Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 21:42:47
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
Vandaag om 21:38:51
13 en 14 december Christmas-Express door Seinhuis
Vandaag om 21:30:50
Rail away door Huup
Vandaag om 21:28:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door TonM
Vandaag om 21:20:09
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Rob Bennis
Vandaag om 21:18:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:17:01
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 20:36:08
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
Vandaag om 20:35:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 20:19:15
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 19:22:02
W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
Vandaag om 19:18:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 19:17:26
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Frank 123
Vandaag om 19:03:52
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door 1200blauw
Vandaag om 18:07:08
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:47:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 17:06:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 16:26:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door g-j
Vandaag om 16:21:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 15:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:08:37
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Karben
Vandaag om 14:05:01
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe door Arjan6511
Vandaag om 12:56:25
20 en 21 december modelspoorbeurs Zutphen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:28:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:17:40
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:16:23
Märklin spoor 1 glaskast buffers breken af. door bellejt
Vandaag om 11:04:01
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 10:05:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn193
Vandaag om 09:58:58
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door grossraumwagen
Vandaag om 09:43:08
  

Auteur Topic: Ervaringen met Power4 UH63240  (gelezen 21223 keer)

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 729
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re:Ervaringen met Power4 UH63240
« Reactie #45 Gepost op: 17 January 2010, 17:20:32 »
@ Wim: Dank voor je suggesties en uitleg over het programmeren!
- Inderdaad: zo uit de doos gaat de P4 niet goed...
- De programmering "check" ga ik morgen even doen. Straks naar mijn werk  :(
MVG

NIco
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 729
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re:Ervaringen met Power4 UH63240
« Reactie #46 Gepost op: 17 January 2010, 17:24:57 »
Citaat
Wim Ros:  De scheiding in het bovenste spoor (Bruin) (common-Ground) is overbodig, die kun je gewoon laten vervallen.
Volgens mij moet naar de 5233 zowel de bruine als de rode draad.
Dit is inderdaad al vele malen op dit forum gemeld. Ik heb het voor de gein ook nog even nagemeten met een multimeter: 0Volt spanningsverschil tussen de 2 Bruine aansluitingen en ook 0 Ohm weerstand. Volgens Bartjens is dat dan aan elkaar gelijk denk ik. Toch erg fascinerend en voor mij onbegrijpelijk dat het dan wél in de handleiding staat dat je de Bruine railstaaf moet scheiden...

Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Ervaringen met Power4 UH63240
« Reactie #47 Gepost op: 17 January 2010, 18:03:14 »
Meet dan ook eens op de bruin wisselspanning en de bruin railspanning op je Power 4 of op je IB.

Dat is nu wat ze noemen een common-ground systeem. Alles maar dan ook alles zit met 1 draad keihard aan elkaar.

je zult dan ook kunnen begrijpen dat een onderbreking in de rails aangesloten op de bruine aansluiting geen enkele zin heeft. Het zit immers op alle plaatsen al gewoon keihard aan elkaar.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 729
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re:Ervaringen met Power4 UH63240
« Reactie #48 Gepost op: 17 January 2010, 23:35:17 »
Hallo wim,
Ik begrijp dat bij common ground alles wat bruin is aan elkaar zit zoals jij schrijft.
Ik heb het inderdaad gemeten en nu ook geconcludeerd dat de hele boel aan elkaar geknoopt kan worden...
Maar waarom schrijven ze dan in de manual dat toch te scheiden?


nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Ervaringen met Power4 UH63240
« Reactie #49 Gepost op: 17 January 2010, 23:40:30 »
Nico, vraag het ze zelf eens, ik zou het niet weten.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Ervaringen met Power4 UH63240
« Reactie #50 Gepost op: 07 February 2010, 14:12:35 »
Is er inmiddels wat meer bekend over de problemen van een Power4 aansturen over Loconet?

