Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 21:37:27
Göhrener Viaduct door Duikeend
Vandaag om 21:30:13
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:12:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Ervaringen met Power4 UH63240  (gelezen 20415 keer)

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 708
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re:Ervaringen met Power4 UH63240
« Reactie #45 Gepost op: 17 January 2010, 17:20:32 »
@ Wim: Dank voor je suggesties en uitleg over het programmeren!
- Inderdaad: zo uit de doos gaat de P4 niet goed...
- De programmering "check" ga ik morgen even doen. Straks naar mijn werk  :(
MVG

NIco
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 708
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re:Ervaringen met Power4 UH63240
« Reactie #46 Gepost op: 17 January 2010, 17:24:57 »
Citaat
Wim Ros:  De scheiding in het bovenste spoor (Bruin) (common-Ground) is overbodig, die kun je gewoon laten vervallen.
Volgens mij moet naar de 5233 zowel de bruine als de rode draad.
Dit is inderdaad al vele malen op dit forum gemeld. Ik heb het voor de gein ook nog even nagemeten met een multimeter: 0Volt spanningsverschil tussen de 2 Bruine aansluitingen en ook 0 Ohm weerstand. Volgens Bartjens is dat dan aan elkaar gelijk denk ik. Toch erg fascinerend en voor mij onbegrijpelijk dat het dan wél in de handleiding staat dat je de Bruine railstaaf moet scheiden...

Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Ervaringen met Power4 UH63240
« Reactie #47 Gepost op: 17 January 2010, 18:03:14 »
Meet dan ook eens op de bruin wisselspanning en de bruin railspanning op je Power 4 of op je IB.

Dat is nu wat ze noemen een common-ground systeem. Alles maar dan ook alles zit met 1 draad keihard aan elkaar.

je zult dan ook kunnen begrijpen dat een onderbreking in de rails aangesloten op de bruine aansluiting geen enkele zin heeft. Het zit immers op alle plaatsen al gewoon keihard aan elkaar.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 708
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re:Ervaringen met Power4 UH63240
« Reactie #48 Gepost op: 17 January 2010, 23:35:17 »
Hallo wim,
Ik begrijp dat bij common ground alles wat bruin is aan elkaar zit zoals jij schrijft.
Ik heb het inderdaad gemeten en nu ook geconcludeerd dat de hele boel aan elkaar geknoopt kan worden...
Maar waarom schrijven ze dan in de manual dat toch te scheiden?


nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Ervaringen met Power4 UH63240
« Reactie #49 Gepost op: 17 January 2010, 23:40:30 »
Nico, vraag het ze zelf eens, ik zou het niet weten.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Ervaringen met Power4 UH63240
« Reactie #50 Gepost op: 07 February 2010, 14:12:35 »
Is er inmiddels wat meer bekend over de problemen van een Power4 aansturen over Loconet?

Ik wil binnenkort een booster aanschaffen voor onder een aantal modules. Liefst Loconet, dat bespaart op de bekabeling... kan ik misschien maar beter toch een Power2 aanschaffen (die had Karst via LN aangesloten voor het demo pendelbaantje, dus ik ga ervan uit dat dat wel goed werkt) of is een oplossing voor de Power4 nabij?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Ervaringen met Power4 UH63240
« Reactie #51 Gepost op: 07 February 2010, 16:23:53 »
Jab, zover ik weet zijn er geen veranderingen of aanpassingen gedaan door Uhlenbrock, men zou mij daar van op de hoogte stellen.
Met de Power 4 is te werken, alleen moet je wat work-arounds toepassen, zoals hier beschreven in het draadje.
M.a.w. zo uit de doos werkt het niet. En het is dus geen plug and play.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Ervaringen met Power4 UH63240
« Reactie #52 Gepost op: 07 February 2010, 16:37:35 »
Wim : die workarounds bevatten dus ook het gebruik van de CDE bus als ik het goed lees? Dan is deze voorlopig niet bruikbaar voor mij (ik wil ook via Loconet met Profiboss als master kunnen werken dat gaat zo niet. Sorry had ik misschien even moeten melden)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Ervaringen met Power4 UH63240
« Reactie #53 Gepost op: 07 February 2010, 17:54:22 »
JAB,

