Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Anyrail 7; aansluiten draaischijf door Gerrit H
Vandaag om 15:30:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:28:05
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 15:24:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:46:11
Kerstwensen 2025 door BartvD
Vandaag om 14:43:31
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Zoedelaar
Vandaag om 14:42:30
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 14:38:02
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Miniature Holland
Vandaag om 14:21:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:09:47
herrmann door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:03:23
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
Vandaag om 13:41:55
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door willyTEE
Vandaag om 13:40:16
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door R.C.Grootveld
Vandaag om 13:28:46
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:21:15
US diorama in H0 door william_2
Vandaag om 13:06:36
Pfarrerwinkel bahn door william_2
Vandaag om 13:03:17
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 12:39:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:20:40
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 12:17:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:02:05
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:39:40
Roco smeerolie door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:17:08
'Permaloog' met electronenbuizen door Martin Hornis
Vandaag om 11:11:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:44:10
Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht door ikbener
Vandaag om 10:21:12
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 10:03:46
HO wisselnietjes gezocht..... door astrantia
Vandaag om 09:47:29
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 09:29:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Bert Senden
Vandaag om 09:13:31
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 06:43:06
  

Auteur Topic: Treinbotsing bij Rotterdam Centraal  (gelezen 11542 keer)

Anoniem

  • Gast
Re: Treinbotsing bij Rotterdam Centraal
« Reactie #45 Gepost op: 21 November 2006, 11:49:37 »
Ik had dat inderdaad geconcludeerd aan de hand van de enorme deuken die ontstaan door kleine opspringende steentjes uit de ballast ;).

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Treinbotsing bij Rotterdam Centraal
« Reactie #46 Gepost op: 21 November 2006, 12:25:11 »
Zeecontainers moeten gestapeld worden. Dat is mogelijk doordat zeecontainers een behoorlijk weerstandsmoment tegen buiging in verticale richting hebben. Een geribbelde wand zorgt daarvoor. In het horizontale vlak is het nog steeds een vaatdoek.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Willem van den Broek

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
  • Ja dit ben ik (2006)
Re: Treinbotsing bij Rotterdam Centraal
« Reactie #47 Gepost op: 21 November 2006, 12:54:43 »
Okee, begrijp het een beetje, als ze licht zijn verklaart het ook gelijk waarom ze verspreid liggen.
Ik had ook al een keer begrpen dat de containers niet echt vast liggen op de wagens dus die zijn dan ook makkelijk verplaats baar (door een trein) but correct me if I'm wrong.

Mvg,

Willem
Modelspoor Beginner, schaal N geen tijdperk

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Treinbotsing bij Rotterdam Centraal
« Reactie #48 Gepost op: 21 November 2006, 13:31:04 »
Het leeggewicht van een 20" zeecontainer ligt bij de 2,5 tot 3 ton, een 40" zal onbeladen rond de 4 ton wegen.
Op goederenwagens staan zeecontainers met hun hoeken op pinnen in de wagenvloer, ze zijn dus tegen verschuiven gezekerd. Op vrachtwagens worden zeecontainers met de vier hoekpunten op het chassis geklemd, maar daar zijn bijvoorbeeld in bochten de krachten vaak ook groter.
« Laatst bewerkt op: 21 November 2006, 23:50:13 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »
Groetjes, Bart

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Treinbotsing bij Rotterdam Centraal
« Reactie #49 Gepost op: 21 November 2006, 14:24:37 »
In het filmpje is ook te zien dat 1 of meerdere van de goederenwagons compleet vernielt is. Dit zo erg dat moeilijk te zien is om hoeveel wagons het gaat. De vernielde wagons en containers kunnen ook vmede veroorzaakt zijn doordat ze met een lekker gangetje tegen een boveleidingportaal zijn geknalt en zelfs de betonnen voet er van uit de grond hebben gerukt.

Dus wellicht is de Spinter niet de directe reden van de zwaargehavende containers maar meer de betonnenvoet van het bovenleidingportaal en het portaal zelf.

Uiteraard is de Sprinter wel de oorzaak van de onsporing zodat de goederen trein het portaal uberhaupt heeft kunnen raken.

m.v.g.

Mark

love to build realistic     let's be kind.

manuelspot

  • Gast
Re: Treinbotsing bij Rotterdam Centraal
« Reactie #50 Gepost op: 25 November 2006, 20:49:03 »
Ik heb nog wat foto's van het ruimen van de trein in rotterdam op de site gezet.

Er is behoorlijk wat schade in Rotterdam aan de rails.

http://www.manuelspot.nl/manuelspot_bestanden/Page8027.htm

Tja het was weer goed raak deze week. Weer een Sprinter  :'( :'(

Manuel

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Treinbotsing bij Rotterdam Centraal
« Reactie #51 Gepost op: 25 November 2006, 22:26:15 »
Mooi om te zien dat de rail naast de las gebroken is en niet in de las zelf. Goed werk dus!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3404
    • nederlof.net
Re: Treinbotsing bij Rotterdam Centraal
« Reactie #52 Gepost op: 25 November 2006, 22:35:03 »
Mooi om te zien dat de rail naast de las gebroken is en niet in de las zelf. Goed werk dus!
Inderdaad maar wel imponerend om te zien wat een krachten er optreden bij zo'n aanrijding! Dat zo'n rail gewoon breekt!

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

manuelspot

  • Gast
Re: Treinbotsing bij Rotterdam Centraal
« Reactie #53 Gepost op: 26 November 2006, 00:33:28 »
Wat ik ook zo bijzonder vind is dat die Sprinter vrijwel geen schade heeft en die containertrein er niet meer uitziet. Wat een puinhoop. :-|

Manuel

elt-178.516

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re: Treinbotsing bij Rotterdam Centraal
« Reactie #54 Gepost op: 26 November 2006, 09:35:32 »
Citaat
Wat ik ook zo bijzonder vind is dat die Sprinter vrijwel geen schade heeft

Nou, geen schade, ik heb de sprinter vrijdagavond eens bekeken en er is toch aardig wat schade te zien. Er mag redelijk wat plaatwerk vervangen worden op de bakken en volgens mij zijn de draaistellen er ook niet zonder schade vanaf gekomen.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

manuelspot

  • Gast
Re: Treinbotsing bij Rotterdam Centraal
« Reactie #55 Gepost op: 26 November 2006, 11:52:59 »
Nou kijk dat bedoel ik zo.

Van de containertrein zijn er een aantal wagens die niet eens meer over het spoor vervoerd kunnen worden, maar op diepladers afgevoert moesten worden.

De Sprinter heeft inderdaad een beedje blikschade maar kan nog wel gewoon over het spoor vervoert worden.
Ik heb wel ergere schade gezien dan bij die Sprinter.

Manuel