Ik wil binnenkort een booster aanschaffen voor onder een aantal modules. Liefst Loconet, dat bespaart op de bekabeling... kan ik misschien maar beter toch een Power2 aanschaffen (die had Karst via LN aangesloten voor het demo pendelbaantje, dus ik ga ervan uit dat dat wel goed werkt) of is een oplossing voor de Power4 nabij?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Ervaringen met Power4 UH63240
« Reactie #51 Gepost op: 07 February 2010, 16:23:53 »
Jab, zover ik weet zijn er geen veranderingen of aanpassingen gedaan door Uhlenbrock, men zou mij daar van op de hoogte stellen.
Met de Power 4 is te werken, alleen moet je wat work-arounds toepassen, zoals hier beschreven in het draadje.
M.a.w. zo uit de doos werkt het niet. En het is dus geen plug and play.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Ervaringen met Power4 UH63240
« Reactie #52 Gepost op: 07 February 2010, 16:37:35 »
Wim : die workarounds bevatten dus ook het gebruik van de CDE bus als ik het goed lees? Dan is deze voorlopig niet bruikbaar voor mij (ik wil ook via Loconet met Profiboss als master kunnen werken dat gaat zo niet. Sorry had ik misschien even moeten melden)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Ervaringen met Power4 UH63240
« Reactie #53 Gepost op: 07 February 2010, 17:54:22 »
JAB,

De CDE aansluiting is nodig om de melding te voorkomen dat er een vreemde spanning is aangesloten. Bij het gebruik van een Profi-Boss en het gebruik van alleen een Power 4 als booster zul je hier geen last van hebben, denk dus dat het prima te gebruiken is te samen met een Profi-Boss.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re:Ervaringen met Power4 UH63240
« Reactie #54 Gepost op: 08 February 2010, 09:04:52 »
Wim,

Volgens mij is dat geen probleem, speelt alleen als er een trein in de overgang van TC/IB naar P4 staat. En als de CDE is aangesloten komt die melding niet maar heb je kortsluiting. Ik rij inmiddels naar volle tevredenheid met TC en 2 P4's

Grtzz Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 729
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re:Ervaringen met Power4 UH63240
« Reactie #55 Gepost op: 08 February 2010, 13:09:59 »
@JAB:
Het was inderdaad even zoeken, maar de combi IB + P4 werkt bij mij nu goed! Niets via CDE, alleen via Loconet na verdnadering van de CV. Daarnaast dus niet zoals in de handleiding staat alles scheiden, maar de bruine commongound aanleggen, zoals Wim geschetst heeft.
Succes,
Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Ervaringen met Power4 UH63240
« Reactie #56 Gepost op: 08 February 2010, 13:14:43 »
OK dat is een mooie geruststelling... was al bang dat ik toch Power2's zou moeten kopen.

Samengevat dus :

- Alles echt common ground (handleiding Power4 negeren dus)
- Loconet LNCV3=94 instellen voor gebruik
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Ervaringen met Power4 UH63240
« Reactie #57 Gepost op: 08 February 2010, 13:32:07 »
@JAB:
Daarnaast dus niet zoals in de handleiding staat alles scheiden, maar de bruine commongound aanleggen, zoals Wim geschetst heeft.

Nico, dat staat ook niet in de handleiding, in de handleiding staat dat je de trafo's enkelzijdig met elkaar moet verbinden. Dat is je commonground. Maar zoals je zelf al gemeten hebt is de aansluiting Braun van de trafo en de rails keihard met elkaar verbonden, en in dat licht is het dus onnodig om op de baan de rails dubbelzijdig te isoleren. De spoorstaaf waar de draad op aangesloten is vanaf de aansluiting braun, loopt gewoon ononderbroken door.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Djvm

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Ervaringen met Power4 UH63240
« Reactie #58 Gepost op: 25 August 2012, 17:50:09 »
Goedenavond allen, de laatste reactie op deze draad was van 2010,maar het leek me toch de juiste draad voor mijn ervaringen.

Even korte inleiding

Ik gebruik Intellibox met 1 power 3 en sinds kort 2 x power 4, deze power 4's zijn via loconet aangesloten. Ik heb daarbij het volgende probleem
 
De selectrix lokomotieven reageren niet goed

1) de selectrix lokomotieven stoppen niet, de snelheid gaat wel naar beneden, maar als op het schermpje 0 staat als snelheid , kruipt de lokomotief verder.
2) als de rijrichting omgekeerd wordt met het licht aan, dan schakelt het licht pas om als je "gas" geeft
3) het lijkt erop alsof er vertraging zit in de reactie van de lokomotief

Met DCC lokomotieven op dezelfde secties geen enkel probleem

Ik heb contact gehad met hobbytime, die geadviseerd hebben dat LNCV 1 = 4 , minimaal waarde 4 moet hebben.
Mijn power 4 hebben een waarde 5 bij LNCV 1

Extra vraag, klopt het dat de waarde van LNCV 1 de software versie aangeeft

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en natuurlijk oplossingen waar ik niet aan gedacht heb

M vr gr
Dirk Jan