Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 01:00:04
Piko 2025 door Mischa
08 July 2025, 23:24:40
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Quinzeedied
08 July 2025, 23:17:56
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
08 July 2025, 23:17:25
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
08 July 2025, 23:15:21
Sfeer op je modelbaan door sneek
08 July 2025, 23:05:29
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal? door Longtall203
08 July 2025, 22:11:33
Yet Another Servo Decoder door bask185
08 July 2025, 22:05:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Mar-Cas
08 July 2025, 21:48:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
08 July 2025, 20:57:31
Een nieuw begin door bask185
08 July 2025, 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 July 2025, 20:06:47
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
08 July 2025, 18:58:24
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
08 July 2025, 18:46:10
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
08 July 2025, 18:45:25
Roco 290 digtaliseren door Herb73
08 July 2025, 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
08 July 2025, 18:17:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
08 July 2025, 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
08 July 2025, 17:43:37
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 July 2025, 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
08 July 2025, 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
08 July 2025, 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
08 July 2025, 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
08 July 2025, 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
08 July 2025, 16:20:42
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
08 July 2025, 15:01:14
20 jaar BNLS door MOVisser
08 July 2025, 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
08 July 2025, 14:34:32
Roco Plan T door NL-modelspoor
08 July 2025, 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
08 July 2025, 11:03:36
  

Auteur Topic: Dubbeldekker samenstelling DB  (gelezen 10267 keer)

Gerard110

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Dubbeldekker samenstelling DB
« Gepost op: 17 September 2009, 19:32:35 »
Ik heb de kans om aan een mooie set dubbeldekkers te komen.
De set bevat:
DBbzf 2e klas oude type
http://www.railgallery-r.com/image_euN_Fl/3_N_Fle_PC8623.jpg
4X DABz 1e/2e klas oude type (zonder gele streep boven 1e klas)
http://www.railgallery-r.com/image_euN_Fl/3_N_Fle_PC8624.jpg
1X DBz 2e klas oude type
http://www.railgallery-r.com/image_euN_Fl/3_N_Fle_PC8625.jpg
1X DBpkz zug cafe 2e klas nieuwe type
http://www.railgallery-r.com/image_euN_Fl/3_N_Fle_PC8626.jpg
1X DBpz 2e klas nieuwe type
http://www.railgallery-r.com/image_euN_Fl/3_N_Fle_PC8628.jpg

Valt hier iets van te maken? Dit vraag ik vooral omdat er zoveel 1e/2e klas rijtuigen bij zitten en omdat het oude en nieuwe type rijtuigen zijn en omdat er een zug cafe bij zit. Of is het misschien beter om de rijtuigen te splitsen in 2 treinen, om zo een betere samenstelling te krijgen (en er misschien nog een stuurstand bij kopen).

Gerard

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:Dubbeldekker samenstelling DB
« Reactie #1 Gepost op: 17 September 2009, 19:53:19 »
Hoi Gerard, zonder dat zugcafé rijtuig is het een prima stam, zet er een verkehrsrode Br111 achter en je het de RE4 Aachen hbf-Dortmund hbf v.v.

De 2 rijtuigen die jij als nieuw type aanduid zijn inmiddels alweer oud, de echt nieuwere type rijtuigen hebben een geheel andere raam indeling waarbij de ramen boven versprongen zijn t.o.v. de ramen onder. Ook is dat zugcafé rijtuig z'n café afdeling kwijt want die zijn vervangen door modernere rijtuigen, maar daarover is al eerder een topic over geweest, zie hier.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Gerard110

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re:Dubbeldekker samenstelling DB
« Reactie #2 Gepost op: 17 September 2009, 20:02:36 »
Bedankt voor het snelle antwoord!

Gerard110

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re:Dubbeldekker samenstelling DB
« Reactie #3 Gepost op: 17 September 2009, 20:04:11 »
Ik heb er trouwens een orientrode br 112 voor/achter zitten. Ik zag op google afbeeldingen deze lok voor een stam dubbeldekkers zitten.

