Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn geweatherde modellen door wob
Vandaag om 16:30:02
Loc omnummeren tijdperk I door puntenglijder
Vandaag om 16:23:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 16:19:44
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 16:12:42
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Michaël dB
Vandaag om 15:51:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:09:14
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Bert Jolink
Vandaag om 13:21:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 12:33:04
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 11:37:41
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
  

Auteur Topic: Treinbotsing bij Rotterdam Centraal  (gelezen 10998 keer)

Anoniem

  • Gast
Re: Treinbotsing bij Rotterdam Centraal
« Reactie #45 Gepost op: 21 November 2006, 11:49:37 »
Ik had dat inderdaad geconcludeerd aan de hand van de enorme deuken die ontstaan door kleine opspringende steentjes uit de ballast ;).

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Treinbotsing bij Rotterdam Centraal
« Reactie #46 Gepost op: 21 November 2006, 12:25:11 »
Zeecontainers moeten gestapeld worden. Dat is mogelijk doordat zeecontainers een behoorlijk weerstandsmoment tegen buiging in verticale richting hebben. Een geribbelde wand zorgt daarvoor. In het horizontale vlak is het nog steeds een vaatdoek.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Willem van den Broek

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
  • Ja dit ben ik (2006)
Re: Treinbotsing bij Rotterdam Centraal
« Reactie #47 Gepost op: 21 November 2006, 12:54:43 »
Okee, begrijp het een beetje, als ze licht zijn verklaart het ook gelijk waarom ze verspreid liggen.
Ik had ook al een keer begrpen dat de containers niet echt vast liggen op de wagens dus die zijn dan ook makkelijk verplaats baar (door een trein) but correct me if I'm wrong.

Mvg,

Willem
Modelspoor Beginner, schaal N geen tijdperk

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Treinbotsing bij Rotterdam Centraal
« Reactie #48 Gepost op: 21 November 2006, 13:31:04 »
Het leeggewicht van een 20" zeecontainer ligt bij de 2,5 tot 3 ton, een 40" zal onbeladen rond de 4 ton wegen.
Op goederenwagens staan zeecontainers met hun hoeken op pinnen in de wagenvloer, ze zijn dus tegen verschuiven gezekerd. Op vrachtwagens worden zeecontainers met de vier hoekpunten op het chassis geklemd, maar daar zijn bijvoorbeeld in bochten de krachten vaak ook groter.
« Laatst bewerkt op: 21 November 2006, 23:50:13 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »
Groetjes, Bart

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Treinbotsing bij Rotterdam Centraal
« Reactie #49 Gepost op: 21 November 2006, 14:24:37 »
In het filmpje is ook te zien dat 1 of meerdere van de goederenwagons compleet vernielt is. Dit zo erg dat moeilijk te zien is om hoeveel wagons het gaat. De vernielde wagons en containers kunnen ook vmede veroorzaakt zijn doordat ze met een lekker gangetje tegen een boveleidingportaal zijn geknalt en zelfs de betonnen voet er van uit de grond hebben gerukt.

Dus wellicht is de Spinter niet de directe reden van de zwaargehavende containers maar meer de betonnenvoet van het bovenleidingportaal en het portaal zelf.

Uiteraard is de Sprinter wel de oorzaak van de onsporing zodat de goederen trein het portaal uberhaupt heeft kunnen raken.

m.v.g.

Mark

love to build realistic     let's be kind.

manuelspot

  • Gast
Re: Treinbotsing bij Rotterdam Centraal
« Reactie #50 Gepost op: 25 November 2006, 20:49:03 »
Ik heb nog wat foto's van het ruimen van de trein in rotterdam op de site gezet.

Er is behoorlijk wat schade in Rotterdam aan de rails.

http://www.manuelspot.nl/manuelspot_bestanden/Page8027.htm

Tja het was weer goed raak deze week. Weer een Sprinter  :'( :'(

Manuel

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Treinbotsing bij Rotterdam Centraal
« Reactie #51 Gepost op: 25 November 2006, 22:26:15 »
Mooi om te zien dat de rail naast de las gebroken is en niet in de las zelf. Goed werk dus!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3369
    • nederlof.net
Re: Treinbotsing bij Rotterdam Centraal
« Reactie #52 Gepost op: 25 November 2006, 22:35:03 »
Mooi om te zien dat de rail naast de las gebroken is en niet in de las zelf. Goed werk dus!
Inderdaad maar wel imponerend om te zien wat een krachten er optreden bij zo'n aanrijding! Dat zo'n rail gewoon breekt!

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

manuelspot

  • Gast
Re: Treinbotsing bij Rotterdam Centraal
« Reactie #53 Gepost op: 26 November 2006, 00:33:28 »
Wat ik ook zo bijzonder vind is dat die Sprinter vrijwel geen schade heeft en die containertrein er niet meer uitziet. Wat een puinhoop. :-|

Manuel

elt-178.516

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re: Treinbotsing bij Rotterdam Centraal
« Reactie #54 Gepost op: 26 November 2006, 09:35:32 »
Citaat
Wat ik ook zo bijzonder vind is dat die Sprinter vrijwel geen schade heeft

Nou, geen schade, ik heb de sprinter vrijdagavond eens bekeken en er is toch aardig wat schade te zien. Er mag redelijk wat plaatwerk vervangen worden op de bakken en volgens mij zijn de draaistellen er ook niet zonder schade vanaf gekomen.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

manuelspot

  • Gast
Re: Treinbotsing bij Rotterdam Centraal
« Reactie #55 Gepost op: 26 November 2006, 11:52:59 »
Nou kijk dat bedoel ik zo.

Van de containertrein zijn er een aantal wagens die niet eens meer over het spoor vervoerd kunnen worden, maar op diepladers afgevoert moesten worden.

De Sprinter heeft inderdaad een beedje blikschade maar kan nog wel gewoon over het spoor vervoert worden.
Ik heb wel ergere schade gezien dan bij die Sprinter.

Manuel