De CDE aansluiting is nodig om de melding te voorkomen dat er een vreemde spanning is aangesloten. Bij het gebruik van een Profi-Boss en het gebruik van alleen een Power 4 als booster zul je hier geen last van hebben, denk dus dat het prima te gebruiken is te samen met een Profi-Boss.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re:Ervaringen met Power4 UH63240
« Reactie #54 Gepost op: 08 February 2010, 09:04:52 »
Wim,

Volgens mij is dat geen probleem, speelt alleen als er een trein in de overgang van TC/IB naar P4 staat. En als de CDE is aangesloten komt die melding niet maar heb je kortsluiting. Ik rij inmiddels naar volle tevredenheid met TC en 2 P4's

Grtzz Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 708
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re:Ervaringen met Power4 UH63240
« Reactie #55 Gepost op: 08 February 2010, 13:09:59 »
@JAB:
Het was inderdaad even zoeken, maar de combi IB + P4 werkt bij mij nu goed! Niets via CDE, alleen via Loconet na verdnadering van de CV. Daarnaast dus niet zoals in de handleiding staat alles scheiden, maar de bruine commongound aanleggen, zoals Wim geschetst heeft.
Succes,
Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Ervaringen met Power4 UH63240
« Reactie #56 Gepost op: 08 February 2010, 13:14:43 »
OK dat is een mooie geruststelling... was al bang dat ik toch Power2's zou moeten kopen.

Samengevat dus :

- Alles echt common ground (handleiding Power4 negeren dus)
- Loconet LNCV3=94 instellen voor gebruik
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Ervaringen met Power4 UH63240
« Reactie #57 Gepost op: 08 February 2010, 13:32:07 »
@JAB:
Daarnaast dus niet zoals in de handleiding staat alles scheiden, maar de bruine commongound aanleggen, zoals Wim geschetst heeft.

Nico, dat staat ook niet in de handleiding, in de handleiding staat dat je de trafo's enkelzijdig met elkaar moet verbinden. Dat is je commonground. Maar zoals je zelf al gemeten hebt is de aansluiting Braun van de trafo en de rails keihard met elkaar verbonden, en in dat licht is het dus onnodig om op de baan de rails dubbelzijdig te isoleren. De spoorstaaf waar de draad op aangesloten is vanaf de aansluiting braun, loopt gewoon ononderbroken door.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Djvm

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Ervaringen met Power4 UH63240
« Reactie #58 Gepost op: 25 August 2012, 17:50:09 »
Goedenavond allen, de laatste reactie op deze draad was van 2010,maar het leek me toch de juiste draad voor mijn ervaringen.

Even korte inleiding

Ik gebruik Intellibox met 1 power 3 en sinds kort 2 x power 4, deze power 4's zijn via loconet aangesloten. Ik heb daarbij het volgende probleem
 
De selectrix lokomotieven reageren niet goed

1) de selectrix lokomotieven stoppen niet, de snelheid gaat wel naar beneden, maar als op het schermpje 0 staat als snelheid , kruipt de lokomotief verder.
2) als de rijrichting omgekeerd wordt met het licht aan, dan schakelt het licht pas om als je "gas" geeft
3) het lijkt erop alsof er vertraging zit in de reactie van de lokomotief

Met DCC lokomotieven op dezelfde secties geen enkel probleem

Ik heb contact gehad met hobbytime, die geadviseerd hebben dat LNCV 1 = 4 , minimaal waarde 4 moet hebben.
Mijn power 4 hebben een waarde 5 bij LNCV 1

Extra vraag, klopt het dat de waarde van LNCV 1 de software versie aangeeft

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en natuurlijk oplossingen waar ik niet aan gedacht heb

M vr gr
Dirk Jan