Edit:
Dit is de link:
http://www.rig-bahn.jp/db-page/db-photo/112photo9.jpg
« Laatst bewerkt op: 17 September 2009, 20:13:30 door Gerard110 »

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:Dubbeldekker samenstelling DB
« Reactie #4 Gepost op: 17 September 2009, 20:36:46 »
Die locs rijden eigenlijk alleen in voormalig oost Duitsland en dan vooral de snelle RE's van en naar Berlin. Die zijn inmiddels ook allemaal Br114.0 geworden een aantal jaren terug. De Br112.1 zie je wel veel in Nord Rheinland Westfalen, maar die hebben hele andere lampen en dat verschil is groot en valt erg op. De rijtuigen die rond Berlin ingezet worden zijn ook andere als die jij kopen kan.

Het valt me trouwens nu pas op dat het om 4 DAB rijtuigen gaat, 1 of 2 op een trein van 4 a 5 rijtuigen is zat. Een goede samenstelling zou zijn Br111+DAB+D(A)B+DB+DBf voor de RE4, die rijd volgens mij alleen met 4 rijtuigen en niet met 5 rijtuigen. Ja de overige rijtuigen is even de vraag wat daarmee handig is. Je zou kunnen overwegen 2 RE4 setjes te maken, een stuurstandrijtuig extra is dan wat je nodig hebt en dan bijvoorkeur locs met 2 verschillende nummers.

Er zijn nog veel meer mogelijkheden afhankelijk van de regio, rond München heb je zowel met diesel als elocs vele mogelijkheden, volgens mij allemaal met hoge instap.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Gerard110

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re:Dubbeldekker samenstelling DB
« Reactie #5 Gepost op: 18 September 2009, 16:28:29 »
De br 112 die ik heb kan dus niet in combinatie met dubbeldekkers? Deze heeft nooit met dubbeldekkers rond gereden?
Ik vond het al wonderlijk dat er niks over de 4 DAB rijtuigen werd gezegt, maar ik dacht als Michiel er niks van zegt zal het wel kunnen  ;D. De set gaat trouwens niet meer door omdat ik een andere set krijg, waar betere samenstellingen van te maken zijn.
De samenstelling hoeft trouwens niet in het heden te zijn als het maar in tijdperk V ligt. Ik rijd namelijk met van alles door elkaar uit tijdperk V (duits en aanliggend). Het enige dat ik belangrijk vind is dat de samenstelling van de trein klopt. Ik zit dus ook niet gebonden aan een bepaalde plek in Duitsland, het is een fictiefe plaats.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:Dubbeldekker samenstelling DB
« Reactie #6 Gepost op: 18 September 2009, 18:01:04 »
Gerard, Br112 locs rijden en reden wel met dubbeldekkers zoals de door jou gelinkte foto ook al aangaf, alleen is de ene Br112 de andere niet en het zelfde geld voor Dubbeldeks materieel.

Bij de Br112 kan je het over 3 verschillende loc series hebben, de oude Br112 was oorspronkelijk de E10.12., Die zijn na de komst van de ex. DR Br112(212) weer vernummerd en rijden nu nog als Br113 rond, er staat me iets van bij dat er ook nog een Br114 is geweest maar dat dat weer verdwenen is toen de ex. DR Br112.0 locs naar Br114.0 werden vernummerd.

De loc op de foto die jij linkte is dus een Br112.0, nu br114.0, deze reden als Br112.0 in de IR en IC dienst en sinds ze als Br114.0 voor DB Regio rijden alleen regionale treinen, vooral Dubbeldeks met lage instap rond Berlin.

De aan de DR en DB geleverde Br112.1 reed ook vooral in het IR en IC dienst en ook die rijden inmiddels alleen nog regionale treinen maar die locs rijden juist vooral in NRW rond met dubbeldeks treinen zoveel mogelijk met rijtuigen die 160km/u mogen. Deze treinen rijden allemaal met rijtuigen met hoge instap omdat de perrons ook bijna allemaal hoog zijn waar in div. andere regio's in Duitsland nog veel lage perrons zijn.

