, tijdperk IV/V, Wisselstroom besturing Mobile Station

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #74 Gepost op: 22 November 2006, 09:51:59 »
Die neus is een kreukelzone, dus bedoeld om te kreuken zodat deze een groot gedeelte van de klap opvangt. Dat heeft een klaas niet.