Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 23:41:03
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
Vandaag om 23:39:44
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:28:48
Invoering SGNS containerwagens bij NS door Jan Breman
Vandaag om 23:24:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 22:59:38
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
Vandaag om 22:56:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:53:11
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door 008200
Vandaag om 22:13:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 21:52:56
Grappige foto's door René 4312
Vandaag om 21:34:01
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:32:21
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:13:45
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:06
Mijn geweatherde modellen door cor_b
Vandaag om 21:09:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jouw philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 20:36:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:19:52
Raadplaatje door René 4312
Vandaag om 20:19:45
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
Vandaag om 19:52:15
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:47:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:46:55
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 19:35:50
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
Vandaag om 19:09:50
Bf Kibronn door Luit
Vandaag om 18:15:12
Uhlenbrock Intellibox 3 door ArnodeBruin
Vandaag om 18:02:38
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
Vandaag om 17:06:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
Vandaag om 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
  

Auteur Topic: Liliput NAM Ketelwagen L235969  (gelezen 50987 keer)

Brigitte

  • Offline Offline
  • Berichten: 830
  • RFO 193 623
Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
« Reactie #30 Gepost op: 17 September 2009, 21:47:24 »
Hoi,

In het bekende 1200 boek zag ik dat de ketelwagen ook achter een 1200 kan  :) wat me opviel (blz 57, 74) is dat de eerste wagen achter de loc 'anders' is. Gewoon nieuwsgierig  ;) weet iemand welke wagen dat is en waar voor ze gebruikt werd?

Misschien ook maar voor een paar wagens gaan sparen  8)

Gr.
Brigitte

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 834
Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
« Reactie #31 Gepost op: 17 September 2009, 22:03:01 »
Ik hoop echt dat er een TPIV variant van komt (y) Aangezien ik dit mooie wagentje niet kwijt kan :(

Gr. Remco.

Tijdperk IV heeft zeker de aandacht. Voor het verzamelen van beeldmateriaal van deze uitvoering sta ik open voor tips. Ik weet dat het Utrechts Archief een aantal foto's heeft van een ontspoorde ketelwagen van dit type met oud VTG vignet. Deze wagen ligt echter op zijn kant en daardoor zijn de opschriften niet goed leesbaar. Mogelijk zal het boek van Martin van Oostrom over de NS serie 2400 meer informatie opleveren over de VTG uitvoering. Binnen enkele weken verwacht ik dit boek in mijn boekenkast te hebben.

Grtz,

Willem

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
« Reactie #32 Gepost op: 17 September 2009, 22:04:55 »
Top Willem,

Ik wacht geduldig af :) Lijkt me top om er wat te kunnen inzetten! Ik kan je helaas niet helpen aan info, totaal geen kaas van gegeten :D

Gr. Remco.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2624
Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
« Reactie #33 Gepost op: 17 September 2009, 22:06:40 »
@ Brigitte,

Volgens mij bedoel je de Dg, oftewel de goederentrein-bagagewagen.
Die werd gebruikt door de conducteur die (toen nog) met een goederentrein meeging.

Grtz,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
« Reactie #34 Gepost op: 17 September 2009, 22:15:05 »
Deze moet er bij:



Ik miste hem in de mooie rij van Karst ook al.

Met 2 NS 2000 als tractie heb ik ook al foto's gezien met een vooroorlogse Dg.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
« Reactie #35 Gepost op: 17 September 2009, 22:16:43 »
Maar dan wel in het grijs Ivo, die heb ik ( nog ) niet ;)

Grtzz,

Karst

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
« Reactie #36 Gepost op: 17 September 2009, 22:17:54 »

Grijs? bedoel je niet groen Karst?

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Brigitte

  • Offline Offline
  • Berichten: 830
  • RFO 193 623
Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
« Reactie #37 Gepost op: 17 September 2009, 22:19:44 »
Dank jullie voor de info  (y)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
« Reactie #38 Gepost op: 17 September 2009, 22:22:50 »
Pardon Sander,

Groen...  :-[ ( ik zit nogal in de grijze sferen de laatste tijd ;) )

Maar bruin kan ook: Boek Met de trein door Nederland 1947 - 1985 Blz 229 Bovenste foto :)

Grtzz,

Karst

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5654
Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
« Reactie #39 Gepost op: 17 September 2009, 22:25:28 »
@ Brigitte: foto op blz. 57 een oude Dg, op blz. 74 een 'nieuwe', stalen Dg (waar blijf je Roco?)
Groet, Frank

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6800
  • Spaar ze allemaal.
Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
« Reactie #40 Gepost op: 17 September 2009, 22:28:33 »
De meeste ketelwagens zijn in die treinen trouwens van een ander type, met frame.

Groet Stephan.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
« Reactie #41 Gepost op: 17 September 2009, 22:38:14 »
Speciaal voor Ivo...  ;D


Grtzz,

Karst

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
« Reactie #42 Gepost op: 17 September 2009, 23:23:36 »
Dank U (y), en ook met bruine 2400

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
« Reactie #43 Gepost op: 17 September 2009, 23:32:40 »
...dat vertelde Dhr Wentink mij ook al vanmiddag. Hij heeft er slechts enkele voor de vrije verkoop beschikbaar.
Wentink in Arnhem had er vanmiddag nog een stuk of tien staan.

Freek.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4690
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
« Reactie #44 Gepost op: 18 September 2009, 08:13:07 »
@ Brigitte,

Volgens mij bedoel je de Dg, oftewel de goederentrein-bagagewagen.
Die werd gebruikt door de conducteur die (toen nog) met een goederentrein meeging.

Grtz,
Ton

Volgens mij diende deze ook als zogenaamde "Schutzwagen", omdat ze bang waren dat er anders te gemakkelijk vonken van de pantografen op de eerste oliewagen zouden kunnen landen.

Marco