Voor de Dubbeldeks rijtuigen zijn er 3 aandachtspunten voor de samenstellingen; de instap hoogte is in de ene regio hoog( boven de draaistellen( niet bij stuurstandrijtuigen)) in de andere laag( op de onder verdieping). Verder speelt de snelheid een rol, zet je 140km/u of 160km/u rijtuigen in. En dan heb je nog concessies die nieuw materieel kunnen vereisen.

Maar ik zou zeggen laat maar zien wat je dan wel hebt gekocht en dan kijken we wel weer verder. Daarnaast kan het geen kwaad www.bahnbilder.de door te spitten.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Gerard110

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re:Dubbeldekker samenstelling DB
« Reactie #7 Gepost op: 19 September 2009, 12:11:35 »
Ik heb trouwens de br 112.1 merk ik nu. De vorige link was een andere.
Het n spoor model (deze heb ik alleen wat onduidelijke foto):
http://exeplus.hp.infoseek.co.jp/r-model/roco/r-23275.jpg
Het HO spoor model (wat duidelijker, alleen is die van mij met oude DB logos, maar die kunnen vervangen worden door nieuwe):
http://www.modeltreinen.nl/roco-gelijkstr/63555.jpg

Begrijp ik het goed als deze lok dus ook voor ic materiaal heeft gereden? Want dan zoek ik een vervangende lok (br 111/110) voor de dubbeldekkers en zet ik de br 112.1 voor een groep orientrode ic rijtuigen want ik heb een leuke groep te koop zien staan (of voor een interregio, maar dan moet ik een weer wat zoeken voor mijn br 128).

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:Dubbeldekker samenstelling DB
« Reactie #8 Gepost op: 20 September 2009, 00:08:21 »
Ja Gerard een Br112.0 en 112.1 waren oorspronkelijk begin jaren 90 bedoelt voor IC en IR verkeer, voor de dubbeldekkers zou je een Br111 kunnen zoeken dan, een Br110 zou ik niet doen want die rijden er nauwelijks mee omdat er niet trek/duw gereden kan worden.

Het is nu al laat, morgen middag kan ik wel even kijken wat ik er aan foto's van heb, dan neem ik via PB wel even contact op omdat al die foto's van internet afkomstig zijn.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:Dubbeldekker samenstelling DB
« Reactie #9 Gepost op: 29 January 2010, 23:57:36 »
Zo maar even een oud topic uit de sloot gehaald omdat dit nog wel eens terug gezocht kan worden. Zoals in m'n materieel topic al vermeld ga ik de RE5 Emmerich-Koblenz hbf maken in model.
De RE11011 had op 14-6-2009 de volgende samenstelling:
Van achter naar voren;







Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re:Dubbeldekker samenstelling DB
« Reactie #10 Gepost op: 05 February 2010, 09:07:34 »
Even ter verificatie: deze trein is dus ook precies samen te stellen (in N) met Fleischmann materieel:

   1x 7324   BR 146
   1x 8627   DABpz 758
   3x 8628   DBpz 753
   1x 8620   DBpbzfa 766

Klopt dat? De stuurstand lijkt op de foto trouwens een DBpbzfa 765 te zijn, maar wat is het verschil (hij ziet er hetzelfde uit)?
Wel grappig dat het zo ook wel echt rondrijdt (oudere type rijtuigen met nieuwe type stuurstand), want de stuurstand heeft toch wel een andere vorm (aan het uiteinde) dan de rijtuigen.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:Dubbeldekker samenstelling DB
« Reactie #11 Gepost op: 05 February 2010, 11:58:23 »
Hoi Marcel ik zal als ik tijd heb even de technische verschillen tussen een 765 en 766 opzoeken.

Die DBpz753 en DABpza758, daar staat geen .5 achter bij fleischmann maar het zijn vaak puur technische verschillen en die zijn lang niet altijd zichtbaar. Deze rijtuigen zijn er zover ik kan zien het zelfde uit dus prima bruikbaar.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re:Dubbeldekker samenstelling DB
« Reactie #12 Gepost op: 05 February 2010, 13:26:08 »
Ik heb zelf ook nog even verder gezocht, en voor zover ik hier gevonden heb, is het veschil tussen een DBpz 753 / DABpz 758 en een DBpz 753.5 / DABpz 758.5 dat die laatsten (met .5) een maximum snelheid hebben van 160 km/h, terwijl die eersten (zonder .5) beperkt zijn tot 140 km/h. Verder hebben de rijtuigen op jouw foto nog een extra a in het type (DBpza / DABpza in plaats van DBpz / DABpz), wat ze geschikt maakt voor technikbasierte Abfertigungsverfahren, wat de Fleischmann rijtuigen dus niet hebben.

Wat de stuurstand betreft: het verschil tussen een DBpbzfa 765.5 en een DBpbzfa 766 / 766.x lijkt alleen een andere Führerstandausrüstung te zijn.

Hoewel al die lettertjes en cijfertjes en alle verschillende typen van schijnbaar dezelfde rijtuigen nogal ingewikkeld lijken, valt het eigenlijk best mee als je het juiste lijstje er maar bij kunt vinden...

Inderdaad dus alleen technische verschillen die de Fleischmann rijtuigen anders maken dan de rijtuigen op de foto's. Aangezien die verschillen echter alleen zichtbaar zijn aan de opschriften (type en maximum snelheid), zijn de Fleischmann rijtuigen denk ik uitstekend bruikbaar voor het maken van een dergelijke trein in model. Als ze met 1 km/h voorbij rijden is echt niet meer te zien dat de Fleischmann rijtuigen eigenlijk maar 0,875 km/h mogen (in 1:160 dan natuurlijk).

Misschien toch maar 'ns zo'n setje rijtuigen en zo'n loc aanschaffen dan, want mijn dubbeldekker bestaande uit BR 111, DABz 756, 2x DBz 751 en DBbzf 761 voelt zich een beetje eenzaam ;)
« Laatst bewerkt op: 05 February 2010, 13:29:22 door Marcel (BR643 Talent) »

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:Dubbeldekker samenstelling DB
« Reactie #13 Gepost op: 05 February 2010, 13:41:34 »
Jij hebt 1 van de 2 bronnen geraadpleegd die ik ook wilde na kijken, ik heb die wiki pagina als excel bestand op m'n pc staan. Ik heb voor de 765 en 766 ook het pocket boekje van GeraMond uit 2006 er nog even bij gepakt en die geeft geen verdere verschillen aan.

Er zijn trouwens weer nieuwe pockets van GeraMond in de handel over rijtuigen en wagens van de DB, uitgave uit 2009. Verkrijgbaar via internet of de wat grotere boekhandels op Duitse stations.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3983
  • de hondsrug baan
Re:Dubbeldekker samenstelling DB
« Reactie #14 Gepost op: 04 July 2012, 18:54:10 »
Hallo allemaal.

Heb sinds kort een setje rijtuigen van hobbytrade 63160,162,163 en 164.de bakcode is voor het stuurstand DBpbfa 766 en voor de rijtuigen DBpza 780.1 dit is het 2e klas rijtuig, je ziet veel verschillende types, las iets op internet over de 4e generatie dubbeldeks rijtuigen, een deel van de code kom ik wel uit zoals bij het 2e letter A = 1e klas en B=2e klas.
Heb in april wat foto's gemaakt in Berlijn.

en je hebt he type met de deuren bijna op de uiteinden van de bakken,volgens mij is dat met de code DBpza 753.

wie kan mij daar een beetje wegwijs in maken adh van het nummer cq code.


bvd en vgr Evert.
« Laatst bewerkt op: 04 July 2012, 19:05:29 door mass am see »